نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش از دیرباز آیینه هنر و خلاقیت ایرانی بوده و هست و این پارچه گرانبها همیشه با اقتدار بر دیوار و زیر پای خانواده ها جایگاه خود را حفظ کرده است. با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن محصولات برای تامین کالاهای مورد نیاز متناسب با جمعیت روزافزون جهان، فرش نیز به صورت صنعتی تولید و به بازار عرضه شد و این نوع تولید با نام فرش ماشینی آغاز شد. فرش ماشینی اصطلاحی است که بسته به نوع نخ مورد استفاده و نوع تکنولوژی بافت، انواع کفپوش را شامل می شود. گاهی اوقات فرش های فانتزی یا فرش های پرزدار نیز ممکن است به عنوان فرش های ماشینی طبقه بندی شوند. در این گفتار به بررسی تکنولوژی فرش ماشینی می پردازیم که بر اساس بافت پارچه است. به طور کلی در صنعت نساجی چه در تولید منسوجات و چه در تولید فرش ماشینی، زنجیره تولید از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: ریسندگی، رنگرزی، بافندگی و تکمیل. کارخانه ای که محصول نهایی آن فرش یا پارچه ماشینی است ممکن است تمام این مراحل را خودش مدیریت کند یا فقط قسمت بافندگی را انجام دهد.

مرحله اول: ریسندگی نخ فرش

مرحله اول: ریسندگی نخ فرش

در مرحله ریسندگی نخ مورد استفاده برای بافت فرش تهیه می شود. نخ های مورد استفاده در فرش ماشینی از سه قسمت تشکیل شده است:

1) نخ های خواب که معمولاً از اکریلیک یا پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته می شوند.

۲) نخ پود که معمولاً از جوت درست می شود

3) نخی که معمولاً از پنبه یا پلی استر تهیه می شود

آنچه که نوع فرش را تعیین می کند، نوع نخ آن است. تکنولوژی تولید نخ اکریلیک و آماده سازی لازم برای تهیه آن با آماده سازی مورد نیاز برای استفاده از نخ پلی استر متفاوت است.

نخ های اکریلیک با سیستم ریسندگی الیاف کوتاه تهیه می شود، سپس با استفاده از رنگ های مناسب رنگ آمیزی و حرارت داده می شود و سپس به قسمت بافندگی ارسال می شود. اما نخ های پلی استر از طریق ریسندگی ساخته می شوند و به دو صورت دوپه شده یا رنگرزی استفاده می شوند. شرکت های فرش ماشینی می توانند مرحله ریسندگی داشته باشند یا نخ را به صورت آماده خریداری کنند.

پس از آماده سازی نخ، در مرحله پیش بافندگی، نخ های قرقره های بزرگ را روی قرقره های کوچکتر می پیچند و طبق طرح فرش روی قفسه دستگاه قالی بافی قرار می دهند.

مرحله دوم: بافت فرش ماشینی

مرحله دوم: بافت فرش ماشینی

دومین و شاید مهمترین مرحله در زنجیره تولید فرش، بافتن فرش است. در این مرحله فرش با استفاده از تکنولوژی های مختلف بافته می شود. به طور کلی سیستم قالی بافی همانند بافت پارچه است با این تفاوت که با دو سیستم تار بافته می شود. در واقع در دستگاه بافندگی دو فرش به طور همزمان بافته می شود که یکی فرش رویه و دیگری فرش پایین نامیده می شود.

این سیستم بافندگی به بافت چهره به چهره نیز معروف است. در واقع این دو پارچه به صورت موازی بافته می شوند و نخ های خواب بین دو سطح قرار می گیرند. سپس توسط یک تیغه رفت و برگشتی دو نیم شده و دو فرش بالا و پایین از هم جدا می شوند. البته سیستم توضیح داده شده در واقع روند کلی قالی بافی را نشان می دهد، اما ماشین آلات مختلف توسعه یافته توسط شرکت های قالی بافی، امکانات متفاوتی را در قالی بافی در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد.

ماشین های قالی بافی عمدتا توسط دو شرکت معروف Wendville (بلژیک) یا Schonnher (آلمان) تولید می شوند و در مدل های مختلف موجود می باشند. این شرکت ها می توانند فرش هایی با پرز بریده یا لوپ یا با سه سیستم بافت (راپیره) تولید کنند. هر یک از این ویژگی ها در مدل های مختلف این شرکت ها طراحی شده است. برخی از مدل های تولید شده توسط Wendville عبارتند از CRX، CPX، HRX، UCL، HCPX و CRP.

مرحله سوم : تکمیل فرش ماشینی 

فرش ماشینی پس از خروج از ماشین بافندگی دارای عیوب کوچکی است که نیاز به برجسته سازی دارد. ابتدا فرش ها به هم دوخته می شوند و در مرحله بعد گرد و غبار و پرزهای مرحله بافت از بین می روند.

در مرحله بعدی تولید فرش ماشینی که بسیار حائز اهمیت است، سطح خواب فرش با تیغه های مخصوص پوشانده شده و سطح خواب آن یکدست و براق می شود. این مرحله که برش نامیده می شود کیفیت نهایی فرش را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در مرحله بعد، زمان عطسه است. در این مرحله پشت سطح فرش را با رزین ها و چسب های مخصوص آغشته می کنند تا گره های بافته شده در جای خود محکم شوند. در آخرین مرحله تکمیل فرش ماشینی، مقاطع طولی و عرضی فرش و همچنین گلدوزی و ریشه دوزی انجام می شود.

مرحله سوم : تکمیل فرش ماشینی 

پارامترهای فنی موثر بر کیفیت فرش ماشینی

به غیر از عوامل کلی مانند مدل ماشین بافندگی، تکنولوژی بافت، نوع نخ مورد استفاده برای ریسندگی، تراکم بافت و تنظیمات کلی ماشین، سه عامل فنی مهم دیگر نیز وجود دارد که می تواند کیفیت نهایی فرش ماشینی را تحت تاثیر قرار دهد:

  • تناسب و یکنواختی مشخصات فیزیکی نخ خواب: کیفیت و یکنواختی ویژگی های فیزیکی نخ خواب مورد استفاده بسیار مهم است. عدم یکنواختی در خواص فیزیکی نخ (مانند کشیدگی، انقباض یا درصد جمع شدگی) می تواند باعث ایجاد رگه های طولی روی سطح فرش شود.
  • کیفیت تیغه برش: تیغه برش فرش نیز یکی از عواملی است که می تواند کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. این تیغه ها باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند و به موقع تعویض شوند در غیر این صورت مشکل کم خوابی ایجاد می کنند.
  • مرحله برش: صاف کردن سطح خواب فرش که به آن برش می گویند، در کیفیت نهایی فرش تاثیر بسزایی دارد.


:: برچسب‌ها: فرش ماشینی، مراحل تولید فرش ماشینی، بافت فرش ماشینی، تکمیل فرش ماشینی، کیفیت فرش ماشینی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

ایل قشقایی از زیرگروه های مختلف ایلی تشکیل شده است که از قرن شانزدهم در ایران متحد شده اند. آنها که به زبان ترکی صحبت می کنند و تعداد زیادی ترکمن تبار هستند در استان فارس در جنوب غربی ایران قرار دارند. آن‌ها عشایری هستند که با گله‌های گوسفند و بز خود بین مراتع ییلاقی و قشلاقی در نواحی نزدیک به کوه‌های زاگرس کوچ می‌کنند. آنها بافندگان ماهر و پرکار هستند و سنت بافی دارند که قدمت آن به قرن ها قبل می رسد. بر اساس برخی برآوردها، امروزه نزدیک به 400 هزار قشقایی در ایران زندگی می کنند. 

آنان با تحمل سختی‌ها و تلاش‌های ظالمانه حکومتی برای کنترل و سرکوب سبک زندگی عشایری، مردمی قوی و سرافراز شناخته می‌شوند. امروزه بسیاری از قشقایی‌ها هستند که همچنان به سبک عشایری و شبانی زندگی می‌کنند، اگرچه بسیاری در روستاها ساکن شده‌اند. زنان قشقایی رنگ‌های گل‌دار روشن با دامن‌های بلند و روسری‌های تزیینی می‌پوشند. در عکس‌های زیادی که از بافندگان قشقایی گرفته شده، خانم‌ها معمولاً خندان هستند و ظاهری سرزنده دارند.

بازار فرش قشقایی

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

از لحاظ تاریخی بازار فرش قشقایی و سایر منسوجات آنها شیراز بوده است که بین مراتع ییلاقی و قشلاقی آنها واقع شده است. شیراز مرکز استان فارس بوده و در گذشته در زمان سلسله زندیان پایتخت ایران بوده است. این شهر که به خاطر باغ‌های زیبا، مساجد، شاعران برجسته و بازار دلربا مشهور است، امروز هم شهری پر رونق است. شیراز را گاهی به عنوان شهر باغ ها می نامند و اگر کسی به ایران سفر کند مقصد مهمی است.

والتر ا. هاولی نویسنده کتاب فرشچه های شرقی، عتیقه و مدرن که اولین بار در سال 1913 منتشر شد، اشاره کرد که کیفیت شفاف زیبای پشمی که آنها استفاده می کردند و رنگ های به دست آمده در بافت آنها، از پنجره های شیشه ای رنگارنگ گوتیک با ظاهر مسحورکننده صحبت می کرد.

ایل قشقایی

قشقایی یا ایل قشقایی یکی از اتحادیه‌های ایلی ایران است که مانند بسیاری از اتحادیه‌های ایلی متأخر ایران مخلوطی از قبیله‌هایی با ریشه‌های قومی گوناگون ترک، لر، کرد و عرب است، اما بیشتر قشقایی‌ها ریشه‌ای ترک دارند و تقریباً تمامشان به گویشی از زبان‌های ترکی اغوز غربی صحبت می‌کنند که خود آن را ترکی می‌نامند.اکثریت قشقایی‌ها شیعه‌مذهب هستند. دانشنامه اتنولوگ در سال ۲۰۱۶ میلادی سخنوران زبان قشقایی را حدود ۹۵۹ هزار نفر تخمین زده است.

مرکز اصلی این ایل استان فارس است. اما به دلیل وسعت اراضی و قلمرو در دیگر استان‌ها نیز ساکن هستند. از این جمله می‌توان به استان‌های کهگیلویه وبویراحمد (گچساران)، چهارمحال و بختیاری (بروجن، سامان، کیان، جونقان، بلداجی، طاقانک، بارده)، خوزستان (هفتکل، قلعه تل)، اصفهان(شهرضا، قسمت‌هایی از سمیرم، دهاقان، فریدن و لنجان) و بوشهر (دشتستان و دشتی) اشاره نمود. قشقایی‌ها در دوره‌های مختلف به‌تدریج به این سرزمین کوچیده و در آن ساکن شده‌اند.

ایل قشقایی

تاریخچه ایل قشقایی

روسای قشقایی‌ها همواره به طایفه شاهیلو از طایفه عمله قشقایی تعلق داشته‌اند. نخستین رئیس شناخته شده ایل، امیر غازی شاهیلو، در قرن شانزدهم می‌زیسته و مقبره‌اش در روستای درویش از توابع گندمان است. ظاهراً مرد مقدسی بوده به همین خاطر مردم به زیارت قبرش می‌روند. بنا به افسانه‌ها او شاه اسماعیل صفوی را در تثبیت مذهب تشیع در ایران یاری نموده. با این حال تنها در آغاز قرن هجدهم میلادی است که نقش قابل توجه قشقایی‌ها در تاریخ فارس آغاز می‌شود. در آن زمان ریاست قشقایی‌ها بر عهده شخصی به نام جان محمد آقا بوده که بیشتر با نام جانی آقا شناخته می‌شود. بنا به افسانه‌ها، فرزندان جانی آقا، اسماعیل خان (رئیس بعدی ایل) و حسن خان نقش مؤثری در فتح هندوستان توسط نادرشاه داشته‌اند. اما حقیقت این است که آن‌ها مورد خشم خان افشار قرار می‌گیرند و نادر اسماعیل خان را کور می‌کند و حسن خان را می‌کشد. در ادامه قشقایی‌ها مجبور به کوچ به دره گز، کلات نادری و سرخس در خراسان می‌شوند.

فروپاشی ایل

بعد از کودتای 1332 و پس از تبعید برادران قشقایی، دولت سیاستی نو را برای واداشتن قشقایی‌ها به زندگی شهرنشینی در پیش گرفت. کمیابی مراتع، توسعه سرمایه‌داری، محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت و تضعیف نهادهای طایفه‌ای اختلالات گسترده‌ای پدیدآورد که زندگی عشایری را ناممکن می‌ساخت، همه اینجا سبب شد که هزاران ایلیاتی دست به مهاجرت به شهرهایی چون شیراز، آبادان، بوشهر و اهواز بزنند و به عنوان کارگر در صنایع نفت و کارخانجات مشغول به کار شوند. تغییر در شیوه زندگی، مهم‌ترین مانع در مسیر کنترل مستقیم دولت بر قشقایی‌ها، یعنی اتحاد ایشان را از بین برد چنانچه دولت در ۱۹۶۳ اعلام کرد که دیگر ایلی وجود ندارد و چنان بر پیروزی خویش مطمئن شده‌بود که اجازه اقامت ملک‌منصورخان و محمدحسین‌خان را در ایران و در جایی خارج از فارس را داد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

ویژگی های فرش قشقایی

ویژگی های فرش قشقایی

فرش بافی در ایل قشقایی چند صد سال قدمت دارد و در مناطق مختلف سکونت این ایل انجام می شده است، اما با این وجود تمرکز اصلی ما روی فرش دستباف قشقایی فارس یا شیراز است. همه می دانیم که فرش بافی در ایران به گونه ای رشد کرده است که مردم هر منطقه بسته به شرایط محیطی و اقلیمی خود ویژگی های خاصی را برای بافت فرش خود در نظر گرفته اند و ایل قشقایی نیز از این امر مستثنی نبوده است. شغل اصلی قشقایی ها همانطور که حدس می زنید پرورش گوسفند است. از دیرباز زنان قشقایی در فصول سرد سال و با کاهش تحرک بدنی برای خود، سعی می‌کردند تا از پشمی که در طول سال می‌توانستند از آن استفاده کنند،فرش‌هایی برای رفع نیازهای خود ببافند.

اما جالب اینجا بود که با گذشت زمان این بافته های زنان عشایری در بین مردم سایر نقاط ایران رواج زیادی پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا زنان قشقایی تصمیم بگیرند بیشتر از این فرش ها به عنوان منبع درآمد استفاده کنند. تا جایی که حتی امروزه مردم روستاها و حتی شهرهای این مناطق این فرش ها را می بافند. هر فرش دستبافت ایرانی دارای یک سری ویژگی های خاص است که منحصر به فرد است و همین موضوع باعث شده تا فرش را از همگان متمایز و تشخیص دهیم. مهم ترین آنها را با هم مرور می کنیم:

طرح و نقشه فرش قشقایی

شاید اصلی ترین و بارزترین ویژگی فرش قشقایی نقوشی باشد که برای بافت آن به کار رفته است. در آغاز رواج فرش بافی در عشایر، از هیچ طرحی برای بافندگی استفاده نمی شد و زنان بر اساس طبیعت منطقه ای، آداب و رسوم و تخیل خود فرش و فرشچه های دستباف می ساختند. از این رو، معمولاً هیچ دو فرشی دقیقاً شبیه هم نبودند.

جالب است بدانید زنان عشایری همچنان از همان روش فرش بافی استفاده می کنند و از سنین پایین شروع به یادگیری فرش بافی می کنند. آنها با پیروی از نقوش و نقوش سنتی قدیمی و با استفاده از روش ذهن بافی و بر اساس آموخته ها و علایق خود فرش می بافند. اگر دقت کرده باشید اشاره کرده ایم که روستائیان و شهرهای این مناطق فرش دستباف قشقایی نیز می بافند، زیرا در این مناطق بافت بیشتر برای کسب درآمد انجام می شود تا سرعت بافت طرح های فرش از پیش طراحی شده افزایش یابد. 

الیاف فرش قشقایی

الیاف فرش قشقایی

به طور کلی الیاف فرش در 4 دسته اصلی; پنبه، پشم، ابریشم و کرک قرار می گیرد و در این میان پنبه و پشم پرمصرف ترین انواع الیاف هستند. در مورد فرش دستباف قشقایی همانطور که حدس زده اید استفاده از پشم نوع اصلی الیاف مورد استفاده برای بافت آن است. استفاده از پشم مرغوب برای ساخت نخ کیفیت فرش های این منطقه را بسیار خوب کرده است، البته در مناطق شهری و روستایی به دلیل عدم دسترسی آسان به پشم و همچنین با هدف افزایش ظرافت فرش از الیاف پنبه و از ابریشم نیز استفاده می شود که البته قیمت بیشتری برای خرید دارد.

رنگ آمیزی فرش قشقایی

رنگ فرش قشقایی به دلیل استفاده از رنگ های طبیعی در مرحله رنگرزی از کیفیت و زیبایی خاصی برخوردار است. رنگ های طبیعی فرش از گیاهان با استفاده از گیاهانی مانند ریواس، نیل، پیاز و ... و از دل طبیعت به دست می آید. درست است که رنگ های به کار رفته در فرش قشقایی گران ترند، اما ویژگی های خاصی دارند. عدم حساسیت برای کودکان، شفافیت، ماندگاری طولانی، مقاومت در برابر نور و آب و ... از مهمترین این موارد است. رنگ قرمز روشن یاقوت سرخ (معروف به رنگ گلی) در هنر فرش بافی قشقایی را می توان به عنوان رنگ اصلی مورد استفاده و همچنین آبی (آبی تیره یا زرشکی)، سفید یا کرم و قهوه ای و سایر رنگ های مورد استفاده معرفی کرد.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد فرش بیجار

الگو فرش قشقایی

نوع بافت فرش قشقایی

همانطور که گفتیم فرش قشقایی را می توان در هر جایی که فرش شرقی بافته می شود طراحی و بافت، اما اگر همین طرح توسط ایرانیان و بافندگان قشقایی بافته شود، به عنوان فرش اصیل قشقایی شناخته می شود، اما اگر در جای دیگری انجام شود. به آن نقشه قشقایی می گویند. فرش‌های قشقایی نرم‌تر، تقریباً لطیف‌تر و نازک‌تر هستند و همین تفاوت آن‌ها را از سایر فرش‌های ایرانی متمایز می‌کند. گره در فرش قشقایی به دو صورت متقارن (ترکی) و نامتقارن (فارسی) بافته می شود. کیفیت بافت و عدم استفاده از گره های تقلبی و همچنین استفاده از دو پود در هر رج باعث شده است که فرش دستباف قشقایی در گذشته با صرف زمان و استفاده بیشتر، کیفیت و ارزش خود را از دست ندهد.

از طرفی در میله هایی که برای بافت فرش قشقایی استفاده می شود، بر خلاف سایر فرش های ایرانی که از میله های عمودی استفاده می شود، از میله های افقی استفاده می شود. این به خاطر زندگی عشایری در داخل چادر است. میله های افقی را روی زمین قرار می دهند و سپس بافنده روی آنها می نشیند و شروع به بافتن می کند. قشقایی ها از پشم خود برای تولید فرش استفاده می کنند که متعلق به اشیاء روزمره آنهاست. از فرش ها در کاربردهای مختلفی استفاده می شود. به عنوان ملیله دیواری یا فرش کف چادر. قشقایی ها کلاه های گرد و لباس های رنگارنگ بر سر می گذارند. علاوه بر بز و گوسفند، الاغ، اسب و سگ نگهداری می کنند که کار آنها را آسان می کند و در سفر از آنها حمایت می کند.

جمع بندی

فرش های قشقایی را می توان با رنگ معمولی قرمز مایل به قهوه ای آنها تشخیص داد. رنگ آمیزی آنها به کثیفی حساس نیست. فرش ها با نقوش مختلفی تزئین شده اند. چه حیوان، چه گیاه، چه گل و چه درخت، تمام دنیای قشقایی را می توان در طرح فرش پیدا کرد. افرادی را به شکل تلطیف شده نیز می توان یافت. علاوه بر این الگوهای روزمره، نمونه هایی نیز وجود دارد که از نقاشی های دیواری و ستون های تخت جمشید الهام گرفته شده است. پایتخت باستانی ایران در زمان هخامنشیان در اینجا به عنوان یک نقش و نگار عمل می کند. معمولاً نقوش بر روی یک الگوی اصلی شش ضلعی یا ترنج های الماس شکل گره می خورد. همچنین کسانی هستند که ترنج های میانی گرد دارند.

از ویژگی های خاص تولید فرش قشقایی، تولید بر روی بافنده های افقی است. زمانی که قسمتی از فرش گره خورد، گره بان ها روی آن می نشینند تا فرش را تمام کنند. اما امروزه نه تنها عشایر فرش قشقایی تولید می کنند، بلکه عشایر ساکن نیز هستند. سبک به سختی متفاوت است.

متریال استفاده شده در فرش قشقایی منشأ طبیعی دارد. از موی گوسفند گرفته تا موی بز گرفته تا موی اسب، هر چیزی که عشایر می توانند خودشان تولید کنند استفاده می شود. رنگ ها نیز از طبیعت سرچشمه می گیرند. تراکم گره کم تا 180000 گره در هر متر مربع نشانه کیفیت پایین نیست، بلکه نشان دهنده زمان کمتر تولید و جزئیات کار کمتر است. در حالی که کمتر و کمتر عشایر قشقایی باقی می مانند، نفوذ تجاری بر فرش های آنها در حال افزایش است. با این وجود، آنها فرش های مستحکمی هستند که استانداردهای کیفیت بالایی را برآورده می کنند. به دلیل طراحی خشن، برای اتاق هایی که مکرر استفاده می شوند نیز مناسب هستند.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد فرش بختیاری



:: برچسب‌ها: فرش دستباف، فرش ایرانی، فرش عشایری، فرش قشقایی، فرش دستباف قشقایی ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

دومین مرکز بافندگی مهم کردستان شهری به نام بیجار است. این شهر در دوره شاه اسماعیل صفوی ساخته شد و به عنوان مرکز مناطق حاصلخیز به نام گوریس یا گروس انتخاب شد. بیجار ثروتمند و قدرتمند بود تا اینکه در قرن بیستم به انحطاط رسید. در حال حاضر اکثر کردهای غروی و حلوایی و همچنین برخی از ترکها و افشارها در بیجار ساکن هستند. مردم افشار بیشتر در شمال شهر و در نزدیکی روستاهای تکاب و تکان تپه زندگی می کنند که به دلیل مهاجرت اجباری به دستور نادرشاه در نیمه اول قرن هجدهم، اقامت در این منطقه اجتناب ناپذیر بود. فرش بیجار یک فرش دستبافت شرقی است که توسط بافندگان کرد در بیجار بافته می‌شود یا در روستاهای اطراف با استفاده از تکنیک‌های بافندگی متداول زمان و خاص سنت این منطقه بافته می‌شود. فرش‌های بیجار به دلیل ماندگاری، استفاده درخشان از رنگ و طرح‌های فراوان شهرت دارند.

شهر بیجار 

شهر بیجار 

بیجار یکی از شهرهای استان کردستان است، بیجار در گذشته مرکز ولایت گروس بوده است. این شهر کوهستانی و سردسیر است و ۱۹۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. شهر بیجار از شمال و شمال‌غربی به کوه نقاره کوت، از جنوب‌غرب به کوه نسار، از شرق به کوه زاغه و از جنوب به کوه سَراو محدود می‌شود. فاصله شهر بیجار تا سنندج مرکز استان کردستان ۱۴۰ و تا شهر تهران ۴۵۰ کیلومتر می‌باشد زبان مردم شهر بیجار کردی گروسی است.بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر، ۵۰،۰۱۴ بوده است.

صنايع دستي عمده بيجار قالي، قاليچه و گليم مي‌باشد. تعداد زيادي از قالي‌هاي قديمي كردستان كه هم‌اينك در موزه‌هاي بزرگ فرش در داخل و خارج كشور نگهداري مي‌گردند از قالي‌هاي بافت بيجار هستند. گليم بيجار با توجه به تركيب نقش و رنگ، حجم كم و قيمت مناسب آن به عنوان بهترين و ماندگار ترين سوغات براي گردشگران سفارش مي‌گردد. قالیبافی در این شهر دارای سابقه دیرینه ای است و قدمت بافت قالی های تاریخ دار بیجار (موجود در خارج از کشور) به سال 1266 ه.ق باز می گردد.

تاریخ شهر بیجار

تاریخ شهر بیجار

بیجار شهری است بسیار قدیمی و تاریخی، برخی از مورخان قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. ایران در زمان مادها به دو قسمت بزرگ تقسیم شده بود، قسمت اول ماد کوچک یا آتروپاتن که شامل آذربایجان و قسمتی از کردستان بوده و قسمت دوم ماد بزرگ به پایتختی اکباتان همدان که بیشتر مناطق ایران را شامل می‌شد. اما مناطق گروس به عنوان مرز بین دو قسمت ماد بوده و به حدی به دو پایتخت ماد در آذربایجان تخت سلیمان و همدان نزدیک بوده‌است که گاهی آن را جز ماد کوچک و گاهی جز ماد بزرگ به‌شمار آورده‌اند. ایگور دیاکونوف نویسنده تاریخ ماد، گروس را جز ماد کوچک و حسن پیرنیا نویسنده تاریخ ایران باستان جزو ماد بزرگ می‌داند. الیزابت ناومان، بیجار را در آخرین مرحله از راه ارتباطی پایتخت آذربایجان به اکباتان پایتخت مادها می‌داند بااستناد به نوشته‌های دیاکونوف و ناومان بیجار گروس جزئی از قلمرو ماد کوچک آتروپاتن به‌شمار می‌آید که در طول دوران ماد حدود ۱۳۰ سال به علت اهمیت سوق‌الجیشی بالای خود همیشه از مراکز مورد توجه مادها بوده‌است.

فرش آنتیک بیجار

فرش‌های بیجار با گره متقارن با تراکم متوسط 2000 تا 2500 گره در هر دسی متر مربع بافته می شوند. این فرش‌ها در ابعاد مختلف در کوسن‌های کوچک و نیم سایز تا فرش‌های بزرگ بافته می‌شوند. فرش های بیجار به طور سنتی کاملاً از پشم طبیعی استفاده می شود که برای تارها استفاده می شود و پودها به رنگ قرمز یا نیلی و آبی کبالتی هستند. فرش های بیجار دارای سه تا پنج ردیف پود پشم ضخیم است که با استفاده از ابزار فلزی مخصوص یا شانه آهنی سنگین در بین آبی ها باقی می ماند و بافت آن انجام می شود. وجود ردیف‌های پود فراوان که به خوبی با هم ترکیب شده‌اند، دلیل ظاهر متمایز و سختی فرش‌های بیجار است.

ویژگی فرش بیجار

ویژگی فرش بیجار

ویژگی شاخص فرش بیجار، ساختار متراکم این قالی هاست. بافت آن‌ها به گونه‌ایست که نمی توان آن‌ها را تا کرد. در مراحل اولیه تجارت فرش، این گونه فرش‌ها را «لول» می‌نامیدند. این کلمه بیانگر استحکام بیش از حد فرش‌های بیجار است. برای تولید این فرش که مانند تخته محکم است، یک پود بسیار ضخیم را علاوه بر یکی دو پود نازک، وارد بافت فرش می‌کنند. این عمل به صورت متناوب در تار و پود فرش تکرار می‌شود. با کوبیده شدن گره‌ای فرش توسط شانه آهنی، بافت فرش بسیار محکم‌تر می‌شود. نقش فرش‌های این منطقه بیشتر شامل طرح‌های منظم است و به نسبت نوع روستایی آن، دارای خطوط ملایم‌تر و نقش مایه‌هایی طبیعی‌تری است. در این طرح‌ها، نقوش کلاسیک ایرانی بزرگ شده و در کنار نقش‌هایی که تحت تأثیر مدل‌های روستایی و قبیله‌ای است، دیده می‌شوند. این قالیچه‌ها که از جذابیت و گیرایی خاص برخوردارند، بافتی ظریف دارند و اصالت و سادگی در طرح و رنگ آن‌ها مشهود است.

اخیراً به جای پشم برای تار از پنبه استفاده می‌شود، اما برخی از بافندگان از پشم برای پود زیرین استفاده می‌کنند، وقتی سه ردیف باشد، برای ردیف اول و دوم از پشم و برای ردیف سوم از پنبه استفاده می‌شود. اگر تعداد ردیف ها پنج باشد، برای چهار ردیف از پشم و برای ردیف پنجم بین ردیف های دیگر از پنبه استفاده می شود. شمع به اندازه کافی بریده می شود. در فرش های بیجار مضامین کوچک هراتی را می توان دید که در «سنه» رایج است اما با ظرافت کمتر. طرح‌های تزیینی می‌تواند متنوع باشد: الماس‌های تودرتو با رنگ‌های زمینه مختلف که با طرح‌های هراتی تزئین شده‌اند، ترنج های موازی تزئین شده با طرح‌های هراتی روی زمینه که تزئینات اضافی ندارند، یا طرح‌های سنتی با طرح‌های گوشه‌ای مدالیون در محوطه هراتی.

فرش‌های دیگری هم هستند که طرح‌های غیرمعمولی دارند اما از ویژگی‌های فرش‌های بیجار، داشتن طرح‌های پیسلی زیاد یا طرح‌های «میناخانی» هستند که تکرار آن‌ها در فرش بیجار در قرن اخیر باعث شده است که نظریه‌ای مطرح شود. طرح ها اصل هستند و همگی از کردستان هستند.

برخی از نمونه‌های فرش‌های بیجار دارای طرح‌های گل‌دهی پیچیده‌ای هستند که گل‌های شاه عباسی و خرچنگ در آن‌ها دیده می‌شود، به ساقه‌های تمام پیچ و خم متصل شده و روی یک سری شبکه می‌مانند که به نوعی برگرفته از مدل‌های تزئینی ایرانی در دوره صفویه و در هفدهم و هفدهم است. اوایل قرن هجدهم این فرش ها بیشتر در محصولات افشار دیده می شود. بر روی اکثر آنها کتیبه هایی نیز دیده می شود که به ما کمک می کند تا زمان بافت را بین اواخر قرن هجدهم تا دهه اول قرن بیستم بیابیم

فرش بیجار چه تفاوتی با سایر فرش های ایرانی دارد؟

فرش بیجار چه تفاوتی با سایر فرش های ایرانی دارد؟

چیزی که فرش‌های بیجار را متمایز می‌کند، ساخت بی‌نظیر، کیفیت برتر پشم به کار رفته، تنوع و اصالت طرح‌ها و از همه مهم‌تر استفاده شگفت‌انگیز از رنگ در آن‌ها است! این اغلب منجر به فرشی با رنگ‌های جواهری عمیق و همچنین طرح‌های خلاقانه و فریبنده می‌شود. 

تفاوت ساخت فرش بیجار با سایر فرش های ایرانی در این است که قبل از اینکه پود در آن قرار گیرد آن را با آب مرطوب می کنند. پود مرطوب اکنون دارای انعطاف پذیری است که در حالت عادی نمی تواند داشته باشد. پس از اینکه پود به صورت افقی وارد شد، از یک شانه برای کوبیدن شدید آن در کنار گره های بسته شده استفاده می شود. این یک پارچه متراکم و محکم بافته شده ایجاد می کند، زیرا وقتی پود خشک می شود، تا حدودی منقبض می شود و در نتیجه یک پایه بسیار محکم ایجاد می شود. پی در نامگذاری فرش به تارها و پودها اطلاق می شود. در روستاهای کوچک خارج از شهر بیجار، که در حال حاضر بهترین فرش‌های بیجار در آن ساخته می‌شود، بسیاری از بافندگان از پودهای پنبه‌ای استفاده می‌کنند، اما تعداد کمی هم هستند که از پشم استفاده می‌کنند. تمامی فرش های آنتیک بیجار به این صورت بافته شد. آنها با پشم ایرانی دست تابیده بافته شده و با رنگ های گیاهی رنگ آمیزی می شوند و طرح الهام گرفته از فرش های آنتیک این منطقه است. 

فرش بافی بیجار

بافندگان بیجار از قدیم الایام از تکنیک بافتنی استفاده می کردند که مشابه آن در هیچ جای ایران یا کشورهای دیگر وجود ندارد. فرش های بیجار با گره ترکی (که گاهی به آن گره کوردی هم می گویند) بافته می شود که بین هر ردیف گره یک یا دو پود قرار می گیرد. بعد از اینکه یک ردیف را گره زدند، بافنده یک پود را وارد می کند. (پودها رشته‌هایی از نخ هستند که به صورت ضربدری وارد می‌شوند تا گره‌ها در جای خود محکم شوند.) فرش‌های بیجار را اغلب «فرش‌های آهنی ایران» می‌نامند، به این دلیل که سفت بافته شده‌اند و در عین حال بدنه و ضخامت فوق‌العاده‌ای دارند و بسیار مقاوم هستند. یک فرش بیجار اغلب از فرش عشایری با همان اندازه سنگین‌تر است و بهترین آن‌ها دارای طرح‌های شفاف و دقیق در رنگ‌های زیبا هستند.

شناخته شده ترین نام های طرح فرش بیجار چیست؟

تعداد طرح‌های بافته شده در فرش‌های بیجار تقریباً نامحدود است، زیرا بافندگان کرد از نظر تاریخی از طرح‌های متنوعی استفاده کرده‌اند که نمی‌توان نام تمام آنها را برد. احتمالاً تحت تأثیر نواحی بافندگی در هر حاشیه، برخی از طرح‌های غیرمعمول در واژگان طراحی بافنده بیجار نفوذ کرده است، اما برخی از طرح‌های کلاسیک مانند طرح گروس وجود دارد که احتمالاً مشهورترین آنهاست. از دیگر طرح های شناخته شده بیجار می توان به طرح درخت زندگی، طرح سرو و بید، طرح شاه عباس و طرح مدال اشاره کرد. طرح سرو بید به طرح بید مجنون نیز گفته می شود که در فارسی به معنی درخت بید است. علت نامگذاری این طرح به فارسی بید مجنون به این دلیل است که درخت بید شبیه موهای دیوانه یا نامرتب با موهای بلند بوده است.

معروفترین طرحهای امروزی در منطقه عبارتند از: شکارگاه مانند شکارگاه ترنج دار – شکارگاه دورنما - طرحهای تصویری مانند طرحهای لیلی و مجنون و طرحهای مینیاتور و داستانهای اسطوره‌ای، گل فرنگ مانند گل فرنگ مستوفی، گل فرنگ طره دار، گل فرنگ لچک ترنج دار، دسته گل، گل فرنگ و اسلیمی (پیچی)، گل و بلبل و گلدانی، طرح خرچنگی؛ طرح بندی مانند بندی خاتم شیرازی، بندی گل فرنگ، مینا خانی؛ دار و گل مانند ربعی دار و گل، مستوفی دار و گل؛ شاه عباسی مانند شاه عباسی افشان، لچک ترنج دار، کف ساده؛ اسلیمی مانند اسلیمی گل فرنگ، اسلیمی هندسی یا سرداری، دهن اژدری؛ درختی مانند درختی بید مجنون، درختی گل و بلبل، درختی دورنما، درختی گلدانی، درختی ترمه؛ ماهی درهم مانند ماهی بیجار، ماهی سنه، ماهی افشار، ماهی میرک، ماهی زبیده، ماهی حسن تیمور، سگ ماهی، ماهی زنبوری، ماهی ریز؛ طرحهای هندسی مانند سمن بر خانم، اسلیمی شکسته و خاتم شیرازی.

رنگ های رایج فرش بیجار

سایزهای رایج فرش بیجار

فرش‌های بیجار در اکثر سایزها از 2*4 تا 12*16 بافته می‌شوند، اما اغلب سایزهای کوچک‌تر زیر 6*9 راحت‌تر در دسترس هستند.

رنگ های رایج فرش بیجار

یکی از مشخصه‌های قالی بیجار یا گروس، رنگهای بکار رفته در آن است. تضاد جسورانه بین رنگهای به کار رفته، زیبائی این قالیها را دو چندان می‌کند. رنگهای ناب و شادی که بافنده کرد برای قالیهایش انتخاب می‌کند. بیانگر طبیعت سرد وحشی و در عین حال رنگارنگ کردستان است در قالی‌های گروس به کار بردن رنگهای شاد و تند مانند قرمز و رنگهای متمایل به آن به ویژه رنگهای: چهره‌ای (یک اصطلاح محلی برای رنگ صورتی پررنگ) و صورتی و پوست پیازی، مشکی، سفید، حنایی و انواع سبزها در زمینه‌های سرمه ای و سفید و قرمز زیاد به چشم می خورد. بکار بردن رنگهای سبز و سفید و پیازی و کاهی بر زمینه لاکی شادابی دیگری بر فرشهای گروس می‌دهد و نقشها را در دید واضح و روشن و برجسته می نمایاند. این جسارت را در کاربرد نوعی از رنگ زرد می‌توان دید که خاص بیجار است و حتی در قالیهای کف ساده که متن آن‌ها ساده و خلوت می‌باشد به کار میرفته‌است. در فرشهای بیجار مانند بافته‌های برخی از مناطق غربی ایران گاهی کیفیت دو رنگی (رگه) نیز دیده می‌شود. تعداد رنگها در قالی بیجار از ۲۷ رنگ تجاوز نمی‌کند و رنگهای قرمز و سفید و سرمه‌ای بیش از دیگر رنگها به کار میرود و رنگهای تند و تیز آبی نیز به چشم می‌خورد.

جمع بندی 

فرش های بیجار مقاوم در برابر آلودگی هستند. این شهر کوچک کردنشین در غرب ایران به فرش های کردی با گره محکم خود معروف است. شمع آنقدر فشرده شده است که به صورت عمودی به سمت بالا می ایستد. فرش ها با گره سنتی ترکی گره می خورند. به این ترتیب ذرات خاک شانس کمتری برای ورود به توده دارند. اثر مثبت این نوع بافت این است که فرش از طول عمر طولانی سود می برد.

فرش های ایرانی بیجار تقریباً در همه سایزها موجود است. چگالی بالای گره آنها تا 600000 گره نشان دهنده تلاش زیاد در تولید است. از آنجایی که طرح های آنها اغلب محدود و محجوب است، می توان از آنها در بسیاری از محیط ها استفاده کرد. شهر کردنشین به سنت دیرینه فرش بافی برمی گردد. الگوی هراتی معمولاً در تولیدات سنتی یافت می شود. یاد گلی با چهار برگ است. به آن نقش ماهی نیز می گویند. اما حتی الگوی هراتی امکانات طراحی زیادی را به گره زن ارائه می دهد: چه به شیوه ای کلاسیک یا مدرن استفاده شود ، برای هر سلیقه ای چیزی وجود دارد.



:: برچسب‌ها: فرش بافی بیجار، طرح فرش بیجار، رنگ های رایج فرش بیجار، فرش بیجار، فرش آنتیک بیجار ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش بختیاری یا قالی بختیاری نام خود را از ایل بختیاری گرفته است. عشایر بختیار در رشته کوه های زاگرس ساکن هستند که امروزه عمدتاً در جنوب غربی شهر اصفهان و شهر کرد و اطراف آن ساکن شده اند. این منطقه به خاطر تعداد زیاد روستاهای کوچکش شناخته شده است. هر منطقه طرح‌های متمایز خود را دارد که برای نسل‌ها از مادر به دختر منتقل می‌شود و در خانواده به خوبی محافظت می‌شود. از معروف ترین روستاها می توان به

  • بلداجی: شهری که در قسمت جنوب این استان قرار گرفته و فرش های بافته شده در این شهر اصولاً به صورت تک پود و درشت بافت می باشد که بسیار محکم و بادوام می باشند.

  • شهرکرد: این شهر که مرکز استان چهارمحال نیز می باشد به عنوان مرکز تولید قالی های دوپوده می باشد که بیشتر تولیدات این شهر دارای رنگ بندی روشن و درخشان می باشند که در طرح ها و مدل های شکسته بافته می شود.

فرش بافی بختیاری

  •  فریدن: شهری کوچک در قسمت شمالی استان که بیشتر ساکنان آن ارمنی می باشند و فرش های بافته شده در آن تقریباً در همه جا به راحتی قابل شناسایی می باشد، زیرا استفاده از رنگ های روشن و شاد مانند کرم صورتی و سبز روشن باعث جلوه خاصی به تولیدات این ناحیه شده است، نوع بافت استفاده شده در این منطقه نیز از مدل درشت می باشد.

  • چهل شتریا چالشتر که اگر دنبال خرید و قیمت یک فرش دستباف ارزان هستید خیلی به سراغ تولیدات این روستا نروید! روستایی نزدیک شهرکرد که مرکز اصلی فرش دستباف بختیاری ظریف می باشد و اصولاً فقط محصولات خاص و درجه یک بافته می شود.بیشتر قالی های تولید شده در این روستا از طرح های قابقابی و خشتی برای تولید استفاده کرده اند و موضوعی که باعث خاص شدن آنها شده است استفاده از طرح های نیمه گردان می باشد.

  • سامان: در این منطقه نیز مانند چالشتر بیشتر تمایل به بافت محصولات دو پوده مرغوب می باشد که البته یک موضوعی که می تواند نماد فرش ها این منطقه دانست رنگ قرمز مایل به قهوه ای استفاده شدن در نقوش و طرح های نیمه شکسته، ترنج ها و قابقابی آنها دانست.

اشاره کرد. از قدیمی ترین اقوام فرش باف ایران هستند. طرح ها می تواند ترنج، باغ، گلفرنگ (گل رز) و غیره باشد. رنگ ها عموماً در رنگ های گیاهی با رنگ های روشن و متنوع هستند و ظاهری جذاب و رنگارنگ به فرش ها می بخشند. پشم را می توان هم به صورت دستی و هم با ماشین ریسی انجام داد که به صورت محلی به دست می آید و از کیفیت بالایی برخوردار است و به مرور زمان می تواند از نظر بافت بسیار نرم و دلپذیر شود. تار و پود عموماً از پنبه ساخته می شوند، اگرچه اوایل قبل از 1880 پایه های پشمی بودند. فرش بختیاری به همراه سایر بافته‌ها یکی از هنرهای مهم قوم بختیاری است که در چهار محال و بختیاری ایران قرار دارد. این فرش از دیر باز به خاطر نقش، رنگ و همچنین دوام بالا از محبوبیت خاصی برخوردار بوده‌است و  از اوایل قرن نوزدهم فرش بختیاری به سرتاسر جهان صادر شد.

ایل بختیاری

ایل بختیاری

مردم بختیاری یا لرهای بختیاری یا ایل بختیاری از مردمان ایرانی به‌شمار می‌آیند که در جنوب غربی ایران شامل غرب چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، جنوب لرستان و غرب اصفهان زندگی می‌کنند. بختیاری‌ها به گویش بختیاری که یکی از گویش‌های زبان لری است صحبت می‌کنند. ایل بختیاری از دو شاخه چهارلَنگ و هفت‌لَنگ تشکیل شده‌است، که چهارلنگ خود به ۵ باب و هفت‌لنگ به ۴ باب تقسیم می‌گردد و هر باب نیز از چندین طایفه تشکیل می‌شود. این تقسیمات که نمودار سازمانی ایل بختیاری خوانده می‌شود، به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد و بر مبنای نظام خاص طبقاتی و مالیاتی طوایف بختیاری سازمان یافته‌است.

تاریخ ایل بختیاری

سرزمین کنونی بختیاری هزاران سال است که سکونت‌گاه گروه‌های «مختلف» انسانی می‌باشد. شواهد گوناگون نشان می‌دهد که سرزمین باستانی بختیاری‌ها ده هزار سال پیش، مسکونی بوده‌است. منابع و امکانات طبیعی از قبیلِ آب، جنگل، مراتع، بارندگی مناسب، آبگیرهای فراوان و درّه‌های مستعد برای کشاورزی، این سرزمین را به یکی از بهترین زیستگاه‌ها و محل تجمع و سکونت گروه‌های انسانی در گذشته تبدیل نموده بود. افزون بر این امکانات، در بلندی‌های زاگرس و دامنه‌های آن، محیط مناسبی برای رویش نباتات علوفه‌ای و گونه‌های مختلف حیوانات فراهم کرده بود.

شواهد باستان‌شناسی

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قدمتِ سکونتِ انسان در این منطقه به چهل هزار سال می‌رسد. بازمانده‌های فرهنگیِ دورانِ پارینه سنگی، میان سنگی، نوسنگی و شهرنشینی در این ناحیه به چشم می‌خورد. سرزمین بختیاری، از جمله محدود سرزمین‌هایی است که انسان برای اولین بار به اهلی کردنِ حیوانات و نباتات پرداخته یا به دیگر سخن، زندگی ده نشینی و کشاورزی را که لازمهٔ پیدایش تمدن می‌باشد، آغاز نموده‌است. در کتاب خلاصه تاریخ هنر آمده‌است:

از دوره پارینه سنگی ایران در کاوش غاری در تنگ پبده (کوه‌های بختیاری در شمال شرق لالی)، ابزارها و سلاح‌هایی از سنگ ناصاف (چکش، پیکان، تیغه و تبرسنگی) و در نواحی همیان، میرملاس و دوشه از توابع لرستان تصاویر جانوران و آدمیان منقوش بر صخره‌های قائم به رنگ‌های سیاه و زرد و سرخ یافت شده‌است که قدمتشان به حدود ۱۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. صاحبانِ این آثار از راه شکار دسته جمعی و صید ماهی و گردآوری ریشه و بَرِ گیاهان، غذای خود را بدست می‌آورده‌اند.

جغرافیای فرش بختیاری

جغرافیای فرش بختیاری

این فرش در حالی که در اصل توسط بختیاری‌های عشایر بافته می‌شد، اکثر فرش‌های اصیل بختیاری در جوامع ساکن بختیاری‌ها در غرب مرکزی ایران در جنوب غربی اصفهان در چهار محال و بختیاری و همچنین بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، لرستان و شرق خوزستان، به ویژه در شهر کرد بافته می‌شوند. از طرفی فرش‌های بختیاری را نیز به‌خاطر محل پیدایش آنها،مانند سامان یا هوره (هوری)، می‌شناسند . اما نقوش بختیاری در سایر مراکز بافندگی ایران، پاکستان، هند و چین کپی شده است. نام مبتنی بر مکان اغلب به محل پیدایش نقش و کیفیت فرش اشاره دارد نه به محل ساخت واقعی آن. سامان و هوری در حال حاضر بیشتر از اینکه اصطلاحات جغرافیایی باشند، به‌عنوان درجه‌بندی فرش‌های بختیاری در نظر گرفته می‌شوند.

ساختار فرش بختیاری

فرش‌های بختیاری بر پایه‌ی پنبه‌ای (تار) با پود پشمی است که معمولاً از گله‌های ایل تولیدکننده گرفته می‌شود. این منجر به فرش های منحصر به فرد می شود که بسته به ویژگی های پشم هر قبیله متفاوت است. پشم می تواند از مات تا براق بسیار متغیر باشد و شمع حاصل از متوسط به بالا بریده می شود. بهترین فرش‌هایی که بیشترین تراکم گره را دارند اغلب با نام بی‌بی‌باف شناخته می‌شوند. قیمت‌ها به‌طور قابل‌توجهی متغیر است و فرش‌هایی که بیشترین تراکم گره را دارند معمولاً گران‌ترین هستند، اما قیمت نیز تحت تأثیر معیارهایی مانند طرح و رنگ‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قطعات چپل شوتور و سامان اندکی کمتر از تولیدات بی‌بی‌باف رتبه‌بندی شده‌اند، اما همچنان از خوب تا عالی در نظر گرفته می‌شوند. فرش‌های هوری از بافت گشادتر و کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند و به همین دلیل عموماً مقرون به صرفه تر هستند. اندازه ها از فرش های سالن باریک گرفته تا طرح های اتاق بزرگ، اغلب تا 4 متر × 5 متر متفاوت است. فرش‌های بزرگ‌تر معمولاً بسیار کمیاب هستند و یافتن آنها سخت‌تر است. به طور مشابه، فرش‌های قدیمی‌تر که اغلب مورد علاقه کلکسیونرها هستند، می‌توانند بسیار پرهزینه باشند.

طرح‌های رایج فرش بختیاری

طرح‌های رایج فرش بختیاری

الگوها معمولاً الهام گرفته از گل یا باغ هستند. خشتی، نقش برجسته باغ، شاید شناخته شده ترین طرح فرش بختیاری باشد. فرش به مربع های جداگانه تقسیم می شود که حیوانات و گیاهان به عنوان نماد عمل می کنند. یکی دیگر از طرح‌های تأثیرگذار، مزرعه‌ای تزئین‌شده با طرح‌های مشبک و تزئینات گل را نشان می‌دهد. کلیه طرح‌های رایج در فرش بختیاری را می‌توان به ترتیب زیر طبقه‌بندی نمود:

  1. خشتی (خشتی جانوری خشتی گل و گیاه)
  2. ترنجی (لچک و ترنج)
  3. سرو و کاج قابی سماوری (حقه‌ای)
  4. گل مینا (گل اشرافی)
  5. گلدانی شرابه (گل پتو، گلدانی خمره‌ای)
  6. گلدانی و درختی

رنگ های فرش بختیاری

در گذشته زنان عشایر بختیاری در اوقات خاص یا هنگام جابه‌جایی‌های سالانه خود گیاهان رنگدار طبیعی را جمع آوری و خشک می‌کردند. سپس با شناختی که از خاصیت رنگ دهی آنها داشتند٬ آنها را در آب جوشانده و مایه رنگین آنها را استخراج کرده و همراه با دندانه آب انار ترش مورد استفاده قرار می‌دادند و رنگ‌های با ثباتی به دست می‌آوردند. در دوره حاضر متأسفانه رنگ‌های باثبات گیاهی جای خود را به رنگ‌های درخشان ولی بی‌ثبات شیمیایی داده‌اند. این روش رنگرزی باعث تندی رنگ‌های خامه می‌شود. در بعضی موارد برای کاستن شدت تندی و پختگی رنگ‌ها، از خاکستر استفاده می‌کنند. استفاده از رنگ ها بسته به سبک قبایل خاص متفاوت است. به طور کلی آنها شامل سایه های سفید، قرمز، قهوه ای، سبز و زرد هستند. به نظر نمی رسد رنگ آبی مشخص باشد.

رنگ های فرش بختیاری

جمع بندی

فرش بختیار از پشم محکم ساخته می شود. زیرا فرش‌ها - که به نام عشایر ایل بختیاری که در کوه‌های ساگرس در نزدیکی شهر اصفهان زندگی می‌کنند - نامگذاری شده‌اند - از محکم‌ترین فرش‌های ایرانی است. آنها از پشم ضخیم گره خورده اند که از خراب شدن آنها می کاهد. به ظرافت و نرمی پشم چوب پنبه دیگر فرش های ایرانی نیست، اما در مقاومت در برابر استرس های روزمره مزیت آشکاری دارد.

در بسیاری از نقاط فرش بختیار با نقوشی الهام گرفته از باغ ساخته می شود. الگوی به اصطلاح چستی دارای طرح هایی با گیاهان و حیوانات از طبیعت است. آنها از باغ های معمولی ایرانی الهام گرفته اند. گهگاه فرش‌هایی از بختیاری‌ها را نیز می‌بینید که نقش‌های آن شبیه نقوش منطقه اصفهان است. این نوع فرش اغلب در قسمت ورودی یا معابر خانه های ایرانی یافت می شود. این نه تنها کمی طبیعت را به خانه شما می آورد، بلکه یک فرش فوق العاده قابل اعتماد است.



:: برچسب‌ها: فرش، فرش دستباف، فرش عشایری، فرش بختیاری، ویژگی فرش بختیاری ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

نام افشار برگرفته از قومی است که این فرش‌ها را طراحی و خلق می‌کنند. آنها از طریق ایران به عنوان بخشی از کنفدراسیون ترکمن اوغوز که شامل 24 طایفه دیگر است به ایران و ترکیه آمدند. این عشایر صدها سال در شمال غرب ایران زندگی می کردند، اما بخشی از ایل به اجبار به منطقه امروزی منتقل شدند، جایی که فرش‌سازی به یکی از شاخه‌های مهم تجارت تبدیل شد. در قرن شانزدهم، اوغوز بیشتر یک شاهزاده بود تا یک پادشاهی.

این زبان هنوز به خوبی حفظ شده و امروزه توسط افرادی که اجدادشان از این قبیله سرچشمه گرفته اند صحبت می شود. بافندگی همواره بخش عمده‌ای از خلاقیت هنری این قبیله بوده است و به‌عنوان سنتی که از نسلی به نسل دیگر آموزش داده می‌شود، احتمالاً در هیچ زمانی از آن کاسته نخواهد شد. با این حال، در قرن بیستم، رتبه آنها به منطقه ای در گوشه جنوب شرقی ایران کاهش یافت. این فرش‌های قدیمی ایرانی که توسط عشایر و روستاییان جنوب شرقی ایران در شهرهای شیراز، کرمان و یزد تولید شده‌اند، از معدود فرش‌هایی هستند که تکنیک‌های عشایری و روستایی را با هم ادغام می‌کنند. علیرغم افول قامت ایل، فرش های عتیقه افشار میراث بزرگ خود را حفظ می کنند.

فرش افشار

فرش‌های افشار قرن نوزدهم به دلیل کیفیت بالای مصالح و صنایع دستی، همراه با زیبایی‌شناسی منحصربه‌فرد، شهرت دارند. کارشناسان بر این باورند که بافندگان افشار احتمالاً اولین کسانی بودند که از «بوته» در فرش‌بافی استفاده کردند. سه تا از پرکارترین طرح‌های آن‌ها عبارتند از:

  • ردیف‌های مورب ساده «بوته»
  • طرح فرش قدیمی کلاسیک «مرکز و گوشه» 
  • یک محور عمودی

از سه طرح پله ای جالب‌ترین طراحی آن‌ها «اژدها و ققنوس» است، نسخه‌ای که به ندرت دیده می‌شود و بسیار انتزاع‌شده از یک نقش باستانی با قدمت بیش از 5000 سال به چین الهام گرفته است. طرح های دیگر عبارتند از:

  • طرح مشبک یا لاله
  • سجاده نماز 
  • «درخت زندگی» 
  • ردیف هایی از مدال های سپر تکراری
  • طرح‌های قفقازی با شعله‌های ایرانی

فرش‌های باکیفیت آنتیک افشار تکنیک‌های رنگرزی بسیار اشباع را نشان می‌دهند و تقریباً همیشه از پشم غنی از لانولین که از گله‌های خود جدا شده‌اند می‌درخشند. فرش‌های افشار معمولاً در دو انتها با بافت پیچیده و کناره‌ها با ضخامت‌های چند رنگ تکمیل می‌شد. اکثر بافته های آنها در اندازه های منطقه ای بین 3 فوت در 5 فوت و 4 فوت در 7 فوت یافت می شود. 

نادر شاه افشار

ایل افشار

افشارها طایفه‌ای از تُرک‌های اغوز هستند که در ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان پراکنده‌اند. مراکز اصلی سکونت آنان در ایران استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، خراسان، کرمان و فارس است؛ اما تیره‌هایی از آنان را در استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان، قزوین، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، همدان (صالح آباد و اسدآباد)، خوزستان، استان مرکزی، البرز (شهرستان ساوجبلاغ) و چهارمحال و بختیاری (شهرکرد و شهرستان بن) می‌توان یافت.

اَفشار یا اوشار یکی از ایل‌های تُرک‌های اغوز ترکمان جزء گروه قومی ترک‌های آذربایجانی هستند. که عده‌ای از آنها در زمان سلجوقیان و عده‌ای دیگر در زمان شاه اسماعیل صفوی همراه با شش ایل بزرگ از آناتولی عثمانی به ایران آمدند و پایه‌های دودمان صفوی را بنیاد گذاردند. ایل افشار یکی از هفت ایل اصلی قزلباش بوده‌است. این ایل به دو شعبهٔ بزرگ تقسیم می‌شد: یکی قاسملو و دیگری ارخلو یا قرخلو؛ نادرشاه افشار از شعبه اخیر بود. طایفه قرخلو را شاه اسماعیل از آذربایجان به خراسان کوچاند و در شمال آن سرزمین، در نواحی ابیورد و درهٔ گز و باخرز تا حدود مرو مسکن داد؛ تا در برابر ازبکان و ترکمن‌ها مهاجم سدی باشند. تعداد بسیاری از این ایل ها در زمان شاه عباس اول در ایل شاهسون ادغام گشتند.

ایل افشار

افشارهای ایران

بزرگ‌ترین شهر افشارنشین ایران و جهان شهر ارومیه است چنانچه لرد کرزن در قرن بیستم هنگام ورود به شهر ارومیه می‌نویسد: «این شهر که در ارتفاع ۴۴۰۰ پا از سطح دریاست بین ۳۰۰۰۰ و ۴۰۰۰۰ نفر سکنه دارد که بیشتر آنها طایفهٔ ترک افشار هستند، ولی مقدار متنابهی اقلیت‌های نسطوری (آشوری)، کلیمی و ارمنی را هم در بر می‌گیرد.» استان زنجان نیز مردمان زیادی از ایل افشار دارد که در این استان پراکنده شده‌اند. مناطق با جمعیت چشمگیر از افشارها در گرماب (خدابنده) و بخش دهستان قشلاقات افشار هستند.

بیشترین افشارهای شمال خراسان نیز در شهرهای قوچان، دره گز، کلات و شیروان و قسمت‌هایی هم در مینودشت و رامیان، آزادشهر استان گلستان هستند . افشارهای کرمان را می‌توان ترکیبی از کاملترین طوایف این ایل که در ایران حضور دارند دانست. نظم و انضباط ایلی از ابتدای حضور بعضاً تا هم‌اکنون نیز می‌توان در آنها دید. تنوع طوایف افشار را در استانهای کرمان و هرمزگان و مناطق مرزی استان فارس می‌توان به‌وضوح دید. بزرگ‌ترین و قدرتمندترین طوایف این ایل قاسملوها بوده‌اند که از ابتدای تشکیل دولت صفوی در کرمان حضور داشته‌اند و در حال حاضر نیز حضوری پررنگ دارند و شاید می‌توان با جرئت گفت که نقشی که این طایفه در متحد کردن ایل افشار در کرمان بازی کرده‌اند در کمتر جایی می‌توان دید.

تاریخچه فرش افشار

از دوره صفویه، گروه قبیله ای ترک افشار از خاستگاه خود در آسیای مرکزی کوچ کردند تا در آذربایجان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه شرقی ساکن شوند. این پیشینه منجر به گنجاندن تأثیرات منطقه‌ای بر بافندگی افشار شده است و در نتیجه زیبایی‌شناسی متمایزی به وجود می‌آید که عناصری از چندین سبک فرش ایرانی روستایی و عشایری و نیز تأثیرات طراحی ایرانی جنوبی را در خود جای داده است. تأثیر فرش قفقاز نیز به شدت احساس می شود.

طرح فرش افشار

طرح فرش افشار 

فرش های آنتیک افشار متعلق به قرن نوزدهم هستند و با کیفیت ساخت و پشم مشخص می شوند. رنگ‌ها اشباع شده‌اند: رنگ‌های نیلی عمیق، کارنلین، زعفرانی و اخرایی غالب هستند. در حالی که طرح‌های پیچیده تکرار شونده در سرتاسر این فرش ها رواج دارد، بافندگان افشار از تصاویر فرش‌های جنوب ایران نیز استفاده می‌کردند، با نقوش بوته، درختچه‌ها و گاهاً ترکیب‌بندی‌های «درخت زندگی» که با آن مواجه می‌شدند. تأثیرات کردی در فرش‌های شکل ترنج زاویه‌دار و همچنین در خودانگیختگی کلی که در چندین طرح اصلی گل و پرنده مشاهده می‌شود مشهود است. 

فرش های افشار از شمال شرق ایران می آیند. ساخت ایل افشار هستند. این عشایر سابق نسل‌هاست که برای تضمین موجودیت خود فرش می‌بافند. حالا خانه نشین شده اند و در شرق و جنوب شرق ایران پیدا می شوند. فرش‌های آن‌ها سیار با کیفیت است و به دلیل مقاومت بسیار محبوب هستند.

فرش‌های افشار به رنگ‌های قرمز و آبی گره‌دار هستند و معمولاً دارای نقش‌های مستطیل هستند. تنوع طرح ها بسیار زیاد است. گاهی اوقات در کنار الگوهای نسبتاً مستقیم گل رز وجود دارد. اینکه یک ترنج میانی یا طرحی روی فرش وجود داشته باشد، کاملاً به گره زن و تخیل او بستگی دارد. این فرش‌ها به لطف عناصر هندسی خود، با سبک‌های مبلمان مدرن امروزی هماهنگی کاملی دارند. فرش های ایرانی افشار یک ویژگی خاص دارند: نسبتاً بزرگ هستند. فرش های این خاستگاه با نام سیرجان نیز به فروش می رسد.

ویژگی فرش افشار

جمع بندی

فرش های افشار کاملاً قابل تشخیص هستند. با استفاده از نقوش هندسی، مدال هایی با نقش های الماس و گلدان های اناری. رنگ‌های متداول فرش‌های افشار شامل زرشکی، طلای زعفرانی، عاجی، نارنجی تیره می‌شود که منعکس‌کننده تأثیرات مناطق اطراف در ساخت این فرش‌های بسیار شیک و منحصربه‌فرد است. فرش‌های باکیفیت آنتیک افشار تکنیک‌های رنگرزی بسیار اشباع را نشان می‌دهند و تقریباً همیشه از پشم غنی از لانولین که از گله‌های خود جدا شده‌اند می‌درخشند.

فرش‌های افشار معمولاً در دو انتها با بافت پیچیده و کناره‌ها با ضخامت‌های چند رنگ تکمیل می‌شد. ویژگی‌های کلاسیک این فرش‌های عتیقه می‌تواند شامل سه آویز در هر یک از دو سر ، نقش‌های الماس متعدد (تعداد الماس‌ها در یک نقش متفاوت باشد) و حاشیه قبیله‌ای که نمونه‌ای از فرش‌های ساخته شده توسط آن است. این قبیله در شهر همجوار شهربابک نیز فرش های مشابهی با تراکم بیشتر و با نقش و نگارهای دقیق تر تولید می شود. یکی دیگر از ویژگی های بسیار قابل توجه پشت متوسط است که یک ویژگی کلاسیک است. بسیاری از فرش های عتیقه این ایل امروزه در خانه های سراسر جهان یافت می شود. برخی از آنها به خوبی حفظ شده اند و رنگ خود را به خوبی حفظ می کنند.

فرش های عتیقه افشار مانند همسایگان ارجمندشان، ایل قشقایی، روز به روز کمیاب تر و در نتیجه ارزشمندتر شده است. بسیاری از کسانی که فرش‌های قشقایی و قفقازی پرطرفدار را جمع‌آوری می‌کنند، تقریباً همیشه شامل فرش های افشار نیز می‌شوند که تکه‌های خیره‌کننده و دیوارکوب‌های عالی می‌سازند.



:: برچسب‌ها: فرش دستباف، فرش عشایری، فرش افشار، تاریخچه فرش افشار، فرش روستایی ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

اردبیل شهری در نزدیکی سواحل دریای خزر است و احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین فرش‌های موجود امروزی، شاهکاری به ابعاد 34 در 17 اینچ در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود. فرش های اردبیل معمولاً دارای طرح معروف ماهی (هراتی) با ترنج الماس و ماهی های ریز است. در فرش اردبیل گاهی اوقات یک الگوی سراسری دیده می شود. معمولاً بافندگان آنها مقدار زیادی ابریشم را در توده‌های پشمی قرار می‌دهند تا ویژگی های طرح را برجسته کنند. برخی از فرش های امروزی از الگوی سنتی هراتی به نقوش هندسی جسورتر تغییر کرده اند. در فرش های جدید علاوه بر رنگ‌های بژ، نارنجی و آبی ، بسیاری از رنگ‌های به روز مانند فیروزه‌ای و بنفش را می‌توان مشاهده کرد.

اردبیل همچنین منطقه مهمی برای تولید فرش های عشایری و روستایی است. فرش های منطقه شاهسون برای مجموعه داران جذابیت خاصی دارد. فرش‌های اردبیل طوری بافته می‌شوند که شبیه نقوش ایرانی طرح‌های قفقازی است. دلیل این امر این است که وقتی روسها در زمان تزارهای مسیحی به قفقاز لشکرکشی کردند، بسیاری از مسلمانان شیعه از مناطق جدید روسیه خارج شدند و به ایران امروزی مهاجرت کردند. جاده اصلی شمال به جنوب قفقاز که اردبیل را به دو نیم تقسیم می کند ، باعث شد بسیاری از پناهندگان در اردبیل مستقر شوند. بنابراین وقتی فرش‌هایی را می‌بینیم که تلاقی بین طرح های ایرانی و قفقازی هستند، اگر اردبیلی باشند کاملاً منطقی است.

فرش اردبیل دارای کیفیت بالایی از حدود 90.000 تا 300.000 گره در متر مربع است. فرم های هندسی طرح این فرش ها را از مشرق زمین مشخص می کند. شمع که از پشم ساخته شده است به صورت متقارن گره خورده است. این فرش‌های نازک کف پوش‌های راحتی هستند.

شهر اردبیل

شهر اردبیل

اَردَبیل یا اَردِبیل (نام باستان: آرتاویل) یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان اردبیل است که در شمال غربی ایران قرار دارد. این شهر در قبل و پس از اسلام، مرکز آذربایجان بوده‌است. اردبیل در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی ازجمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» ملقب بوده‌است و به‌علت قرارداشتن در مسیر جادهٔ ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بوده‌است. شهرت و اهمیّت اَردَبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که مؤسس فرقهٔ صفویه یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از این‌جا برخاست و در همین‌جا به خاک سپرده شد.

با ظهور شیخ صفی‌الدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به‌طوری‌که این شهر در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان پادشاهان صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاصّ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار گردید. حکومت صفوی بسیاری از هرج‌ومرج‌ها را که در ایران وجود داشت، برانداخت و یک حکومت دینی و مذهبی را پایه‌گذاری کرد که به‌گفتهٔ بسیاری از کارشناسان تاریخ، تشکیل دولت یکی از وقایع تاریخ ایران به‌شمار می‌آید.

واژهٔ اردبیل یک واژهٔ ایرانی است که ریشه در اوستایی دارد که از واژهٔ «آرتا» (به‌معنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شده‌است و در کلماتی نظیر اردشیر، اردوان، اردستان، اردکان آمده‌است) و «ویل» به معنی شهر تشکیل شده‌است. وسعت این شهرستان ۲۵۵۷ کیلومتر مربّع است و چهرهٔ عمومی شهرستان اردبیل متأثّر از ارتفاعات کوهستان‌های سبلان، تالش و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. اردبیل از مناطق با اهمیّت ایران به‌شمار می‌آید و دارای آثار و بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته و از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌گردد که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. این شهر در ۲۲۰ کیلومتری تبریز و ۵۸۰ کیلومتری تهران واقع شده‌است.

نقشه اردبیل

تاریخ شهر اردبیل

یافته‌های تازه دربارهٔ پیشینهٔ اردبیل در منطقهٔ مرادلویِ اردبیل نشان از کشف تاریخ ۴۰هزارساله در اردبیل را به اثبات می‌رساند. محوطه شامل بیش از یک‌صد تخته‌سنگ مزین به نقوش صخره‌ای بوده که با بررسی و مطالعهٔ هر یک از آنها زوایای پنهانی از نحوهٔ زندگی و استقرار بشر در این منطقه از کشور نمایان خواهد شد. اردبیل تمدنی ۳۰۰۰ساله در حاشیهٔ جادهٔ ابریشم دارد که سابقهٔ تاریخی و باستانی آن را کاروانسراهای بی‌نظیر به جهت نوع معماری و تجمیع هنرهای ظریف ایرانی بیان می‌کند. اردبیل در گذشته گذرگاه کاروان‌های تجاری و نظامی متعددی بوده که زمینهٔ احداث کاروانسراها را فراهم کرده‌است. به‌باورِ کارشناسان وجود کاروانسرا در شهرستان‌های مختلف این استان بیانگر رونق اقتصادی تمامی شهرهای این منطقه در گذشته‌است. از جملهٔ مهم‌ترین کاروانسراهای اردبیل می‌توان به کاروانسرای سنگی صائین در نیر، شاه عباسی شورگل در بیله سوار، عباسی نقدی کندی و قانلی بولاغ در مشگین‌شهر اشاره کرد.

تاریخ فرش اردبیل

اردبیل سابقه طولانی و درخشانی در فرش بافی ایرانی دارد. دوران سلطنت سلسله صفویه در قرن 16 و 17 نشان دهنده اوج فرش بافی ایرانی در این منطقه بود. نام اردبیل از اوستا (کتاب مقدس زرتشتیان) گرفته شده و به معنای لغوی مکان مقدس بلند است. بافندگان اردبیلی هنر خود را با گره آذربایجانی به نمایش می گذارند. دو تا از معروف ترین فرش های موجود امروزی یک جفت فرش ایرانی اردبیل است. 

قالی اردبیل یک جفت قالی ایرانی نفیس با شهرت جهانی است که در دوران پادشاهی شاه تهماسب صفوی برای آرامگاه جدش بافته شده‌بود. اکنون یکی از آنها در مالکیت موزهٔ ویکتوریا و آلبرت لندن و دیگری در موزه هنر شهرستان لس‌آنجلس نگهداری می‌شود.این قالی از نظر طرح و بافت یکی از نفیس‌ترین و مشهورترین قالی‌های جهان است که در فهرست ۵۰ اثر شاهکار هنری برگزیده جهان قرار گرفته‌است. کارشناسان آثار هنری، این فرش را با نقش و نگاره‌های زیبای آن، یک اثر هنری انتزاعی منحصربه‌فرد می‌دانند که از نظر سطح هنری با نقاشی‌های انتزاعی قرن حاضر برابری می‌کند. هسته مرکزی گروه قالی‌های ترنجدان است.

مشخصات قالی اردبیل

پشم عنصر اصلی تشکیل دهندهٔ این قالی است. مانند اغلب منسوجات این اثر نیز از تار و پود تشکیل شده، پودها در تمام طول کار به دور تارها تابیده شده‌اند. سطح قالی اردبیل از یک طرح یکپارچه نسبتاً ساده با اجزا قرینه و یک شمسه در وسط آن که دو چراغدان در طول آن قرار دارد، پوشیده شده‌است. وقتی دو انگلیسی در سال ۱۸۴۳ از زیارتگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دیدار کردند دو قالی در آن محل قرار داشت. سه سال و اندی بعد از آن در اثر زلزله این مکان آسیب دید و احتمالاً برای تهیه وجه لازم برای تعمیر بنا، فرشها فروخته شدند.

قالی‌های آسیب دیده در ایران توسط کمپانی «زیگلر» که در کار خرید فروش فرش بود، خریداری شد. تکه‌های آن که هنوز قابل استفاده بود به هم متصل و نتیجه آن شد که یک قالی کامل و سالم به دست آمد. فرشی که بدون حاشیه با ابعاد کوچکتر بود. در سال ۱۸۹۲ قالی بزرگتر توسط کمپانی «رابینسون» در معرض فروش گذاشته شد. «ویلیام موریس» که از جانب موزه در مورد آثار هنری تحقیق می‌کرد طی گزارشی این فرش را فوق‌العاده و منحصر به فرد و بسیار زیبا توصیف و اصرار به خرید آن کرد. در ماه مارس ۱۸۹۳ با پرداخت ۲۰۰۰ پوند، «موزهٔ ویکتوریا و آلبرت» صاحب این قالی شد.

ویژگی فرش های اردبیل

فرش‌های اردبیل دارای نقوشی هستند که شباهت زیادی به فرش‌های قفقازی دارند، اما نقوش و اشیای بیشتری در حاشیه بافته شده‌اند. رنگ ها نیز روشن تر هستند. نقوش غالباً هندسی است و رایج‌ترین چیدمان‌ها بر روی فرش‌های اردبیل، ترنج ها، ترنجهای الماس‌شکل متعدد متصل به هم و شکل‌های هشت‌ضلعی سراسری است. شناخته‌شده‌ترین طرحی که روی فرش‌های اردبیل یافت می‌شود، طرح معروف ماهی (هراتی) است . ترنج الماسی و ماهی کوچک در سرتاسر آن بافته شده است. برخی از بافندگان امروزی شروع به ترجیح الگوهای هندسی جسورانه نسبت به طرح سنتی ماهی (هراتی) کرده اند و رنگ هایی مانند فیروزه ای و بنفش را به قرمز، صورتی، عاجی، سبز و آبی سنتی تر اضافه کرده اند.

تار فرش‌های اردبیل بیشتر پنبه‌ای است، در حالی که پود آن پنبه‌ای یا پشمی است، البته در فرش‌های مرغوب اردبیل از ابریشم نیز به عنوان پود استفاده می‌شود. بافندگان همچنین ممکن است ابریشم را در توده های پشمی بگنجانند تا طرح را برجسته کنند. فرش های اردبیل شامل فرش های معروف اردبیل، شیخ صفی، سرابی، شاه عباسی و میر است که در ادامه به آنها خواهیم پراداخت.

فرش شیخ صفی

قالی اردبیل یا شیخ صفی

فرش شیخ صفی

فرش شیخ صفی یا اردبیل یک جفت فرش است که در سال 1539 میلادی به مجموعه شیخ صفی الدین اردبیل هدیه داده شده است. بسیاری از کارشناسان آن ها را بهترین فرش های جهان می دانند. برای شیعیان آذربایجانی و ایرانی، مقبره شیخ صفی رتبه مهمی را در بین اماکن زیارتی دارد. این نوع فرش به دلیل ساخت پیچیده، عناصر ترکیبی اصیل و تزیین کامل ترنج 16 نقطه ای واقع در وسط میدان مرکزی مورد توجه است. این طرح توسط هنرمندی با استعداد خلق شده است، در حالی که خود فرش توسط صنعتگران هنرمند تبریزی و یا حتی اردبیلی بافته شده است. در سال ۱۵۳۹ فرش توسط زائر کاشانی خریداری و به عنوان هدیه خیریه به مسجد شیخ صفی تقدیم شد. اما مقصود کاشانی قبل از اینکه آن را به مسجد بسپارد به سازندگان گفت که نام او را همراه با بیت زیر روی فرش ببافند:

مقصود کاشانی

جز آستان توام در جهان پناهی نیست

سر مرا بجز این در، حواله گاهی نیست

عمل بنده درگاه مقصود کاشانی

946

و زیر آن: «اثر خادم این خانه، مقصود کاشانی» و عدد 946. این اضافه به عنوان یک وصله در نظر گرفته شده است. فرش «شیخ صفی» اصلی، در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به نمایش گذاشته شده است و فرش دوم، کوچک‌تر شده، در لس آنجلس قرار دارد.

فرش سرابی

فرش سرابی

فرش سرابی

این فرش ها نام خود را از شهر سراب واقع در بین تبریز و اردبیل گرفته اند، از فرش سرابی طرح زیر وجود دارد:

میدان مرکزی پوشیده از خطوط عمودی است که با شاخه های شکوفه ای که یکی پس از دیگری به صورت نامتقارن مرتب شده اند تزئین شده اند. میدان مرکزی با یک ژل. فرش ها از نظر رنگ زیبا و هماهنگ هستند. عناصر زینتی گیاهی تقریباً به صورت نقطه چین بافته شده است که تا حدی شبیه فرش های قره باغ است.

فرش شاه عباسی

فرش شاه عباسی

فرش شاه عباسی

نام این فرش‌ها با شاه عباس اول (۱۵۸۷–۱۶۲۹)، پنجمین فرمانروای امپراتوری صفویان مرتبط است. شاه عباس پایتخت صفویان را به مناطق داخلی ایران یعنی به شهر اصفهان منتقل کرد. در نتیجه بسیاری از صنعتگران برجسته به اصفهان نقل مکان کردند. فرش «گوم شاه عباسی» به دلیل عناصر شکل غیرعادی به نام «شاه عباسی گولری» (به آذربایجانی «گل های شاه عباس») مورد توجه قرار گرفته است. آنها عمدتاً از گلهای خارق العاده و همچنین برگهای انجیر تشکیل شده اند. چیدمان نامتقارن عناصر در امتداد خط افقی از ویژگی های این فرش به شمار می رود.

فرش میر

فرش میر

فرش میر

نام فرش که متعلق به گروه اردبیل مدرسه تبریز است با نام روستاهای میر و میرشی در جنوب اردبیل گره خورده است. ترکیب میدان مرکزی را بوته (به فارسی: بته بوش) تشکیل می دهد. فرم‌های این بوته‌ها و چینش عمودی و افقی آن‌ها یادآور فرش‌های شیروانی «مراضی» و «خیله‌بوتا» است. با این حال، تکه های تکی روی فرش "میر" ترکیب بسیار ساده تری دارند. این نوع بوته را می‌توان روی پارچه‌های تولیدی تبریز و کرمان نیز یافت. حاشیه و لبه مرکزی فرش غیرمعمول است: آنها قبلاً از عناصر منحنی خطی تشکیل شده بودند، اما با بهبود تکنیک بافت، اشکال جدیدی پیدا کردند.

فرش اردبیل

جمع بندی

فرش‌های اردبیل از شمال ایران و نه چندان دور از دریای خزر می‌آیند. نمونه بارز این نوع فرش، نقوش هندسی است که اغلب در فرش های روستایی و عشایری نیز دیده می شود. تراکم گره آنها در مقایسه با سایر فرشهای ایرانی نسبتاً بیشتر است. با این وجود، آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به نظر خوب می رسند و می توان آن را به شمع نازک شناخت.

مواد طبیعی فرش اردبیل پشم گوسفند ( پرز ) و پنبه ( تار ) می باشد . از آن ها برای ساخت فرش های مستحکم استفاده می شود که به هیچ وجه کمتر از استاندارد بالای سایر فرش های ایرانی نیست. گره تا حدی درشت تر آنها، قیمت پایین تری را که اغلب در این نوع فرش یافت می شود، توضیح می دهد. فرش های اردبیل فرش ایرانی اصیل ارزان تری را با طراحی معمولی و عمر طولانی ارائه می دهند.



:: برچسب‌ها: فرش اردبیل، فرش شاه عباسی، فرش سیخ صفی، فرش دستباف اردبیل، فرش دستباف ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش های آباده قالیچه های دستبافت عشایری هستند که توسط قشقایی های عشایری جنوب مرکزی ایران ساخته می شوند. شهر آباده در حاشیه شمالی منطقه عشایری قشقایی در استان بزرگ فارس قرار دارد. این شهر در جاده شیراز در نیمه راه اصفهان در شمال منطقه افشار واقع شده است.فرش آباده بسیار گرم و سرزنده است و به هر خانه ای جلوه ای ویژه می دهد.

نقشه آباده

فرش‌های آباده معمولاً بر پایه تار پنبه‌ای ساخته می‌شوند و پرزهای نازک و محکمی دارند. بیشتر فرش های آباده برش کوتاهی دارند و بسیار مسطح می‌شوند. اگرچه برخی از فرش های آباده قدیمی از نظر سبک متفاوت هستند، اما بسیاری از طرح های جدید به راحتی قابل تشخیص هستند. این طرح‌های جدید که به نام هیبتلو شناخته می‌شوند شامل یک ترنج الماس شکل در مرکز با ترنج های کوچک‌تر در هر گوشه است. این الگو معمولاً شامل گل ها یا حیوانات هندسی است و رنگ های اصلی قرمز روشن یا نارنجی تیره در بالای پس زمینه آبی تیره با جزئیات سبز قوی هستند. گوشه ها یا حاشیه ها معمولاً به رنگ عاج هستند. اگرچه برخی از فرشهای آباده و شیراز شبیه به هم به نظر می‌رسند، معمولاً می‌توان با تعداد گره‌های بالاتر و همچنین پنبه بودن تار آن‌ها را متمایز کرد. فرش ها تقریباً همیشه به طور انحصاری سایز متوسط هستند و تراکم یک فرش آباده متوسط حدود 90 گره است. مثل همیشه در دنیای فرشها شما چیزی را دریافت می‌کنید که برای آن هزینه می‌کنید، اما به طور کلی فرش آباده خوش‌ساخت و نسبتاً محبوب است، به‌ویژه در فضای داخلی مدرن یا برای کسانی که سبک مدیترانه ای یا شمال آفریقا علاقه دارند.

شهر آباده

آباده شهری در استان فارس ایران و مرکز شهرستان آباده است. این شهر با ۵۹٬۱۱۶ نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت استان فارس است.آباده در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت انتخاب شد. گیوه دوزی در این شهر رونق بسیار دارد. آباده شمالی‌ترین شهرستان فارس به‌شمار می‌رود و شهرهای آن سورمق، صغاد، بهمن و ایزدخواست باستان هستند.مراتع این شهرستان از دیرباز به عنوان ییلاق طوایف مختلف قشقایی به‌شمار می‌رفته که با ساکن شدن این عشایر عده زیادی از آنها در آباده و شهرهای اطراف آن ساکن شده‌اند.

تاریخچه آباده

تاریخچه آباده

به استناد متون باستان شناسان سکونت در محدوده کنونی آباده به هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد. گروه‌های کرد چادرنشین در دوره هخامنشی، نخستین کسانی بودند که در دشت حد فاصل آباده و اصفهان اسکان یافتند. آثار باستانی بر جای مانده، هم چون قلعه باستانی ایزدخواست و قصر بهرام گور در سورمق، شواهدی از وجود فرهنگ و تمدن در این گستره جغرافیا می‌باشد. شهر آباده به دلیل واقع شدن در سه راهی مواصلاتی بین اصفهان، یزد و شیراز موقعیت ویژه‌ای دارد.

در حدود سال ۱۱۹۷ کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتختی برگزید و به فرمان او شاه اسماعیل سوم در آباده سکونت یافت. کریم خان به منظور کسب مشروعیت، شاه اسماعیل سوم را شاه و خود را وکیل الرعایا می‌خواند چرا که صفویان همچنان از محبوبیت و مشروعیت بسیار زیادی در بین مردم و بزرگان برخوردار بودند. حتی در یک مورد که سفیر پرتغال درخواست‌هایی از کریم خان داشته که خان زند تمایلی به قبول آن نداشته‌است او را به آباده حواله می‌دهد و می‌گوید من اختیاری ندارم و باید به نزد شاه در پایتختش که آباده هست بروی. شاه اسماعیل سوم که به میرزا ابوتراب نیز معروف بود در این برهه از زندگی خود از سیاست دوری ورزید و در آباده وقت خود را با ساختن چاقو می‌گذراند. در زمان سکونت شاه اسماعیل سوم در آباده قلعه‌ای به نام قلعه شیرازی (که هم‌اکنون آثار آن باقیست) برای حفظ امنیت راه کاروان‌ها بنا گردید.

طرح فرش آباده

تاریخچه فرش آباده

اقوام کوچ نشین این ناحیه که از استان فارس تا بخش هایی از استان کرمان امتداد دارد، سابقه طولانی در قالی بافی با استفاده از تأثیرات و فنون قوی بافت ترکی و کردی دارند. گبه معروف در جنوب این استان پهناور تولید می شود و منطقه افشار و قشقایی نیز در اینجا قرار دارد.

طوایف افشار در داخل استان کرمان و ایلات قشقایی در دو استان و برخی دیگر از مناطق جنوب ایران پراکنده اند. برخی از مراکز قالیبافی عبارتند از: شهر باستانی و تاریخی شیراز در فارس، شهر معروف کرمان در استان کرمان و شهرهای آباده سیرجان و بسیاری از روستاها و عشایری که در این مناطق گسترده شده اند. این فرش ها در اصل برای فروش تجاری ساخته نشده بودند. در عوض، مردمی که آنها را می بافتند، از یک رسم باستانی پیروی می کردند که بیش از 3500 سال بخشی از میراث ایرانیان بوده است.

دختران جوانتر برای نشان دادن آمادگی خود برای ازدواج و ارائه کارهای دستی خود به عنوان بخشی از جهیزیه خود، زود به بافتن می پردازند و رسم بر این است که اکثر زنان از این استعداد شگفت انگیز یعنی قالیبافی برخوردار باشند.

الگوی فرش آباده

ویژگی های فرش آباده

فرشهای آباده با استفاده از رنگ‌های تند و روشن مانند قرمز آتشی و آبی کبالتی بافته می‌شوند. مرکز معمولا قرمز و حاشیه آن آبی تیره یا سیاه است. برجسته ترین ویژگی فرش آباده، نقش و نگار متمایز آن است. تمام فرش های این منطقه دارای یک ترنج الماس شکل در مرکز هستند که فرش را به چهار گوشه تقسیم می‌کند.

چهار نقش کوچکتر در چهار گوشه قرار داده شده است که هر یک از نقوش گوشه را یک گل لنگر می اندازد. ترنج مرکزی دارای چندین الگوی هندسی تلطیف شده از گل ها، پرندگان و حیوانات است. این الگوها ترکیبی از عناصر طراحی قفقازی و ایرانی را با هم ترکیب می کنند. مرکز قرمز رنگ به طرز پیچیده ای پر از الگوهای ریز متعددی از درختان، ستاره ها، گل ها، پرندگان، چند ضلعی های رنگی و حیوانات 4 پا است. نقوش رایجی که در چندین قالی دیده می شود، سر آهو با شاخ های بلند مزین است.

مواد و گره ها

فرش آباده معمولاً با گره‌های متقارن ترکی تا تراکم 100 گره در مترمربع بافته می‌شوند. ساختار روکش و پود آن نخی مستحکم، بادوام و یا در مواردی موی بز است. پرز قالی ها از پشم بسیار براق و ظریفی است که از گله های گوسفند محلی کنده شده است.

رنگ

پشم عمدتاً با رنگهای طبیعی گیاهی و ریشه رنگ می شود. بافندگان ساده و مهربان آباده علاقه زیادی به رنگ‌های زنده و روشن دارند، زیرا این رنگ‌ها را به خانه‌های ساده و ابتدایی خود می برند.

طراحی و الگو

این فرش ها گاهی اوقات با یک الگوی سراسر زمین با فرم های طرح گل و گلدان مشخص می شوند. در مقابل، آباده ممکن است دارای یک ترنج مرکزی بزرگ با طرح الماس شش ضلعی کلاسیک هراتی و گوشه های اریب در داخل حاشیه اصلی باشد.

طراحی فرش آباده

ساخت فرش آباده

این فرش ها بر پایه تار و پرزهای پشمی ساخته شده اند. آنها یک پرز نازک و محکم گره خورده دارند که بسیار نزدیک بریده شده است بنابراین فرش تمام شده بسیار صاف و محکم است. به دلیل ساختار سفت، فرش تمام شده ساختاری متراکم دارد و نسبت به سایر انواع فرش ایرانی سفت‌تر است.

این فرش ها در صورت قرار گرفتن روی یک شی به خوبی نمی افتند اما کفپوش های بسیار خوبی ایجاد می کنند و بدون حرکت در جای خود باقی می مانند. علاوه بر این، آنها بسیار بادوام هستند و شکل و کیفیت خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند، و ارزش آنها را برای پول بسیار عالی می کند.

فرش های آباده واقعاً گنجینه‌های بی‌نظیر و گران‌قیمتی هستند که تکمیل آن برای بافندگان عشایر ماه‌ها طول می کشد. مطلقا مشابه یکی از این فرش ها در هیچ کجا وجود نخواهد داشت. ممکن است قطعه ای شبیه به قطعه دیگر وجود داشته باشد، اما هرگز یکی با دیگری یکسان نیست. این تفاوت به این دلیل است که هر فرش بیانگر خود بافنده است و از طرح قبلی یا طرح کاغذی استفاده نشده است. این همان چیزی است که این فرش ها را بسیار خاص و منحصر به فرد می کند.

فرش آباده در دکور

جمع بندی

فرش‌های آباده با استحکام خاصی که دارندتبدیل به همراهی کامل در زندگی روزمره می شوند. در حالی که این فرش‌ها نمی‌توانند با فرش‌های ظریف‌تر به‌عنوان مثال. از اصفهان یا نایین در تراکم گره 140000-320000 گره در مترمربع رقابت کنند، با این حال کیفیت بسیار خوبی دارند. فرشهای آباده عمدتاً به رنگ قرمز بافته می شوند و در مرکز آن طرحی با سایه‌های آبی قرار دارد. آنها از فرش های عشایر قشقایی که از آباده عبور کرده اند الهام گرفته شده اند. به پیروی از آنها، نقوش و زیور آلات طبیعی، مانند نقوش حیوانات و گیاهان، اغلب بر روی این فرش ها یافت می شود.

با خرید یک فرش آباده، مدت زیادی از فرش خود لذت خواهید برد. به دلیل دوام آن برای مکان های پر رفت و آمد در خانه مناسب است. به عنوان یک بخش پر رفت و آمد در قسمت ورودی، می توان از آن بدون ترس از خراب شدن سریع استفاده کرد. این فرش های با کیفیت با توجه به ارزشی که دارند سالهاست طلایه دار فرش های ایرانی در جهان هستند.



:: برچسب‌ها: فرش ایرانی، فرش آباده، بافت فرش آباده، ویژگی فرش آباده، فرش دستباف ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

درست است که لکه های فرش ممکن است دلهره آور به نظر برسند، به ویژه اگر فرش نو باشد، اما برای هر لکه روشی برای پاک کردن وجود دارد. مثلا لکه قهوه را می توان با چند مرحله ساده از روی فرش پاک کرد. حتی در بسیاری از موارد می توانید لکه های قدیمی قهوه را نیز از فرش پاک کنید. بعلاوه، می توانید از اقلام معمولی خانگی از جمله سرکه، جوش شیرین و آب گاز دار (سودا) برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش استفاده کنید.

اگر بعد از ریختن قهوه سریع دست به کار شوید و تا حد ممکن مایع را از بین ببرید بهتر از بین می رود. در اینجا تلاش شده تا تمام روش های پاک کردن لکه قهوه از روی فرش آورده شود. پس اگر روش بهتری برای پاک کردن قهوه از فرش می شناسید، در انتهای این مطلب ، در بخش نظرات بنویسید.

قبل از شرع

قبل از اینکه شروع کنی

پاک کننده یا شوینده آنزیمی یکی از بهترین پاک کننده های فرش برای لکه های قهوه با فوم است، زیرا پروتئین موجود در فوه قهوه را تجزیه می کند و از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می کند. قبل از اینکه از روش های دیگر پاک کردن لکه قهوه از فرش استفاده کنید، حتما فرش را بشویید و خشک کنید.

اگر فرش شگ دارید برای کمی کار اضافی آماده باشید. هرچه الیاف فرش بلندتر باشد، پاک کردن لکه دشوارتر می شود. برای الیاف بلندتر، حتماً  به طور کامل لکه را پاک کنید و مقدار مایعی را که در فرش می‌ریزید به حداقل برسانید. استفاده از پنکه می تواند به خشک شدن کامل فرش کمک کند.

هر محلول پاک کننده یا لکه بر روی یک نقطه پنهان روی فرش خود را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به رنگ آسیب نمی رساند. شما همچنین می توانید از تولیدکنندگان فرش برایانتخاب مایع تمیز کننده مشورت بگیرید.

آنچه شما برای تمیز کردن لکه قهوه نیاز دارید:

تجهیزات لازم

  • پارچه های سفید تمیز
  • ظرف کوچک
  • ظروف اندازه گیری
  • قاشق
  • جارو برقی

مواد لازم

  • سرکه سفید
  • مایع ظرفشویی
  • آب اکسیژنه
  • جوش شیرین

نحوه پاک کردن لکه قهوه از روی فرش با سرکه

تمیز کردن لکه قهوه

با استفاده از یک پارچه سفید تمیز تا جایی که ممکن است قهوه را پاک کنید. بخش های تمیز جدید پارچه را روی لکه فشار دهید تا قهوه ای دیگر به پارچه منتقل نشود. همیشه از قسمت بیرونی لکه تا وسط کار کنید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

هشدار: فرش را مالش ندهید زیرا می تواند به الیاف آسیب برساند و روی لکه اثر کند. درعوض، از فشار دادن دستمال روی لکه، بدون هیچ حرکت رفت و برگشتی استفاده کنید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 1

آب سرد اضافه کنید

مقدار کمی آب سرد روی لکه قهوه بریزید تا رقیق شود. تمام مایع را با استفاده از یک پارچه سفید تمیز جدید پاک کنید. بسته به میزان قهوه روی فرش، ممکن است لازم باشد این فرآیند را حداقل دو بار تکرار کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که قهوه ای برای منتقل شدن به دستمال باقی نماند.

نکته: فرش را بیش از حد از آب اشباع نکنید. شما سعی می کنید قهوه را رقیق کنید اما همچنان می توانید رطوبت را با یک پارچه جذب کنید.

پاک کننده لکه فرش خود را اضافه کنید

یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 2 فنجان آب گرم در یک ظرف یا کاسه کوچک مخلوط کنید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید. سپس یک پارچه سفید تمیز را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی لکه قهوه بکشید و از لبه ها به سمت مرکز فرش حرکت کنید. در صورت نیاز به خیس کردن پارچه با لکه‌بر ادامه دهید و دوباره مراقب باشید که فرش بیش از حد اشباع نشود. تا زمانی که لکه را به طور کامل از بین ببرید کار را ادامه دهید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 2

فرش بشویید و خشک کنید

با استفاده از یک پارچه تمیز ، مقداری آب سرد را به سطح لکه بمالید تا لکه را از روی فرش بشویید. سپس با استفاده از یک پارچه خشک، محل را پاک کنید تا الیاف فرش تا حد امکان خشک شود.

خشک کردن با هوای آزاد

بگذارید فرش به طور کامل در هوا آزاد خشک شود و سپس جاروبرقی را بکشید تا الیاف فرش خم شده بلند شود.

چگونه لکه های قهوه را با آب گازدار از روی فرش پاک کنیم

اگر نمی‌دانید چگونه لکه‌های قهوه را بدون سرکه از فرش پاک کنید، می‌توانید از وسایل خانگی دیگری نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از آب گازدار برای لکه های قهوه روی فرش استفاده می کنند. این روش کاملاً شبیه فرآیند سرکه و مایع ظرفشویی است.

تمیز کردن لکه

تا جایی که ممکن است مایع قهوه را با یک پارچه سفید تمیز پاک کنید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 3

 

محلول را مخلوط کنید

یک فنجان آب گازدار و 1/2 قاشق چایخوری صابون ظرفشویی را مخلوط کنید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید.

محلول تمیز کننده را اضافه کنید 

یک پارچه تمیز را به مخلوط آغشته کنید و پاک کننده آب گازدار را روی فرش یا اثاث یا لوازم لکه دار شده بکشید. اجازه دهید حداقل 10 دقیقه بماند.

نکته: ابتدا پاک کننده را در یک منطقه نامحسوس آزمایش کنید، زیرا ممکن است روی رنگ برخی از فرش ها تأثیر بگذارد. در صورت نیاز تکرار کنید تا لکه از بین برود.

ناحیه لکه دار را بشویید

محل را با یک پارچه تمیز آغشته به آب معمولی بشویید. با یک پارچه تمیز خشک کنید. خوب آبکشی کنید چون باقیمانده روی فرش خاک را جذب می کند.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 4

خشک کردن با هوای آزاد

اجازه دهید فرش کاملاً در هوا خشک شود و سپس با جاروبرقی جاروبرقی بکشید تا الیاف فرش بلند شود.

چگونه لکه قهوه را با جوش شیرین از روی فرش پاک کنیم

جوش شیرین روی از بین بردن لکه های قهوه از فرش موثر است، بنابراین دانستن اینکه چگونه این روش را انجام دهید، برای مواقعی که سرکه در اطراف ندارید یا تصمیم بگیرید که می خواهید این فرآیند را به جای آن امتحان کنید، مفید است.

تمیز کردن لکه 

تا جایی که ممکن است لکه را با یک پارچه خشک تمیز پاک کنید.

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 5

خمیر تمیز کننده را مخلوط کنید

سه پیمانه آب را با 1 پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید. خمیر را با یک پارچه سفید تمیز روی فرش بکشید. اجازه دهید حدود 20 دقیقه بماند. سپس خمیر خشک شده را جاروبرقی بکشید.

لکه قهوه را بررسی کنید

لکه را بررسی کنید و در صورت باقی ماندن لکه مراحل را تکرار کنید.

مطلب مرتبط: نحوه تمیز کردن فرش با جوش شیرین

چگونه لکه های قهوه را از فرش پاک کنیم 6

چگونه لکه های قدیمی قهوه را پاک کنیم

لکه های قدیمی قهوه نباید دائمی باشند. در اینجا نحوه پاک کردن لکه های قدیمی و خشک قهوه از روی فرش با استفاده از سرکه و جوش شیرین آورده شده است.

  • محل را با یک پارچه سفید آغشته به آب گرم پاک کنید تا قهوه رقیق شود.
  • مراحل بالا را برای از بین بردن لکه با استفاده از پاک کننده فرش سرکه و مایع ظرفشویی دنبال کنید.
  • همانطور که فرش در هوا خشک می شود، جوش شیرین را روی آن ناحیه بپاشید.
  • پس از خشک شدن فرش، جوش شیرین را جاروبرقی بکشید.

نکات اضافی برای پاک کردن لکه های قهوه

لکه های قهوه روی فرش های پشمی و فرش های ترکیبی پشمی اغلب به مراقبت های متفاوتی نیاز دارند. در اینجا نحوه از بین بردن قهوه از فرش پشمی آورده شده است:

  • سه قطره مایع ظرفشویی را با 1 فنجان آب سرد مخلوط کنید.
  • این محلول را روی فرش بمالید.
  • لکه را با یک پارچه سفید تمیز آغشته به آب سرد و یک پارچه خشک تمیز کنید.
  • بگذارید فرش کاملا خشک شود و سپس جاروبرقی بکشید تا الیاف بلند شوند.

مطلب مرتبط: پاک کردن لکه خون از فرش



:: برچسب‌ها: لکه قهوه، پاک کردن فرش، پاک کردن لکه قهوه فرش، از بین بردن لکه قهوه از فرش، تمیز کردن لکه قهوه از فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

اکثر مردم حداقل یک اتاق یا فضای کوچک در خانه خود دارند که آرزو می کنند بزرگتر باشد. حتی زمانی که نمی‌توانید فضا خود را از نظر فیزیکی بزرگ کنید، راه‌هایی درستی برای دستیابی به احساس فضای بزرگ‌تر از طریق استفاده از عناصر دکور وجود داردکه فرش یکی از آن عناصر است. فرقی نمی‌کند که یک موکت داشته باشید یا یک فرش روی نوع دیگری از کفپوش گذاشته شده باشید، انتخاب فرش مناسب می‌تواند به فضای شما کمک کند بزرگ‌تر به نظر برسد. در اینجا چند نکته برای تحقق آن وجود دارد.

گاهی اوقات، ایجاد فضای رویایی شما می تواند با چند چالش همراه باشد. به عنوان مثال، اندازه اتاق شما اغلب می تواند تعیین کند که مبل موجود در لیست علاقه مندی شما خوب است یا خیر. طراحی اتاق های کوچک به دلیل کمبود فضا بسیار دشوار است، اما با چند ترفند ساده می توانید به راحتی چشم را فریب دهید و اتاق کوچکی را بزرگتر از آنچه هست نشان دهید. نکات طراحی خانه ما را در مورد نحوه انتخاب فرش برای فضاهای کوچک خانه بررسی کنید.

دکور خانه 4

به عنوان یک قاعده، پالت سبک‌تر و نور طبیعی فراوان بهترین راه‌ها برای ایجاد توهم فضای بزرگ‌تر و وسیع‌تر هستند، اما اضافه کردن مبلمان، فرش و دکور مناسب نیز همین‌طور است.

نـکاتی بـرای انتخـاب فـرش هایـی کـه اتـاق را بـزرگتر نشـان مـی دهند

بهترین فرش برای فضاهای کوچکتر

در حالی که فرش‌ها ممکن است هدفی مفید داشته باشند، اما آنها همچنین یک عنصر طراحی کلیدی هستند که می‌توانند موضوع یا زیبایی‌ را که می‌خواهید در فضای خود به دست آورید، ایجاد یا از بین ببرند. یکی از اشتباهات رایج در انتخاب فرش برای اتاق‌های نشیمن و اتاق‌خواب‌های کوچک، انتخاب فرشی است که خیلی کوچک است که به‌نظر می‌رسد به‌طور تصادفی در اتاق شناور است. «شما می‌خواهید که تمام مبلمان اتاق حداقل بتوانند به نحوی آن را لمس کنند. ما توضیح می دهیم که ما دوست داریم فرش را به عنوان یک قایق نجات در نظر بگیرم و همه مبلمان حداقل به یک بازو روی قایق نیاز دارند.

فرشی با رنگ روشن انتخاب کنید تا فضای خانه را بازتر کند.

توصیه می شود: «تا حد امکان از رنگ‌های روشن و سرد استفاده کنید، زیرا این رنگ‌ها باعث می‌شوند که فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد.»

دکور خانه 3

استفاده از موکت در فضای خانه

نصب موکت در یک اتاق می تواند با ایجاد تداوم به بزرگتر کردن فضا کمک کند. تغییر سطوح کف باعث توقف و شروع بصری برای چشم می شود. در مقابل، داشتن فرشی که از دیواری به دیوار دیگر کشیده شده باشد به این معنی است که هیچ چیز مانع چشم نمی‌شود و در نتیجه این تصور ایجاد می‌شود که فضا بزرگ‌تر از آنچه هست است.

نحوه انتخاب فرش با اندازه مناسب

کلید استفاده از فرش برای کمک به بزرگتر نشان دادن اتاق شما، استفاده از اندازه صحیح فرش است. یکی از اشتباهات رایج تزئینی که مردم مرتکب می شوند این است که یک فرش برای بخشی از خانه انتخاب می کنند که خیلی کوچک است، و اتاق را متلاطم و نامرتب نشان می دهد در نتیجه آن را کوچکتر نشان می دهد. اندازه دقیق فرشی که برای اتاق شما مناسب است به عوامل مختلفی از جمله محل قرارگیری مبلمان بستگی دارد. همیشه به یاد داشته باشید که تمام مبلمان یک اتاق باید روی فرش قرار گیرند. اگر دستیابی به این امر ممکن نیست، حداقل پایه های جلویی مبلمان روی فرش قرار گیرد.

دکور خانه 2

 

اندازه یک قالیچه می تواند به طور چشمگیری جلوه کلی اتاق را تغییر دهد. فرشی که برای فضای شما خیلی کوچک است می تواند باعث شود اتاق احساس ناخوشایندی بدهد. و فرشی که برای اتاق خیلی بزرگ است، به طور متناقضی می تواند اتاق را کوچکتر کند. فرش با اندازه مناسب، گرما و تعادل را به اتاق می‌آورد و رنگ پایانی عالی را ایجاد می‌کند.

مشاهده فرش های جدید مدرن 1200 شانه

انتخاب رنگ فرش مناسب برای بزرگتر نشان دادن خانه

بیشتر مردم با این مفهوم آشنا هستند که رنگ‌های روشن به بزرگ‌تر کردن اتاق نسبت به رنگ‌های تیره کمک می‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که باید فرش سفید یا مایل به سفید را در سراسر خانه خود پهن کنید. استفاده از رنگ‌های روشن‌تر از رنگ مورد علاقه‌تان در کل فضا به گسترش بصری فضا کمک می‌کند. همچنین، رنگ‌های روشن‌تر نور خورشید (یا نور مصنوعی) بیشتری را نسبت به رنگ‌های تیره‌تر منعکس می‌کنند، بنابراین افزایش نور در فضا به تصور فضای بازتری کمک می‌کند.

الگوی فرش متناسب با فضای خانه

اگر می خواهید روی فرش یا قالیچه خود طرحی داشته باشید، مطمئن شوید که اندازه طرح متناسب با اندازه اتاق است. قاعده کلی الگوهای بزرگتر برای اتاقهای بزرگتر است. اما این قانون در سنگ نوشته نشده است و بیشتر به میزان فضای قابل رویت کف بستگی دارد. به عنوان مثال، یک اتاق کوچک که مبلمان زیادی ندارد می‌تواند الگوی بزرگ‌تری داشته باشد، در حالی که یک فضای بزرگ که مملو از مبلمان است ممکن است به الگوی کوچک‌تری نیاز داشته باشد. پوشش کف خانه جزء مهمی از دکوراسیون اتاق شما است و می تواند تاثیر زیادی بر حس کلی اتاق داشته باشد. انتخاب فرش مناسب می‌تواند به بزرگ‌تر شدن منطقه کمک کند.

اگر تمام این نکات را رعایت کرده اید اما همچنان به دنبال راه حل های اتاق خواب کوچک یا راه حل هایی برای اتاق های کوچک دیگر هستید، به فکر ذخیره اقلام فصلی در یک انبار باشید. می‌توانید ایده‌هایی را امتحان کنید تا یک اتاق کوچک بزرگ‌تر به نظر برسد، اما گاهی اوقات ما لوازم یا مبلمان بیشتری نسبت به خانه‌هایمان داریم. اندازه، امنیت و دسترسی مناسب را برای اقلام خود بیابید.

دکور خانه 5

برای مثال آخر، به نحوه استفاده این اتاق نشیمن از فرش خاکستری نگاه کنید.



:: برچسب‌ها: انتخاب فرش، انتخاب رنگ فرش، فرش رنگ روشن، انتخاب فرش با اندازه مناسب ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

آیا متوجه بخش هایی از فرش خود شده اید که روشن تر یا تیره تر از بقیه به نظر می رسند؟ در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که لکه دار شده یا محو شده است، اما چیزی که به احتمال زیاد می بینید، خم شدن پرز ها است. پدیده ای که زمانی رخ می دهد که بخش های خاصی از پرز در برابر "دانه" طبیعی فرش قرار می گیرد. این پدیده به سایه دار شدن فرش شناخته می شود. در این مطلب، ما به انواع مختلف خم شدن پرز فرش و کارهایی که می توانید برای به حداقل رساندن اثرات آنها انجام دهید، خواهیم پرداخت.

سایه روشن فرش

انواع خم شدن پرز فرش

سایه‌ دار شدن فرش اثر کلی روشن‌کننده یا تاریک‌کننده است که وقتی الیاف فرش در نواحی خاصی در جهت مخالف بقیه توده قرار می‌گیرند، دیده می‌شود. سایه دار شدن در فرش‌های پرز بریده یک اتفاق عادی در نظر گرفته می‌شود و پس از جاروبرقی، تمیز کردن فرش یا تردد پا بیشتر قابل توجه است. ادغام (معروف به واترمارکینگ) نوعی سایه فرش است که در نواحی تصادفی و اغلب گرد رخ می دهد و جلوه ای ایجاد می کند که در آن فرش خیس به نظر می رسد. علیرغم تحقیقات گسترده از سوی تولیدکنندگان فرش، علت دقیق جمع شدن فرش به طور کامل شناخته نشده است. چیزی که به خصوص گیج کننده است این است که حتی پس از تعویض فرش، اغلب در همان قسمت های فرش جدید جمع شدن اتفاق می افتد.

معکوس کردن پرز (با نام مستعار ساید کبریت) نوعی سایه دار شدن است که زمانی اتفاق می افتد که دو تکه فرش بدون توجه به جهت طبیعی پرز کنار یکدیگر قرار بگیرند. در نتیجه، پرز روی هر یک از بخش‌های متصل ممکن است در جهت‌های متفاوتی برود و در نتیجه یک اثر سایه‌ ای شکل در مقیاس بزرگ ایجاد می‌شود که بیشتر در درزها نمایان است.

له شدن فرش زمانی اتفاق می افتد که یک فرش برای مدت طولانی پیچیده شود (همانطور که در مورد اکثر فرش ها در حین حمل و نگهداری رخ می دهد). وزن رول فرش باعث می شود قسمتی از پرز مسطح شود ("له شده") که بعداً به صورت نواری آشکار در عرض فرش ظاهر می شود.

اما مقصر سایه دار شدن فرش کیست؟

صاحبان خانه گاهی اوقات تصور می کنند خم شدن پرز نتیجه نقص سازنده یا خدمات ناکارآمد قالیشویی است. واقعیت این است که سایه ایجاد شده روی فرش، پدیده طبیعی همراه با فرش تلقی می شود نه عیب. فقط برگشت پرز و له شدن فرش دلایل مشخصی دارند و هیچ ربطی به تولید یا تمیز کردن فرش ندارند.

خم شدن پرز فرش

برای خم شدن پرز فرش چه کاری می توانید انجام دهید؟

اکنون که انواع مختلف انحراف پرز فرش را می شناسید، احتمالاً می خواهید بدانید که برای جلوگیری یا رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

سبک فرشی را انتخاب کنید که کمتر مستعد خم شدن پرز باشد. سایه و شرایط مشابه بیشتر در فرش های با پرزهای متراکم رخ می‌دهد. برای به حداقل رساندن سایه، یک سبک فرش مانند حلقه متقارن یا فریز را انتخاب کنید. رنگ روشن تری انتخاب کنید. سایه و جمع شدگی روی فرش‌های با رنگ روشن کمتر قابل توجه است. یکی دیگر از گزینه های خوب، یک فرش دو رنگ است که الیاف روشن تر و تیره تر را برای کاهش تنوع سایه ترکیب می کند.

له شدگی فرش را درمان کنید. در حالی که له شدن فرش اغلب با گذشت زمان خود به خود درست می شود، راه حل سریع تر اصلاح آن با استفاده از بخار یا آب گرم است. در موارد حاد، ممکن است چند روش لازم باشد تا الیاف خرد شده فرش به طور کامل زنده شوند.

از یک متخصص کمک بگیرید. از آنجایی که معکوس شدن پرز معمولاً به دلیل قرارگیری اشتباه ایجاد می شود، چیدن صحیح فرش با توجه به پرزها و دقت بالا می تواند احتمال وقوع آن را کاهش دهد.

رهایش کنید. خارج از موارد ناشی از خطای نصب، اکثر اشکال سایه دار شدن فرش طبیعی در نظر گرفته می شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است ساده ترین راه حل این باشد که شما به سادگی با این ویژگی فرش خود کنار بیایید.



:: برچسب‌ها: فرش، پرز فرش، خم شدن پرز فرش، سایه دار شدن فرش، له شدن فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش برای چرخیدن یک بچه کوچک و انجام بازی هایش عالی است. و همچنین فوق العاده جاذب است و همه چیز را از بوی حیوان خانگی گرفته تا دود را جذب می کند. همچنین به نوعی مانند نوار چسب است که موها، شوره، گرد و غبار و مانند آن ها بهش می چسبد. پس مهم است که فرش را به طور منظم تمیز کنیم . تمیز کردن فرش آسان است، به خصوص اگر جاروبرقی خوبی داشته باشید. این راهنما نه تنها نحوه بهترین تمیز کردن فرش را شرح می دهد، بلکه همچنین چند نکته اضافی تمیز کردن را به روش های خاص برای از بین بردن لکه ها و درمان نقاط مشکل دار توضیح می دهد.

برای مشاهده فرش های ماشینی مدرن موجود در هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن.

5 روش ساده برای تمیز کردن فرش

1. جاروبرقی

  • جاروبرقی تمام آن ذرات کوچکی را که در میان فرش شما پنهان شده‌اند، تمیز می کند و از ساییده شدن خاک به فرش یا از بین رفتن الیاف فرش جلوگیری می‌کند.
  • اثاثیه ، طناب ها و وسایل مختلف را از سر راه خود دور کنید (کفش ها، بالش ها، لوازم اضافی و غیره).
  • فراموش نکنید که از تمام ابزارهای جاروبرقی برای تمیز کردن عمقی استفاده کنید تا وارد لبه‌های فرش و زیر مبلمانی شوید که برای جابجایی خیلی بزرگ یا آزاردهنده هستند.
  • در هر دو جهت فرش جاروبرقی بکشید تا مطمئن شوید که همه سطوح را جارو کشیدید.
  • ما یک جاروبرقی با موهای چرخان را ترجیح می دهیم تا واقعاً هر گونه کثیفی جاسازی شده را بمکد.

جارو برقی

2. لکه ها را به روش زیر تمیز کنید

  • بسته به نوع لکه، می‌توانید از یک پارچه تمیز و مرطوب برای پاک کردن آن استفاده کنید (البته این روش برای همه ی لکه ها صادق نیست زیرا می تواند بدترش کند).
  • با استفاده از یکی از موارد زیر لکه را تثبیت کنید: سودا، سرکه، پراکسید هیدروژن یا یک صابون ظرفشویی و آب معمولاً بیشتر لکه ها را از بین می برد. (در زیر در مورد انواع خاصی از لکه ها بیشتر توضیح می دهیم.)
  • همیشه تمیز کردن نقطه ای یک لکه را با آب تمیز به پایان برسانید تا باقیمانده محصولات پاک کننده، به خصوص صابون پاک شود.
  • برای لکه های سرسخت تر، می توانید محلول نمک را امتحان کنید.
  • مقداری سودا روی لکه بریزید تا اشباع شود.
  • مقداری نمک روی لکه اشباع شده با نوشابه بریزید. نمک به عنوان یک بافر عمل می کند که از ایجاد لکه جلوگیری می کند.
  • اجازه دهید محلول سودای نمک حدود 20 دقیقه بماند و خشک شود.
  • نمک خشک شده را با جاروبرقی تمیز کنید.

اسکراب برای ضد عفونی کردن

3. اسکراب برای ضد عفونی کردن

  • سرکه سفید + آب را با هم ترکیب کنید.
  • فرش خود را با استفاده از یک برس اسکراب با موهای نرم و محلول سرکه خود بشویید تا ناحیه لکه دار را که ممکن است بدبو یا نامطلوب باشد ضدعفونی کنید.
  • خواص اسیدی سرکه به بوی بد فرش شما کمک می کند، حتی اگر در حال حاضر اتاق نشیمن شما بوی یک کیسه چیپس داشته باشد.
  • سرکه را با یک حوله تمیز و خشک پاک کنید.
  • اگر قسمتی از فرش بدبو است، روی نواحی بدبو جوش شیرین بپاشید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند و سپس آن را جاروبرقی بکشید.

4. تمیز کردن فرش با بخارشو

  • با بخارشوی، همیشه دستورالعمل ها را دنبال کنید.
  • با استفاده از آب داغ و مقدار کمی از پاک کننده آماده انتخابی خود، شروع به تمیز کردن با بخار شو کنید و بخارشوی را به آرامی به سمت جلو و عقب حرکت دهید.
  • بخارشوی ها زمانی که آنها را به جلو می برید آب را بیرون می اندازند و وقتی آنها را به سمت عقب می برید آن را به سمت بالا می مکند. مهم است که بخارشوی را به آرامی حرکت دهید تا به طور موثر تا حد امکان رطوبت را از فرش حذف کند تا از کپک زدن جلوگیری شود.

5. جارو برقی (دوباره!)

دوباره به جارو برقی فکر کنید: تا زمانی که یک بار دیگر جاهایی را که جارو کشیدید تکرار نکنید ، تمیز کاری تمام و کمال نشده است. مخصوصا، بعد از تمیز کردن ناحیه ای که لکه دار بود این کار بسیار رضایت بخش خواهد بود. (استفاده از جارو برقی در تمیز و باطراوت ماندن فرش ها سهم بسیار مهمی دارد)

هر چند وقت یکبار فرش را جارو کنیم

 این یک سوال برای همه ما پیش می آید که چند وقت به چند وقت فرش را جاروبرقی بکشیم . باید حداقل هفته‌ای یک بار، فرش خود را جارو بکشید. اگر حیوان خانگی دارید، باید تقریبا هر روز فرش را جاروبرقی بزنید. و وقتی نوبت به درمان لکه ها یا تمیز کردن لکه‌ها می‌رسد، این کار باید واضح و مهم باشد زیرا آنها قابل مشاهده هستند. بهتر است در اسرع وقت به لکه ها رسیدگی کنید، یعنی هنگامی که هنوز تازه یا خیس هستند.

چگونه بوی بد فرش را از بین ببریم

چگونه بوی بد فرش را از بین ببریم

همه ما قبول داریم که هیچکس فرش بدبو نمی خواهد. در اینجا چند پیشنهاد برای مقابله با بوهای خاص و خنثی کردن رایحه های نامطبوع داریم.

بوی دود
جوش شیرین را در یک آبکش بریزید و آن را روی مناطق بد بو بپاشید. جوش شیرین یک جاذب طبیعی است، بنابراین این بوها را می خورد، به علاوه تا انتهای فرش نفوذ می کند. رویش راه بروید (بدون پاهای برهنه) به طوری که همه جا یک پوشش یکنواخت وجود داشته باشد و بگذارید 30 دقیقه بماند. برای شروعی تازه آن را جاروبرقی بکشید.

بوی کپک
رطوبت فرش خود را با فن خشک کنید. پس از خشک شدن محل، 2 فنجان آب گرم را با 1 فنجان سرکه سفید مخلوط کرده و روی فرش اسپری کنید. اسیدیته قوی موجود در سرکه، ترکیبات ایجاد کننده بو را از بین می برد. سعی کنید هنگام اسپری محلول روی فرش، فرش بیش از حد از محلول اشباع نشود، در غیر این صورت فقط مشکل کپک را تداوم خواهید بخشید. نگران نباشید، وقتی فرش خشک شود، آن رایحه سرکه از بین می رود.

بوی ادرار حیوان خانگی
2 فنجان آب گرم را با 2 فنجان سرکه سفید در یک کاسه ترکیب کنید و (به آرامی!) 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین را اضافه کنید. وقتی همه را هم زدید، آن را در یک بطری اسپری بریزید و محلول مخلوط را روی ناحیه لکه دار بمالید. اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند و با یک پارچه تمیز و مرطوب لکه را پاک کنید.

نوشابه جایگزین خوبی برای ادرار حیوانات خانگی است زیرا کربناته هوادهی آن لکه ها را از الیاف فرش بلند کرده و از بین می برد. مقداری نوشابه را روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. باز کردن پنجره یا روشن کردن پنکه در اتاق کمک می کند تا فرش سریعتر خشک شود. آن را پاک کنید و تا زمانی که بو از بین برود این کار را تکرار کنید.

برای مشاهده فرش های ماشینی کلاسیک موجود در هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن.

چگونه لکه ها خاص را از روی فرش پاک کنیم

چگونه لکه ها خاص را از روی فرش پاک کنیم

لکه ها در همه اشکال و اندازه ها وجود دارند. در اینجا چند نکته برای از بین بردن لکه های خاص از فرش شما وجود دارد.

پاک کردن لکه رنگ از روی فرش

  • از یک قاشق یا چاقوی بتونه برای جمع آوری تکه های اضافی رنگ از فرش خود استفاده کنید.
  • مواظب باشید رنگ را به نقاطی که هنوز لک نشده است پخش نکنید.
  • در حین انجام جمع آوری رنگ سعی کنید رنگ را بیشتر به فرش نکشید یا فشار ندهید.
  • رنگ اضافی را با پارچه خشک یا حوله کاغذی پاک کنید

رنگ اکریلیک

  • سرکه سفید + آب گرم
  • در یک بطری اسپری پلاستیکی، 1 پیمانه سرکه سفید مقطر را با 10 پیمانه آب گرم مخلوط کنید. آن را خوب تکان دهید تا محلول مخلوط شود.
  • محلول سرکه/آب را مستقیماً روی لکه رنگ اسپری کنید.
  • با یک حوله کاغذی مرطوب یا اسفنج پاک کنید.
  • سپس از یک اسفنج با آب سرد استفاده کنید تا لکه رنگ را پاک کنید.
  • به طور متناوب به سمپاشی محلول روی لکه ادامه دهید تا لکه رنگ حل شود.
  • اجازه دهید محل به طور کامل در هوا خشک شود.

روش دیگر تمیز کردن لکه رنگ: مالیدن الکل

  • پارچه ای را در الکل ایزوپروپیل خیس کنید تا کاملاً اشباع شود.
  • در صورت نیاز با پارچه آغشته به الکل لکه را بمالید.
  • اجازه دهید لکه رنگ حدود 15 تا 20 دقیقه در الکل خیس بخورد.
  • سپس از یک پارچه خشک استفاده کنید تا لکه رنگ را پاک کنید و باقیمانده الکل را روی لکه بریزید تا خیس شود.
  • اجازه دهید محل به طور کامل در هوا خشک شود.

پاک کردن رنگ های مبتنی بر آب از فرش

پاک کردن رنگ های مبتنی بر آب از فرش

  • مایع ظرفشویی + آب گرم
  • لکه رنگ را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید تا رنگ اضافی روی فرش پاک شود.
  • یک پارچه یا دستمال کاغذی را مستقیماً در محلول مایع ظرفشویی و آب گرم خیس کنید.
  • لکه را با پارچه یا حوله کاغذی مرطوب کنید تا لکه حل شود.
  • با دستمال تمیز و خشک یا حوله کاغذی خشک خشک کنید.
  • اجازه دهید محل به طور کامل در هوا خشک شود.
  • اگر لکه رنگ هنوز روی فرش شما قابل مشاهده است، سعی کنید بخار شوی دستی به آن نقطه بکشید تا زمانی که لکه حل شود، می توانید با پارچه آغشته به مایع ظرفشویی نیز به این کار را ادامه دهید.

پاک کردن لکه نوشیدنی های قرمز با جوش شیرین

  • لکه نوشیدنی قرمز را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید تا مایع اضافی جذب شود.
  • کمی آب سرد روی لکه قرمز بریزید تا اشباع شود. بسته به بزرگی لکه، ¼ فنجان یا بیشتر را توصیه می کنیم. آب لکه قرمز را رقیق می کند و به لکه گیری شما کمک می کند.
  • به رقیق و کم رنگ کردن لکه ادامه دهید تا زمانی که به نظر رسد به طور معقولی حل شده.
  • با مخلوط کردن 1 پیمانه آب و 3 پیمانه جوش شیرین خمیر جوش شیرین درست کنید. باید غلیظ باشد، مانند خمیر کیک.
  • خمیر جوش شیرین را سخاوتمندانه روی فرش آغشته به نوشیدنی قرمز بمالید.
  • اجازه دهید خمیر حدود 20 دقیقه بماند تا خشک شود.
  • باقی مانده جوش شیرین را از روی فرش جاروبرقی بکشید.

روش دیگر: نوشابه + نمک

  • اضافی نوشیدنی قرمز را با یک پارچه تمیز و خشک از روی لکه پاک کنید.
  • نوشابه (در حالت ایده آل سرد!) را مستقیماً روی لکه قرمز بریزید. کربناته بودن نوشابه باید لکه را از الیاف فرش پاک کند.
  • مقداری نمک روی لکه اشباع شده از نوشابه بریزید. نمک در واقع به عنوان یک بافر عمل می کند که از ایجاد لکه جلوگیری می کند.
  • اجازه دهید محلول سودای نمک حدود 20 دقیقه بماند و خشک شود.
  • نمک خشک شده را با جاروبرقی تمیز کنید.

پاک کردن لکه لاک از روی فرش با استون

پاک کردن لکه لاک از روی فرش با استون

  • اول مطمئن شوید! این روش را روی قسمتی از فرش یا قالیچه (به گوشه یا زیر یک مبلمان استراتژیک فکر کنید) آزمایش کنید زیرا ممکن است باعث تغییر رنگ شود.
  • پاک کننده لاک ناخن (استون) روی لکه های تازه بهترین عملکرد را دارد.
  • مهم است که از لاک پاک کن بدون رنگ استفاده کنید.
  • لاک پاک کن برای پاک کردن لاک از روی فرش روشن یا سفید بهترین کارایی را دارد.
  • پارچه ای را با لاک پاک کن خیس کنید و روی لکه لاک بمالید تا پاک شود.
  • دقت کنید که فرش را کاملا با لاک پاک کن آغشته نکنید. فقط آن را مستقیماً روی لکه بمالید.
  • اگر لاک پاک کن ندارید، می توانید الکل را جایگزین کنید و همان دستورالعمل ها را دنبال کنید.

روش دیگر پاک کردن لاک با اسپری مو

  • اطمینان حاصل کنید که اسپری موی شما دارای محتوای الکل بالایی است که هنگام پاک کردن لاک ناخن از روی فرش بیشترین تأثیر را خواهد داشت. اسپری موی بدون الکل روی لکه ها تاثیری نمی کند، فقط فرش آغشته به لاک را چسبناک تر می کند.
  • اسپری مو در واقع روی لکه هایی که از قبل خشک شده اند بهترین اثر را دارد. قبل از استفاده از اسپری مو، مطمئن شوید که تا حد ممکن لاک خشک شده را بشویید و تکه های خشک شده جاروبرقی بکشید.
  • لکه لاک ناخن را با آب سرد خیس کنید.
  • حدود 10 تا 15 اسپری مو، اسپری کنید. بله، این مقدار زیادی اسپری مو است!
  • علاوه بر اسپری مو، مقداری الکل به لکه اضافه کنید.
  • از یک برس نرم استفاده کنید (یا یک مسواک قدیمی به خوبی کار می کند) و لکه را با آب سرد بشویید.
  • اجازه دهید محل به طور کامل در هوا خشک شود.

تمیز کردن لکه خون از روی فرش با آب اکسیژنه

تمیز کردن لکه خون از روی فرش با آب اکسیژنه

  • توجه: پراکسید هیدروژن ممکن است به طور جدی رنگ فرش شما را تغییر دهد. بهتر است این روش را قبل از اعمال مستقیم روی لکه روی گوشه ای از فرش در جایی تست کنید.
  • پراکسید هیدروژن را روی یک پارچه تمیز بمالید.
  • پارچه آغشته به پراکسید را روی لکه خون بمالید تا محو شود.
  • سپس با یک پارچه مرطوب یا خیس شده در آب سرد پاک کنید تا تمامآ پاک شود.
  • برای جذب آب اضافی با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  • اجازه دهید محل به طور کامل در هوا خشک شود یا از جاروبرقی برای خشک کردن ناحیه استفاده کنید.

پاک کردن آدامس از روی فرش با یخ

  • یک تکه یخ را روی لکه آدامس بمالید تا سفت شود.
  • با استفاده از یک چاقوی بتونه (یا هر تیغه تیز دیگری که در دست دارید)، آدامس را خراش دهید.
  • اگر هنوز لکه آدامس باقی مانده است، آن ناحیه را با مقداری سرکه سفید پاک کنید تا لکه بیشتر از بین برود.
  • کار را با پاک کردن محل با مقداری آب تمیز به پایان برسانید تا محصول تمیزکننده یا باقی مانده سرکه از بین برود.

پاک کردن لکه موم با اتوی داغ

  • یک حوله یا پارچه مرطوب و سفید (ترجیحاً حوله ای که به آن اهمیت نمی دهید زیرا موم از فرش به حوله منتقل می شود) روی لکه موم قرار دهید.
  • یک اتوی داغ را (با درجه حرارت بالا) حدودا 10 تا 15 ثانیه را روی حوله بکشید.
  • این کار را تا زمانی تکرار کنید که تمام موم از فرش جدا شده و به پارچه بچسبد.

نتیجه گیری

امیدوارم مطلب بالا برای شما مفید بوده باشد تجربه شما از تمیز کردن فرش چه بوده است لطفا نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید به یاد داشته باشید: که یک جاروبرقی کارهای شما را بسیار ساده تر می کند. و نگهداری اقلامی مانند جوش شیرین و سرکه سفید در انباری شما در خنثی کردن بوها و از بین بردن لکه ها کمک زیادی می کند.

مطالب مرتبط: 



:: برچسب‌ها: تمیز کردن فرش، نحوه تمیز کردن فرش، ضد عفونی کردن فرش، تمیز کردن فرش با بخارشو، چگونه بوی بد فرش را از بین ببریم، پاک کردن لکه رنگ از روی فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

چگونه لکه خون را از روی فرش پاک کنیم؟

اگرچه بیشتر فرش‌ها دارای درمان ضد لک هستند، اما برخی از مایعات مانند لکه‌های خون، لوازم آرایش، نوشیدنی‌ها و غذاها ممکن است لکه‌هایی بر جای بگذارند که شما را آزار می‌دهند. در بیشتر موارد، در صورت استفاده از مواد و روش های صحیح، بیرون آوردن خون از فرش و پاک کردن کامل لکه خون آسان است. ما مواد شوینده حرفه ای را برای پاک کردن لکه های خون از روی فرش شما توصیه می کنیم. هرگز از مواد کلردار یا مواد سفید کننده برای خروج خون از فرش استفاده نکنید، زیرا ممکن است رنگ فرش شما را تغییر دهد. وقتی نوبت به خارج کردن خون از فرش می رسد، یا از بین بردن هر نوع لکه از فرش ، نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر چه زودتر اقدام کنید، احتمالاً نتیجه بهتری خواهید گرفت.

اگر مطمئن نیستید که چگونه خون را از فرش خود بیرون بیاورید، باید این 5 مرحله کمک های اولیه را به عنوان اولین کار هنگام کشف لکه خون تازه یا خشک شده دنبال کنید. مجدداً، هر چه سریعتر اقدام کنید، شانس پاک کردن لکه خون از روی فرش شما بیشتر می شود. هنگامی که لکه های خون را از روی فرش خود تمیز می کنید، به یاد داشته باشید که همیشه از لبه لکه خون به سمت مرکز کار کنید. برای جلوگیری از کثیف شدن سریع ناحیه تمیز شده پس از لکه گیری، شستن و پاک کردن باقیمانده ماده لکه بر ضروری است.

 آب سرد

5 روش برای پاک کردن خون از فرش

1. آب سرد

آب سرد می تواند لکه های خون جدید را از فرش ماشینی پاک کند.

  • یک بطری آب پاش برای این تکنیک مورد نیاز است (فقط آب سرد).
  • سپس می توان آب را روی لکه اسپری کرد و پس از خشک شدن با یک پارچه خشک یا یک جاروبرقی مرطوب پاک کرد.
  • این روند را تا زمانی که لکه به طور کامل از بین برود ادامه دهید.

2. مخلوط شوینده و سرکه

آب داغ، مواد شوینده ظرف بدون بو و مقدار کمی سرکه باید در یک ظرف اسپری ترکیب شوند. برای از بین بردن هر گونه بو می توانید از سرکه استفاده کنید.

  • لکه را با مقدار زیادی از مخلوط خیس کنید.
  • یک حوله مرطوب تمام چیزی است که برای از بین بردن لکه لازم است.
  • از جاروبرقی خشک کن برای خلاص شدن از شر آب باقیمانده استفاده کنید.

 پراکسید هیدروژن

3. پراکسید هیدروژن

ابتدا باید یک منطقه پنهان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پراکسید هیدروژن رنگ فرش را تغییر نمی دهد.

  • اگر تغییر رنگی در فرش مشاهده نکردید، با استفاده از یک توپ پنبه ای، لکه را با پراکسید هیدروژن بمالید.
  • با یک حوله مرطوب فرش را بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شود.

4. استفاده از خمیر نمک

نگران نباشید، حتی اگر مواد شیمیایی برای پاک کردن لکه های خون از فرش اتاق نشیمن خود ندارید.

  • برای درست کردن یک خمیر نازک، آب سرد و نمک را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید.
  • سپس این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید حداقل 5 دقیقه بماند تا جادوی خود را نشان دهد.
  • اکنون می توانید با پاک کردن آن بدون مالش، تغییر رنگ را از بین ببرید.

 ترکیب آمونیاک و آب

5. ترکیب آمونیاک و آب

محلول آب و آمونیاک نیز می تواند برای از بین بردن لکه های خون از روی فرش شما استفاده شود. برای فرش های سیاه و سفید پشمی، هرگز از این روش استفاده نکنید.

  • ممکن است با ترکیب دو قاشق غذاخوری آمونیاک با یک لیوان آب شروع کنید.
  • اکنون می توانید مایع را روی فرش تغییر رنگ داده بریزید و اجازه دهید 5 دقیقه قبل از جارو کشیدن آن بماند.
  • از یک دستمال شستشو برای تمیز کردن محل استفاده کنید.

آیا حذف خون با استفاده از نشاسته ذرت امکان پذیر است؟

بله امکان پذیر است. درست کردن خمیر نشاسته ذرت و آب همان اثر درست کردن خمیر نمک را دارد. برای پاک کردن خمیر خشک شده از فرش ماشینی از مسواک استفاده کنید.

نتیجه گیری

زیبایی و کیفیت فرش شما با تمیز کردن منظم و مناسب تا چندین سال قابل حفظ است. چیزهایی در خانه شما وجود دارد که می توانید از آنها برای از بین بردن سریع و موثر همه لکه های خون، چه مرطوب و چه خشک استفاده کنید. اگر تمام روش های قبلی نتوانند خون را از فرش شما پاک کنند، ممکن است مراجعه به یک قالیشویی متخصص ضروری باشد. اگر نمی خواهید زمان زیادی را برای شستشوی فرش صرف کنید، می توانید در انتخاب فرشاین نکات را در نظر بگیرید.



:: برچسب‌ها: نگهداری فرش، تمیز کردن فرش، لکه گیری فرش، پاک کردن لکه خون، از بین بردن لکه خون از فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش اکریلیک نوع نسبتا جدیدی از کفپوش است که در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در حالی که ممکن است به اندازه سایر انواع فرش شناخته شده نباشد، فرش اکریلیک چیزهای زیادی برای ارائه به صاحبان خانه دارد.

اگر صاحب خانه هستید، پس می دانید که انواع مختلفی از فرش ها برای انتخاب وجود دارد. اما آیا تا به حال در مورد فرش و موکت اکریلیک چیزی شنیده اید؟ این نوع فرش از الیاف پلی اکریلیک ساخته شده است که باعث می شود در برابر لکه و رنگ پریدگی بسیار بادوام و مقاوم باشد.

اکریلیک اغلب برای فرش استفاده می شود، اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد فرش اکریلیک هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید! ما در مورد مزایا و معایب این نوع فرش و همچنین نحوه مراقبت از آن صحبت خواهیم کرد. بنابراین اگر به دنبال نوع جدیدی از فرش برای خانه خود هستید، اکریلیک ممکن است ارزش توجه داشته باشد!

عمده ترین تولید کنندگان الیاف اکریلیک در اروپا کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا، پرتغال و ترکیه هستند و ایران الیاف اکریلیک خود را اغلب از کشورهای اسپانیا، آلمان (شرکت درالون) و ترکیه تأمین می نماید. تولید کمپانی درالون در حدود 170 هزار تن در سال است. در حالی که بزرگ ترین تولید کننده اکریلیک اروپا یعنی کمپانی مونته فیبره، 340 هزار تن در سال الیاف اکریلیک تولید می کند.

فرش اکرلیک ماشینی

به طور متوسط در سال 2006 ایران از سه کشور آلمان، اسپانیا و ترکیه حدود 74 هزار تن الیاف اکریلیک وارد کرده است که 25 هزار تن آن از کشور اسپانیا (شرکت مونته فیبره) بوده است. در آسیا کشورهایی مانند چین، ژاپن، تایوان، تایلند، ایران و اخیراً هند و پاکستان تولیدکنندگان اکریلیک هستند. تولید الیاف اکریلیک در ایران در حدود 45 هزار تن در سال است.

آیا از الیاف اکریلیک برای فرش استفاده می شود؟

اکریلیک یک الیاف مصنوعی است که معمولا در فرش استفاده می شود. این محصول از الیاف پلی اکریلیک ساخته شده است که آن را بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه و تغییر رنگ می کند. به این دلیل که مراقبت و نگهداری از فرش اکریلیک بسیار آسان است. همچنین بسیار مقرون به صرفه است، که آن را به گزینه ای عالی برای خریدارانی که بودجه خود فکر می کنند تبدیل می کند.

الیاف اکریلیک به دلیل قابلیت جذب بالا بیشتر در فرش های پراکنده استفاده می شود. رطوبت را از بین می برد و به سرعت خشک می شود.فرش اکریلیک در برابر ساییدگی نیز مقاوم است. هر فرشی با الیاف اکریلیک برای مناطق پر تردد مقاومت بالایی دارد.

چرا از الیاف اکریلیک در فرش استفاده می شود؟

الیاف اکریلیک به دلایل مختلفی در فرش استفاده می شود. اول از همه، آنها بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه هستند. اکریلیک یک الیاف کم هزینه و ماندگار است که می تواند برای بسیاری از موارد استفاده شود. در برابر خاک، لکه، و کپک مقاوم است. نگهداری آن ساده تر از پشم است. رنگ های اکریلیک روشن هستند و در برابر نور خورشید ماندگاری بیشتری دارند و نسبت به سایر موادی که اغلب استفاده می شوند تغییر رنگ کمتری دارند.

چگونه فرش اکریلیک را تمیز کنیم؟

به طور کلی مراقبت و نگهداری از فرش های اکریلیک بسیار آسان است. با هر جاروبرقی استانداردی می توانید آنها را مرتباً جاروبرقی بکشید. اما در کل تمیز نگه داشتن فرش های اکریلیک بسیار آسان است! وقتی صحبت لکه دار شدن فرش می شود، می توانید محل را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید. لکه و کثیفی را با استفاده از برس فرش یا پارچه تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید، سپس از عملکرد مرطوب جاروبرقی بخار شوی خود برای بیرون کشیدن آب و کف باقی مانده استفاده کنید. برای لکه های سخت تر، ممکن است نیاز به قالیشویی داشته باشید. برای تمیز کردن معمولی، فرش اکریلیک شما در برابر ترکیبی از مواد شوینده لباسشویی و آب سرد مقاومت می کند، اگر جاروبرقی بخار شو داشته باشید عملکرد مرطوب برای تمیز کردن فرش اکرلیک ایده آل خواهد بود. در غیر این صورت، با یک جاروبرقی معمولی و با یک برنامه منظم برای مراقبت صحیح از فرش خود انجام دهید.

انواع فرش اکرلیک

آیا فرش اکریلیک بادوام است؟

این فرش‌ها نسبت به دیگر فرش ها دارای مقاومت بالاتری هستند و طول عمر بالاتری نسبت به دیگر فرش ها دارند. برای ما ایرانی ها، کفپوشی که زیر پایمان قرار می گیرد، بسیار مهم بوده و به دلیل بالا بودن قیمت فرش و برای آنکه از هزینه های جاری خانواده کمک کنیم، لوازم مورد نیازمان را با بهترین کیفیت تهیه می کنیم. از آنجایی که الیاف به کار برده شده در بافت فرش آکریلیک مقاومت خوبی دارد، این نوع فرش نیز کیفیت و دوام بالایی داشته و در اثر رفت و آمد دچار سایش و کاهش زیبایی نخواهد شد.

مواد فرش اکریلیک چیست؟

فرش اکریلیک از الیاف پلی اکریلیک ساخته شده است. اکریلیک یک پلاستیک شفاف است که از اکریلونیتریل تولید می شود. "فرش های اکریلیک در دهه 1960 به عنوان جایگزین پشم محبوب شدند". الیافی، که اغلب به عنوان "فرش اکرلیک" شناخته می شود، به عنوان جایگزینی برای فرش پشمی در نظر گرفته می شد. اکریلیک، مانند تمام مواد مصنوعی، چندین مزیت نسبت به الیاف طبیعی دارد و ویژگی های جذابی دارد. از جمله ویژگی های این نوع فرش می توان به سبک بودن آن اشاره کرد.

ماندگاری فرش های اکریلیک چقدر است؟

فرش و موکت اکریلیک بسته به کیفیت فرش و نحوه نگهداری از آن بین 3 تا 5 سال ماندگاری دارند. شما باید مطمئن شوید که آنها را به طور مداوم تمیز می کنید تا طول عمر آنها افزایش یابد.

آیا فرش اکریلیک انتخاب خوبی است؟

اگر به دنبال چیزی هستید که مقرون به صرفه باشد و نگهداری از آن آسان باشد، اکریلیک انتخاب خوبی برای فرش است. اگر حیوان خانگی یا بچه دارید، نایلون یا پشم ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد.

فرش های اکریلیک به لحاظ تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه هستند. آنها کرکی، صاف و نرم هستند. این فرش ها را می توان به هر رنگی رنگ کرد و راه رفتن روی آن ها راحت است. مواد اکریلیک دارای نفوذپذیری رطوبت بالایی است البته این نشان می دهد که پارچه می تواند به راحتی آب را جذب کند و به سرعت خشک شود.

فرش های اکریلیک تقریباً در هر حالتی می توانند مقاوم باشند. آنها انعطاف پذیر، بادوام و غیر انقباض هستند. این ماده "انعطاف پذیر" است به این معنا که ممکن است برای تکرار احساس پشم، پنبه یا هر پارچه ترکیبی دیگر تغییر شکل دهد.

فرش اکرلیک فرش پلاس

مزایای فرش اکرلیک

  • نرمی و لطافت بالا
  • بدون پرزدهی
  • ظاهر زیبا و ایده آل
  • رنگ پذیری بهتر
  • ماندگاری و دوام طولانی
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • ضد حساسیت و آلرژی

معایب فرش اکرلیک

  • نخ اکریلیک از جنس الیاف منصوعی است
  • عایق‌پذیری کم در برابر گرما و صدا

فرش شنل اکریلیک را چگونه تمیز کنیم؟

نظافت و نگهداری فرش های شنل اکریلیک ساده است. کثیفی، گرد و غبار و زباله ها ممکن است با جاروبرقی همراه با برس از سطح پاک شوند. برای تمیز کردن کامل فرش، از شوینده ملایم یا شامپو فرش استفاده کنید. اگر فرش شما واقعا کثیف است، باید آن را بشویید. اگر فرش شنل شما فقط گاهی استفاده می شود، می توانید ماهی یک بار آن را جاروبرقی بکشید. اکثر فرش های شنل باید به صورت هفتگی جاروبرقی شوند. از طرف دیگر، فرشی که استفاده زیادی از کودکان و حیوانات خانگی دارد، ممکن است نیاز به جاروبرقی روزانه داشته باشد. تمیز کردن عمیق فرش حداقل یک یا دو بار در سال نیز توصیه می شود.

نتیجه گیری

اگر به دنبال چیزی هستید که بادوام باشد و مراقبت از آن آسان باشد، فرش اکریلیک یک گزینه عالی است. همچنین رنگ بندی بسیار زیادی دارد و این قابلیت ها  فرش اکرلیک را به گزینه ای محبوب برای بسیاری از صاحبان خانه تبدیل می کند. اگر می خواهید تنوع فرش اکرلیک را ببینید به فروشگاه ما به آدرس سایت https://farsh-plus.com مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: فرش، الیاف فرش، فرش اکرلیک، اکرلیک چیست، ویژگی فرش اکرلیک ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

اتاق نشیمن اغلب به عنوان مرکز اجتماعی یک خانه عمل می کند و اعضای خانواده را برای گفتگو، بازی یا استراحت دور هم جمع می کند. با این حال، به دلیل این همه بازی و آرامش، انتخاب فرش ممکن است مهمتر از مثلاً آشپزخانه باشد ، که معمولاً بچه‌ها هنگام یادگیری راه رفتن روی کف آشپزخانه نمی‌گردند یا زمین نمی‌خورند. و یا نوجوانان در در اتاق غذاخوری فیلم تماشا نمی کنند. بنابراین، بسیار مهم است که کف اتاق نشیمن نرم، راحت و دنج باشد. فراتر از آن، دوام، سهولت در تمیز کردن، بافت و حتی رنگ می تواند تاثیر زیادی در انتخاب بهترین فرش برای اتاق نشیمن داشته باشد.

در اینجا شش فاکتور را برای انتخاب فرش برای اتاق نشیمن خود در نظر بگیرید.

1.ماندگاری

به دلیل پرتردد بودن اتاق خانواده، فرش باید بادوام باشد. جدا از پله ها و راهروها، کف اتاق های خانوادگی معمولاً سخت ترین استفاده را در بین هر طبقه ای در خانه دارند. برای اطمینان از اینکه فرش شما در برابر فرسودگی زندگی روزمره خانوادگی مقاوم است، به دنبال فرشی باکیفیت باشید که دارای ضمانت سایش، خوب باشد.

هنگام خرید بهترین فرش برای اتاق نشیمن، با خم کردن نمونه به عقب، کیفیت محصول را سریع تست کنید. اگر پشتی به راحتی نمایان شود، فرش کم تراکم است و کیفیت پایین تری دارد و سریعتر له می شود.

دوام یک فرش با وزن ، پیچش تافت و درجه تراکم اندازه گیری می شود. به دنبال وزن صورت 34 تا 40 اونس، پیچش تافت 5 یا بیشتر و تراکم 2000 یا بالاتر باشید. علاوه بر این، به تفاوت بین رشته پیوسته حجیم (BCF) یا الیاف اصلی توجه کنید. دومی راحت‌تر می‌ریزد، که نیاز به جاروبرقی بیشتری دارد.

الیاف فرش اتاق نشیمن

2.انوع الیاف

الیاف فرشی که برای کف اتاق نشیمن انتخاب می کنید هم بر ظاهر و هم بر دوام فرش تأثیر می گذارد. گزینه ها عبارتند از:

  • نایلون: انعطاف پذیرترین الیاف فرش است، اما باید گاهی اوقات با محافظ لکه درمان شود. نرم ترین و قوی ترین نوع نایلون 6.6 است.

  • Triextra: نوع نسبتاً جدیدی از فیبر که تا حدی از شکر ذرت گرفته شده است. دارای خواص ضد لک عالی و همچنین انعطاف پذیر است. با این حال، چون به اندازه نایلون وجود نداشته است، هنوز مبنایی برای مقایسه وجود ندارد.
  • پلی استر: همچنین به عنوان PET شناخته می شود، این الیاف مقاوم در برابر لکه و زیر پا است. با این حال، تمیز کردن، ریختن آن نیز سخت است و مانند سایر گزینه ها دوام نمی آورد. احساس خوبی در پاهای شما خواهد داشت، اما برای مناطق پرترافیک ایده آل نیست.
  • Olefin: ارزان است و در برابر محو شدن، لک شدن و کپک مقاوم است. به اندازه نایلون بادوام و ماندگار نیست، اما برای مناطق پرتردد گزینه خوبی است.
  • اکرلیک: دارای رنگ پذیری بسیار خوبی است ، دارای قابلیت شست و شو است و به صورت کلی ضد حساسیت می باشد. نسبت به بید و مواد شیمیای و روغن و تابش نور خورشید و چربی مقاوم است، از طول عمر بیشتری برخوردار بوده و همچنین از نظر زیبایی بسیار زیبا است .الیاف اکریلیک سبک بوده و شباهت بسیار زیادی به نخ های پشمی دارند و همچنین نسبت به سایر الیاف قیمت مناست تری دارد.

ماندگاری فرش اتاق نشیمن

3.سهولت در تمیز کردن

از آنجایی که اتاق نشیمن یکی از پرمصرف‌ترین اتاق‌های خانه است، نشت‌ها در اینجا با دفعات بیشتری نسبت به اکثر اتاق‌های دیگر به جز آشپزخانه اتفاق می‌افتند. داشتن کفپوشی که به راحتی تمیز شود، زندگی در اتاق خانواده شما را بسیار کمتر مضطرب می کند.

فرش اتاق نشیمن را در نظر بگیرید که دارای ضمانت لکه مادام العمر باشد. برای بهترین آرامش ممکن، به دنبال فرشی باشید که دارای خط مشی «عدم حذف» باشد، به این معنی که موادی که معمولاً از اکثر ضمانت‌های لکه‌گیری حذف می‌شوند (مانند برخورد حیوانات خانگی با مایع سفیدکننده) کاملاً پوشش داده می‌شوند.

4.بافت فرش

بافت فرش می تواند در ظاهر اتاق نشیمن تفاوت ایجاد کند. عوامل بافت شامل شمع و سبک است.

شمع: شمع های بریده شده به نام مخمل خواب دار نیز شناخته می شوند، در حالی که شمع های برش نخورده حلقه ای هستند. گزینه های دیگر عبارتند از یک حلقه طرح دار که دارای حلقه هایی با ارتفاع چندگانه است و برش و حلقه که یک الگو را ایجاد می کند.

سبک: سبک های برش شمع شامل صاف، بافت، پیچ و تاب (همچنین به عنوان فریز شناخته می شود)، و شاگ. استایل صاف رسمی ترین به نظر می رسد، در حالی که توئیست و شیگ غیر رسمی ترین هستند. سبک های شمع حلقه شامل لوپ سطح، همچنین به عنوان بربر شناخته می شود که به دلیل تراکم آن برای مناطق پرتردد ایده آل است - و حلقه طرح دار.

5.فیبر نرم

اگر خانواده شما معمولاً زمان زیادی را روی زمین سپری می کنند، چه برای بازی های رومیزی یا خوابیدن، نرمی فرش ممکن است یک نکته مهم باشد. امروزه اکثر تولیدکنندگان خطی از فرش‌های "نرم" دارند که دارای الیاف بسیار ظریف‌تری نسبت به الیاف فرش سنتی هستند.

نرمی را می توان با بالشتک فرشی که در زیر فرش قرار داده شده نیز به دست آورد. بسیاری بر این باورند که برای بادوام بودن، زیر پد باید کاملا محکم باشد. این لزوما درست نیست؛ با این حال، می توان به تعادل بین نرمی و دوام دست یافت. روکش فرش مدرن "مموری فوم" می تواند بهترین های را از نظر دوام و نرمی در جهان را ارائه دهد.

انتخاب رنگ اتاق نشیمن

6.انتخاب رنگ

انتخاب رنگ یک تصمیم ذهنی است. رنگ فرشی که انتخاب می کنید نه تنها به سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون شما بستگی دارد، بلکه به ملاحظاتی مانند کاربرد مورد نظر اتاق، قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در اتاق و احتمالاً حتی رنگ حیوانات خانگی شما (فرش با رنگی که موهای حیوان خانگی را نشان نمی دهد می تواند یک مزیت واقعی باشد).

انتخاب رنگ های جسورانه می تواند سرگرم کننده باشد اما اغلب قدیمی می شود. فرش های خنثی از جمله بژ و خاکستری از مد نمی افتند. رنگ های گرم، مانند بژ یا قرمز، محیطی دنج ایجاد می کنند و لکه ها را پنهان می کنند.

هوشمندانه خرید کنید

هنگام خرید فرش، حداقل سه تخمین بزنید تا مطمئن شوید که بهترین معامله را دریافت می کنید. کیفیت نصب را بررسی کنید، زیرا درز ضعیف، کشش بد و یک پد بسیار نازک ظاهر فرش جدید را خراب می کند.



:: برچسب‌ها: فرش، رنگ فرش، انتخاب فرش، خرید فرش، الیاف فرش، بافت فرش، انتخاب رنگ فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

انتخاب سبک فرش می تواند ، تصمیم خرید فرش را برایتان آسان تر کند.

هنگام تغییر دکور خانه یا محل کار، اکثر مردم تمایل دارند که معیار های زیبایی شناسی را از قبل در ذهن خود داشته باشند تا به دنبال دستیابی به آن بروند. یک راه عالی برای دستیبابی به این زیبایی شناسی جدید، استفاده از یک فرش جدید است. اگر تا به حال وارد هایپر فرش پلاس شده باشید، یا شاید نگاهی به کاتالوگ فرش انداخته باشید، احتمالا متوجه جنبه های مختلفی شده اید که می توان با فرش فضای جدید خود را بسازید. یک راه عالی برای شروع استفاده از فرش طرح دار است.

ممکن است از خود بپرسید: «آیا من می‌خواهم یک مدل فرش با طرح برجسته یا ظریف داشته باشم؟» اگر به دنبال ایده ای برای فضای خود هستید، انتخاب الگو ممکن است بهترین راهکار را برای شما باشد. با این حال، اگر فرشی می‌خواهید که سلیقه شما را بدون جلب توجه بیش از حد برآورده کند، بهتر است از طرح‌ها صرف نظر کنید و به دنبال فرشی ساده باشید.

انتخاب سبک فرش در ابتدا مطمئناً می تواند روند انتخاب شما را بسیار آسان تر کند. دیدن صدها سبک طراحی که می توانید از بین آنها انتخاب کنید می تواند خسته کننده باشد. به سادگی با تصمیم گیری در مورد سبک طراحی که برای فضای خود می خواهید، می توانید گزینه های خود را محدود کنید و واقعاً روی سبکی تمرکز کنید که به بهترین وجه با سلیقه شما سازگار می شود.

آیا سبک فرش طرح دار برای من مناسب است؟

استفاده از یک الگو راهی عالی برای جان بخشیدن به فضای شماست. حتی اگر چیزی ظریف می‌خواهید، می‌توانید بسیاری از مدل‌های فرش طرح‌دار را پیدا کنید که توجه را از بقیه فضای خانه شما دور نمی‌کند. برای بسیاری از صاحبان خانه، داشتن یک فرش تک رنگ ممکن است بیش از حد یکنواخت و کسل کننده به نظر برسد. بنابراین، افزودن برخی طرح‌ها به فرش فضای جدیدی برای خانه شما می سازد.

در طول جستجوی فرش برای دکور خود، احتمالاً طیف گسترده ای از الگوها و سبک ها را برای انتخاب پیدا خواهید کرد. در اینجا تعدادی از محبوب ترین سبک های طرح دار ما که می توانید در اتاق کار یا نشمین خانه خود استفاده کنید آورده شده است:

فرش ماشینی کلاسیک

طرح های کلاسیک :

فرش ماشینی کلاسیک به فرشی گفته می شود که با طرح های سنتی و اصیل ایرانی بافته شده و اصول طراحی نقشه آنها به سبک گذشته است . با این تعریف فرش کلاسیک را می توان طرح مقابل فرش های فانتزی و مدرن دانست. فروشگاه آنلاین فرش پلاس ارائه دهنده انواع فرش های ماشینی کلاسیک 1200 شانه و 700 شانه به صورت مستقیم است.

اگر به دنبال فرش ایرانی برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب خود اما با قیمت پایین هستید، این دسته بندی را مرور کنید. فرش های طرح دار کلاسیک ما عمدتاً برای کسانی توصیه می شود که محصولات باکیفیت و زیبا را دوست دارند، اما قیمت مقرون به صرفه تر را انتخاب جذاب تری نسبت به فرش یا گلیم های دستباف می دانند.

برای اینکه بفهمیم فرش کلاسیک چیست باید به این تعریف اشاره کنیم که فرش کلاسیک فرشی است که طبق اصول و قواعد معمول قدیمی بافته می شود. اما معنای دقیق‌تر این تعریف چیست؟ در واقع به فرش هایی که طرح و نگاره های آن سنتی و قدیمی است، فرش کلاسیک می گویند. تمام تفاوت های این نوع فرش ها با فرش دستباف به طرح خلاصه می شود و به معنای قدیمی بودن خود فرش نیست. بنابراین شما هنگام خرید یک فرش کلاسیک با فرشی روبرو هستید که در بافت آن از نقش‌ها و طرح‌های قدیمی استفاده شده و فرش شما ویژگی‌های زیر را دارد:

  • طرح کلی فرش سنتی و قدیمی است.
  • رنگ های به کار رفته در این فرش ها عموما ملایم و آرامش بخش هستند.
  • از نظر تنوع در طرح رنگ، طرح بسیار گسترده است.
  • در اغلب موارد حاشیه ها در این فرش ها منظم و از الگوی خاصی پیروی می کنند.
  • در فرش های کلاسیک تکه های شلوغ با ریزه کاری های زیاد وجود دارد که در سراسر فرش پخش می شود.

فرش ماشینی مدرن

طرح های مدرن : 

فرش ماشینی مدرن یا امروزی می تواند هر فضایی را متحول یا به روز کند. فرش های مدرن از نظر رنگ و طرح بسیار متفاوت هستند و می توان آن ها را با رنگ های ظریف تک رنگ یا رنگ های تند و روشن در بازار یافت. طرح ها با گزینه های ساده تا پیچیده تر با الگوهای هندسی بی پایان قابل تولید هستند. در مجموعه ی فرش های مدرن فرش پلاس ، فرش های شگی، شنل و فرش فریز و در دو نوع 700 شانه و 1200 شانه ارائه می شوند. 

برای بافته شدن یک فرش در کارخانه، تولیدکننده ابتدا به سراغ یک طراح فرش رفته و درخواست نقشه‌ای خاص می‌کند. اگر دقت کرده باشید، فرش‌های ماشینی کلاسیک در کلیات دارای شکلی یکسان؛ اما در جزئیات دارای  تفاوت‌هایی هستند. تا همین چند سال قبل معمولاً طرح فرش ماشینی بر اساس نقشه‌های قدیمی بود و اساتید طراح، همان طرح‌های قدیمی را با کمی تفاوت به کارخانه‌ها ارائه می‌کردند. اما حضور کشورهایی مثل چین و کپی‌برداری از طرح‌های ایرانی باعث شد بازار از دست کارخانه‌های ایرانی به‌خصوص در اروپا خارج شود. این مشکل زمانی مضاعف شد که کشوری مثل ترکیه نیز کارخانه‌های فرش ماشینی افتتاح کردند و طرح‌هایی خارج از عرف موجود به بازار ارائه کردند. این طرح‌ها ابتدا در ایران با عنوان فرش فانتزی یا فرش ماشینی فانتزی عرضه شد و مورد استقبال مخاطب و خریدار ایرانی واقع نشد.

چرا باید با فرش تک رنگ استفاده کنم؟

گاهی یک الگوی جدید یا طرحی از فرش در ذهن خود دارید که مطمئناً می توانید به فضای زندگی ببخشید، و یا ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که برای فضای خود طرح های ظریف تر و یا ساده تری را بخواهید. رفتن به سمت فرش های طرح دار می تواند حواس را از سایر جزئیات طراحی داخلی شما منحرف کند و زیبایی شما را از بین ببرد. استفاده از سبک فرش تک رنگ، همه چیز را ساده نگه می‌دارد بدون اینکه تمام توجه را به خود جلب کند. این به شما امکان می دهد فرش را با ظرافت و به عنوان یک تعریف برای بقیه سبک خود قرار دهید.

فرش تک رنگ

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است بخواهید الگوها و طرح های پیچیده را منتقل کنید، پایین نگه داشتن هزینه ها است. افزودن الگوها به فرش نیاز به زمان و آماده سازی بیشتری دارد که معمولاً به قیمت بالاتر منجر می شود. این به شما امکان می دهد در پروژه بعدی خود صرفه جویی کنید یا آن که برای انتخاب فرش باکیفیت بالا برای آینده سرمایه گذاری کنید. هنگامی که سبک فرش مورد نظر خود را برای فضای خود انتخاب کردید، می توانید راحت تر تصمیم بگیرید که با فرش جدید خود به کدام سمت بروید. در این مرحله شما سبک هایی را حذف کرده اید که با نیازهای شما مطابقت ندارند و می توانید روی سبک هایی تمرکز کنید که واقعا زیبایی خانه شما را تضمین می کند.

اگر به یک فرش جدید علاقه مند هستید، هایپر فرش پلاس مجموعه ای عالی از سبک های فرش برجسته دارد که می تواند با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. ما تجربه خرید شما را با امکان شناسایی سبک فرش بر اساس رنگ، زیبایی یا طرح دلخواهتان آسان‌تر کرده‌ایم.

اگر سبکی را که انتظارات شما را برآورده می کند در فروشگاه آنلاین فرش پلاس نمی بینید، برای مشاهده سایر سبک های موجود، در نمایشگاه آنلاین فرش پلاس سرچ کنید. اگر چیزی را می بینید که توجه شما را جلب می کند، با ما از طریق دکمه مشاوره تماس بگیرید تا یکی از مدیران فروش ما به شما کمک کند!

کدام اتاق ها با فرش های طرح دار بهتر کار می کنند؟

الگوها و بافت های امروزی تقریباً در هر مکانی می توانند کار کنند. با این حال، برخی از اتاق ها ظاهری تازه و متفاوت را به شما می دهند. اتاق های نشیمن و غذاخوری برای فرش های طرح دار ایده آل هستند. آنها یک فضای هنری ارائه می دهند و یک مرکز واقعی برای اتاق ایجاد می کنند. فرش‌های طرح‌دار در فضاهای کوچک‌تر نیز انتخابی عالی هستند، جایی که می‌توانند اتاق را زیباتر کنند و حتی بزرگ‌تر به نظر برسند (با نوارهای افقی یا عمودی). ما عاشق فرش های طرح دار در ادارات، اتاق های آفتابگیر، اتاق خواب کودکان و اتاق مهمان هستیم. فرش های طرح دار یک الگوی جسورانه و یک انتخاب جسورانه است و می تواند به معنای واقعی کلمه نتایج شگفت انگیزی برای خانه شما داشته باشد.



:: برچسب‌ها: فرش مدرن، فرش کلاسیک، سبک فرش، انتخاب فرش، فرش طرح دار، فرش ساده ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش می تواند یکی از سخت ترین اجزای دکوراسیون باشد زیرا تصمیمات زیادی وجود دارد: سبک فرش، نوع الیاف، نقش فرش، کیفیت فرش و در نهایت انتخاب رنگ.

انتخاب رنگ اغلب سخت ترین تصمیم برای مشتریان است. تجسم رنگ در یک فضای بزرگ، با قضاوت از یک نمونه کوچک، می تواند دشوار باشد. تغییر رنگ می تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد، و گاهی اوقات حتی اگر تغییر مورد نظر ما نباشد، می تواند کمی ترسناک باشد. اگر نمی‌دانید هنگام تصمیم‌گیری در مورد رنگ فرش از کجا شروع کنید، در ادامه چند نکته و پیشنهاد برای کمک به شما داریم، مقاله زیر را بخوانید.

ابتدا چه رنگی را انتخاب کنیم؟

وقتی از صفر شروع می کنید، ابتدا کدام قسمت از دکوراسیون اتاق را باید انتخاب کنید؟ برای فضاهای اصلی نشیمن خانه، مانند اتاق هال یا نشیمن، ابتدا رنگ مبل را انتخاب کنید. دلیل آن این است که انتخاب رنگ پارچه اغلب بیشتر به مبل ها محدود می شود تا با فرش یا رنگ. بسیاری از مدل‌های مبل تنها در چهار یا پنج (یا کمتر) رنگ ارائه می‌شوند، مگر اینکه مبل سفارشی ساخته شود. بنابراین، اگر ابتدا انتخاب نشود، پیدا کردن مبل به سبکی که دوست دارید، که با فرشی که قبلا انتخاب کرده اید مطابقت داشته باشد، دشوار است. پس از انتخاب مبل، فرش و در نهایت رنگ را انتخاب کنید. باز هم این به این دلیل است که رنگ تقریباً انتخاب نامحدودی دارد. با عنصری که بیشترین محدودیت را در انتخاب دارد شروع کنید و انتخاب هایتان را برای آخرین بار ذخیره کنید.

از همین منطق در اتاق های دیگر مانند اتاق خواب استفاده کنید. در این مورد، گزینه های رختخواب بسیار گسترده است، بنابراین ابتدا رنگ فرش را انتخاب کنید. از آنجایی که ملافه سرمایه گذاری کوچک تری است و تغییر نسبتاً آسانی دارد، ممکن است بخواهید رنگ فرش را قبل از انتخاب روکش تخت انتخاب کنید.

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی برای فرش

دلیلی وجود دارد که رنگ های خنثی بیشترین انتخاب را در فرش دارند. فرش تاثیر زیادی در یک اتاق دارد و رنگ‌های روشن در یک فضای بزرگ می‌توانند غالب باشند. همچنین تعویض فرش هزینه بر است. اگر شرایط(و یا حوصله) برای تعویض فرش خود را هر چند سال با تغییر روند ندارید، بهتر است رنگ فرش را خنثی نگه دارید. از رنگ‌های روشن‌تر یا پررنگ‌تر در سایر لوازم کم‌هزینه‌تر اتاق استفاده کنید: رنگ روی دیوارها (تغییر آن بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از فرش)، کوسن‌های روی مبل، رختخواب، و قطعات برجسته کوچک‌تر مانند لامپ‌ها و قاب‌های هنری. 

در روند کنونی انتخاب رنگ های خنثی مانند رنگ های خاکی، از جمله خاکستری گرم و بژ همیشه محبوب هستند و ترجیح داده می شوند . رنگ های خنثی نباید خسته کننده باشند. برای اینکه مطمئن شوید فرش شما با وجود رنگ خنثی هنوز شخصیت دارد، بافت فرش را انتخاب کنید. سبک های برش عمق و شخصیت را به فرش شما می بخشند و در عین حال آن را به اندازه کافی ظریف نگه می دارند تا از تبدیل آن به نقطه کانونی اتاق جلوگیری کنند.

موکت فرش

انتخاب فرش بربر 

یکی دیگر از راه های عالی برای گنجاندن شخصیت در فرش خود این است که به جای رنگ ثابت، فرش بربر رنگی را انتخاب کنید. از نظر فنی، لکه‌های رنگی در فرش به عنوان بربر شناخته می‌شوند، حتی اگر بیشتر مردم از اصطلاح بربر برای اشاره به سبکی از فرش استفاده می‌کنند. به طور معمول، فرش‌هایی با رنگ روشن و یا خنثی با لکه‌هایی از رنگ‌های تیره‌تر (معمولاً قهوه‌ای یا خاکستری) دارد و با پرزهای حلقه‌ای مشخص بافته می‌شود. علاوه بر جذابیت بصری، لکه‌های بربر کاملاً کاربردی هستند، زیرا می‌توانند به پنهان کردن تکه‌های کثیفی یا پرزهایی که ممکن است روی فرش شما بین جاروبرقی‌ها پیدا شوند، کمک کنند.

فرش‌های بربر فرش‌هایی هستند که توسط قوم بربر در شمال آفریقا و صحرای صحرا بافته می‌شوند. فرش‌ها دارای طرح‌های سنتی و مدرن هستند که با طرح‌های گره‌زنی، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف پارچه متمایز می‌شوند. 

سبک زندگی و رنگ فرش

سبک زندگی شما و نحوه استفاده از اتاق فرش شده، ملاحظات بزرگی در رنگ فرش شما دارد. یک خانه پرترافیک با بچه ها، حیوانات خانگی و والدین شاغل معمولاً با فرش های سفید که می توانند راحت تر از رنگ های دیگر کثیف نشان دهند، مناسب نیستند. به خاطر داشته باشید که رنگ‌های بسیار روشن و بسیار تیره، ضایعات نامطلوب‌تری را نسبت به رنگ‌های میانی نشان می‌دهند. در حالی که رنگ تیره ممکن است در پنهان کردن لکه ها عالی باشد، پرز و گرد و غبار را بیشتر از رنگ های دیگر نشان می دهند. فرشی که نه خیلی روشن و نه خیلی تیره باشد بهترین رنگ برای پوشاندن این مسائل خواهد بود.

انتخاب رنگ فرش

رنگ فرش خود را هوشمندانه انتخاب کنید

رنگ فرش می تواند کل حس یک اتاق را تغییر دهد، بنابراین مطمئن شوید که رنگ خود را با دقت و عاقلانه انتخاب کنید. به این فکر کنید که چگونه روندها ممکن است در طول سال ها تغییر کند و مطمئن باشید که رنگی که امروز دوست دارید همچنان برای شما جذاب خواهد بود. هنگامی که انتخاب رنگ را محدود کردید، زمان آن است که شروع به بررسی نمونه ها کنید.

مهم ترین عامل تضمین کننده هارمونی هر قسمت به کار رفته در دکوراسیون رنگ است. رنگ ها و طرح ها باید مطابق با یکدیگر باشند تا بتوانید نتیجه مورد نظر را به دست آورید. فضاهایی که رنگ ها و طرح ها با هم سازگار نیستند و در تضاد با یکدیگر هستند ظاهری چشم نواز و ناسازگار خواهند داشت.

فرش مدرن ماشینی کد FP-10091

فرش مدرن ماشینی کد FP-10091

شما می توانید سبک های منحصر به فرد خود را ایجاد کنید

شما می‌توانید با استفاده از فرش‌های رنگارنگ و طرح‌دار، سبک‌های دلخواه خود را ایجاد کنید که تضادی را با لوازم و مبلمان ساده، تک رنگ و مدرن شما ایجاد کند.

فرش مدرن ماشینی کد FP-10103

 فرش مدرن ماشینی کد FP-10103

ما باید عوامل زیادی مانند شکل و اندازه یک اتاق را برای تزیین فضاهای زندگی خود در نظر بگیریم که هر لحظه ما را مطابق با سبک و روحیه خودمان همراهی می کند. در حالی که فرش های مناسب برای شکل اتاق شما به شما کمک می کند تا دکوراسیون مورد نظر خود را به دست آورید، فرش هایی که برای اتاق شما بزرگ یا کوچک هستند ممکن است دکوراسیون شما را خراب کنند. علاوه بر این، اینکه اتاق شما تا چه اندازه نور دریافت می کند و رنگ فرش شما نیز از دیگر عوامل تعیین کننده است. منظره خفه کننده و ناسازگاری ممکن است در مکان هایی که از رنگ و نور به طور هماهنگ استفاده نمی شود رخ دهد. در حالی که فرش‌های تیره به دلیل جذب نور بیشتر، عامل متعادل‌کننده‌ای در فضاهای شما با نور فراوان خواهند بود، اما در فضاهایی با نور کمتر باعث تیرگی می‌شوند.

فرش مدرن ماشینی کد FP-10086

فرش مدرن ماشینی کد FP-10086

اولین مکان هایی که کل فضای زندگی شما را منعکس می کند، ورودی درها، سالن ها و راهروها هستند

ورودی منازل، ادارات و تمامی فضاهای زندگی شما اولین جایی است که پذیرای خانواده، مهمانان و مهمتر از همه خود شماست. به همین دلیل، اولین مکان هایی که کل فضای زندگی شما را منعکس می کند، ورودی های درب، سالن ها و راهروها هستند. برای ایجاد یک دکوراسیون کامل، فرش های مورد استفاده در این مناطق باید متناسب با فضای کل خانه شما انتخاب شوند.

 فرش مدرن ماشینی کد FP-10063

 فرش مدرن ماشینی کد FP-10063

انتخاب فرش برای اتاق خواب

ما چهار مورد را جمع آوری کرده ایم که باید در انتخاب فرش برای اتاق خواب هایی که در آن از خواب بیدار می شوید و در پایان روز استراحت می کنید در نظر بگیرید:

  1. فرشی که برای اتاق خواب خود انتخاب می کنید باید احساس راحتی داشته باشید و مانند یک استقبال گرم باشد.
  2. فرش‌ها در رنگ‌های طبیعی و آرام، محیطی آرام‌تر را به همراه خواهند داشت.
  3. شما می توانید فرش های ضخیم را انتخاب کنید که در هوای سرد با کمک عایق حرارتی گرم نگه دارند.
  4. فرش های سطح نرمی که ترجیح می دهید در ابتدا یا انتهای روز احساس بهتری در شما ایجاد کند.

سوالات متداول در مورد رنگ فرش

سوالات متداول

چگونه بهترین رنگ فرش را برای خانه خود انتخاب می کنید؟
چند نمونه فرش با رنگ های مختلف بردارید و به خانه بیاورید تا ببینید در نور اتاقی که قرار است فرش در آن نصب شود چگونه به نظر می رسند. به وضعیت زندگی خود نگاه کنید: بچه ها و حیوانات خانگی نیز می توانند یک عامل تعیین کننده در انتخاب رنگ فرش باشند. رنگ‌های خنثی همیشه انتخاب خوب و مطمئن‌تری هستند، زیرا از مد نمی‌افتند. در دراز مدت، انتخاب رنگ همان چیزی است که شما دوست دارید و ترجیح می دهید.

چه نوع فرشی بادوام است و ساده تر تمیز می شود؟
فرش ساخته شده از نایلون انتخاب خوبی برای دوام و سهولت در تمیز کردن است. برای خانه هایی با حیوانات خانگی و کودکان گزینه خوبی است.

ماندگاری فرش چقدر است؟
طول عمر فرش به طور متوسط 5 سال است اما بسته به کیفیت و کاربری می تواند بیشتر دوام بیاورد. اگر در منطقه ای با ترافیک زیاد باشد، فرش می تواند تا سه سال دوام بیاورد. هنگامی که یک فرش شروع به فرسودگی و پوسیدگی می کند، احتمالاً زمان آن رسیده است که آن را جایگزین کنید.

نحوه نگهداری یک فرش
مواردی که در نگهداری فرش باید در نظر بگیرید، علاوه بر مواردی که در مراقبت از فرش رعایت می کنید، که خاص ترین قسمت های دکوراسیون هستند، برای ماندگاری طولانی نیز مهم هستند.

  • قبل از نگهداری فرش خود باید آن را طبق دستورالعمل نگهداری تمیز کنید.
  • باید فرش را بغلتانید تا قسمت پرز داخل آن بماند.
  • باید آن را با یک کاغذ کاردستی یا یک کاغذ تنفسی و مقاوم در برابر آب بپوشانید.
  • هنگام پوشاندن فرش باید از پلاستیک استفاده نکنید تا از رطوبت جلوگیری کنید و فرش خود را در جایی بلند از سطح زمین نگه دارید.


:: برچسب‌ها: فرش، کیفیت فرش، رنگ فرش، نقش فرش، سبک فرش، فرش اتاق خواب، انتخاب فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش پایه و اساس هر اتاق زیبایی است. اگر با یک فرش دستباف شروع کنید، بقیه اجزای دکور در جای خود قرار می گیرند. اصطلاح "فرش" به جای واژه "قالی" استفاده می شود. فرش در واقع یک پارچه درشت است که از خانه به خانه دیگر کشیده می شود. فرش جایگاه خود را حفظ کرده در حالی که به سادگی روی زمین پهن می شود.

فرش در فرهنگ دهخدا با گستردنی، زیرانداز و قالی مترادف است و به معنای گستردن و گستردنی است. در دوران کهن «بساط» خوانده می شد.طبری در تاریخ خود آورده است: «بساطی، فرشی، یافتند از دیبا، شصت ارش، اندر شصت ارش ...».

فرش ایران

یک فرش می تواند بدون زحمت، ظاهر و همچنین حال و هوای هر اتاق را تغییر دهد. فرش نه تنها به عنوان پوشش کف انتخاب می شود، بلکه تأثیر مثبتی بر کیفیت هوای داخلی خانه شما نیز دارد. این به این دلیل است که فرش به عنوان یک فیلتر عمل می کند، آلاینده های موجود در هوا را از هوا بیرون می کشد، آلاینده ها را تا زمانی که با جاروبرقی یا تمیز کردن حرفه ای فرش پاک شوند، به دام می اندازد.

فرش ها بخش مهمی از دکوراسیون منزل ما هستند، به خصوص در خانه هایی که کفپوش های سخت دارند.

فرش اتاق را روشن می کند و برای کسانی که راه می روند، می نشینند و گاهی روی فرش دراز می کشند، گرما و آرامش می بخشد. هنگامی که فرش ها روی زمین قرار می گیرند،کفپوش را از کثیفی و خاک های ساینده محافظت می کنند، بنابراین روند سایش کفپوش را کند می کنند و از خانه شما محافظت می کنند. از این گذشته، جایگزینی فرش بسیار ساده تر از یک خانه کامل است.

مبدا فرش

از قدیم الایام، انسان ها برای جدا کردن خود از سطح سرد و ناراحت کننده زمینی که روی آن راه می رفتند، می نشستند و می خوابیدند، از وسایل مختلفی استفاده می کردند. حتی قبل از تاریخ ثبت شده، از پوست حیوانات و خز برای این منظور استفاده می شد. با گذشت زمان، انواع مواد طبیعی و ساخته شده برای ارائه سطح بهتری از راحتی و دوام استفاده شده است.

قدیمی ترین فرشی که تاکنون کشف شده، فرش پازیریک است که یک فرش پرز است که در سال 1949 در تپه سیبری کشف شد. کارشناسان معتقدند قدمت آن به بیش از 2500 سال می رسد و به قرن پنجم قبل از میلاد می رسد.

فرش پازیریک قدیمی ترین فرش جهان

این فرش با منشأ ناشناخته که برای هزاران سال در یخ نگهداری می‌شد، با ابعاد تقریبی ۵×۶ فوت، تمام ویژگی‌های فرش مدرن، ایرانی یا آناتولی با پرز و گره را دارد. نقوش مرکزی کاشی کاری غالب فرش با حاشیه هایی احاطه شده است که ردیف هایی از گوزن و سواران را نشان می دهد.

در طول قرن ها، پیشرفت های تدریجی در بافندگی و تکامل در طراحی، الگوهای پیچیده تری را تولید کرده است. اگرچه بافتن فرش به سرعت در بسیاری از نقاط جهان رایج شد، هر گروه قومی طرح‌های کاملاً متفاوتی را برای اهداف مختلف تولید می کردند.

فرش ایرانی

در خاورمیانه، قالی‌بافی و فرش‌ بافی تبدیل به یک صنعت خانگی شد که در آن افراد برای استفاده خود فرش می‌بافتند. در اوقات فراغت خود، آنها برای فروش در آینده یا به عنوان پرداخت برای سایر کالاها و خدمات از آن استفاده می کردند.

در واقع فرش برای پرداخت جهیزیه، خرید دام یا پرداخت مالیات به راحتی پذیرفته می شد. با این حال، در هند، قالی‌ها تقریباً منحصراً برای فرمانروایان مغول بافته می‌شد و در زندگی روزمره مردم عادی نفوذ نمی‌کرد.

در چین، فرش‌های دست‌باف اساساً زینتی بودند و برای کسانی که جایگاه و ثروت بالایی داشتند و می‌توانستند آن‌ها را بخرند یا بسازند ساخته می‌شدند.

فرش ایرانی

پرشیا، نام ایرانی باستانی ایران، به خود می بالد که برترین فرهنگ جهان در تولید فرش است. هنر بافندگی در آن موروثی است و در ایران فرش هایی با هر سبک و اندازه ای ساخته می شود. بخش ترک زبان مردم ایران اغلب از گره سنه استفاده می کنند.

قالی‌های تولید شده اغلب به نام مناطقی که در آن ساخته می‌شوند، نام‌گذاری می‌شوند، مثلاً همدان، مشهد، کرمان ، شیراز و بیدجار.

فرش همدان

فرش همدان

حالا به فرش کرمان (یا کرمان) نگاهی بیندازید.

فرش کرمان

هنر، معماری و محصولات صنایع دستی در دوره صفویان، به ویژه در دوران حکومت شاه عباس بزرگ، که در سال‌های 1587-1629 سلطنت می‌کرد، توسعه یافت. امروزه نفت بیشترین درآمد صادراتی را فراهم می کند، اما وقتی صحبت از صنعت فرش می شود، تولید فرش در ایران غالب است. میلیون ها ایرانی به نوعی در تولید فرش دست دارند. از طریق پرورش گوسفند، برش، ریسندگی، رنگرزی، بافندگی، شستشو، تعمیر و یا فروش فرش.

برای یک بازدیدکننده در ایران خیلی زود مشخص می شود که فرش نقش مهمی در جامعه دارد. در شهرهای بزرگ، فرش‌فروشی‌های منحصر به فرد در کنار هم قرار دارند. در خیابان‌ها می‌توان کامیون‌های کوچکی را دید که روی سکوهایشان فرش‌هایی در حال انتقال به مکان های مختلف هستند. ابزار بافندگی و نخ در همه جا به فروش می رسد. بیرون در حومه شهر، بافندگی در خانه ها و بیرون در فضای باز دیده می شود. گاهی ممکن است شخصی فرشی را در خیابان پهن کرده باشد و در حال شستن آن با آب و برس باشد.

برای بسیاری از مردم غرب، فرش شرقی مترادف با فرش ایرانی است. البته این درست نیست، اما با توجه به تأثیرات فرش ایرانی در سراسر جهان، این اشتباه قابل درک است. کنوت لارسون نویسنده سوئدی در کتاب خود در مورد فرش های شرقی می گوید:

"ایرانی ها فرهنگ فرش خود را با دقت حفظ می کنند. هنر فرش بافی آنها چیزی برتر است، بهترین در جهان است".

فرش ترکی

فرش ترک

فرش های ترکیه را گاهی فرش های آناتولی نیز می نامند. قدیمی‌ترین فرش‌های ترکی کشف‌شده، مربوط به قرن سیزدهم میلادی است و در شهر قونیه یافت می‌شود، که برای مدت طولانی مرکز تولید فرش ترکیه بود. فرش هایی که در قرن 16 و 17 ساخته شده اند کاملاً با فرش های ایرانی قابل مقایسه هستند. قالیبافی در آناتولی ابتدا با ورود قبایل ترک از آسیای مرکزی که در این منطقه ساکن شدند آغاز شد. بنابراین فرش های آناتولی شاخه ای از فرش های قوم ترک را تشکیل می دهند.

برخی از قدیمی ترین نمونه های شناخته شده هجده قطعه باقی مانده است که توسط ترکان سلجوقی در قرن سیزدهم بافته شده است. نقوش در این قطعات در نقش‌های گل‌دار و هندسی تلطیف‌شده در چندین رنگ اصلی نمایش داده می‌شد و در استان‌های سیواس، قیصری (کایسری) و قونیه بافته می‌شد. فرش های ترکی به شدت تحت تأثیر یونانی ها هستند که در زمان های گذشته بر تولید فرش تسلط داشتند. قالی‌هایی که ضخیم‌تر هستند از پشم، پنبه و ابریشم تشکیل شده و همیشه با گره ترکی بسته می‌شوند که به آن گره غیوردس یا ترکباف نیز می‌گویند.

الگوهای رایج بر اساس طاقچه های نماز با نقوش هندسی بیشتر رایج است. انسان ها و حیوانات به تصویر کشیده نمی شوند زیرا قرآن چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد.

فرش در هند

قالی بافی ممکن است در قرن یازدهم با آمدن اولین فاتحان مسلمان، غزنویان و غوری ها، از غرب وارد این منطقه شده باشد. آغاز سلسله مغول در اوایل قرن شانزدهم، زمانی که آخرین جانشین تیمور، بابر، حکومت خود را از کابل تا هند گسترش داد و امپراتوری مغول را تأسیس کرد. می گویند وقتی بابر به هند آمد، از نبود تجملات در آنجا ناامید شد. دلش برای تجملات ایران تنگ شده بود که شامل فرش ایرانی هم می شد.

فرش هندی

ملک اکبر در سال 1520 پس از میلاد، زمانی که تعدادی قالیباف را از ایران آورد، در کاخ خود در آگرا، اساس سنت قالی بافی را در هند بنا نهاد. او با حمایت آنها مراکز قالی بافی را در آگرا، دهلی و لاهور تأسیس کرد تا تولید فرش های ایرانی را که از طرح های کرمان، کاشان، اصفهان و هرات الهام گرفته بود، تسهیل کند.

ملک اکبر که خود بی سواد بود مروج هنر و فرهنگ شد و در زمان سلطنت او بود که هنر در هند رونق گرفت. به دلیل هیاهوهای فراوان در زندان ها تصمیم به اصلاح نظام گرفت. بین سالهای 30-1520 او به قالیبافان ایرانی که با خود آورده بود، دستور داد تا هنر قالیبافی را به زندانیان بیاموزند. این زندانیان به کار خود بسیار افتخار کردند و در نهایت از اربابان خود پیشی گرفتند. در ابتدا، فرش‌های بافته شده، سبک کلاسیک ایرانی گره‌زنی ظریف را نشان می‌داد. به تدریج با هنر هندی آمیخته شد. بنابراین، فرش های تولید شده به نوعی منشأ هندی شدند و به تدریج صنعت شروع به تنوع و گسترش در سراسر شبه قاره کرد.

در دوره مغول، فرش های بافته شده در شبه قاره هند به قدری معروف شد که تقاضا برای آنها در خارج از کشور گسترش یافت. این فرش‌ها طرح‌های متمایزی داشتند و از تراکم گره‌های بالایی برخوردار بودند.

فرش‌هایی که برای امپراتوران مغول از جمله جهانگیر و شاه جهان ساخته می‌شد، از بهترین کیفیت برخوردار بودند. در زمان سلطنت شاه جهان، قالی بافی مغول زیبایی جدیدی به خود گرفت و وارد مرحله کلاسیک خود شد. فرش‌های هندی به دلیل طرح‌های خود با توجه به جزئیات و ارائه ویژگی‌های واقعی شناخته شده‌اند. صنعت فرش در هند در بخش شمالی آن با مراکز عمده ای در کشمیر، جیپور، آگرا و بهادوهی رونق بیشتری یافت.

تاریخ فرش هندی

امروزه هند بزرگترین تولید کننده و صادرکننده فرش دستباف از نظر ارزش و حجم در جهان است. حدود 75 تا 85 درصد از فرش های تولید شده از هند صادر می شود. فرش های هندی به دلیل طراحی عالی، رنگ های جذاب و کیفیت خود در سراسر جهان شناخته شده اند.

فرش های آگرا

بابر شهر آگرا را توسعه داد، باغ‌هایی ساخت که او را به یاد ایران می‌انداخت، و شهر را با روشنفکران و شاعران پر کرد. آگرا تا قرن هفدهم به عنوان مقر اصلی قدرت مغول ادامه داشت. هنر، معماری و شعر فارسی در آن زمان بسیار توسعه یافته بود. علاقه مغول به هنرها و فرهنگ عالی ایران به استقرار فرهنگ ایرانی در هند کمک کرد.

اگرچه قالی بافی در مناطق روستایی هند انجام می شد، امپراتور بزرگ مغول اکبر (1556-1605) در زمان سلطنت خود این هنر را به هند آورد. قالی بافی ایرانی در این دوره در زمان شاه طهماسب و شاه عباس صفویه در اوج قرار داشت. صنعتگران هندی در بافتن منسوجات سبک با پشم، ابریشم و پنبه خوب مهارت داشتند، اما فرش پرز را نداشتند.

فرش افغانی

شهر آگرا که در ایالت اوتار پرادش در شمال هند واقع شده است، بیشتر به خاطر تاج محل، مقبره ای که امپراتور مغول شاه جهان برای همسر سومش ساخت، شناخته شده است. آگرا همچنین از قرن شانزدهم مرکز بزرگی برای قالی بافی بوده است که این مسئله کمتر شناخته شده است. هنگامی که آگرا برای اولین بار در سال 1566 پایتخت مغول شد، حضور خود را به عنوان یک مرکز قالی بافی نیز تثبیت کرد.

اکبر کارگاه های درباری تأسیس کرد و صنعتگران با استعدادی را از ایران آورد تا هنر فرش بافی را به صنعتگران هندی آموزش دهند. آگرا به به لحاظ رنگ های گیاهی طبیعی به خوبی شناخته شده است. از آنجایی که پایگاه امپراتوری اکبر بود، هنرمندان ابتدا در آنجا مستقر شدند. طرح‌های آگرا بر ظرافت و سادگی محصور شده توسط حاشیه‌های پررنگ گل تأکید می‌کنند.

انواع ترکمن و ابوسان نیز معروف است. آنها برای الگوهای جسورانه واقع گرایانه شناخته شده اند. تخصص فرش‌های بهادوهی اوتار پرادش، طرح‌های فردی آنهاست. این طرح ها توسط بافندگان بومی ایجاد شده است و همچنین شامل نکات مختلفی از تاج محل در رنگ های طبیعی است. رنگ برای تولید یک فرش خوب بسیار مهم است، زیرا تأثیرات آن بر رنگ و ظاهر آن است. 



:: برچسب‌ها: فرش، تاریخچه فرش، خاستگاه فرش، فرش ایرانی، فرش ترک، فرش در هند، فرش های آگرا ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

چگونه فرق بین فرش دستباف و ماشینی را بفهمیم:

برای کسی که آموزش ندیده، تشخیص و تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی دشوار است. این مطلب به شما کمک می‌کند تفاوت‌ها را درک کنید و به شما این مزیت را می‌دهد که هنگام خرید فرش تصمیمی آگاهانه بگیرید.

فرش دستباف

بافت-فرش-دستباف

قطعات فرش دستباف

قالیچه های دستباف بر روی دستگاه بافندگی با طراحی خاص ساخته می شوند و با دست گره می خورند. ساخت فرش دستباف هنری بسیار قدیمی است که جای تحسین بسیاری دارد! اندازه بافندگی بستگی به اندازه قالی دارد و بافت از پایین به بالا انجام می شود. قالی‌باف گره‌ها را در پایه‌ی فرش فرو می‌کند و با دست می بندد و این «پرز» فرش را تشکیل می‌دهد. این یک کار بسیار خسته کننده و زمان بر است. مدت زمان تولید فرش دستباف به اندازه و پیچیدگی طرح بستگی دارد. بی سابقه نیست که یک فرش 30 *40 سانتی با کیفیت فوق العاده خوب تولید شود که بیش از یک سال طول بکشد! امیدوارم بتوانید درک کنید که چرا قیمت این فرش ها بسیار بالا است.

فرش های دستباف را می توان از پشم، پنبه، ابریشم، جوت و سایر مواد طبیعی تهیه کرد. گاهی اوقات از ابریشم در فرش های پشمی برای خطوط برجسته یا الگوی برجسته استفاده می شود تا طرح را بهتر کند. فرش های دستباف یا دستبافت در صورتی که کیفیت خوبی داشته باشند و به درستی نگهداری شوند می توانند سال های زیادی دوام بیاورند.

فرش های دستباف که فرش های شرقی نیز نامیده می شوند، اغلب مجموعه ای هستند. کیفیت این فرش ها به عوامل متعددی از جمله تعداد گره، رنگ های استفاده شده و کیفیت نخ ها بستگی دارد. فرش‌های دست‌باف معمولاً گران‌تر هستند، اما طول عمر این فرش‌ها بیشتر است و بنابراین معمولاً ارزش بیشتری نسبت به پول که می پردازید دارند.

نمونه ای از قالیچه بافی

نمونه ای از قالیچه بافی

فرش های تخت بافت یا دستبافت

بافت تخت یکی دیگر از دسته‌بندی‌های فرش دستباف است. این قالی‌ها را به صورت دست بافت و بدون پرز می‌بافند. تقریبا هیچ ارتفاعی برای فرش نمی توان قائل شد. قالیچه های سومک، دهری، گلیم و بافته از انواع قالی های تخت بافت هستند. با یک فرش تخت بافت، حتماً به یک ترمز فرش نیاز پیدا می کنید که زیر آن قرار دهید تا در جای خود بماند .

فرش های تخت بافت بدون پرز هستند

فرش های تخت بافت بدون پرز هستند

فرش ماشینی

فرش های ماشینی توسط ماشین های بزرگی به نام پاور لوم ساخته می شوند. دستگاه بافندگی برقی به صورت خودکار و توسط کامپیوتر کنترل می شود. فرش ماشینی را می توان به سرعت ساخت و با موادی از جمله پشم و الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر، اکریلیک و ابریشم تولید می شود.

فرش های ماشینی می توانند جایگزینی با قیمت مناسب تر، نسبت به فرش های دستباف باشند. فرش های ماشینی معمولاً بسته به کیفیت و الیاف مورد استفاده، عمری حدود 20 سال یا کمتر دارند. به عنوان مثال یک فرش ماشینی با کیفیت بالا اگر به خوبی نگهداری شود می تواند چندین دهه دوام بیاورد. فرش های ماشینی معمولاً برای یک کلکسیونر ارزشی ندارند. اگرچه مارک های خاصی مانند فرش کارستان وجود دارند که طرفداران بسیار وفاداری دارند. برند کاراستان ساخت کشور آمریکا است، چندین دهه است که فرش تولید می‌کنند و فرش‌های آن از طراحی و کیفیت برتری برخوردار است.

پشت فرش ماشینی. به یکنواختی دوخت که توسط دستگاه انجام می شود توجه کنید

پشت فرش ماشینی. به یکنواختی دوخت که توسط دستگاه انجام می شود توجه کنید

فرش دستباف

فرش دستباف یکی دیگر از انواع فرش است که دستباف یا دستبافت نامیده می شود. این نوع خاص از فرش با استفاده از یک تفنگ دستی اصلاح شده ساخته می شود که شمع را در یک پایه پارچه قرار می دهد که یک پرز حلقه ایجاد می کند. اگر شمع حلقه بریده شود، به شمع بریده تبدیل می شود. قالیچه پرزدار، اگر قیچی نشود، فرش «قلاب دستی» نامیده می‌شود.

برخی از طرح ها دارای هر دو شمع حلقه و برش هستند تا جلوه ای ابعادی به الگو بدهند. سپس یک پوشش لاتکس در پشت فرش اعمال می شود تا "تفت ها" را در جای خود نگه دارد. سپس یک پارچه از نوع بوم روی پوشش لاتکس اعمال می شود تا پشت فرش را تکمیل کند.

این فرش‌ها ظاهری دست‌ساز دارند، اما قیمت آن‌ها بسیار کمتر است، زیرا استفاده از تفنگ این کار را به طرز چشمگیری سرعت می‌بخشد. برای مثال، یک فرش دستباف 8×10 اینچی با کیفیت خوب، بسته به کیفیت ممکن است بین 7 تا 14 ماه طول بکشد. در حالی که همان اندازه فرش ساخته شده به روش تافت دستی ممکن است یک روز طول بکشد.

اگرچه فرش های دستباف می توانند به اندازه فرش های دستباف زیبا باشند، اما معمولاً برای یک کلکسیونر فرش یا شخصی که به دنبال خرید یک فرش شرقی به عنوان سرمایه گذاری است، ارزشی ندارند.

تفنگ تافتینگ دستی

تفنگ تافتینگ دستی

سپس یک پوشش لاتکس در پشت فرش اعمال می شود تا "تفت ها" را در جای خود نگه دارد. و یک پارچه از نوع بوم روی پوشش لاتکس اعمال می شود تا پشت فرش را تکمیل کند.

این فرش ها ظاهری دست ساز دارند اما هزینه بسیار کمتری دارند زیرا استفاده از تفنگ روند را به طرز چشمگیری سرعت می بخشد. به عنوان مثال بافت یک فرش دستباف کوچک با کیفیت خوب ممکن است حدود 10 تا 14 ماه طول بکشد، در حالی که فرش با همان اندازه که به روش دستباف ساخته می شود ممکن است یک روز طول بکشد.

اگرچه فرش های تافتینگ می توانند به اندازه فرش های دستباف زیبا باشند، اما معمولاً برای یک کلکسیونر فرش یا شخصی که به دنبال خرید یک فرش شرقی به عنوان سرمایه گذاری است، ارزشی ندارند.

پشت فرش دستباف

پشت فرش دستباف

به پشت فرش نگاه کنید

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی، نگاه به پشت فرش است. در فرش های دستباف بافت و گره کمی ناهموار و کاملاً یکنواخت نخواهد بود. از طرفی فرش ماشینی بسیار یکنواخت و کاملا یکدست به نظر می رسد. هرچه هنگام نگاه از پشت جزئیات در طرح بیشتر باشد، کیفیت فرش بهتر است.

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود

پشت فرش ماشینی. توجه: حاشیه دوخته شده است.

پشت فرش ماشینی. توجه: حاشیه دوخته شده است.

به حاشیه های فرش نگاه کنید

راه دیگر برای تشخیص دستباف بودن یا ماشینی بودن فرش این است که به حاشیه ها نگاه کنید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، حاشیه یک فرش ماشینی دوخته شده و به عنوان یک کار پایانی وصل شده است. حاشیه فرش دستباف مانند تصویر زیر امتداد زیرسازی فرش است.

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود.

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود.

طراحی دقیق تر در پشت فرش به معنای کیفیت بهتر آن است. گره یا بافت بیشتر در هر متر مربع به معنای دوام و ماندگاری بیشتر است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد! ما مطمئن هستیم که پس از مطالعه این همه تفاوت فرش دستباف و ماشینی، هرکسی به راحتی می تواند فرش دستباف یا ماشینی را بر اساس نیاز خود انتخاب کند.



:: برچسب‌ها: فرش، فرش دستباف، فرش ماشینی، تفاوت فرش دستباف و ماشینی، فرق فرش دستباف و ماشینی، قیمت فرش دستباف، فرش دستباف ارزان ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

شاید رایج ترین معیاری که در مورد فرش ماشینی شنیده باشید چند شانه بودن فرش باشد و مطمئنا اولین وجه تمایز انواع فرش ماشینی از نظر کیفیت و قیمت در بازار این محصول بین مصرف کنندگان و خریداران «شانه» آن است. در ادامه در این مقاله توضیح می دهیم که شانه به طور کلی چیست و شانه فرش چقدر باید باشد.

در ابتدا باید بگوییم که شانه و مقدار آن نشان دهنده کیفیت فرش نیست و صرف در نظر گرفتن این مقدار برای انتخاب فرش کافی نیست و نیاز است سایر مشخصات را بررسی کنید.

شانه فرش چیست؟

در ساختار ماشین های بافندگی فرش قطعه ای به نام شانه وجود دارد که نخ فرش از آن عبور می کند. به این ترتیب مانند یک شانه معمولی که با آن موهای خود را شانه می کنید، این قطعه نیز دارای چندین دندانه است که با توجه به هر دندانه این قطعه، در هر فرش یک ریشه بافته می شود، بنابراین تعداد دندانه های قطعه شانه را تعیین می کند . ارتباط مستقیمی بین تعداد ریشه های فرش با عرض آن وجود دارد. با توجه به ثابت بودن تعداد دندانه ها در هر دستگاه بافندگی، تعداد ریشه ها در واحد اندازه گیری عرض فرش ماشینی ثابت بوده و تراکم عرضی ریشه ها را در یک متر عرض فرش مشخص می کند. پس منظور از شانه فرش، تراکم عرضی فرش است که به تعداد ریشه یا گره رنگ در یک متر عرض فرش ماشینی گفته می شود که به شانه فرش یا نی نیز معروف است. در واقع تراکم عرضی در گره هایی که بافته می شود شانه فرش نامیده می شود و واحد آن متر است و به راحتی محاسبه می شود. مثلاً اگر بگوییم فرش 1000 شانه است یعنی تعداد گره های هر متر عرض آن 1000 می باشد.

معیار بعدی که در انتخاب فرش ماشینی باید در نظر بگیرید تراکم آن است. اما تراکم فرش چگونه تعیین می شود؟

 فرش 500 شانه

تراکم فرش چیست؟

تراکم فرش مانند شانه فرش تعداد گره ها را در واحد اندازه گیری تعیین می کند اما این بار در امتداد فرش! به این معنی که تراکم فرش نشان دهنده تعداد ریشه در واحد اندازه گیری است که اغلب یک متر است و این بار قطعه ای مانند شانه ماشین بافندگی نشان دهنده نامگذاری آن نیست. این بار دستگاه بافندگی با نیرویی که بر هر نخ بافنده وارد می کند، عامل مستقیمی در پایداری این ارزش است. بنابراین هر چه نیروی بیشتری به لبه باف دستگاه بافنده وارد شود (مقدار در حد مناسب تنظیم شده باشد)، فرش فشردگی بیشتری دارد و در نتیجه دوام و سفتی و سختی آن بیشتر می شود. 

تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که هرچه شانه فرش بیشتر باشد بافت فرش ریزتر است که شباهت بیشتری به فرش دستباف خواهد داشت و معمولاً به این نوع فرش ها فرش ماشینی دستباف می گویند.

هر چه تراکم و شانه بیشتر باشد تعداد گره های خواب یا پرز فرش در هر متر مربع بیشتر می شود و لازم است از نخ های ریزتر و نازک تری در بافت فرش استفاده شود و به طور طبیعی ارتفاع نخ خواب در فرش نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال در فرش های 500 شانه ارتفاع خواب تا 11 میلی متر است که در فرش های بسیار متراکم به 4 میلی متر نیز کاهش می یابد. فرش هر چه شانه های بیشتری داشته باشد، لطیف تر و زیباتر است و هر چه متراکم تر باشد، محکم تر و جذاب تر است. پس بهترین تراکم فرش ماشینی می تواند بالاترین تراکم باشد اما این دلیل نمی شود که ارزش و ویژگی های فرش های ماشینی دیگر با شانه و تراکم کمتر را نادیده بگیریم.

فرش های ماشینی با تراکم بالا منجر به فرش های نرم، ریز بافت و ظریف می شوند. البته ضخامت این گونه فرش ها از فرش هایی با شانه های کمتر ، کمتر است، زیرا هر چه فرش کوتاه تر باشد،ضخیم تر می شود. یعنی فرش 700 شانه با تراکم 2550 ضخیم تر از فرش 1200 شانه با تراکم 3600 است. اگر می خواهید فرشی نازک داشته باشید باید به سراغ فرش هایی با شانه های بیشتر بروید که ضخامت کمتری دارند. اگر دوام و ضخامت بالای فرش برایتان مهم است، فرشی با شانه و تراکم کم انتخاب کنید. در نتیجه می توان گفت فرش های 700 شانه دوام بیشتری نسبت به فرش های 1200 شانه دارند. 

نخ تار چیست؟

پارچه نخی است که در عرض فرش یا سایر بافت ها بافته می شود و نخ ها در طول آن به هم بافته می شوند که در کل باعث بافت زمینه و استحکام نهایی فرش یا محصول مورد نظر ما می شود. نخ تار ضخیم تر یا باریک تر از نخ های ما است و بسیار دراز است. نخ تار می تواند از جنس پنبه، پلی استر یا جوت (کنف) باشد.

فرش 700 شانه

همه چیز در مورد فرش 500 شانه 

فرش 500 شانه ارزان است و کیفیت نسبتا خوبی دارد . دلیل قیمت پایین آن تراکم آن است. عده ای دلیل قیمت پایین این فرش ها را بی کیفیت بودن متریال به کار رفته در آن ها می دانند ، در صورتی که اشتباه فکر می کنند. دلایل متعدد دیگری وجود دارد که از سهولت نسبی در مراحل مختلف تولید این محصول و به عنوان مبنایی در دستگاه بافندگی تلقی می شود.

فرش 500 شانه نوعی از فرش ماشینی است که ظاهر و امکانات رفاهی اضافی ندارد و به اصطلاح کم آپشن است اما بی کیفیت نیست!

تراکم عرضی یا شانه فرش 500 شانه ماشینی

همانطور که گفته شد شانه به تعداد گره ها و خانه هایی اطلاق می شود که در عرض یک متر فرش بافته شده اند. این اصطلاحات در فرش دستباف به رج معروف است. بنابراین محصول مورد نظر ما دارای 500 گره در هر متر عرض فرش است که به 500 شانه معروف است.

تراکم طولی فرش 500 شانه

تراکم طولی اصطلاحی است مشابه تعداد شانه ها اما با این تفاوت که در محاسبه آن یک متر طول در نظر گرفته می شود. به بیان واضح تر، به تعداد گره های یک متری از طول فرش ماشینی، تراکم می گویند. تراکم فرش 500 شانه اصلی 1000 است یعنی در یک متر طول آن 1000 گره زده می شود. چگالی طولی و عرضی باید دقیقاً متناسب با کیفیت نهایی محصول باشد.

فرش 1000 شانه

همه چیز در مورد فرش 700 شانه

یکی از پرفروش ترین محصولات فرش دسته 700 شانه است. به طور کلی فرش های 700 شانه با 2 کیفیت در بازار فرش عرضه می شود.

مشخصات فرش 700 شانه اصل

فرش 700 شانه های اصلی دارای تراکم عرضی (شانه فرش) 700 گره و تراکم طولی (تراکم فرش) 2100 تا 3000 گره است که معروف ترین آنها تراکم 2550 است. معمولاً 700 شانه اصل درجه یک در بازار موجود است.

مشخصات فرش 700 شانه تبدیلی

فرش تبدیلی 700 شانه فرشی است که توسط دستگاه های 500 شانه بافته می شود و با تغییرات داده شده در دستگاه با تراکم عرضی (شانه فرش) 700 گره عرضه می شود و معمولاً دارای تراکم طولی (تراکم فرش) حدود 1500 گره است. این شاخه از فرش ماشینی یعنی 700 شانه تبدیل شده از 700 شانه واقعی قیمت پایین تری دارد که گاهی وقت ها در بسیاری از فروشگاه های غیر معتبر دیده می شود که به بهانه های بی اساس به عنوان فرش 700 شانه واقعی به فروش می رسند.

فرش طرح 700 شانه

فرش ماشینی 700 شانه بر خلاف نامش فرش 700 شانه نیست و دلیل نامگذاری آن بافت طرح های جدید و پیدایش فرش 700 شانه در این دسته از فرش های ماشینی است. این فرش با 500 گره و تراکم طولی (تراکم فرش) واقعی در حدود 1000 گره بافته می شود. همچنین فرش های طرح 700 شانه در 7 یا 8 رنگ عرضه می شود. ماشین های بافنده این نوع فرش ماشینی ماشین های کامپیوتری و به روزتر از ماشین های 500 شانه هستند و در رده بالاتری قرار می گیرند. فرش های 700 شانه به دلیل قیمت پایین و طرح های زیبایشان محبوبیت بالایی دارند اما کیفیت خوبی هم دارند.

مقایسه فرش 500 شانه با فرش 700 شانه

خرید فرش قطعا انتخاب مهمی است. زیرا قرار است هزینه نسبتا بالایی برای آن بپردازید و بر ظاهر خانه شما نیز تاثیر بگذارد. بنابراین انتخاب فرش از بین 500 یا 700 فرش نیز بسیار مهم و حیاتی است. تراکم فرش 700 شانه 2550 است که تقریباً 1500 واحد بیشتر از 500 شانه است. همین ظرافت کافی است تا طرح های زیبا و دست ساز را به شما ارائه دهد. ضخامت نخ خواب در فرش های ماشینی 700 شانه به دلیل افزایش تراکم حدود 2 میلی متر کاهش یافته است اما همچنان نرمی و لطافت لازم را دارد. با توجه به اینکه شانه و تراکم در فرش 700 شانه افزایش یافته است، لازم است از نخ های ریزتر و در عین حال بادوام بسیار بیشتر استفاده شود که در این صورت استحکام و دوام محصول نهایی افزایش می یابد.

نتیجه گیری نهایی در مقایسه این دو محصول نشان می دهد که خرید فرش 700 شانه قطعا انتخاب به صرفه تری برای شما خواهد بود و می توانید از کیفیت، زیبایی و ماندگاری بیشتری برخوردار شوید.

فرش 1200شانه

همه چیز در مورد فرش 1000 شانه

فرش 1000 شانه نوعی فرش ماشینی با عرض 1000 گره در هر متر است یا به عبارتی 1000 نخ در هر متر عرض با استفاده از گره به نخ تار و پود متصل می شود. به طور کلی تراکم 100 شانه 3000 است و بین 700 شانه تا 1200 شانه قرار می گیرند. فرش های 1000 شانه در این سال ها به خوبی وارد بازار شده است. همچنین به دلیل قیمت مناسبی که نسبت به کیفیت و زیبایی دارند، بسیار محبوب شده اند.

این فرش ها به دلیل تعداد شانه های بیشتر قیمت بالاتری نسبت به فرش های 500 و 700 شانه دارند که باعث زیبایی و شکیل شدن آن ها می شود. این فرش ها با توجه به تعداد زیاد گره ها اغلب عمری 20 ساله دارند و به دلیل بافتی که از نخ اکریلیک مرغوب ساخته شده در برابر حرارت نیز مقاوم هستند.

همه چیز در مورد فرش 1200 شانه

فرش 1200 شانه یکی از مرغوب ترین و محبوب ترین فرش های ماشینی موجود در بازار است، به قدری ظریف و لطیف است که به طور عمده نقش اصلی تزیین منازل را در دکوراسیون ایفا می کند. نکته مهم این است که با افزایش تعداد شانه و تراکم، ضخامت فرش کاهش می یابد زیرا الیاف استفاده شده نازک و نازک تر می شود. نقش های بسیار کوچک و شلوغ به صورت 1200 شانه بافته می شود. فشردگی بین ریشه های این فرش بسیار زیاد بوده و استحکام و دوام فرش 1200 شانه در برابر انواع آسیب ها بسیار بالاست.

همه چیز در مورد فرش 1500 شانه

فرش ماشینی 1500 شانه دارای تراکم 4500 می باشد که زیبایی و انسجام فوق العاده ای به فرش می دهد. تعداد بسیار بالای گره در هر متر مربع این فرش باعث می شود تا طرح های بسیار ظریفی توسط شرکت های فرش بافی مورد استفاده قرار گیرد و این تفاوت بزرگی در فرش ماشینی 1500 شانه است که آن را زیبا می کند. برای درک بهتر این موضوع، می توانید تفاوت بین عکس گرفته شده با دوربین 8 مگاپیکسلی و عکسی که مثلا با دوربین 48 مگاپیکسلی گرفته شده است را متوجه شوید. در عکس های با وضوح بالاتر، تعداد سلول های رنگی در هر سانتی متر مربع بسیار بیشتر است که باعث وضوح بیشتر عکس می شود. در فرش 1500 شانه، نقوش واضح تر و با جزئیات بسیار بیشتر بافته می شود.

برای بافت فرش 1500 شانه باید از مرغوب ترین نخ استفاده شود زیرا تراکم بسیار زیاد باعث می شود گل ها و طرح های فرش به هم گره بخورند و نقش آن به راحتی قابل مشاهده نباشد بنابراین باید از نخ هایی استفاده کنند که سایز کوچکی دارند. همچنین ارتفاع خواب در سایدینگ و تکمیل فرش با دستگاه قیچی کوتاه می شود تا طرح فرش را به زیبایی هر چه بیشتر نشان دهد.

جمع بندی

اگر می خواهید فرشی نازک داشته باشید باید به سراغ فرش هایی با شانه های بلند بروید که ضخامت کمتری دارند. اگر دوام و ضخامت بالای فرش برایتان مهم است، فرشی با شانه و تراکم کم انتخاب کنید. در نتیجه می توان گفت فرش های 700 شانه دوام بیشتری نسبت به فرش های 1200 شانه دارند.

قبل از خرید فرش، کاربرد آن را خودتان مشخص کنید. فرش در کدام قسمت خانه پهن شود، پرتردد یا کم تردد؟ آیا قرار است در خانه شما جنبه تزئینی داشته باشد؟ ظرافت آن چقدر برای شما مهم است یا ترجیح می دهید دوام بیشتری داشته باشد؟ پاسخ به تمام این سوالات به شما کمک می کند تا در مورد بهترین تراکم شانه و فرش مناسب ترین تصمیم را بگیرید.



:: برچسب‌ها: فرش 500 شانه، فرش 700 شانه، فرش 1200 شانه، فرش 1000 شانه، تراکم فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 دی 1401 | نظرات ()