نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

سبک آرت دکو در اروپا و آمریکا مرسوم بود، به ویژه در دوران طلایی دهه 1920 و 1930. در مقایسه با جنبش مینیمالیستی امروزه، جنبش آرت نوو یا دکو که از طبیعت الهام گرفته شده است یک تضاد فاحش در نظر گرفته می شود. این حرکت فقط به معماری و فضای داخلی محدود نشد. ویژگی برجسته این سبک این بود که عصر صنعتی ماشین‌ها و مدرنیسم را به تصویر می‌کشید، اما در عین حال به عنوان یک رویکرد ظریف و کاربردی در طراحی تلقی می‌شد. هنر دکو برای 40 سال ، از دهه 20 تا اواسط دهه 50 دوام آورد.

جهان پس از آن، ظاهر مستقیم و منظم تر طراحی مدرن ، اسکاندیناوی، اواسط قرن را ترجیح داد. جای تعجب نیست که هنر دکو این روزها شاهد احیای تغییرات کوچک در طراحی داخلی نیست. شما می توانید رگه هایی از هنر دکو را در کارهای طراحی پیشرو در مبلمان قدیمی و تولیدات همانند آنها را مشاهده کنید. آرت دکو شامل نقوش، مواد لوکس و پر سر و صدا و عناصر خاصی است که جلب توجه می کنند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی آرت دکو چیست

 

طراحی داخلی آرت دکو چیست؟

اصطلاح  آرت دکو از فرانسه سرچشمه می گیرد. ترجمه تحت اللفظی آن از فرانسوی به معنای هنر تزئینی است. به طور طبیعی، بیشتر مردم وقتی صحبت از سبک طراحی می شود به طراحی داخلی فکر می کنند، اما هنر دکو دامنه وسیعی دارد. همچنین به معماری، نقاشی و حتی طراحی مد اشاره دارد. هنر دکو ممکن است با چشم غیر حرفه ای آشفته به نظر برسد. اما در واقع قوانین ظریفی دارد که طراحی را دیکته می کند. این ترکیبی بسیار کنجکاو از عناصر سنتی و مدرن است. شکوه، زرق و برق، و دکوراسیون غنی چیزی است که هنر دکو را تعریف می کند. اگر دقت کنید، می بینید که خانه های آرت دکو شبیه خانه ها و آپارتمان های ثروتمندان و افراد مشهور در هالیوود از اوایل دهه 20 است.

تاریخچه و خاستگاه طراحی داخلی آرت دکو

تاریخچه و خاستگاه طراحی داخلی آرت دکو

هنر دکو، مخفف Arts Décoratifs، با رنگ‌های غنی، هندسه جسورانه و جزئیات مشخص می‌شود. این سبک پس از رسیدن به اوج محبوبیت خود در دهه‌های 1920، 30 و 40، همچنان با طرح‌های متقارن در شکل‌های باشکوه، زرق و برق، تجمل و نظم را به ارمغان می‌آورد. پس از جنگ جهانی اول، مردم اروپا و آمریکا خسته شده بودند. ساختمان‌های غیرقابل توصیف و خانه‌های شهری مکرر آنها را به یاد زندگی بی‌رحمانه روزمره می‌انداخت. جنبش هنر دکو به عنوان محصولی از عشق، زیبایی، مجلل و میل انسان به زندگی در تجمل وارد صحنه طراحی شد.

به راحتی می توان این جنبش را در سراسر جهان تا جنگ جهانی دوم دنبال کرد. مردم اولین منظره هنر دکو را در نمایشگاه فرانسه در پاریس مشاهده کردند. شورش گسترده‌ای علیه طرح‌های مزین سنتی که غالب‌تر و نمایش‌پذیرتر بودند، رخ داد. هنر دکو ابتدا در مد شکل گرفت که بر طراحی مبلمان تأثیر گذاشت و منجر به جنبش معماری قابل توجهی شد. جنبش های اجتماعی و معماری دست به دست هم دادند و هنر دکو را به موفقیت قابل توجهی تبدیل کردند. هنر دکو، در اجتماعات سطح بالا، مانند Waldorf Astoria در شهر نیویورک، هنر دکو بخشی از طراحی داخلی و برنامه ریزی فضا شد. این موضوع باعث جذب روشنفکران و هنرمندان شد. آنها نمی توانستند از هیاهوی این روند دست بردارند. هنر دکو: جنبش هنر دکو و ظهور آسمان‌خراش‌هایی مانند ساختمان کرایسلر باعث رشد تجارت شد و ساختارهای تزئینی را تشکیل داد. از این رو، شعار هنر دکو به عنوان "استاد آسمان" شناخته شد. نقطه اصلی هنر دکو استفاده از گذشته برای هموار کردن مسیر آینده از نظر زیبایی شناسی، عملکرد و فرهنگ عمومی بود. این امر به آسمان‌خراش‌هایی که شیک‌تر به نظر می‌رسند اما با عناصر آرت دکو تزئین شده‌اند، تبدیل شده است. به بسیاری از برج ها تاجی داده شد که هدفی جز بلندتر و زیباتر ساختن ساختمان نداشت.

ویژگی های دکوراسیون داخلی آرت دکو

ویژگی های دکوراسیون داخلی آرت دکو

فرم های هندسی و زاویه ای، مواد عجیب و غریب و دکوراسیون خطی از ویژگی های طراحی آرت دکو هستند. و طراحی قوی و جسورانه آرت دکو در هیچ جا مشهود نیست.

مواد خاصی که در طراحی داخلی آرت دکو برجسته هستند:

  • استفاده از عاج، شاخ کرگدن، سر گوزن
  • استفاده از چوب های نادر مانندچوب ماهون، سکویا، بلوط
  • استفاده از چرم و پوست خزندگان از قبیل مار ، تمساح و کوسه
  • فلزات مختلف از جمله آلومینیوم، برنج، فولاد و نقره
  • سنگ های طبیعی از قبیل مرمر، اونیکس، گرانیت، تراورتن
  • سرامیک و کاغذ دیواری های لوکس با طرح های هندسی تکرار شونده
  • دیوارهای گچی و گچبری در سقف
  • شیشه های مات و رنگی و آینه

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

نقوش رایج طراحی داخلی آرت دکو 

نقوش رایج طراحی داخلی آرت دکو 

نقوش از هنر دکو جسورانه، روان و متقارن هستند. آنها همبستگی را از طریق الگوهای هندسی محکم به نمایش می گذارند. این نقوش شامل نسخه‌های تلطیف‌شده از فن‌ها، گل‌ها، الگوهای انتزاعی مانند ورشو و خطوط ناهموار هستند. هنر دکو به پیشرفت صنعتی و تکنولوژیکی که عمدتاً اروپا و آمریکا را از طریق چنین رسانه‌ها یا طرح‌هایی متحول کرد، ادای احترام کرد. برش مستقیم، خطوط هندسی و زاویه ای نماد جسارت و اعتماد به نفس است. ساده ترین راه برای شناسایی مبلمان آرت دکو این است که به دنبال نقوشی مانند الگوهای ورشو، فرم های پلکانی، منحنی های گسترده، الگوهای زیگزاگ، اشکال مثلثی و طرح های حیوانی باشید.

عناصر سبک طراحی داخلی آرت دکو

عناصر سبک طراحی داخلی آرت دکو

اگر شما فردی هستید که دوست دارید عظمت و شکوه را در خانه به نمایش بگذارید، هنر دکو گزینه ای عالی برای شما خواهد بود. احساس بزرگ و براق آن می تواند به راحتی بر هر سبک دیگری تسلط یابد. همچنین تحسین آرت دکو با سبک های مختلف طراحی را آسان تر می کند. برای مثال، اگر چند آینه و قاب شیشه‌ای منحنی را در اتاقی با نجاری‌های قومی و سنتی بگنجانید، آرت دکو شخصیتی به صحنه اضافه می‌کند. دیدگاه بصری کلی می تواند منحصر به فرد و هیجان انگیز باشد. می توانید عناصر ذکر شده زیر را دنبال کرده و آنها را در طراحی خود بگنجانید:

1- رنگ دکوراسیون آرت دکو: رنگ های استفاده شده از نظر بصری جذاب و بسیار پررنگ هستند. آنها اغلب با رنگ های متالیک مانند کروم، نقره ای، طلایی و حتی فولاد ضد زنگ معمولی تکمیل می شوند. در دوره هنر دکو، پرکاربردترین رنگ‌ها از زرد روشن، سبز، قرمز، آبی و صورتی تا مشکی خالص در برخی مواقع متغیر بودند.

برخی از سایه های ملایم تر نیز دارای رنگ هایی مانند کرم و بژ هستند. باید توجه داشته باشید که اگر رنگ‌های خنثی را با چوب جلا داده شده و مبلمان را با یک لایه لاک مخلوط کنید، شاید بتوانید یک اتاق خواب آرت دکو برای خود داشته باشید.

مبلمان دکوراسیون آرت دکو

2- مبلمان دکوراسیون آرت دکو: مانند همه چیز در طراحی داخلی آرت دکو، مبلمان دهه 1920 به شدت منحصر به فرد بود. قطعات در مقیاس بزرگ بودند، بنابراین از دیدن تخته های جانبی با ابهت آبنوس و قطعاتی که واقعاً فضای زمین را اشغال می کنند، تعجب نکنید.

مبلمان منحنی با خطوط صاف نیز رایج است. صندلی‌های راحتی مخملی صورتی در طرح‌های اسکالوپ در کنار ایده‌های طراحی داخلی آرت دکو شما جذاب به نظر می‌رسند. مبلمان چوبی با طراحی آرت دکوی چوبی منبت کاری شده، طراحی‌های هندسی و متقارن کلاسیک و الگوهای کلیدی یونانی نیز از ویژگی‌های ضروری آرت دکو هستند.

3- پارچه ها دکوراسیون آرت دکو: جدا از پوست کوسه و تمساح، طراحی آرت دکو میل زیادی به بافت هایی مانند مخمل و چرم وجود دارد. شما می توانید به طور متناوب رنگ های ثابت یا منسوجاتی را انتخاب کنید که جوهره ای از هندسه در آنها وجود دارد. اگر بتوانید مبلمان را با رنگ های تند و یکدست بپوشانید، می توانید با موفقیت هنر دکو را در خانه خود بازسازی کنید.

دکوراسیون آرت دکو

4- کفپوش دکوراسیون آرت دکو: نقش های شاه ماهی و پارکت روی زمین در هنر دکو آوانگارد محسوب می شوند. اگر از قبل چنین کفپوش هایی دارید که این روزها کاملاً استاندارد است، منبت های ساده از طلا یا برنج می توانند این کار را انجام دهند. نقوش همچنین در طرح های کفپوش با طرح های تخته شطرنج سیاه و سفید یا با توهمات نوری مختلف تکرار می شوند. این الگوها با فرش هایی که طرح های هندسی را به نمایش می گذارند، این کف ها را بیشتر تقویت می کنند.

5- نورپردازی دکوراسیون آرت دکو: وسایل روشنایی در طراحی آرت دکو ضروری هستند. که در گذشته عمدتاً با نقوش هندسی و متقارن آراسته می شدند. چراغ ها اغلب از شیشه و کروم (گاهی اوقات حکاکی یا میناکاری شده) ساخته می شدند. شیشه های رنگی به سبک تیفانی و شیشه های سفید نیز بسیار رایج بودند. پیدا کردن وسایلی که مربوط به آن دوره هستند کار آسانی نیست، با این حال، تعداد زیادی نسخه با کیفیت بالا برای فروش در بازار وجود دارد. با گنجاندن عناصر اصلی آرت دکو شما می توانید به ظاهر ساده و مدرن دوران طراحی آرت دکو برسید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

روش ایجاد سبک طراحی آرت دکو در خانه

7 روش ایجاد سبک طراحی آرت دکو در خانه

ما فهرستی از روش های مختلف را برای تبدیل موفقیت آمیز خانه مدرن شما به یک بهشت تزئینات هنری را گردآوری کرده ایم.

1- بر روی اشکال کارآمد تمرکز کنید

ابتدا باید هر شکل را در فضای خود برجسته و ساده کنید تا دکوراسیون خانه را تحسین کنید. ساده است که دیدگاه بصری خود را به اشکال ساده تقسیم کنید و سپس همه را تسهیل کنید. می‌توانید از مقداری گچ  برای قالب‌گیری شکل‌ها برای مطابقت با تم هنر دکو استفاده کنید. اشکال ساده را می توان با منبت های طلایی یا کرومی تزئین کرد.

2- جلوه های هنر دکو را بیشتر کنید

هنر دکو مملو از هنرهای پر زرق و برق است، از نقاشی های پر انژی و شلوغ گرفته تا مجسمه های بزرگ از زندگی انسان. اگر قصد دارید فضای خود را زیباتر کنید، باید در نظر داشته باشید که یک اثر هنری با فرمت آرت دکو مانند یک میز قهوه خوری پیچیده را به نمایش بگذارید.

اشکال هندسی بگنجانید

3- اشکال هندسی بگنجانید

اگر به فضایی نیاز دارید که شبیه یک شاهکار هنری دکو به نظر برسد، اشکال هندسی ضروری هستند. شکل ها می توانند در نقوش یا حتی الگوهایی مانند کف ورشو یا شاه ماهی باشند. همچنین می توانید مرزهای خاصی را با الگوهای هندسی برجسته کنید.

4- نورپردازی به سبک گلم در دکوراسیون آرت دکو

یک مورد وجود دارد که از زمان فراتر می رود، کمی درخشش می بخشد و به همان اندازه که کاربردی است زیبا نیز است. ما البته در مورد آینه صحبت می کنیم. قرار دادن استراتژیک یک آینه هندسی، انعکاس نور یک لوستر را کامل ایجاد می کند، و انعکاس نور تنها چیزی است که برای درخشش یک فضای مجلل نیاز دارید. و همچنین نورپردازی مصنوعی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی در دکوراسیون سبک گلم محسوب می شود.

عناصر براق را انتخاب کنید

5- عناصر براق را انتخاب کنید

همیشه به دنبال عناصر براق مانند فولاد ضد زنگ، کروم و سایر مواد براق باشید. خاصیت براق و براق بودن آن ها به کل زیبایی دکوراسیون آرت دکو می افزاید.

6- زرق و برق بیش از حد را اضافه کنید

یک آینه، به خصوص طراحی قاب آینه، می تواند به هر فضایی جلوه ظریفی از هنر دکو بدهد. به سراغ یک آینه بزرگ با حاشیه حکاکی هندسی طلایی بروید. آینه می تواند در بزرگتر به نظر رسیدن یک اتاق کاربردی باشد اما در عین حال مکمل دکوراسیون شما باشد.

قطعات آرت دکو را با دیگر عتیقه جات ترکیب کنید

7- قطعات آرت دکو را با دیگر عتیقه جات ترکیب کنید

اگر احساس می کنید کاری که انجام داده اید کافی نیست، می توانید لایه هایی از زرق و برق را بیشتر کنید تا صحنه شما درخشنده باشد و جلب توجه کند. این کار را با اضافه کردن خاتم کاری یا شاید خرید یک لامپ با پایه کرومی انجام دهید. استفاده از پارچه های مخمل نیز به شما کمک می کند فضا را جذاب کنید. 

مطالب مرتبط: 



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی داخلی آرت دکو، تاریخچه طرایح داخلی آرت دکو، طراحی داخلی آرت دکو چیست، ویژگی های دکوراسیون آرت دکو ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

طراحی داخلی اسکاندیناویایی از شلوغی های غیر ضروری برای تمرکز بر فرم، عملکرد و زیبایی ساده در دکوراسیون خانه جلوگیری می کند. طرح های ساده و تمیز در فضای خانه و مبلمان محبوب بر اساس طراحی اسکاندیناوی است. هدف سبک طراحی اسکاندیناوی ارائه راهی برای زندگی پایدارتر و هماهنگ‌تر با یکدیگر است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه طراحی داخلی اسکاندیناوی

تاریخچه طراحی داخلی اسکاندیناوی

جنبش طراحی اسکاندیناوی به شکل فعلی خود در اوایل قرن بیستم ظهور کرد و از دهه 1930 به بعد در کشورهای شمال اروپا، نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند شکوفا شد. این عنوان برگرفته از Selskabet دانمارکی برای Dekorativ Kunst، که مجله Skønvirke (به معنای واقعی کلمه "کار برازنده") خود را در سال 1914 راه اندازی کرد، نام یک سبک جدید دانمارکی از هنرها و صنایع دستی برای رقابت با روندهای معاصر مانند Art Nouveau شد. که اغلب برای نخبگان اجتماعی محفوظ است . در حالی که Skønvirke صنایع دستی محلی و طراحی قابل دسترس و دموکراتیک را ترویج می کرد.
از دهه 1930، طراحانی مانند آلوار آلتو (فنلاند)، آرنه یاکوبسن (دانمارک)، یوزف فرانک (سوئد) و مایجا ایزولا (فنلاند) شروع به تولید آثار خود کردند و "عصر طلایی طراحی اسکاندیناوی" را ایجاد کردند. کار آنها از مفاهیم سازنده گرایی، کارکردگرایی و در برخی موارد سوررئالیسم الهام گرفته شده است. در دهه 1950، زمانی که جایزه Lunning به طراحان برجسته اسکاندیناویایی بین سال‌های 1951 و 1970 اعطا شد، سبک اسکاندیناوی به شهرت بین‌المللی و سطح محبوبیت درخشان خود رسید.

طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست

طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست؟

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تعادل بین راحتی و مینیمالیسم مشخصه طراحی اسکاندیناوی را به تصویر می کشد. به عنوان یکی از سبک های طراحی داخلی که در قرن بیستم طراحی داخلی مدرن را شکل داد و با آن رشد کرد، برخی از ویژگی های آن شبیه مدرنیسم است. به عنوان مثال، خطوط تمیز، دکوراسیون مینیمال و اهمیت آثار هنری از جمله این موارد است.

در طراحی داخلی اسکاندیناوی مبلمان و نورپردازی ساده و کاربردی به سبک نوردیک در هر فضا به راحتی ترکیب می شود و اغلب با نیازهای مختلف سازگار می شوند. طراحی خانه اسکاندیناوی همچنین شامل استفاده از موادی مانند چوب ، منسوجات طبیعی است. پالت رنگی خنثی که به رنگ‌های روشن‌تر علاقه دارد، پنجره‌های بزرگی که اتاق‌ها را پر از نور طبیعی می‌کند، و موارد تزئینی با دقت انتخاب شده مانند آثار هنری یا اشیاء با الگوهای نوردیک نیز بخشی از اصول طراحی داخلی اسکاندیناوی هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

عناصر طراحی اسکاندیناوی

عناصر طراحی اسکاندیناوی 

عناصر اصلی طراحی اسکاندیناوی کارایی، سادگی و مهارت است. اکثر طرح‌های سبک نوردیک نیز از مواد طبیعی، به ویژه چوب‌های کم رنگ مانند خاکستر و راش، پارچه‌های پشمی و کتان، چرم و شیشه استفاده می‌کنند. در حالی که برخی از اقلام دارای الگوهای سنتی یا جلوه های رنگی روشن‌تر هستند، اکثر طرح‌های سبک اسکاندیناوی ظاهری کم‌رنگ و مینیمال دارند.

ویژگی ها و عناصر اصلی طراحی و معماری اسکاندیناوی 

  • زیبایی شناسی مینیمالیستی
  • طراحی کم بیان که عملکرد را دنبال می کند
  • رنگ های روشن و خنثی
  • رنگ‌های خنثی و تیره که یاد مناظر نوردیک است
  • فضاهای مطبوع پر از نور
  • مبلمان چوبی و جلوه های چوبی
  • چراغ های آویز تزیینی
  • طرح های چند منظوره و انعطاف پذیر
  • مبل های مخملی و پارچه های لمسی ژاکارد
  • گیاهان معلق و فضای سرسبز
  • منسوجات طبیعی
  • جلوه های فولادی، برنجی یا مسی
  • آثار هنری به عنوان نقاط کانونی در فضای اسکاندیناوی

رنگ های سبک اسکاندیناوی

رنگ های سبک اسکاندیناوی 

در حالی که فضای داخلی به سبک اسکاندیناوی متفاوت است و ممکن است شامل تأثیرات مختلفی مانند صنعتی یا بوهو باشد، معمولاً دارای یک پالت رنگ نوردیک مشابه هستند. طراحی های داخلی و مبلمان اسکاندیناویایی دارای رنگ های سفید، مایل به سفید و خاکستری همراه با رنگ های آبی و سبز مات است. جلوه های تیره‌تر نیز می‌توانند تضاد رنگی جسورانه ایجاد کنند. رنگ‌های دیگر عبارتند از رنگ‌های بژ و کرم و همچنین رنگ‌های قهوه‌ای کم‌رنگ، زیرا این فضاهای داخلی معمولاً دارای کفپوش‌های چوبی و مبلمان چوبی فراوانی هستند.

سبک نوردیک

چرا طراحی اسکاندیناوی اینقدر محبوب است؟

طراحی اسکاندیناوی خطوط تمیز و زیبایی شناسی مینیمالیستی را با صنایع دستی سنتی و عناصر چند منظوره ترکیب می کند. این یک سبک همه کاره است که فضای زیادی برای ابراز وجود دارد اما به ایجاد فضای داخلی روشن و مطبوع کمک می کند. زیبا و ساده، سبک نوردیک همچنین مناسب فضاهای زندگی مدرنی است که به محصولات کاربردی و سازگاری نیاز دارند که در طول زمان مقاومت بالایی دارند.

به لطف ظرافت ساده طراحی اسکاندیناوی، ایجاد فضایی شیک و مدرن آسان است. چند آیتم خوب انتخاب شده در کنار مبلمان و نورپردازی با کیفیت می تواند تفاوت را ایجاد کند. به علاوه، عناصر طراحی داخلی اسکاندیناوی طیف وسیعی از سبک ها را تکمیل می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

مبلمان سبک اسکاندیناوی

مبلمان سبک اسکاندیناوی

مبلمان سبک اسکاندیناوی مینیمالیست و کاربردی است. طراحان اغلب فقط از چوب برای ساخت صندلی، میز و سایر وسایل مبلمان با سبک نوردیک استفاده می کنند. مواد طبیعی مانند چرم، کتان و منسوجات کوادرات مکمل سطوح چوبی هستند. عملکرد نقش مهمی در تمام طراحی مبلمان اسکاندیناوی ایفا می کند. به انبارهای مخفی هوشمندانه، قفسه بندی مدولار یا طرح های انعطاف پذیر فکر کنید.

سبک اسکاندیناوی فقط به سادگی و عملکرد نیست. برخی از نمادین ترین طرح های جهان به دوران طلایی طراحی اسکاندیناوی برمی گردد. صندلی‌های تخم مرغی، پوسته و پانتون مفهوم مبلمان را دوباره تعریف کردند و بر نسل‌های طراحان مبلمان تأثیر گذاشتند. این صندلی‌ها با طراحی خلاقانه به قطعات تزئینی تبدیل شدند که به راحتی نقاط کانونی را در فضای داخلی ایجاد می‌کردند. این طرح‌های نمادین در حالی که دهه‌ها پیش طراحی شده‌اند، امروز مانند دهه‌های 1930 تا 1960 بسیار زیبا و نوآورانه به نظر می‌رسند. طراحان معاصر این میراث را امروز با طرح‌های مبلمان برنده جوایز ادامه می‌دهند که به زیبایی ساده و تخیلی خلاقیت‌های قبلی به نظر می‌رسند.

اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی

اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی

یک اتاق نشیمن اسکاندیناوی معمولا دارای کفپوش چوبی به رنگ طبیعی کم رنگ و دیوارهای سفید است. پنجره های بزرگی که فضای داخلی را با نور طبیعی پر می کند و استفاده حداقلی از طرح های ساده به ایجاد فضایی روشن و مطبوع کمک می کند. جلوه های تیره‌تر، نورپردازی و مبلمان طراحی‌شده نیز در اتاق‌های نشیمن الهام گرفته از نوردیک وجود دارد.

چگونه یک اتاق نشیمن اسکاندیناوی ایجاد کنید؟

ایجاد یک اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی در واقع ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اتاق نشیمن همچنین راهی عالی برای شروع تغییر یک خانه با طراحی نوردیک (اسکاندیناوی) است، زیرا قلب خانه است. در اینجا چند ایده و گام مفید برای شروع شما آورده شده است:

  1. اتاق را از هرگونه به هم ریختگی یا وسایل غیر ضروری پاک کنید.
  2. در صورت امکان، دیوارها را سفید یا رنگ خنثی روشن کنید.
  3. به همین ترتیب، در صورت امکان، کفپوش چوبی را نصب کنید
  4. یک فرش مخملی و بافت دار برای احساس شادابی اضافه کنید.
  5. مبلمان موجود خود را با منسوجات طبیعی تزیین کنید.
  6. برای روشن‌تر کردن فضا، یک چراغ آویز انتخاب کنید.
  7. چند مورد چوبی ساده را برای تزئین قفسه انتخاب کنید.
  8. چند گلدان گیاهی را در گوشه های خانه اضافه کنید.
  9. الگوهای شلوغ را حذف کنید، اما از استفاده از یک اثر هنری جسورانه روی دیوار نترسید.
  10. از جلوه های آبی مات استفاده کنید که با رنگ‌های روشن‌تر تضاد دارند.

طراحی آشپزخانه اسکاندیناوی

طراحی آشپزخانه اسکاندیناوی

آشپزخانه اسکاندیناویایی مظهر سادگی و عملکرد است. مانند هر طراحی نوردیک، آشپزخانه های تکمیل شده در این سبک دارای رنگ های روشن، سطوح چوبی، خطوط تمیز و ویژگی های کاربردی هستند. چهارپایه‌های فلزی شیک، کابینت‌های تیره و طرح‌های کاشی نیز می‌توانند یک نقطه کانونی ایجاد کنند، همراه با برخی وسایل آشپزخانه و لوازم جانبی که به خوبی انتخاب شده‌اند.

اگر می خواهید آشپزخانه ای به سبک نوردیک ایجاد کنید، باید چند مرحله ساده را دنبال کنید. به لطف تطبیق پذیری طراحی اسکاندیناوی، شما به راحتی می توانید ظاهری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با ترجیحات و دکوراسیون منزل شما مطابقت دارد.

  1. رنگ های خنثی سفید یا روشن روی دیوارها.
  2. رنگ های روشن کابینت برای ظاهری روشن تر.
  3. کابینت های تیره تر برای ایجاد کنتراست جسورانه.
  4. کفپوش چوبی می توانید از لمینت یا وینیل با کیفیت بالا و بافت چوبی استفاده کنید.
  5. نورپردازی آویز با طراحی نوردیک.
  6. راه حل های هوشمندانه در انتخاب ابزار آشپزخانه.
  7. اکسسوری های خلاقانه که هم زیبا هستند و هم کاربردی.
  8. هنر دیوار یا دکور دیوار.
  9. یک ساعت دیواری مینیمالیستی.
  10. یک میز ناهار خوری چوبی جادار با صندلی های غذاخوری راحت.

طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی

طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی

به نظر می رسد مفهوم hygge به طور خاص برای اتاق خواب طراحی شده است. به طور طبیعی، طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی دارای طیف وسیعی از عناصر است که نهایت راحتی را فراهم می کند. منسوجات طبیعی، پتو یا لحاف گرم، کفپوش های چوبی و یک فرش مخملی می توانند به راحتی اتاق خواب را به بهشتی زیبا تبدیل کنند. لهجه های تزئینی، هنر دیوار، گیاهان و نور طبیعی اتاق خواب سبک نوردیک را کامل می کند.

سبک هیگ

سبک هیگ یا واژه هیگ (hygge ) به معنای لذت بردن از لحظات آسایش و آرامش است. هیگ راز شادی دانمارکی هاست که رتبه اول را در گزارش جهانی شادی گرفتند.

ایجاد پناهگاهی از آرامش و راحتی در اتاق خواب شما آسان است اما اگر از نکات اولیه طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی پیروی کنید.

  1. تخت خود را با یک لحاف کرکی، بالش های مخمل و منسوجات طبیعی متحول کنید.
  2. یک عایق پشمی با کیفیت با طرح یا بدون طرح بخرید.
  3. یک پاتختی ساده برای یک چراغ مینیمالیستی انتخاب کنید.
  4. نصب کفپوش چوبی
  5. یک فرش مخملی اضافه کنید 
  6. اقلام و مواد را با رنگ های روشن و خنثی انتخاب کنید.
  7. یک کمد با طرح مینیمالیستی اسکاندیناوی تهیه کنید.
  8. یک اثر هنری آرامش بخش برای تزئین دیوار انتخاب کنید.
  9. یک یا دو گیاه اضافه کنید تا کمی طبیعت را به محل خود بیاورید.
  10. همه چیز را ساده و واضح نگه دارید، و برخی از جلوه های تزئینی را اضافه کنید.

طراحی حمام به سبک اسکاندیناوی

طراحی حمام به سبک اسکاندیناوی

مانند اتاق خواب ها و آشپزخانه های سبک نوردیک، طراحی حمام اسکاندیناوی بر سادگی و عملکرد تمرکز دارد. دیوارهای سفید و/یا کاشی های سفید در کنار کابینت های چوبی یا مبلمان سبک با جلوه های چوبی ظاهر می شوند. گلدان های گیاهی، سیستم های قفسه بندی باز، و دیوارکوب های مینیمالیستی نیز معمولاً در حمام های اسکاندیناوی یافت می شوند.

برای تبدیل حمام خود به فضایی به سبک اسکاندیناوی، تنها باید از چند عنصر کلاسیک طراحی نوردیک استفاده کنید.

  1. دیوارها و کابینت های سفید.
  2. کاشی روی دیوار یا کف کاشی.
  3. جلوه های چوبی روی کابینت.
  4. قفسه باز که دسترسی آسان به اقلام ضروری را فراهم می کند.
  5. گیاهان.
  6. حوله های مخملی.
  7. نورپردازی مینیمالیستی 
  8. مبلمان، شیرآلات و سایر موارد با خطوط تمیز طراحی شده است.
  9. یک شمع معطر که حس اسکاندیناوی را به حمام شما می آورد.

اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی

جمع بندی 

طراحی اسکاندیناوی تقریباً برای یک قرن، بسیار قبل از عصر طلایی طراحی نوردیک در دهه 1950، معماران و طراحان داخلی را تحت تأثیر قرار داده است. ترکیبی از زیبایی شناسی مینیمالیستی با عملکرد و راحتی، این سبک هنوز هم یکی از محبوب ترین ها است. مبلمان و نورپردازی اسکاندیناویایی همه کاره و جاودانه راهی آسان برای ایجاد یک فضای نشیمن زیبا و دنج ارائه می دهد.

فضای داخلی اسکاندیناوی که مظهر سادگی و راحتی است، مفهوم hygge را در تمام شکوه آن مجسم می کند. سطوح شیک، منسوجات گرم، الگوهای ساده، مواد طبیعی و فضاهای با پلن باز و مطبوع، همگی به افزایش احساس راحتی کمک می کنند. در عین حال، فضاهای زندگی به سبک نوردیک به سادگی زیبا به نظر می رسند. خانه های شیک و دنج با طراحی اسکاندیناویایی نیز جاودانه هستند و به محیطی عالی برای زندگی خوب و آسایش تبدیل می شوند.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی داخلی اسکاندیناوی، سبک نوردیک، طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست، عناصر طراحی اسکاندیناوی ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش کلیایی عمدتاً در روستاهای منطقهٔ فعله‌گری (به کردی: فه‌یله‌کوڕی) بافته می‌شود. همچنین در روستاهای کیوه‌نان و ورمزیار نیز فرش‌های ممتازی بافته می‌شوند .فرش های کلیایی توسط اقلیت کرد بافته می شود. حدود پنج میلیون کرد در ایران زندگی می کنند که بیشتر آنها در غرب کشور هستند. مهارت آنها در بافتن فرش بسیار ارزشمند است. فرش کلیایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اینها فرش های محکمی هستند که برای استفاده روزمره ایده آل هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

فرش های کردی تقریباً همیشه دارای بافت محکم با پرز بلند هستند. بنابراین، این فرش ها به خوبی در برابر کثیفی محافظت می شوند که دوام آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در حالی که فرش‌های کلیایی به طور کامل از پشم ساخته می‌شد، امروزه از پنبه برای تار استفاده می‌شود. فرش‌های کردی مانند کلیایی معمولاً با نقوش هندسی تزئین می‌شوند. از نظر رنگ، آنها نسبتا محتاطانه هستند و برای طیف وسیعی از سبک های داخلی مناسب هستند. از آنجایی که فرش‌های بسیار بادوام هستند، برای اتاق‌هایی که اغلب رفت‌وآمد دارند و باید در برابر ترافیک بالاتر از حد متوسط مقاومت کنند، ایده‌آل هستند. فرش‌های کلیایی معمولاً بلند هستند (بیش از سه متر)، به این معنی که اغلب در راهروهای طولانی یا اتاق‌های بزرگ استفاده می‌شوند.

شهر سنقر

شهر سنقر

شهرستان سنقر یا شهرستان سنقر و کلیایی یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه در غرب ایران است. اگر شهرهای همدان و کرمانشاه و سنندج را به عنوان رئوس یک مثلث در نظر بگیریم شهرستان سنقر با مساحتی حدود ۲۲۴۲ کیلومتر مربع تقریباً در مرکز مثلث در شمال شرق استان کرمانشاه واقع شده‌است. شهرستان سنقر از شمال به شهرستان قروه، از جنوب به شهرستان صحنه، از شرق به شهرستان اسدآباد و از غرب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود.

بلندترین کوه شهرستان، کوه دالاخانی (در زبان کُردی به معنی آشیانه عقاب‌ها) با ارتفاع آن ۳٬۳۵۰ متر است که در جنوب شهر سنقر قرار گرفته‌است. این کوه به همراه مادیان‌کوه (به کردی: مایان کۊیه) در شمال و کوه‌های ژن و پیا (زن و مرد) و کمرزرد در غرب احاطه کرده‌است. پست‌ترین نقطه این منطقه نیز به ارتفاع ۱٬۵۰۰ متر در محل خروجی گامیشان در جنوب روستای شاه‌گدار است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخ سنقر

ساکنان محلی بر این باور هستند که این منطقه از شکارگاه‌های پادشاهان ساسانی بوده‌است و ممکن است این امر به نامگذاری شهرستان مرتبط باشد. در دوره صفویه اسدآباد جزء منطقه سنقر و کلیایی شمرده می‌شده‌است. در زمان شاه عباس صفوی، حاکم سنقر نیروهای عثمانی را از مرز بیرون راند. در دوره افشاریه و زندیه سران ایل کلیایی که خود را از اقاب صفی خان از خان‌های دوره صفوی می‌دانند به حکومت سنقر منصوب کرده‌اند. همچنین سنقر مدتی تحت فرمان حکومتی امارت اردلان بوده است.

تاریخچه فرش کلیایی

 

فرش کلیایی یا سنقر

اصطلاحات لاکیش، میان‌فرش یا سرانداز در مورد فرش کلیایی استفاده می‌شود. بافت فرش کلیایی دارای پیشینه‌ای ۴۰۰ ساله دانسته شده‌است. فرش کلیایی ۳۲ طرح و نقشه ویژه دارد.از جملهٔ نقش‌هایی که در فرش کلیایی به کار می‌رود، می‌توان به بازوبندی، ماهیتی، طوق و ترنج اشاره کرد.

تاریخچه فرش کلیایی

فرش های کردی در سراسر غرب ایران، در مناطق ناهموار کوهستانی کردستان و اطراف آن بافته می شود. کردها به مردمان عشایری باستانی که هزاران سال پیش در این منطقه پرسه می زدند برمی گیرند. آنها یک زندگی نیمه عشایری دارند، چه در روستاها و چه در قبایل دور از شهرها، جایی که هنوز می توانند سنت های قدیمی خود را انجام دهند و مانند هزاران سال پیش زندگی کنند.

از طوایف کرد نواحی غربی می توان به هرکی، سنجابی، گورانی، جفید و کلهرها اشاره کرد. چند مرکز عمده تولید فرش کردی سنه، بیدجار و منطقه خمسه است. برخی دیگر از روستاها و نواحی کردنشین تولید کننده فرش عبارتند از بورچلو، گلطق، خوی، کلیایی، لیلیان، موصل، نانج، سنقره، توسرکان و زاغه.

همانطور که می بینید، کردها به خوبی تثبیت شده اند و مردمان تاریخی نیمه کوچ نشین و یا کوچ نشین ایران هستند که قدمت آنها به هزاران سال پیش می رسد. بسیاری از مراکز عمده تولید فرش ایران مانند همدان، لرستان و یا حتی اراک آثار آشکاری از نفوذ کردها دارند. گاهی اوقات سبک و تکنیک مردم ترک ایران را در خود جای می دهند که بسیار هم گسترده است. کردها گروهی بسیار آرام هستند که زندگی ساده عشایری خود را به پیچیدگی ها و ناامیدی های دنیای تکنولوژیک مدرن ترجیح می دهند.

ویژگی های فرش کلیایی

ویژگی های فرش کلیایی

مواد و گره های فرش کلیایی

فرش های کردی مانند سایر فرش های ایرانی همگی 100% دستباف هستند. آنها از پشم خالص ساخته شده اند که از گوسفند خود بافنده ریسیده می شود. در موارد بسیار نادری ممکن است فرشی بیابید که در پرزهای آن ابریشم باشد و اغلب می بینید که پایه فرش های کردی از موی بز ساخته شده است. با این حال، شمع همیشه پشمی است. کیفیت بافت در فرش های کردی از گره گشاد تا متراکم متغیر است و گره نامتقارن فارسی بیشتر از گره متقارن ترکی استفاده می شود.

رنگ های فرش کلیایی

رنگ ها عمدتاً از رنگ های گیاهی طبیعی به دست می آیند. رنگ‌بندی اکثر فرش‌های کردی روشن و زنده است. برخلاف اکثر مردم جهان غرب که رنگ‌های محو و خاموش را دوست دارند، کردها عاشق رنگ‌های زنده و روشن هستند. این فرش های هیجان انگیز زندگی را به خانه های ساده این افراد می بخشد. تمام فرش‌های کردی مانند هزاران سال است که ثابت کرده‌اند، با کیفیت و ماندگار هستند.

نقش های فرش کلیایی

نقش های فرش کلیایی

فرش کلیایی ۳۲ طرح و نقشه ویژه دارد. مرکز ملی فرش ایران با همکاری نهادهای مرتبط جهانی، فرش کلیایی را با شماره ثبت ۱۰۲۳ شده است. نشان «سنقر و کلیایی» به عنوان یک برند جهانی همراه فرشهای ۱۳ منطقۀ دیگر ایران ثبت کرده ‌است.

کلیایی ها فرش های ایرانی عشایری هستند که توسط کردهای عشایری غرب ایران ساخته می شوند. آنها اغلب با رنگ های روشن و زنده ای که استفاده می کنند مشخص می شوند. این فرش ها در اصل برای فروش تجاری ساخته نشده بودند. در عوض، زنانی که آن‌ها را می‌بافند، از یک رسم قدیمی پیروی می‌کردند که برای خانواده‌های قبیله‌ای دست‌بافت‌هایی با ارزش کاربردی مانند پوشش کف، پتو، کیسه‌های نگهداری، پتوهای زین، و امنیت مالی در مواقع سخت آینده فراهم می‌کرد.

فرش کلیایی اغلب دارای یک مدال مرکزی بزرگ با طرح الماس شش ضلعی کلاسیک هراتی و گوشه های اریب در داخل مرز اصلی است. فرش های سنقر اغلب براساس نقشه و تاثرات بافنده از طبیعت اطراف تولید می شود. این فرش ها اغلب ذهنی بافته می شوند. از نقشه های معروف سنقر و کلیایی، نقشه معروف به تلفنی ( محراب ، کرمانی ) نقشه مچی نقشه پنجه کف ساده ( سماوری)، ترنج لنجاب، نقشه تخت جمشید، نقشه شب پره، نقشه ماهی گردکانه، گل لاله ( نقشه جدیدی است) گل سرخ، گل و بلبل، ماهی تکاب، جوزان، گل فرنگ، پلنگی، گلدانی ،قابقابی، ( بختیاری )، قم، کلاه فرنگ، گل میرزایی، درختی یکطرفه قم، کاشان، مینا خانی، ظل السطان، شکار گاه تک گل( داش بلاغ ) تک گل شاه ویس آباد، شیر سنگی (جدید) که به طرح محبی معروف است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

باورهای عامیانه در میان بافندگان فرش کلیایی

باورهای عامیانه در میان بافندگان فرش کلیایی

در میان کردهای منطقهٔ کلیایی در رابطه با بافت فرش باورهای عامیانه‌ای وجود دارد:

  • اگر بافتن فرش کلیایی در شب آغاز شود، اصطلاحاً در آن چله می‌افتد یعنی بافت آن دیرتر از موعد به پایان می‌رسد.
  • روز جمعه برای سرگرفتن فرش کلیایی سنگین است، یعنی اگر بافتن فرش کلیایی در روز جمعه آغاز شود، دیرتر به پایان می‌رسد.
  • روز شنبه و شب جمعه برای سرگرفتن فرش کلیایی سبک است، یعنی فرش زودتر به پایان می‌رسد.
  • روز سه‌شنبه برای سرگرفتن فرش کلیایی شوم است و ممکن است برای بافنده اتفاق ناگواری بیفتد.
  • روزهای سیزدهم هر ماه برای سرگرفتن فرش کلیایی شوم است. معمولاً در این منطقه در روزهای سیزدهم هر ماه نه فرش کلیایی سر گرفته می‌شود، نه بافته می‌شود، نه قیچی می‌شود و نه حتی خرید و فروش می‌شود.
  • ابزار بافت فرش کلیایی را نباید شب‌ها در کنار دار فرش قرار داد، چرا که نیروهای غیربشری در بافت فرش دخالت می‌کنند. اگر این نیروها خوب باشند به بافنده کمک می‌کنند، اما اگر بد باشند فرش را خراب کرده یا غلط می‌بافند و حتی ممکن است فرش را قیچی کنند.
  • زن باردار نباید پشت دار فرش کلیایی نشسته و فرش ببافد، چراکه فرزندش ناقص، عقب‌افتاده، فلج یا گوژپشت به دنیا می‌آید

جمع بندی

جمع بندی

شهرستان سنقر و کلیایی در 85 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه است. این شهرستان از جنوب به صحنه، از شمال به قروه، از شرق به اسدآباد و از غرب به کامیاران محدود است.  فرش سنقر و کلیایی در ردیف فرش‌های ۱۳ منطقه دیگر کشور از جمله اردکان، چهار محال و بختیاری،خراسان شمالی، ترکمن جرگلن و بجنورد، قشقایی فارس، گبه فارس و … قرار دارد و با شماره  ۱۰۲۳ ثبت جهانی شده است.

فرش دستباف سنقر و کلیایی تار و پود پنبه‌ای و پرز آن پشمی است و با گره نامتقارن و معمولا درشت باف و محکم بافته می‌شود. تکنیک بافت تخت باف بیشتر در این منطقه به کار گرفته می شود. نقشه های اصلی منطقه سنقر و کلیایی عبارتند از : نقشه سروی (مجنون شاخ شکسته) ،نقشه بندی (بازوبندی یا حصیری)، پروانه (سم و پروانه)، نقشه درختی (بدون برگ و شاخه)، نقشه سیخ کبابی (پنکه، سم گاوی)، نقشه دوگل اکبر آباد (یا اصطلاحاً نقشه هفت تیری و گل بریده) ، ماهی ترنجی حسین آباد سنقر و …

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: نقش های فرش کلیایی، رنگ های فرش کلیایی، فرش کلیایی، شهر سنقر، تاریخچه فرش کلیایی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

در وهله اول برای اینکه بفهمیم فرش چند متری باید بخریم باید در مورد ابعاد فرش ها اطلاعات داشته باشیم. شکل هندسی استاندارد برای همه فرش ها، هم ماشینی و هم دستباف مستطیل شکل هستند. توجه داشته باشید که ابعاد استاندارد را گفتیم وگرنه طرح های دایره ای، مربعی، شش ضلعی و یا لوزی و ... هم وجود دارد، اما تعداد تولیدی آنها اصلا قابل مقایسه با فرش مستطیل نیست!

برای دیدن مجموعه فرش ابریشمی طرح دستباف کلیک کن

سایز و ابعاد استاندارد فرش های ماشینی چیست

سایز و ابعاد استاندارد فرش های ماشینی چیست؟

فرش های ماشینی معمولاً در ابعاد استاندارد 6، 9 و 12 متری تولید می شوند، اما می توانند در شکل ها و اندازه های مختلف نیز سفارشی شوند. ابعاد فرش ماشینی 6 متر عرض 2 متر در طول 3 متر و فرش 9 متر عرض 2.5 متر در طول 3.5 متر می باشد. ابعاد فرش 12 متری عرض 3 متر در طول 4 متر می باشد. علاوه بر این، فرش‌های ماشینی را می‌توان به شکل‌های مربع و گرد ساخت که اندازه‌های رایج آن‌ها 1*1، 2*2 و 3*3 متر است. فرش های ماشینی بزرگ را نیز می توان برای موارد خاص سفارش داد.

فرش ماشینی معمولا در این ابعاد و اندازه‌ها تولید می‌شود که در جدول زیر آورده دیم.

نوع فرش متراژ فرش
فرش 12 متری 3* 4 متر
فرش 9 متری 2.5 * 3.5 متر
فرش 6 متری 2* 3 متر
فرش 4 متری 1.5 * 2.25 متر
فرش 1.5 متری 1 * 1.5 متر
کناره 4 متری 1* 4 متر
کناره 3 متری 1 * 3 متر
کناره 2 متری 1* 2 متر
پادری 50 * 80 سانت

 

توجه به این نکته مهم است که اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند و اندازه و ابعاد فرش ماشینی بسته به سازنده و نیازهای خاص تجهیزاتی که از آن استفاده می شود می تواند متفاوت باشد. برای تعیین اندازه و ابعاد مناسب فرش، همیشه بهتر است با فروشنده مشورت کنید. 

ابعاد فرش 12 متری

ابعاد فرش 12 متری

فرش 12 متری، فرشی در ابعاد استاندارد است. ابعاد فرش ماشینی 12 متری معادل 4 متر طول و 3 متر عرض است، بنابراین فرش بسیار بزرگ است و برای استفاده در خانه های بزرگ در نظر گرفته شده است. البته در فضاهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فرش 12 متری یکی از پرفروش ترین فرش های ماشینی است. شکل دقیق فرش به کاربرد مورد نظر بستگی دارد. برخی از فرش های صنعتی ممکن است به شکل مستطیل یا مربع باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متناسب با ابعاد خاص باشند.

ابعاد فرش 9 متری

ابعاد فرش 9 متری

ابعاد فرش ماشینی 9 متری معادل 3.5 طول و 2.5 متر عرض است. ابعاد فرش ماشینی استاندارد مستطیل است فرش ماشینی 9 متری را می توان برای فضاهای مختلفی از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب و سالن استفاده کرد. یک فرش 9 متری پوشش کافی برای بیشتر فضاها را فراهم می کند و اندازه مناسبی برای انواع مختلف اتاق ها است و به همین دلیل فرش 9 متری یکی از پرطرفدارترین فرش ها است. اندازه گیری اتاق قبل از خرید فرش برای اطمینان از مناسب بودن ابعاد و اطمینان از تناسب خوب بسیار مهم است.

ابعاد فرش 6 متری

ابعاد فرش 6 متری

ابعاد فرش ماشینی 6 متری معادل 3 متر طول و 2 متر عرض است ، و این رایج‌ترین اندازه و سایز فرش است. مانند فرش های 12 و 9 متری فرش 6 متری نیز فرش استاندارد محسوب می شود. فرش‌های شش‌ متری هم در نمونه‌های فرش دستباف و هم فرش ماشینی به وفور یافت می‌شوند و معمولا افراد و مشتریان به خرید این سایز از فرش، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. فرش های 6 متری در اتاق های پذیرایی و اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد فرش 4 متری

ابعاد فرش 4 متری

ابعاد فرش ماشینی 4 متری معادل 2.25 متر طول و 1.5 متر عرض است. که معمولا در یک نقشه خاص بافته می شود و در مکان های خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب محل استفاده از فرش 4 متری به نیازهای خاص و ترجیحات سبک خانه شما بستگی دارد.

فرش‌ گرد

فرش‌ گرد

علاوه برتولید فرش مستطیلی در کشور ایران، فرش گرد نیز تولید می‌شود که متداول ترین سایزها و قطرهای تولید شده فرش گرد به شرح زیر است: این نوع فرش ها مناسب برای فضاهایی است که دیواری گرد دارند. همچنین در زیر میز ناهارخوری گرد و در وسط سالن‌های بسیار بزرگ نیز به عنوان جلوه و زیبایی نیز استفاده می‌شوند.

  • دایره قطر 1
  • دایره قطر 2
  • دایره قطر 3

فرش‌ مربع

فرش‌ مربع

در کنار فرش‌های مستطیلی و دایره‌ای، فرش مربع نیز یکی دیگر از تولیدات شرکت های فرش ماشینی در ایران است. معمولا مربع ها در اندازه‌های مختلف بافته می‌شوند که ابعاد رایج آن به صورت زیر می‌باشند: این نوع فرش ها برای اتاق‌های مربع شکل و یا در سالن غذاخوری کوچک و مربعی شکل، گزینه‌ی مناسبی می باشد.

  • 1 در 1
  • 1.5 در 1.5
  • 2 در 2
  • 2.5 در 2.5
  • 3 در 3
  • 3.5 در 3.5
  • 4 در 4

فرش کناره

فرش کناره فرشی است که از آن در راهروها و قسمت‌های بلند و باریک منزل استفاده می‌شود. انواع فرش کناره در ابعاد استاندارد (۱ متر در ۲ متر) ، (۱ متر در ۳ متر) و (۱ متر در ۴ متر) بافته می‌شود. این نوع سایز فرش ها معمولا زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد.عرض فرش متری، ۱ متر بوده و طول آن، مطابق میل مشتری برش می‌خورد و سپس انتهای آن به وسیله‌ی ماشین دوخته می‌شود.

ابعاد غیر استاندارد فرش ماشینی

ابعاد غیر استاندارد فرش ماشینی

علاوه بر ابعاد استاندارد فرش ماشینی تولید شده، سایزهایی دیگری نیز به صورت سفارشی و به درخواست مشتری تولید می‌شوند که در زیر نمونه هایی از آن را معرفی خواهیم کرد :

  • ابعاد فرش ماشینی 24 متری:  8*3
  • ابعاد فرش ماشینی 18 متری : 5*3.5
  • ابعاد فرش ماشینی 15 متری : 5*3

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

سایزهای بالا نمونه هایی از تولیدات غیر استاندارد هستند که البته به غیر از این سایزها، اندازه های غیر استاندارد دیگری نیز بنا به سفارش مشتری قابل تولید هستند. به این نکته دقت کنید که سایزهای استاندارد فرش ماشینی توسط تمامی برندها تولید می‌شوند ولی ابعاد غیر استاندارد فقط توسط برندهای خاص تولید و عرضه می‌گردند.( فقط بر اساس سفارش و تولید و فروش به صورت جفتی) .

سفارش فرش

چرا سفارش ابعاد غیر استاندارد فقط به صورت جفتی امکان پذیر است؟

سیستم بافت دستگاه های فرش ماشینی به این صورت است که وقتی دستور تولید هر سایزی به آن داده می‌شود، دستگاه آن سایز فرش را به صورت جفت و به صورت زیر و رو و پشت به پشت هم تولید می‌کند.  به همین جهت معمولا نمی‌توان یک سایز فرش را به صورت تکی تولید کرد. با توجه به این موضوع ابعاد استاندارد فرش ماشینی معرفی شده در لیست بالا چون به صورت دائمی موجود هستند و فروش آن‌ها نیز رایج است، به صورت تکی هم فروخته می‌شوند. اما سایزهای غیر استاندارد چون فقط مخصوص یک مشتری تولید می‌شوند، برند تولید کننده هر 2 تخته فرش را به مشتری درخواست کننده عرضه می‌کند.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: ابعاد فرش، سایز فرش، ابعاد استاندارد فرش، ابعاد فرش 12 متری، ابعاد فرش 9 متری، ابعاد فرش 6 متری ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

اگر در حال تزئین یک خانه ساحلی هستید، یا فقط می خواهید سبک ساحلی را به خانه خود بیاورید، ویژگی های خاصی به شما کمک می کند که خانه ساحلی افسانه ای خود را تزئین کنید. از خانه های ساحلی گرفته تا خانه های دریاچه، انواع مختلفی از خانه های ساحلی وجود دارد که باید به درستی طراحی شوند. راهنمای ما ایده های کلیدی طراحی داخلی ساحلی را به شما نشان می دهد که باید دنبال کنید!

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی ساحلی چیست

طراحی داخلی ساحلی چیست؟

صرف نظر از اینکه در نزدیکی ساحل زندگی می کنید، طراحی داخلی ساحلی یک زیبایی شناسی محبوب است. از طراحی کلاسیک دریایی گرفته تا دکوراسیون مینیمالیستی خانه با حال و هوای غیرمتعارف ساحلی، صاحبان خانه اغلب به سمت این طراحی خانه باز و مطبوع گرایش دارند. طراحی داخلی ساحلی اغلب شامل عناصر طبیعی از سواحل و خطوط ساحلی خوش منظره، مانند چوب های طبیعی، جوت، حصیری و پارچه های کتانی است. زیبایی شناسی ساحلی همچنین از یک پالت رنگ روشن تر استفاده می کند که در آن سایه های آبی و سفید امواج اقیانوس را تقلید می کنند.

"طراحی داخلی ساحلی با هدف تداعی گریزگاهی شاد و دلپذیر است. صدف‌های دریایی، چوب‌های خشک شده، علف‌های دریایی و سایر مواد طبیعی به شما این امکان را می‌دهند که خانه رویایی خود را بسازید."

تاریخچه طراحی داخلی ساحلی

تاریخچه طراحی داخلی ساحلی

طراحی داخلی ساحلی از خانه های ساحلی لوکس و زندگی مجلل ساحلی همپتون ها در لانگ آیلند نیویورک نشات می گیرد. در طول سال ها، طراحی خانه های ساحلی در سراسر ایالات متحده در سطح ملی و منطقه ای توسعه یافته است. موقعیت مکانی نقش مهمی در چیدمان و طراحی فضای زندگی شما دارد. کلبه‌های ساحلی کلیدهای فلوریدا، کلبه‌های موج‌سواری سواحل کالیفرنیا نیستند، و نقاشی‌های دیواری و طراحی روستایی مدیترانه‌ای خانه‌های ساحلی تگزاس با خانه‌های غنی و سفید دیواری همپتون‌ها در نیویورک یکسان نیست.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

سبک های طراحی داخلی ساحلی

سبک های طراحی داخلی ساحلی

طراحی ساحلی باز، مطبوع است و باید مانند یک روز آرامش بخش در ساحل باشد. انواع مختلفی از طراحی داخلی ساحلی وجود دارد که هر کدام الهام بخش ایده های دکور خود هستند.

1. مینیمالیسم ساحلی: این سبک خنک و ساحلی سروصدا را به نفع سادگی و احساس اینکه هنوز در ساحل هستید، کاهش می دهد. به پلان های طبقه باز با لایه های خنثی و دیوارهای سفید و کاناپه های با روکش سفید فکر کنید. یک خانه ساحلی باید دارای نور طبیعی زیادی، پنجره هایی با پرده های کتانی نرم و شاید یک لوستر باشد.

2. ساحلی مدیترانه ای: یونان، ایتالیا و اسپانیا همگی گرمای خاصی در طراحی خانه های داخلی/خارجی خود دارند. از رنگ‌های روشن و آفتاب‌پز الهام‌گرفته از نقاشی‌های دیواری و زمین‌های مدیترانه‌ای مانند زنگ‌زدگی، آبی روشن، اسطوخودوس و زرد استفاده کنید. مواد سفالی، دیوارکوب های حکاکی شده و کفپوش های پهن یا کاشی را در نظر بگیرید تا به تم روستایی بیافزایید. اگر در فضای نشیمن خود ستون یا تیرهای نما ندارید، آنها را با رنگ یا قفسه های باز تقلید کنید.

3. سبک دریایی: دکورهای الهام گرفته شده از جزیره ماهیتی غیرمعمول دارد و عناصر طراحی مانند دیوارهای سفید شفاف، پنجره های نرم و سیزال را برای ایجاد شور و نشاط در خود می بافند. صندلی‌های بزرگ حصیری و فرشی با مضمون مدیترانه‌ای ممکن است به عنوان نقطه کانونی برای مکان‌های مشترک باشد. ترکیبی از رنگ های گرم و روشن احساس آرامش و پرورش می دهد.
توجه داشته باشید که دریایی لزوما طراحی ساحلی نیست. طراحی دریایی دارای لنگرها، کشتی ها، رنگ های میهن پرستانه جسورانه، و همچنین راه راه ها و طراحی به سبک نظامی است.

 عناصر طراحی داخلی ساحلی

 عناصر طراحی داخلی ساحلی

  • دکوری که الگوهای داربست یا اصطاحا شبکه ای را به نمایش می گذارد
  • تزئینات الهام گرفته شده از اقیانوس ها مانند چوب یا مرجان
  • پرده‌های شفاف برای ورود نور طبیعی و هوای کافی.
  • هنر دیواری با نمایش مناظر اقیانوس یا دریا و یا سواحل.
  • کفپوشی که می تواند در برابر شن، رطوبت و شوری مقاوم باشد یا در برابر آن مصون باشد.

5 نکته برای ایجاد فضای داخلی ساحلی 

5 نکته برای ایجاد فضای داخلی ساحلی 

از گل‌های نرم و طبیعی گرفته تا پالت‌های رنگی سرد، راه‌های زیادی برای طراحی یک خانه ساحلی وجود دارد. نکات زیر می تواند به شما در طراحی یک خانه شاد و ساحلی، اتاق به اتاق کمک کند:

1. ورودی: مواد طبیعی کاربردی باید نقطه ورود خانه شما را زیبا کند، به تازه واردان خوشامد بگوید و ساکنان خانه را شاداب کند.

2. اتاق ناهار خوری و آشپزخانه: صرفاً به این دلیل که طراحی ساحلی به سمت رنگ های خنثی گرایش دارد، به این معنی نیست که نمی توانید از رنگ های دیگر استفاده کنید. رنگ‌هایی مانند سفید شفاف، آبی روشن و سبز شبیه دریا و سایه‌های بژ شنی که از شن و ماسه تقلید می‌کنند، می‌توانند رنگ‌های اصلی طراحی ساحلی باشند. همچنین می‌توانید از رنگ‌های ثانویه آرام مانند سبز چمنی پاستلی، خاکستری سنگی، خاکستری چوب و قهوه‌ای استفاده کنید. می‌توانید رنگ‌هایی مانند زرد و نارنجی را برای تحسین پس‌زمینه‌های خنثی پاستلی به عنوان جذابیت بصری اضافه کنید. آشپزخانه و اتاق ناهار خوری نیز مکان های بسیار خوبی برای بازی با عناصر طبیعی مانند چوب ، صندلی یا دکور دیوار، سیزال و حتی صدف های دریایی هستند. 

ویژگی دکوراسیون ساحلی

3. اتاق نشیمن : این مناطق شلوغ خانه خود را برای نور طبیعی باز نگه دارید. در مورد انتخاب میز قهوه و کاناپه های خود برای ایجاد روحیه خاص باشید. برای ایجاد فضایی آرام و آسان، طراحی ساحلی معمولاً بسیاری از عناصر طبیعی را در خود جای می دهد. این از طریق مبلمان که اغلب از چوب های حصیری، چوبی یا سبک و پارچه ساخته شده اند وارد می شود. فرش ها عموماً از جوت هستندجوت یک الیاف طبیعی است که در طراحی داخلی ساحلی استفاده می شود. این متریال به هر فضایی بافت و جذابیت می بخشد. برای مثال می توانید یک خانه ساحلی را با سبدهای جوت یا فرش های جوت تزئین کنید.

حمام و آشپزخانه سبک ساحلی

4. حمام: هنگام انجام پروژه های بازسازی طبیعتاً فضای کاملاً استفاده شده را نادیده می گیریم. منطقه مورد نظر حمام است. ما می‌توانیم با ایجاد تغییری سالم در حمام‌ها از بروز این خطا جلوگیری کنیم. حمام ها فرصتی عالی برای امتحان مواد و سایه های مختلف هستند. انتخاب کاشی ها گزینه های زیادی برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهد. چسبیدن به یک پالت با رنگ های ساحلی روشن همراه با حداقل جلوه ها می تواند به حمام شما کمک کند تا به یک شاهکار ساحلی تبدیل شود. از بافت‌های ساحلی الهام بگیرید مانند سنگ، صدف دریایی و سفالین و فضایی جوان‌کننده و الهام‌گرفته از آبگرم بسازید.

5. اتاق خواب : با استفاده از قانون سه می توانید فضایی آرام را با پالت رنگی ایجاد کنید. یک رنگ غالب، رنگ ثانویه و رنگ تاکیدی. می‌توانید آزادی عمل اضافه کردن چند قطعه انتخابی را به کار بگیرید تا به عنوان یک نقطه کانونی در آن محیط خاص عمل کنید. به عنوان مثال، اگر عاشق یک لوستر آبی چشمگیر هستید، می توانید از آن استفاده کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی ساحلی

جمع بندی

همانطور که می بینید، سبک طراحی داخلی ساحلی شامل همه چیز است، از مبلمان حصیری، لوازم جانبی جوت، اثاثیه یا لوازم داخلی کتانی، کف های چوب بلوط روشن و غیره! با این نکات طراحی ساحلی، می توانید به راحتی نمای ساحلی را به خانه خود بیاورید.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی داخلی ساحلی، طراحی داخلی ساحلی چیست، تاریخچه طراحی داخلی ساحلی، عناصر طراحی داخلی ساحلی ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

بسیاری فکر می کنند سبک طراحی داخلی قدیمی در اوایل دهه 1990 متولد شد. یعنی پس از جنگ جهانی دوم متولد شد، زمانی که مردم مجبور بودند از وسایل قدیمی و دست دوم برای بازسازی خانه های خود استفاده کنند. اما تاریخچه سبک وینتیج را می توان به سال های بین دهه 1940 و 50 نسبت داد. طراحی وینتیج برای دکوراسیون داخلی را می توان سبکی نوستالژیک با عناصر قدیمی در نظر گرفت. مهمترین ویژگی این سبک طراحی داخلی این است که باید یادآور گذشته باشد. به طور کلی می توان گفت که وینتاژ بودن ویژگی اجناس شیک در گذشته های نه چندان دور بوده و اکنون نشانه هایی از آن دوران را با خود دارد. بنابراین استفاده از اشیای قدیمی در زندگی امروزی به شکلی خاطره انگیز را سبک وینتیج می نامند.

طراحی داخلی به سبک وینتیج ویژگی ها و اشیایی منحصر به فرد دارد که در این مقاله می خواهیم آنها را معرفی کنیم. برای شناخت این سبک داخلی باید عناصر و وسایل خاص آنها را نیز بشناسید. قبل از همه اینها، قصد داریم راهنمای تشخیص وینتیج از رترو و آنتیک را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تفاوت های این سه مفهوم را تشخیص دهید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

سبک طراحی داخلی وینتیج چیست

سبک طراحی داخلی وینتیج چیست؟

طراحی و تزیین خانه شما به سبک قدیمی یا وینتیج به طور کلی به معنای ترکیب مبلمان، لوازم جانبی و پالت های رنگی از دوره های قبلی است. در واقع، بسیاری از سبک‌های طراحی داخلی دارای عناصر و دکورهای الهام گرفته از وینتاژ هستند، از جمله سبک‌های شیک، مدرن اواسط قرن، سبک فرانسوی، آرت دکو، یکپارچه سازی با سیست معامل، و طراحی صنعتی. طراحی وینتیج نیز بسته به دوره به طور قابل توجهی متفاوت است. به عنوان مثال، یک سبک خاص طراحی داخلی وینتیج، حس نوستالژی و جذابیت رمانتیک و قدیمی مرتبط با دهه های 1940 و 50 را برمی انگیزد.

مشخصه این سبک خاص از وینتیج استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، از جمله چوب های رنگ شده و آسیب دیده، و پارچه های طبیعی مانند کتان، پشم و پنبه است. مبلمان قدیمی یا مصنوعی که معمولاً از چوب و پارچه‌های روکش ساخته می‌شوند، یا قطعاتی که با عشق از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تحویل گرفته‌اند، به این سبک ظاهری قدیمی و ظریف می‌دهند. خطوط زیبا و روان همراه با پالت رنگی کم رنگ، لطافت و زنانگی آن را مشخص می کند.

تفاوت مفاهیم وینتیج، رترو و عتیقه

تفاوت مفاهیم وینتیج، رترو و عتیقه

اجازه دهید از اعداد برای درک تفاوت بین این سه مفهوم استفاده کنیم. رتروها وسایلی هستند که چند سالی است مد شده اند اما این زمان هنوز به 20 سال نرسیده است. اقلام وینتیج باید 20 سال یا بیشتر از اوج خود گذشته باشند و 100 سال از عمرشان گذشته باشد. اقلام عتیقه باید بیش از 100 سال قدمت داشته باشند یا مشابه اقلام مد روز بیش از 100 سال پیش باشند.
به گفته برخی از کارشناسان طراحی داخلی، اشیاء داخلی وینتیج نیز می توانند یکپارچه سازی با سیستم عامل باشند. با این وجود، یک شی یکپارچه سازی با سیستم عامل را نمی توان وینتیج در نظر گرفت. ایده‌های وینتیج باعث ایجاد اقلام رترو می‌شوند، بنابراین برای واجد شرایط بودن لازم نیست قدیمی باشند. اقلام رترو معمولا کمتر از 20 سال قدمت دارند، در حالی که اشیاء وینتیج معمولا قدیمی تر هستند.
استفاده از وسایلی که امروزه با تابلوهای قدیمی در خانه شما ساخته شده اند را می توان رترو نامید. برای طراحی داخلی به سبک وینتیج باید از وسایلی از گذشته استفاده کنید نه اینکه فقط به آن اشاره کنید. یعنی ممکن است رترو فقط از مدل های قدیمی ساخته شود، اما وینتیج باید از گذشته آمده و حس گذشته را با خود به همراه داشته باشد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

مزایای طراحی داخلی وینتیج

مزایای طراحی داخلی وینتیج

یکی از ویژگی های بارز دکوراسیون داخلی وینتیج، وجود وسایل و مبلمان قدیمی و جدید است که فضایی با ظرافت گذشته و راحتی امروز ایجاد می کند. استفاده از این سبک دکوراسیون اصالت شما را ثابت می کند. در سبک وینتیج می توانید آزادانه الگوها و طرح های مختلف را با هم ترکیب کنید و در هر قسمت از خانه خود یک قرن منحصر به فرد را زنده کنید.
طراحی گیج کننده ای ندارد. در این سبک دکوراسیون، قانون اصلی این است که تمام عناصر فقط بر یک دهه یا زمان خاص تمرکز دارند. هنگام استفاده از رنگ در دکوراسیون، فراموش نکنید که تمام عناصر و وسایل استفاده شده در این سبک باید رنگ و نقش یکسانی داشته باشند و قطعات همخوانی داشته باشند.
علاوه بر این، طراحی به سبک وینتیج باید به طور گسترده تزئین شود. علاوه بر قاب‌های آینه کلاسیک و پارچه‌هایی با طرح‌های ظریف، گلدان‌ها، ساعت‌ها، اجناس و بسیاری موارد دیگر، مبلمان کلاسیک خیره‌کننده به نظر می‌رسند. نکته اصلی این است که اجازه نمی دهد سر و صدا و ازدحام. ایجاد یک کلاژ موسیقی که منعکس کننده حال و هوای دوران باشد ضروری است.
توجه داشته باشید که نباید تمام خانه خود را به این سبک طراحی کنید. برای اجرای این سبک بهتر است یک قسمت از خانه را در نظر بگیرید.

ویژگی های طراحی داخلی قدیمی

ویژگی های طراحی داخلی وینتیج

هنگامی که به خانه خود یک طراحی داخلی به سبک وینتیج می دهید، رسیدن به تعادل مناسب آسان نیست. رعایت این نکات کار را آسان می کند.

رنگ ها: در طراحی خانه های وینتیج اغلب از رنگ های روشن استفاده می شود. استفاده از رنگ سفید در کنار رنگ دیگری بین سبز، صورتی، آبی و نارنجی ایرانی برای طراحی خانه به این سبک پیشنهاد می شود. خاکستری ها و رنگ های پاستلی کم رنگ، از جمله آبی اردکی، صورتی کم رنگ و یاسی، اغلب با رنگ های خنثی مانند سفید، کرم و بژ لایه بندی می شوند. اگر می خواهید این سبک را بیشتر به اتاق خود اضافه کنید، یک دیوار برجسته با کاغذ دیواری با الگوی گل اضافه کنید.
الگوها: الگوهای گل یکی از شناخته شده ترین طرح ها و نقش ها در سبک های دکوراسیون وینتیج هستند. از دیگر الگوهای مناسب مورد استفاده در این سبک می توان به طرح ها و نقش های پرنده، پروانه و راه راه اشاره کرد. فراموش نکنید که الگوها باید تکراری باشند. وسایلی با طرح های گل و پرنده یکی از معروف ترین اجزای این سبک هستند. شما می توانید با کمک این وسایل تغییرات مثبتی در طراحی داخلی منزل خود ایجاد کنید.
متریال: از دیگر ویژگی های این سبک طراحی داخلی می توان به استفاده از مواد طبیعی مانند چوب و پارچه با الیاف طبیعی، تعداد کمی فلز، چرم و ... اشاره کرد که چوب یکی از رایج ترین متریال ها در سبک وینتیج به خصوص کفپوش های چوبی است. چرم نیز یکی از مواد محبوب در این سبک طراحی داخلی معاصر است که عمدتاً در مبلمان دیده می شود. به طور کلی مونتاژ یا ترکیبی از مصالح قدیمی و مدرن برای این دکوراسیون ضروری است. بافت در سبک وینتیج بسیار مهم است.

عناصر داخلی به سبک وینتیج

عناصر داخلی به سبک وینتیج

برخی از عناصر به عنوان اشیاء داخلی وینتیج شناخته می شوند. استفاده از این اشیا در مکان های مناسب به ما کمک می کند تا یک دکوراسیون عالی طراحی کنیم.

در اینجا 9 عنصر داخلی وینتیج در موارد زیر آورده شده است:

1. کاغذ دیواری: کاغذ دیواری در این طراحی داخلی حیاتی است. الگوهای گل و رنگ های پاستلی محبوب ترین بازتاب دهنده های این سبک هستند. روش های زیادی وجود دارد که کاغذ دیواری می تواند منبع الهام طراحی باشد. رنگ کاغذ دیواری به شما انگیزه می دهد تا سایر قسمت های داخلی ضروری را ایجاد کنید. سه نوع کاغذ دیواری قدیمی وجود دارد:

  • کاغذ دیواری با الگوهای متضاد. به یاد داشته باشید که فقط یک دیوار با کاغذ دیواری پوشانده شده باشد و دیگری تک رنگ باشد.
  • رنگ‌ها ظریف هستند و نقش‌ها پرندگان، گل‌ها و پروانه‌ها لازم هستند. علاوه بر این، می توانید از نقاشی های زیبا به سبک نقوش ژاپنی استفاده کنید که سادگی و معنای عمیق را کاملاً ترکیب می کند.
  • الگوهای زیبا و روشن و ساده نیز مجاز هستند.

مبلمان

2. مبلمان: مبلمان کلاسیک در این سبک طراحی داخلی استفاده می شود. ضمن اینکه مبلمان طرح دار و گلدار را نیز می توان انتخابی مناسب و ایده آل دانست. بهتر است مبلمان قدیمی به سبک دکوراسیون وینتیج داشته باشید. به طور معمول، مبلمان قدیمی از مواد طبیعی مانند چوب و الیاف لباس طبیعی ساخته می شود و دارای پشتی بلند، پایه های منحنی و گرد و قطعات حک شده است. اگر دیوار اتاق تک رنگ است از مبل های گلدار استفاده کنید. اگر دیوار کاغذ دیواری است از مبل های ساده استفاده کنید و روی آن کوسن های تزئینی گلدار قرار دهید. آخرین مورد این است که مبلمان را مرتب بچینید و فضایی منظم ایجاد کنید. در طراحی دکوراسیون وینتیج مبلمان باید دارای طرح چوب با کنده کاری های زیبا باشد. چوب در گذشته مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. به طور کلی چوب فضا را بسیار گرم، دوستانه و صمیمی می کند. این نوع مبل ها دارای طرح منبت کاری زیبا با پشتی گلدوزی شده و چهارچوب آنها دارای کنده کاری هایی است که معمولاً با هر دکوراسیونی مطابقت دارد. 

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

فرش

3. فرش: فرش یکی از اشیای اصیل وینتیج داخلی است که باید در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید. از آنجایی که مواد طبیعی برای طراحی داخلی وینتیج ضروری هستند، بهتر است از کفپوش چوبی استفاده کنید و فرش های دستبافت را روی زمین قرار دهید.

4. تجهیزات نورپردازی: عناصر نورپردازی مانند لامپ ها و آباژورها در دکوراسیون وینتیج موثر هستند. علاوه بر این، لوسترهای دست ساز یکی از محبوب ترین گزینه ها هستند. نور در هر فضایی ضروری است و زیبایی شناسی در عنصر نور به چشم می خورد. به یاد داشته باشید که نور طبیعی در این سبک دکوراسیون ضروری است. اگر می خواهید در طراحی وینتیج خود زرق و برق داشته باشید، یک لوستر کریستالی انتخاب کنید.

دیوارکوب ها

5. دیوارکوب ها: در این نوع دکوراسیون می توانید از هنر دیواری زیاد استفاده کنید. هنر دیواری تنوع زیادی دارد. یکی فرش دیواری است که بهترین گزینه برای دکوراسیون وینتیج است. علاوه بر این، نقاشی های ساده با چارچوب های منبت کاری چوبی نیز وینتیج هستند. اگر عکس خاطره انگیزی از گذشته دارید و می خواهید آن را روی دیوار خانه نصب کنید، بهتر است از یک قاب عکس زیبا با ظاهری قدیمی استفاده کنید.

6. وسایل تزیینی: در این سبک طراحی داخلی منزل، از دکوراسیون های وینتیج در کنار دکوراسیون های مدرن استفاده می شود. همچنین برای حفظ تعادل بهتر است از هر دو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همه وسایل قدیمی برای طراحی داخلی وینتیج مناسب نیستند و بهتر است از وسایل با ارزش بالا استفاده کنید. بنابراین، حداقل یکی از اشیا و دکوراسیون داخلی وینتیج مانند جعبه موسیقی، ساعت، چراغ رومیزی، شمعدان و مجسمه را در طراحی خانه یا دفتر وینتیج استفاده کنید. می توانید از صندوقچه های قدیمی برای قهوه خود استفاده کنید. این صندوقچه ها که حتما در خانه مادربزرگتان دیده اید، در سبک وینتیج بسیار محبوب هستند. اما در کل به یاد داشته باشید که باید از لوازم تزئینی فقط برای کمی جذابیت استفاده کنید نه بیشتر. قرار نیست کل خانه خود را با وسایل تزیینی تزئین کنید. شمعدان های برنزی، ساعت های عتیقه، نقاشی های آویزان، گلدان های گل، بالش ها، جعبه ها، جلد کتاب ها و تابلوهای روشن، ظریف، سیاه و سفید یا قهوه ای روشن و چراغ های رومیزی از بهترین نمونه های وسایل تزئینی برای طراحی وینتیج هستند.

وسایل منزل

7. وسایل منزل: اهمیت دکوراسیون منزل باعث می شود وسایل منزل را از نظر زیبایی شناسی انتخاب کنیم. آینه های بزرگ در دکورهای قدیمی مورد انتظار است و برای حفظ ظاهر وینتیج خانه خود باید از آینه هایی با قاب حکاکی شده استفاده کنید. یکی از عناصری که می تواند ظرافت و زیبایی زندگی در قدیم را یادآوری کند، سفره توری است، پس از آنها غافل نشوید. کمدهای دسته دار حکاکی شده معمولا بخشی از این نوع دکوراسیون هستند. همچنین، میزهای ناهارخوری بزرگ و تخت‌خواب‌های بزرگ، اشیاء داخلی دوست‌داشتنی وینتیج هستند.

8. گل و گلدان: یکی از نکات ضروری که در این سبک باید رعایت کنیم، استفاده از گل های طبیعی است که می توانید آن ها را در گلدان های شیشه ای یا سرامیکی قرار دهید. غفلت از گل ها در طراحی داخلی به سبک وینتیج غیرممکن است. پس گل ها را در گلدان های سرامیکی و شیشه ای قرار دهید و طراوت و انرژی مثبت را به خانه خود دعوت کنید.

لوازم داخلی و پرده ها

9. لوازم داخلی و پرده ها: پرده های بلند ظریف و پارچه های قدیمی در طراحی داخلی به سبک وینتیج استفاده می شود. اگرچه اشتباه است، که فکر کنید پارچه های پاستلی و رنگ های ملایم برای این طرح ها نامناسب هستند. به عنوان مثال، می توان از پرده های روشن روی دیوارها با رنگ های ملایم و ساده استفاده کرد یا برعکس. پرده های یک خانه وینتیج ممکن است گلدار، پاستورال یا بافتی باشند. علاوه بر این، توری ها تکه های زیبا و مکمل اشیاء وینتیج هستند. آنها را می توان روی میزها، میزها و حتی صندلی ها قرار داد. مانند بسیاری از اثاثیه یا لوازم داخلی وینتیج، الگوهای گل وجود دارد. اگر روکش‌ها از رنگ‌های پاستلی یا کم‌رنگ تشکیل شده باشد، نقش‌های گلدار روی کوسن‌ها خواهد بود. بهترین اشیای طراحی داخلی وینتیج پرده‌های بلند، دستمال‌های توری روی کمدها و میزهای انتهایی، روکش‌های گلدار، کوسن‌های طرح‌دار، جعبه‌های تزئینی، کاسه‌های تزئینی، و فرش یا قالیچه‌هایی با مواد طبیعی هستند.

جمع بندی

جمع بندی

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و جذاب بوده باشد. شما می توانید نظرات ارزشمند خود را در مورد این مقاله در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. بهترین محصولات فرش در این وب سایت فرش پلاس به شما ارائه می دهد. در وب‌سایت ما، می‌توانید در مورد طراحی های داخلی ، از جمله ست مبل، فرش، و مقالات و مطالب دیگری را پیدا کنید. همکاران ما در سراسر ایران آماده تحویل سریع سفارشات شما به خصوص در شهر تهران هستند.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، سبک وینتیج، سبک طراحی داخلی وینتیج چیست، ویژگی طراحی داخلی وینتیج، دکوراسیون به سبک وینتیج ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

سبک بوهمی یا دکور بوهو برای کسانی است که می خواهند خانه هایشان پر از زندگی، فرهنگ و وسایل جالب برای دیدن همه باشد. این زیبایی شناسی در مقابل حساسیت های مدرن حرکت می کند و دکوراسیون خلاقانه، بی دغدغه و غیر متعارف را در بر می گیرد. اتاق‌های سبک بوهمی شباهت‌های خاصی به سبک التقاطی دارند، زیرا همیشه التقاطی هستند و ویژگی‌های مشابهی دارند، اگرچه این دو سبک کاملاً شبیه هم نیستند. سبک بوهمی با ترکیب اشیاء، رنگ ها و الگوهای بسیاری از مناطق جهان، زندگی را آینه می کند. اگر به دنبال سبکی هستید که واقعا بتوانید آن را خودتان بسازید، طراحی بوهمی ممکن است برای شما مناسب باشد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

معنی کلمه بوهو و تاریخچه آن

معنی کلمه بوهو و تاریخچه آن

ممکن است اصطلاح "بوهو" را صد بار شنیده باشید، اما معنی آن چیست؟ بوهو مخفف کلمه فرانسوی Bohémien است. اصطلاح "بوهمی" برای اشاره به گروه خاصی از مردم، یعنی کولی‌ها، که از بوهمیا، منطقه‌ای در جمهوری چک سفر می‌کردند، استفاده می‌شد. بعدها، به معنای این کلمه افزوده شد و به هنرمند، موسیقی‌دان، هنرپیشه اطلاق شد. یا نویسنده ای که به دنبال زندگی هنری بود و اغلب فقیر بود. استفاده از کلمه; بوهمی در انگلیسی به اواسط قرن نوزدهم باز می گردد که از فرانسوی ها گرفته شد. این مفهوم برای توصیف سبک زندگی غیرمتعارف و فقیرانه مردم هنرمند در شهرهای بزرگ اروپایی معنا پیدا کرد. و در دهه 1950، فرهنگ بوهو توسط گروهی از مردم به نام نسل بیت تغییر شکل داد، که بعدها راه را برای فرهنگ هیپی در دهه 60 و 70 هموار کرد. این خلاصه ای کوتاه از تاریخچه این کلمه است. بیایید نگاهی به تعریف سبک خانه مدرن بوهو بیندازیم.

طراحی داخلی بوهمین یا بوهو چیست

طراحی داخلی بوهمین یا بوهو چیست؟

«اصطلاح بوهمی به معنای غیر متعارف و هنری است و این یک راه عالی برای تعریف این سبک طراحی است. "منشاء آن در قرن 19 پاریس است، جایی که هنرمندانی که سبک زندگی بورژواهای فرانسوی را رد کردند و به مناطق جدیدی از شهر نقل مکان کردند در این مناطق جدید به جای ثروت و موقعیت، بر خلاقیت و بیان هنری متمرکز بودند. این سبک به معنای امروزی ترکیبی التقاطی از تنوع، فرهنگ و هنر است."

بوهمی یا بوهو یکی از آن سبک های طراحی داخلی شیک است که هر چیزی در آن اتفاق می افتد و شما تشویق می شوید که تمام قوانین را زیر پا بگذارید. برخی از طراحان می گویند که سبک بوهو هیچ قاعده ای ندارد، فقط دستورالعملی دارد که آن را برای سرگردانان، عصیانگران و هنرمندان جهان عالی می کند.

"هدف این است که منحصر به فردترین سلیقه و حس سبک خود را به نمایش بگذارید، بدون قاعده."

عناصر و ویژگی سبک بوهو

عناصر و ویژگی سبک بوهو

1- رنگ ها و بافت های مختلف سبک بوهمی

دکوراسیون خانه بوهمیایی همه چیز درباره رنگ ها و الگوهای جسورانه، بافت های فریبنده و مواد طبیعی است. و فراتر از آن، این است که از مخلوط کردن و ترکیب آنها نترسید. پالت رنگ بوهمی پر از رنگ های خاکی و رنگ های طبیعی است. به رنگ‌های جواهری، پاستل‌های ملایم و رنگ‌های عمیق و غنی که از طبیعت الهام گرفته‌اند، فکر کنید. این پالت برای ایجاد فضایی دنج و جذاب که احساس گرما و جنب و جوش دارد، عالی است. بنابراین از سبک های مینیمالیستی امروزی شانه خالی کنید و اتاقی پر از رنگ ها و قالب های چشم نواز ایجاد کنید. و بافت های دنج را فراموش نکنید. گرایش دیگر در دکوراسیون بوهمی مواد طبیعی است که به معنای بافت بیشتر است. فرقی نمی‌کند فرش‌های چند لایه، پتوهای دنج، میز قهوه‌خوری حکاکی‌شده‌ پیچیده، و غیره خانه‌های بوهو از بافت پر می شوند.

نکته حرفه ای: «استفاده از رنگ‌های زنده و منسوجات طرح‌دار مثل پارچه‌ها، فرش‌ها و بالش‌ها برای جلوه‌ی نهایی». "تزیینات مانند حاشیه و منگوله ها حس بوهو بیشتری می بخشد."

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

 ترکیب و مطابقت در سبک بوهو

2- ترکیب و مطابقت در سبک بوهو

«ترکیبی فوق‌العاده از الگوها و بافت‌ها برای ایجاد احساس راحتی و غیررسمی وجود دارد. "سبک بوهمی همخوانی ندارد، بلکه در مورد ترکیبی از متضادها است تا چیزی غیرمنتظره تر و منحصر به فرد ایجاد کند. شما از ترکیب الگوهای روشن در لوازم خانه یا ترکیب یک آیتم قدیمی با یک آیتم مدرن نباید ترسی داشته باشید." شما حتی می توانید بوهو را با دیگر سبک های دکور مورد علاقه خود ترکیب و مطابقت دهید. 

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می شود فضای بوهو تا این حد ماجراجویانه و متفاوت از سایر گرایش های طراحی داخلی باشد؟ این آزادی ترکیب، تطبیق و در آغوش کشیدن آنچه دوست دارید است. اشکالی ندارد اگر اتاق نشیمن شما مملو از الگوها و رنگ هایی باشد که تمام قوانین طراحی داخلی کتاب را زیر پا می گذارد، به شرطی که آنها را دوست داشته باشید.

استفاده از گیاهان در سبک بوهو

3- استفاده از گیاهان در سبک بوهو

یکی دیگر از ویژگی های طراحی داخلی بوهمی، استفاده از گیاهان خانگی است. گیاهان به اکثر ایده های دکور بوهو تبدیل شده است، زیرا پر جنب و جوش، و طبیعی است و می تواند تقریباً هر فضایی را زنده کند. بعلاوه، تزئین با گیاهان آسان است و با هر چیزی که زیر نور خورشید قرار می گیرد، می آیند.

«در راستای این حال و هوای آزاد و خاکی، افزودن گیاهان به عنوان بخشی از طراحی، جلوه بسیار خوبی در فضای شماست. شما همچنین می‌توانید از گیاهان خشک مانند علف‌ها و گل‌های کم‌آب استفاده کنید. اگر به دنبال پالت رنگی کم‌رنگ‌تری هستید، این رویکرد خوبی است، پس حس طبیعی سبز را در خانه خود بگنجانید.»

روح بوهمی برای طبیعت ارزش قائل است، بنابراین افزودن گل‌ها و گیاهان خانگی به غنی‌تر شدن فضای داخلی بوهو کمک می‌کند و همچنین به شکل اکسیژن تازه، چیزی که این روزها همه ما به آن نیاز داریم، به ما کمک می‌کند. 

بافت ها و الگوها در سبک بوهو

4- بافت ها و الگوها در سبک بوهو

طراحی داخلی بوهمیایی بر مواد طبیعی در دکوراسیون اتاق چشم نواز تاکید دارد. بافت ها و الگوها پایه و اساس بیشتر فضاهای بوهو را تشکیل می دهند و شما می توانید آنها را در خانه به روش های مختلف اضافه کنید. «از فرش‌های بافته‌شده گرفته تا بالش‌های رنگارنگ، این بافت‌ها به هر فضایی عمق و جذابیت می‌بخشند تا شخصیت زیادی را به داخل خانه ببخشند. "در مورد چوب حصیری، حصیر، چوب طبیعی یا غنی، فرش و بالش فکر کنید."

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

راه های دیگر برای افزودن بافت به طراحی اتاق عبارتند از

راه های دیگر برای افزودن بافت به طراحی اتاق عبارتند از:

  • سبدها
  • دیوارکوب مکرومه
  • فرش ها (قالیچه ها را امتحان کنید)
  • مبلمان و روکش رنگی
  • مبلمان چوبی کنده کاری شده
  • آباژور و آباژور رومیزی مهره دار
  • فانوس های رنگارنگ مراکشی
  • قفسه های کتاب

دکور متفکرانه به سبک بوهو

دکور متفکرانه به سبک بوهو

راز سبک بوهو این است که با دکور خود عمدی و متفکرانه عمل کنید. شما می خواهید عناصری را به نمایش بگذارید که به نظر شما الهام بخش هستند. مجموعه ای از چیزها با جذابیت بوهو می توانند به هم ریخته به نظر برسند، اما مجموعه ای از جلوه های محبوب داستان شما را بازگو می کند.

  • "شما می توانید نشانه هایی از خوش سفر بودن و مطالعه را در خانه خود نشان دهید، مانند چمدان های گذشته، آثار هنری قاب شده (نقاشی و عکس ها)، کتاب هایی با جلد سخت، مجسمه ها، سفال، مکرومه، لحاف، و غیره، "اینها زمینه را به تمام رنگ و بافت اضافه می کنند."
  • "این یک جنبه زیبایی شناسی است که مبلمان و لوازم جانبی دست ساز و جهانی را در اولویت قرار می دهد."و تمایل به التقاطی دارد و از فرهنگ های مختلف از سراسر جهان نشأت می گیرد.
  • هر گونه سوغاتی، میراث خانوادگی، یا آثار هنری دست ساز را که برای شما معنادار است نمایش دهید. به عنوان مثال، می‌توانید یک ملیله کتانی اصیل اندونزیایی را پشت مبل آویزان کنید. و اگر در حال حاضر هیچ جلوه منحصر به فردی برای استفاده ندارید، چرا چیزی نمی سازید؟

تزئینات به سبک بوهو

تزئینات به سبک بوهو

تزیینات به جزئیاتی اشاره دارد که برای جذابتر یا زیباتر کردن یک شیء اضافه می شود و شما مقدار زیادی از آن را در خانه های بوهو خواهید دید. هر چیزی که به دکوراسیون شما رنگ، طرح و بافت بیافزاید به عنوان تزیین محسوب می شود.

ظاهر بوهمی از تزئینات نمی ترسد، اما به روشی نرم انجام می شود. به لوسترهای تزئینی و وسایل نور فکر کنید. مکرومه، حاشیه و قلاب بافی همگی در این سبک طراحی محبوب هستند. هوای خنک در این سبک اغلب از طریق پنجره‌های شفاف مانند پرده‌های کتانی نشان داده می‌شود. و نورهای آویز بافته شده یا حصیری در این سبک محبوب هستند. روشن کردن شمع نیز در سبک بوهو فضا را جذاب و رومانتیک می کند.

نکته حرفه‌ای: شما همچنین می‌توانید به زیورآلات و گنجینه‌هایی که در سرتاسر خانه‌تان نمایش داده می‌شوند، تزئینات اضافه کنید.

رنگ های محبوب بوهو

رنگ های محبوب بوهو 

پالت‌های رنگ بوهو می‌توانند هر چیزی را که دوست دارید شامل شود، اما رنگ‌های خاکی و سنگ‌های قیمتی محبوب‌ترین رنگ‌ها هستند. به عنوان مثال، برخی از فضاها از رنگ های نرم و خنثی استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر رنگ های روشن و جسور را ترجیح می دهند و طیف وسیعی از تنوع در این بین وجود دارد.

نظریه کارشناسان در مورد رنگ در سبک بوهمی:

«هیچ پالت رنگی منحصر به فرد بوهمی وجود ندارد. یک طرح رنگی می تواند چند رنگ، تک رنگ یا خنثی باشد بدون اینکه مانعی برای طراحی شیک بوهمیایی داشته باشد.

« طراحی بوهو، کاملاً آزادانه و برای تفسیر خودتان است. مطمئناً می‌توانید به دنبال یک پالت رنگی خنثی‌تر و کم‌رنگ‌تر بروید که به رنگ‌های بژ و قهوه‌ای می‌چسبد.

سبک بوهمی با سایه های رنگین کمانی بیان می شود که به جالب ترین و پر جنب و جوش ترین حالت ترکیب شده اند تا کل فضای زندگی را به هم گره بزنند. شما می توانید از هر رنگی که دوست دارید استفاده کنید، هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد. حتی اگر از رنگ زرد روشن، به رنگ خاکستری کسل کننده بروید همچنان زیباترین اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق غذاخوری و غیره را خواهید داشت.

مبلمان در سبک بوهو

مبلمان در سبک بوهو 

طراحی بوهمیایی با تضاد بین قدیمی و جدید بازی می کند. بسیاری از مبلمان بوهو از مغازه‌های عتیقه‌فروشی، فروشگاه‌های دست دوم و سمساری ها تهیه می شوند. اما اگر چیز جدیدی متناسب با دکور شما باشد، هیچ اشکالی ندارد.

«مبلمان بوهمی را می توان بزرگ و حداکثر، با پارچه ها و الگوهای مختلف پرانرژی کرد. " و یا می توانید مبلمانی را با رنگ های ساده نیز انتخاب کنید. اما مبلمان در این سبک همیشه راحت است."

به عنوان مثال، ممکن است مبلمانی با لبه های تمیز یا طراحی مینیمالیستی را ترجیح دهید. یا ممکن است مبلمانی را با تم مراکشی با الگوهای پیچیده دوست داشته باشید. در هر صورت، یک سبک خاص همیشه برای شما جذاب خواهد بود.

دکور بوهمی به معنای یافتن چیزهایی است که به شما احساس راحتی می دهد، بنابراین، اگر یک مبلمان دست دوم توجه شما را جلب کرد، آن را سریع دریافت کنید.

از آنجایی که دکور بوهو تا حدودی به سمت راحتی متمایل است، می‌توانید در اطراف اتاق نشیمن بوهمی، نشیمنگاه و پاف بگذارید. یک میز قهوه خوری، بالش‌های و یا کوسن ها ممکن است ایده‌های طراحی شما را بدون دردسر جمع کند.

مبلمان بوهمی "برای ایجاد یک کانون و ظاهری جاودانه است." در این طراحی"همه چیز در مورد ترکیب و تطبیق قطعات مختلف برای ایجاد ظاهری منحصر به فرد و التقاطی رنگارنگ و پر از شخصیت است. هیچ راه درستی برای انجام آن یا محدود کردن آن وجود ندارد و همین مسئله این سبک را بسیار سرگرم کننده و جالب می کند. "

سوالات متداول

سوالات متداول 

سبک بوهو یا دکور چیست؟

بوهو غیر متعارف و آزادانه است و سبک و دکوراسیون آن منعکس کننده آن است این سبک ترکیبی از الگوها، بافت ها، چوب ها، رنگ ها و فلزات را به خانه می آورد.

در دکوراسیون بوهو از چه رنگ هایی استفاده می شود؟

رنگ‌های خنثی با رنگ‌های گرم و روشن را در نظر بگیرید. رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و برنزه با آبی، سبز، بنفش، نارنجی، قرمز و زرد به خوبی در طرح بوهو قرار می‌گیرند.

سبک بوهو چه نوع مبلمانی دارد؟

مبلمان التقاطی، قدیمی و ترکیبی به سبک بوهو می‌تواند از موادی مانند چوب طبیعی یا چوبی باشد و شامل صندلی‌های پروانه‌ای، سالن‌های استراحت، صندلی‌های آویزان و تخت‌خواب باشد. اثاثه یا لوازم داخلی غنی و دنج است. طیف های رنگی و طرح دار، بالش ها و آویزهای دیواری را برای تکمیل طراحی در نظر داشته باشید.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، ویژگی طراحی بوهمی ، طراحی داخلی به سبک بوهمین، طراحی داخلی بوهو، طراحی داخلی بوهو چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

یک خانه مدرن در اواسط قرن بدون به هم ریختگی است و بیشتر بر روی مبلمان بزرگ به جای قطعات تزئینی کوچک متمرکز است. از قطعات وینتیج مانند میز قهوه خوری عتیقه و غیره برای شخصیت دادن به اتاق ها و گیاهان و فرم های ارگانیک برای ایجاد فضای دلخواه استفاده می شود. خطوط تمیز و حداقل سر و صدا با سطوح یدکی و سادگی از ویژگی های متمایز سبک مدرن اواسط قرن است.

طراحی مدرن میانه و یا اواسط قرن چیست

طراحی مدرن میانه و یا اواسط قرن چیست؟

سبک مدرن در اواسط قرن یک جنبش طراحی داخلی است که در اواسط قرن بیستم در ایالات متحده به محبوبیت رسید. عناصر طراحی داخلی مدرن در اواسط قرن شامل خطوط تمیز، رنگ های برجسته، ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی، اشکال گرافیکی، رنگ های پر جنب و جوش، و یکپارچه سازی نقوش داخلی و خارجی است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه طراحی داخلی مدرن اواسط قرن

تاریخچه طراحی داخلی مدرن اواسط قرن

مدرن اواسط قرن، یک جنبش آمریکایی در طراحی داخلی، طراحی محصول، طراحی گرافیک، معماری و توسعۀ شهری است که تقریباً از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹ میلادی، در طول دورۀ پس از جنگ جهانی دوم در ایالات متحدۀ آمریکا محبوبیت داشت. این اصطلاح در اواسط دهۀ ۱۹۵۰ میلادی به صورت توصیفی مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان یک حرکت طراحی توسط کارا گرینبرگ در کتاب او: «مدرن اواسط قرن: مبلمان دهۀ ۱۹۵۰» (چاپ سال ۱۹۸۴ میلادی) تعریف شد. امروزه این اصطلاح توسط محققان و موزه‌های سراسر جهان به عنوان یک جنبش طراحی مهم شناخته می‌شود. زیبایی‌شناسی طراحی مدرن اواسط قرن از نظر سبک و ساخت مدرن است و با جنبش مدرنیستی آن دوره همسو است. معمولاً با خطوط تمیز و ساده و استفادۀ صادقانه از مواد مشخص می‌شود و عموماً شامل تزئینات تزئینی نمی‌شود. 

عناصر کلیدی دکوراسیون مدرن اواسط قرن

عناصر کلیدی دکوراسیون مدرن اواسط قرن:

  • اثاثیه بر عملکرد به جای زینت تاکید دارد
  • خطوط منظم و دقیق و استفاده از فرم های هندسی متقارن و انتزاعی
  • استفاده مکرر از چوب، گل سرخ و بلوط
  • استفاده از فلز، شیشه و وینیل
  • انتخاب رنگ های برجسته 

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

4 ویژگی طراحی مدرن اواسط قرن

4 ویژگی طراحی مدرن اواسط قرن

مطالب پایین مروری بر برخی از ویژگی هایی است که ممکن است در فضای داخلی یک خانه مدرن در اواسط قرن بیابید.

1. مینیمالیستی: مبلمان مدرن اواسط قرن اغلب بسیار ساده با خطوط شیک و تمرکز بر عملکرد و فضاهای نامرتب است. صندلی ها و میزها اغلب از قطعات ساده ای از مواد تشکیل می شوند که توسط پایه های چوبی یا فلزی به سبک پین نگه داشته می شوند.

2. ترکیب مواد و زیبایی شناسی: مواد ساخت بشر (مانند وینیل، پلاستیک، لوسیت و فایبرگلاس) و مواد طبیعی (مانند چوب، شیشه، فلز و مرمر) اغلب با هم در طراحی مبلمان در اواسط قرن استفاده می‌شوند. شما همچنین می‌بینید که قطعات مدرنی با قطعات وینتیج در طراحی مدرن اواسط قرن در صحنه هستند.

3. ادغام فضای داخلی و خارجی: معماری مدرن اواسط قرن بر ادغام ساختار انسان و طبیعت تاکید دارد و طراحی اواسط قرن نیز همین کار را انجام می دهد. گیاهان اغلب در این نوع دکور گنجانده می‌شوند، همانطور که پنجره‌ها نیز حس تداوم بین فضای داخلی و خارجی را تشویق می‌کنند.

4. رنگ‌های طبیعی با رنگ‌های تند: دکوراسیون مدرن اواسط قرن از رنگ‌های برجسته روشن در برابر رنگ‌های خنثی اولیه سفید، سیاه و چوب استفاده می‌کند. مطابق با ایده ترکیب فضای داخلی و خارجی، پالت رنگی اواسط قرن ریشه در طبیعت دارد، با سبزهای خاکی، نارنجی و زرد روشن پاییزی، قهوه ای گل آلود، سبزهای آبی دریایی مانند آکوامارین و سبزآبی، و قرمز خاکی .

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

4 نکته برای تزیین اتاق مدرن اواسط قرن

4 نکته برای تزیین اتاق مدرن اواسط قرن

چه در حال تزیین یک اتاق نشیمن مدرن اواسط قرن، یک اتاق خواب مدرن یا یک آشپزخانه باشید، در اینجا نکاتی برای دکوراسیون داخلی خانه شما آورده شده است.

1. اتاق خود را حول قطعات کانونی بسازید. یک یا دو قطعه مبلمان مدرن با امضای اواسط قرن را انتخاب کنید تا طرح خود را بسازید. این می‌تواند یک میز ناهار خوری به شکل لوبیا، یک صندلی استراحت Eames یا یک آویز دیواری فلزی باشد. از بقیه عناصر طراحی خود، از پالت رنگ گرفته تا آثار هنری و طراحی پنجره برای تکمیل و برجسته کردن آن قطعات کانونی استفاده کنید.

2. بازی با رنگ. یکی از چیزهایی که مدرنیسم اواسط قرن را از مینیمالیسم متمایز می کند، استفاده بازیگوش از رنگ است. رنگ را در لوازمی از خانه برجسته کنید. شما ممکن است بخواهید رنگ را در مبلمان خود برجسته کنید، چه در یک فرش روشن، چه در صندلی های ناهارخوری برجسته، یا آثار هنری گرافیکی، مهم این است که آزمایش کنید. رنگ‌های رترو مانند سبز مریم گلی، آبی تخم مرغی و زرد کره‌ای را در اولویت قرار دهید.

3. ارتباط با طبیعت. راهی بیابید که در طرح خود طبیعت را مستقر کنید. اگر پنجره های بزرگی دارید که چشم انداز طبیعی خوبی دارد، رنگ های داخلی را طوری انتخاب کنید که نمای شما را تکمیل کند. گیاهان گلدانی نیز راهی عالی برای معرفی طبیعت به فضای داخلی شما هستند. 
پنجره‌ها باید باز نگه داشته شوند تا هوای تازه در داخل بچرخد بدون اینکه توسط پارچه‌های سنگین پوشیده شوند. در صورت امکان، رنگی از عناصر سبز را می توان در داخل خانه به کار برد تا بر زیبایی او تأکید کند و از چوب سبک و منسوجات پنبه ای استفاده کنید تا آن را شناور و مطبوع نگه دارید.

4- استفاده از فرش. استفاده از فرش ها روش مناسبی برای طراحی دکوراسیون اواسط قرن هستند. فرش های مدرن با الگوهای هندسی و یا الگوهای رنگی یکپارچه برای فضای خانه مناسب هستند و حس لوکس و تجمل گرایی را ارائه می دهند.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی مدرن میانه و یا اواسط قرن چیست، سبک مدرن اواسط قرن، تاریخچه طراحی داخلی مدرن اواسط قرن، عناصر کلیدی دکوراسیون مدرن اواسط قرن، ویژگی طراحی مدرن اواسط قرن ,
:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

طراحی داخلی مینیمالیستی یک راه عالی برای ایجاد فضایی شیک و بی نظم است که هرگز از مد نمی افتد. این نوع طراحی داخلی از دهه 1960 به عنوان گسترش جنبش هنر مینیمالیستی وجود داشته است. ویژگی بارز فضایی که به سبک مینیمال دکور شده باشد، سادگی و عدم به هم ریختگی آن است. در واقع این سبک بر کارایی و ضرورت استوار است و در آن نباید از مبلمان و اثاثیه غیر ضروری استفاده کرد. همچنین طراحی وسایل موجود در آن باید ساده و بدون جزئیات باشد و آن را به صورت مونوکروماتیک دیزاین کرد.

در این مطلب، درباره طراحی داخلی مینیمالیستی بیشتر خواهید آموخت و نکات مهمی را برای ثبت این زیبایی در خانه خود به دست خواهید آورد. چه بخواهید اتاق نشیمن خود را به روز کنید و چه قصد دارید ایده های طراحی مینیمالیستی را در سرتاسر خانه خود اجرا کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی مینیمالیستی چیست

طراحی داخلی مینیمالیستی چیست؟

مینیمالیسم در لغت یعنی ساده‌گرایی یا کمینه‌گرایی، یک مکتب هنری است که اساس و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌است. از نام‌های دیگر این جنبش abc art و هنر تحت‌اللفظی (literalist art) می‌باشد. ذن در هنر ژاپن و بودبسم در هنر شمال چین از حذف اضافات بر اصل موضوع هنر در مینیاتور و آب مرکب استفاده فراوان برده است.

و امروزه این سبک در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما ریشه دوانده به خصوص در دکوراسیون ساختمان‌ها و منازل جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. مینیمالیسم در معماری و طراحی داخلی سبکی است که در آن به سادگی و آرامش فضا و نشان دادن ویژگی‌های جذاب معماری محیط توجه می‌شود. پالت رنگی مورد استفاده در سبک مینیمال معمولا تک‌رنگ است. به طور کلی رنگ به‌عنوان عنصری اساسی و تعیین‌کننده در این سبک طراحی مورد توجه قرار می‌گیرد. در سبک مینیمال از طراحی پلان آزاد، نور زیاد و مبلمان ساده استفاده می‌شود. تمام این موارد در کنار یکدیگر فضایی آرامش‌بخش و جذاب را خلق می‌کنند و هدف مینیمالیسم این است.

تاریخچه سبک مینمالیسم

تاریخچه سبک مینمالیسم

مینیمالیسم (Minimalism) یک مکتب هنری و یک جنبش هنری است که در همه ی زمینه های هنری کاربرد دارد.این مکتب، را می توان زاییده هنرمندان روس دورهٔ پس از انقلاب اکتبر روسیه دانست که ساختارگرا بودند و به خلاصه‌نمایی و اشکال هندسی گرایش داشتند. مانند مالویچ با مجموعه تابلوهای تماماً سفید. تجربیات هنرمندان روسیه در دهه ۱۹۵۰ و ۶۰ بر هنرمندان اروپا و آمریکا اثر گذاشت و مینیمالیسم در ایالات متحده به سرعت تبدیل به یک جنبش هنری تازه شد که بیشتر با خلق آثار سه بعدی (به جای دو بعدی) همراه بود.

نکات کلیدی طراحی مینیمالیستی

نکات کلیدی طراحی مینیمالیستی

  • رعایت شعار کمتر، بیشتر است
  • تمرکز روی سادگی، کارایی و عملکرد بالا
  • خطوط ساده و تمیز
  • کاربرد مجسمه‌ها در این سبک
  • عدم استفاده از وسایل و تزیینات اضافی
  • پالت رنگی تک‌رنگ یا با رنگ محدود و نقش رنگ به‌عنوان عنصری اصلی و مؤثر برای ایجاد یک محیط آرامش‌بخش
  • استفاده از مواد محدود و مناسب مانند بتن، فولاد، شیشه و چوب
  • توجه به این نکته که هر چیزی مکان و هدفی دارد
  • استفاده از فضا و نور طبیعی
  • استفاده از صنایع دستی
  • طراحی داخلی آرامش بخش و بدون بهم ریختگی با چیدمان پلن باز 

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

دلایل دوست داشتن طراحی داخلی مینیمالیستی

دلایل دوست داشتن طراحی داخلی مینیمالیستی

آیا به یک فضای زندگی مینیمالیستی علاقه دارید، اما کاملا مطمئن نیستید که برای شما مناسب است یا خیر؟ در حالی که مینیمالیسم برای همه مناسب نیست، اما دارای چندین مزیت است که افراد زیادی را جذب می کند.مزیت های طراحی مینیمالیستی عبارتند از:

  • می تواند فضاهای کوچک را بزرگتر نشان دهد.
  • اگر درست انجام دهید، دکوراسیون مینیمال به ندرت از مد می افتد.
  • طراحی داخلی مینیمالیستی بیشتر به کیفیت بستگی دارد تا کمیت. روی قطعات خوش ساخت و جاودانه تمرکز می کند، و شما را از خرید چیزهایی که نیاز ندارید نجات می دهد.
  • مدیریت یک رویکرد مینیمالیستی آسانتر است زیرا شما باید به دنبال قطعات کاربردی و ساده باشید.
  • سبک مینیمالیستی می تواند فضای شما را کم استرس تر و آرام تر کند. فوکوس بدون درهم و برهمی با آسان‌تر یافتن چیزها، استرس را کاهش می‌دهد.
  • خانه هایی با دکوراسیون مینیمالیستی راحت تر تمیز و مرتب می شوند.

لیست می تواند ادامه پیدا کند، اما ما فکر می کنیم شما ایده را دریافت کرده اید. طراحان داخلی چندین دهه است که از دکوراسیون منزل به سبک مینیمالیستی برای ایجاد خانه های ساده و در عین حال شیک استفاده می کنند. و این سبک طرفداران زیادی یافته است.

ویژگی های طراحی داخلی مینیمالیستی

ویژگی های طراحی داخلی مینیمالیستی

طراحی داخلی مینیمالیستی روشی ساده برای سبک دادن به هر خانه یا فضای کاری است که محیطی بدون درهم و برهم ایجاد می کند و در عین حال گرما و راحتی را ارائه می دهد. ویژگی های رویکرد مینیمالیستی در طراحی عبارتند از:

1. خطوط تمیز: طراحی سبک مینیمالیستی توسط عناصر بصری اضافی مهار نمی شود. معماری برای ایجاد طراحی تمیز قابل مشاهده و تاکید است. دکور اغلب دارای سطوح مسطح و صاف و با حداقل الگوها یا جزئیات تزئین شده است.

2. رنگ های تک رنگ: یکی دیگر از اصول کلیدی مینیمالیسم، استفاده از رنگ است. سبک مینیمالیسم از یک پالت رنگ ساده استفاده می کند که اغلب از سایه های مختلف یک رنگ استفاده می کند. رنگ های اشباع شده بیشتر برای جلوه ها در نظر گرفته شده اند، در حالی که بقیه پالت رنگ ها حول سایه های ملایم یا خنثی متمرکز می شوند. پالت تک رنگ و خنثی شامل رنگ‌های سفید، بژ، برنزه، خاکستری و سیاه است.

3. کارکرد: مینیمالیسم بر عناصری با بالاترین اهمیت تمرکز می کند، اتاق را به ماهیت خود می نشاند و فقط عناصر لازم برای زندگی راحت در آن فضای خاص را فراهم می کند. مینیمالیسم شامل استفاده کاربری از فضا است، که به معنای تمرکز بر اثاثیه هدفمند است که در نتیجه قطعات و مبلمان کمتری تولید می شود.

4. فضاهای باز یا پلن باز: سبک مینیمالیستی اغلب دارای پلان های کف باز و نور زیاد است که اتاق خواب یا اتاق نشیمن شما را به فضایی آرام بخش تبدیل می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

6 نکته برای ایجاد طراحی داخلی مینیمالیستی

6 نکته برای ایجاد طراحی داخلی مینیمالیستی

اگر می خواهید دکوراسیون داخلی خود را ساده کنید، در اینجا چند نکته برای ترکیب سبک مینیمالیستی در خانه برای شما آورده ایم:

1. دکوراسیون خود را هدفمند نگه دارید. اصول مینیمالیستی به عملکرد بیش از شکوفایی ارزش می دهد، به این معنی که هر قطعه مبلمان و هنری در خدمت هدفی است. چه بخواهید بر پرتوهای نوردهی تأکید کنید یا بر روی پنجره‌های ساده، دکوراسیون مینیمالیستی شما باید کاربردی و بدون حواس‌پرتی باشد.

2. از بافت استفاده کنید. برای افزودن جذابیت بصری به فضای داخلی مینیمالیستی، از بافت هایی مانند پارچه و بوم استفاده کنید. بافت های مختلف می توانند وزن بصری را به عناصر طراحی شما بدون ازدحام زیبایی شناسی اضافه کنند. در رنگ ها، منسوجات، گچ ها، سنگ مرمر، مبلمان، فرش ها، هنر، چوب ها، قالب ها و سطوح دیگر باید به بافت ها توجه کرد.

3. اثر هنری مناسب را انتخاب کنید. رنگ، شکل، اندازه و بافت جنبه‌های مهمی هستند که باید هنگام انتخاب آثار هنری برای یک اتاق مینیمالیستی در نظر بگیرید، زیرا این عناصر بر نحوه تناسب یک قطعه با سبک مینیمالیستی شما تأثیر می‌گذارند. افزودن آثار هنری بیش از حد به دیوار می تواند بهم ریختگی ایجاد کند، بنابراین باید تعیین کنید که آیا ترجیح می دهید چند اثر با اندازه متوسط یا یک قطعه پررنگ به عنوان نقطه کانونی یک اتاق باشد.

از جزئیات کوچک برای جذاب کردن فضای داخلی استفاده کنید

4. از جزئیات کوچک برای جذاب کردن فضای داخلی استفاده کنید. یک فضای داخلی مینیمالیستی می تواند این خطر را داشته باشد که سرد و خسته کننده به نظر برسد. افزودن جلوه های رنگی کوچک یا منسوجات نرم مانند پشم و پنبه می‌تواند فضا را گرم‌تر کند و احساس راحتی بیشتری به آن بدهد. هدف شما از ایجاد یک خانه مینیمالیستی کاهش شلوغی یک اتاق و در عین حال ایجاد فضایی دلپذیر است.

5. رنگ ها و سایه های خنثی را برای پالت رنگ خود انتخاب کنید. برای اینکه اتاق‌هایتان یک‌نت و یک رنگ نشوند، رنگ‌های مختلف را بدون تحت تأثیر قرار دادن زیبایی‌شناسی اولیه خود در آن بگنجانید. می توانید از ترکیب رنگ های مکمل برای این کار استفاده کنید.

6. از فضای سفید استفاده کنید. استفاده از رنگ سفید در فضای شما می تواند مبلمان و اشیا خانه را برجسته تر نشان دهد. از فضای سفید در پلن باز برای ایجاد تعادل و هماهنگ بین فضای منفی و سایر عناصر اتاق استفاده کنید. اصولا در فضای سفید دیگر اشیاهای خانه در کانون توجه قرار می گیرند.

مطالب مرتبط: 



:: برچسب‌ها: دکوراسیون مینیمالیستی، طراحی داخلی مینیمالیستی، طراحی داخلی مینیمالیستی چیست، تاریخچه سبک مینمالیسم، ویژگی های دکوراسیون داخلی مینیمالیستی ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

شگفت انگیز است که چگونه یک تکه دکور می تواند فوراً یک اتاق کسل کننده و خسته کننده را به چیزی هیجان انگیز تبدیل کند. حضور جسورانه یک فرش با کیفیت بالا در یک فضای داخلی آن را به طرق مختلف افزایش می دهد. از افزودن رنگ بیشتر گرفته تا گرما و انرژی به فضا. درست مانند مبلمان و اثاثیه خاص شما، فرش ها نیز جزء جدایی ناپذیر طراحی داخلی محسوب می شوند، زیرا به همان اندازه برای ایجاد فضاهای خیره کننده مهم هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

در حالی که امروزه انواع فرش های زیادی در بازار موجود است، فرش های کلاسیک از بقیه متمایز هستند. این نوع فرش‌ها که با جزئیات پیچیده و نقوش استادانه تزیین شده‌اند، تضمین می‌ کنند که ظرافت را برای خانه شما به ارمغان بیاورند. آنها نه تنها به دلیل رنگ‌های زنده متمایز و الگوهای نفیسشان بسیار خاص هستند، بلکه به دلیل ساخت بی‌عیب و نقصی که در آن وجود دارد. فرش‌های کلاسیک به دلیل اینکه فضای داخلی را به‌طور بی‌زمانی غنی‌تر می‌کنند و قطعه‌ای ماندگار از تاریخ را به آن‌ها می‌بخشند، در آزمون زمان مقاومت می‌کنند. آنها هرگز قدیمی نمی شوند و بدون توجه به سبک طراحی فعلی می توانند به طور هماهنگ در فضای داخلی ترکیب شوند.

در بین انواع فرش های کلاسیک ، فرش ایرانی و فرش شرقی از پرطرفدارترین آنها هستند. فرش‌های ایرانی با نقوش ظریف گلدوزی و طرح‌های شرقی مشخص می‌شوند. این فرش به دلیل کار بسیار زیاد، گران‌تر از سایر فرش‌های کلاسیک است. نقوش در فرش ایرانی با استفاده از تکنیک هایی که قدمت آن به هزاران سال می رسد، با دست بافته می شود. رنگ های غنی آن برای ایجاد فضایی دنج در خانه مناسب است. این نوع فرش ها مکمل مناسبی برای کفپوش های چوبی هستند و می توانند در هر قسمتی از خانه مانند اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری یا حتی اتاق خواب قرار بگیرند.

چگونه فرش های کلاسیک را در دکوراسیون ترکیب کنیم

یکی دیگر از انواع فرش های کلاسیک ، فرش شرقی است. از نظر طرح، فرش شرقی شباهت زیادی به فرش ایرانی دارد. این فرش‌ها با ظاهری متمایز که به شدت به کشور مبدأ آن بستگی دارد، مشخص می‌شود، این فرش‌ها حس دنیای قدیمی را به نمایش می‌گذارند و آن‌ها را برای خانه‌هایی با الهام از سنت ایده‌آل می‌سازند. این فرش های کلاسیک معمولا از مواد مختلفی مانند ابریشم، پنبه و پشم ساخته می شوند. منشا فرش های شرقی آسیای مرکزی، خاورمیانه، مراکش، هند و آفریقاست.

چگونه فرش های کلاسیک را در دکوراسیون ترکیب کنیم

یک قطعه فرش می تواند به عنوان پایه ای قوی برای توسعه طراحی کلی یک فضا باشد. گنجاندن آن در یک فضای داخلی ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد، اما در واقعیت، به دلیل گزینه های بی پایانی که در بازار ارائه می شود، آسان است. با طرح های بی حد و حصر از طیف گسترده ای از الگوها و رنگ های بی شمار، انتخاب فرش مناسب برای خانه شما نیز می تواند بسیار گیج کننده باشد.

اما ما شما را تشویق می کنیم که نگران نباشید، زیرا ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام فرش کلاسیک برای خانه شما بهترین است. در زیر برخی از دستورالعمل‌های کلیدی در مورد اینکه چگونه می‌توانید فرش‌های کلاسیک استثنایی را در فضای زندگی خود ترکیب کنید، همراه با نکاتی در مورد انتخاب فرش کلاسیک مناسب برای خانه‌تان را بررسی می‌کنیم.

فرش های کلاسیک را با طراحی معاصر ترکیب کنید.

فرش های کلاسیک را با طراحی معاصر ترکیب کنید.

برخلاف تصور رایج، فرش‌های کلاسیک نه تنها مناسب فضای داخلی کلاسیک و سنتی هستند، بلکه می‌توانند در انواع اتاق‌ها بدون توجه به سبک غالب خانه‌تان استفاده شوند. فرش کلاسیک چه در یک شاهکار پیچیده ایرانی با جزئیات و چه در یک فرش گلیم طرح‌دار هندسی ساده، مطمئناً راه خود را برای کار در یک چیدمان معاصر پیدا می‌کند یا با ایجاد یک نقطه کانونی قوی در طراحی یا با ترکیب هماهنگ با همه فرش‌های دیگر. بافت ها در فضای داخلی فرش‌های قدیمی و کلاسیک با خانه‌های مدرن به خوبی هماهنگ می‌شوند، زیرا وقتی در فضای داخلی مینیمال قرار می‌گیرند، به راحتی خودنمایی می‌کنند.

همچنین، نکته کلیدی برای گنجاندن یک فرش کلاسیک در یک فضای داخلی مدرن، استفاده از آن برای ایجاد فضا و سپس اضافه کردن برخی از لوازم کلاسیک مطابق مانند یک صندوق چوبی قدیمی یا یک شمعدان برنجی است. آن را در مقابل مبلمان مدرن قرار دهید که ساده و بدون تزئین هستند تا حال و هوای مدرن را القا کنند. سبک های التقاطی به فرش های کلاسیک ظاهری بروزتری می بخشد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

روش دیگر انتخاب فرش های کلاسیک است که اشکال و نقش های هندسی دارند. سبک مدرن معمولاً با این نوع طرح ها مطابقت دارد زیرا بر فرم ها و اشکال تأکید دارد. برای سبک های معاصر، می توانید اشکال ارگانیک بیشتری مانند الگوهای موج دار، فرم های نیم دایره ای یا خطوط منحنی را امتحان کنید. فرقی نمی کند سبک غالب خانه شما چه باشد، یک فرش کلاسیک می تواند به زیبایی خود را با فضای داخلی تطبیق دهد.

فرش کلاسیک خود را با بقیه طرح رنگ خود کار کنید.

فرش کلاسیک خود را با بقیه طرح رنگ خود کار کنید.

به منظور ایجاد یک ترکیب طراحی هماهنگ برای فضای داخلی خود، مطمئن شوید که رنگ فرش کلاسیک شما با پالت رنگ کلی اتاق شما گره خورده است. یکنواختی رنگ ها را می توان با انتخاب یک ته رنگ در الگوی فرش و چسبیدن به آن از طریق سایر عناصر داخلی به دست آورد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید با یک فرش کلاسیک که دارای سایه‌های قهوه‌ای و حاشیه های سبز است، همراه باشید، لوازمی مانند بالش، گلدان یا آثار هنری متناسب با این رنگ‌ها را بگنجانید. با این حال، اگر نمی خواهید از خنثی بودن یک فضای داخلی مدرن دور شوید، فرشی را انتخاب کنید که رنگی روشن و ظریف داشته باشد تا به طور یکپارچه آن را با فضا ترکیب کند.

چه با هدف ایجاد یک طرح تک رنگ، یک ترکیب مکمل یا یک پالت مشابه، این رویکرد طراحی، ترکیبی ظریف از دکور را ایجاد می کند که فضا را به هم گره می زند.

از فرش کلاسیک خود به عنوان یک قطعه برجسته استفاده کنید.

از فرش کلاسیک خود به عنوان یک قطعه برجسته استفاده کنید.

کنتراست یکی از عناصر کلیدی در طراحی داخلی است. یک فرش کلاسیک چشمگیر جلوه جسورانه ای را ارائه می دهد که می تواند به عنوان جذابیت اصلی برای خانه شما باشد. اگر می خواهید تمرکز ایجاد کنید، از یک موتیف بسیار استادانه استفاده کنید که در طرح داخلی شما ظاهر می شود. فرش های ایرانی به دلیل نقوش پیچیده ای که می توانند آن را در هر فضایی برجسته کنند برای این کار مناسب هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

برای فضای داخلی مدرن مینیمالیستی، معرفی الگو از طریق استفاده از فرش کلاسیک نیز جذابیت بصری بیشتری را به همراه دارد که فضای زندگی شما را جذاب‌تر می‌کند.

الگوهای لایه ای برای ایجاد عمق و بعد در دکوراسیون

الگوهای لایه ای برای ایجاد عمق و بعد در دکوراسیون

فرش کلاسیک رنگ ها و بافت هایی را ارائه می دهد که برای افزودن کنتراست، عمق و بعد به فضا بسیار مناسب هستند. الگوهای لایه‌بندی را می‌توان با استفاده خلاقانه از فرش های منطقه ای، پنجره‌ها و اثاثه یا لوازم داخلی به دست آورد. ترکیب الگوها ممکن است کمی مشکل باشد، زیرا اگر به درستی انجام نشود، خانه شما می تواند به یک آشفتگی بصری ختم شود. با این حال، با استفاده مناسب، تضمین می شود که اتاقی منحصر به فرد را به شما ارائه دهد که شخصیت و جذابیت را به نمایش بگذارد.

اما چگونه الگوها را لایه بندی می کنید؟ اگر می‌خواهید در طراحی خود تجربی‌تر عمل کنید، می‌توانید دو تکه کوچک فرش کلاسیک را با هم ترکیب کنید تا فضای داخلی خانه‌تان هیجان‌انگیزتر شود. دو رنگ متضاد که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به اتاق شما پیچ و تاب عجیبی می بخشد. با این حال، اگر می‌خواهید الگوها را ترکیب کنید اما نمی‌خواهید به شدت تضادهای شدید متعهد شوید، از میان مبلمان نرم خود الگویی را انتخاب کنید که می‌خواهید بر اتاق تسلط داشته باشد. اگر اتاق شما کاغذدیواری پر نقش و نگار دارد، سعی کنید با یک فرش کلاسیک که نقش‌های ظریف و رنگ‌های ملایم دارد، تعادل ایجاد کنید، در حالی که اگر فرش کلاسیک شما خیلی شلوغ است، سعی کنید تعادل اتاق را با نگه داشتن عناصر دیگر حفظ کنید. 

از فرش های کلاسیک برای زنده کردن فضای منفی استفاده کنید.

از فرش های کلاسیک برای زنده کردن فضای منفی استفاده کنید.

با جان بخشیدن به فضاهای نادیده گرفته شده، از نظر کاربرد خلاق باشید. فضاهای منفی مانند راهروها، سرسرا، جلوی شومینه یا کمد، یا کنار تخت شما به اندازه هر قسمتی از خانه شما مهم هستند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که در طراحی کمتر به آنها توجه کنیم. ساده ترین راه برای تبدیل این فضاهای منفی به قسمتی به همان اندازه زیبا از خانه، استفاده از فرش های کلاسیک است. فرش‌ها دکورهای شیکی هستند که می‌توانند بخش بصری جالبی را بدون توجه به مساحت خانه به ارمغان بیاورند.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: فرش کلاسیک، انتخاب فرش، فرش کلاسیک در دکوراسیون، طراحی داخلی، فرش سنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

تصور غلط رایج در بین افراد ناآگاه این است که طراحی داخلی معاصر و طراحی داخلی مدرن را دو اصطلاح یکسان می دانند. اما این کاملا نادرست است. با اینکه عناصر مدرن بخشی از طراحی داخلی معاصر هستند. با این حال، طراحی داخلی معاصر را نمی توان با یک دوره زمانی خاص مرتبط دانست زیرا طراحی مدرن به یک دوره زمانی خاص اشاره دارد در حالی که طراحی معاصر همیشه در حال تغییر و تکامل است. و در عین حال همیشه شیک باقی می‌ماند.

طراحی معاصر یک سبک منحصر به فرد از طراحی داخلی است که ترکیبی از عناصر و ویژگی های سبک های مختلف طراحی داخلی است. طراحی معاصر عناصری را از طراحی داخلی مدرن، مینیمالیسم و هر سبکی از طراحی داخلی وام گرفته است. این سبک همیشه در حال تحول به طرح‌های محبوب لحظه کنونی اشاره دارد که شامل فضاهای باز، خطوط تمیز و ترکیبی از عناصر صنعتی و طبیعی است. بنابراین برای اینکه این سبک خیره کننده را در خانه خود بسازید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه سبک معاصر

تاریخچه سبک معاصر

اگر بخواهیم به منشا طراحی داخلی معاصر اشاره کنیم، به دهه 1970 برمی گردد، زمانی که پست مدرنیسم شکل گرفت. طراحی داخلی معاصر محصول پیشرفت های متعدد در زمینه فناوری و اطلاعات است. انقلاب دیجیتال و جهانی شدن درها را برای آزمایش سبک ها و اشکال طراحی داخلی باز کرد.

نکته جالب در مورد طراحی داخلی معاصر این است که طراحی معاصر حتی قبل از اینکه به طور رسمی به رسمیت شناخته شود در حال شکل گیری بود. نظریه ها و جنبش های ادبی مانند ساختارشکنی راه را برای تشکیل هسته سبک معاصر هموار کردند.

دکوراسیون سبک معاصر چیست؟

سبک معاصر در دهه 1970 تقریباً همزمان با افزایش محبوبیت پست مدرنیسم رایج شد. در ابتدا ترکیبی از سبک ها بود قبل از اینکه به خودی خود قابل تشخیص باشد. طراحی معاصر عناصری را از مدرنیسم و پست مدرنیسم به عاریت گرفته است. همچنین ایده‌هایی از بسیاری از سبک‌های دیگر مانند آرت دکو، آوانگارد و غیره جمع‌آوری کرد.

با این حال، سبک "معاصر" همیشه در حال تغییر است. با گذشت هر دهه، ترندهای دکوراسیون همیشه معاصر در نظر گرفته می شوند. لزوماً به همان روشی که سبک مدرن دارد به یک دوره زمانی خاص گره نخورده است. در عوض، این یک سبک همیشه در حال تکامل است که منعکس کننده آنچه امروز اتفاق می افتد است.

نکات مورد علاقه طراحان برای دکوراسیون معاصر

نکات مورد علاقه طراحان برای دکوراسیون معاصر

  • سبک معاصر برای مینیمالیست‌هایی که به دنبال دوری از چاپ‌های شلوغ، ترکیبی پر سر و صدا از دوران هستند، و برای کسانی که به دنبال ایجاد یک هارمونی ساده و در عین حال کاملاً درک شده بین عناصر مختلف و در عین حال تمرکز بر عناصر معماری یک اتاق هستند، عالی است.
  • یک اتاق نشیمن مدرن و زیبا که دارای ترکیبی از دکوراسیون مدرن و معاصر است.
  • از آنجایی که سبک دکوراسیون معاصر بی انتها است و با رویکردی کلاسیک برای گرد هم آوردن یک اتاق از طریق سادگی لوکس تعریف می شود، ارزش تلاش و سرمایه گذاری را دارد زیرا هرگز از مد نمی افتد و به روز رسانی آن آسان است.

چگونه دکوراسیون معاصر را ایجاد کنیم؟

  • برای یک اتاق نشیمن معاصر، کفپوش های چوبی کلاسیک و قالیچه هایی با طرح ساده و فرش هایی که دارای پرزهای کم با اشکال هندسی هستند، انتخاب کنید.
  • نورپردازی منبع ساده و در عین حال موثر در نمایش دکوراسیون خانه و ویژگی های معماری معاصر است.
  • ترکیبی از فلز، سنگ و شیشه مات یا شفاف استفاده کنید.
  • از عناصر سازه‌ای مانند قالب‌گیری و دیوارهای آجری و لوله‌ها برای شخصیت بیشتر در یک اتاق ساده استفاده کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

ویژگی های سبک طراحی معاصر چیست؟

ویژگی های سبک طراحی معاصر چیست؟

1.بدون درهم ریختگی

قانون شماره یک در اینجا "کمتر، بیشتر" است. بنابراین، مهم است که به خاطر داشته باشید که خانه معاصر را با مجموعه هایی از قطعات ، بیش از حد شلوغ نکنید. این رویکرد به تمام مبلمان و لوازم جانبی معاصر شما اجازه می دهد تا نه تنها نفس بکشند بلکه برجسته شوند. طراحی معاصر با خطوط تمیز و سطوح صاف بدون جزئیات مشخص می شود. بنابراین، در برابر وسوسه تزئین سطوح خود با تصاویر در قاب، زیور آلات یا سایر موارد به هم ریخته مقاومت کنید: در عوض، چند زیور آلات انتخاب شده بیشترین تأثیر را در خانه امروزی شما خواهند داشت.

2.فرم های هندسی

ظاهر زندگی معاصر دنیایی دور از فضای داخلی پر هیاهو است. از آنجایی که فرم های هندسی معاصر یکی از عناصر اساسی طراحی معاصر است، از طرفی این سبک طراحی را از دیگر سبک ها متمایز می کند. برای روشن شدن، این فضاهای داخلی اغلب دارای ترکیبی از خطوط منحنی، مستقیم و ظریف هستند که تا حد امکان ساده هستند. بنابراین، وقتی نوبت به انتخاب مبلمان می رسد، به دنبال اشکال هندسی صاف، ساده و تمیز باشید تا جوهر طراحی داخلی معاصر را به تصویر بکشید.

رنگ های متضاد

3.رنگ های متضاد

رنگ های خنثی و طبیعی بر پالت دکوراسیون معاصر غالب است. بنابراین، اگر قصد ادای احترام به این سبک را دارید، رنگ‌های سیاه، سفید، برنزه و خاکستری باید بخش عمده‌ای از طراحی شما را تشکیل دهند. با این حال، در این سبک می توانید حال و هوای جالب و سرزنده ای نیز ایجاد کنید. بنابراین، اگرچه طراحی معاصر به رنگ های ملایم و خنثی معروف است. اما شما همیشه نیاز دارید که یک رنگ پررنگ و پرانرژی به ترکیب اضافه کنید. برای روشن شدن موضوع، می توانید با ترکیبی از رنگ های روشن و پررنگ در مقابل رنگ های روشن و خنثی بازی کنید. این ویژگی می تواند به شکل یک دیوار، مجموعه ای از بالش ها یا حتی آثار هنری باشد. به عنوان مثال، اگر دیوارها و پنجره ها به رنگ پاستلی رنگ آمیزی شده اند، فریم ها باید خنثی باشند. و اگر دیوار با رنگ گرم رنگ آمیزی شده است، باید از رنگ های خنثی در جای دیگری استفاده شود.

4.بافت های به روز

انواع بافت ها به افزودن جذابیت بصری به فضا کمک می کند. فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ، نیکل و کروم در طراحی معاصر بسیار محبوب هستند، زیرا سطح تمیزی را ارائه می دهند. علاوه بر آن، استفاده از شیشه مات یا تمیز روحیه شما را غنی می کند. معمولاً، کف خانه‌های سبک معاصر باید صاف باشد و از چوب، کاشی یا وینیل استفاده شود. دیوارهای شما می توانند دارای یک نقاشی دیواری متضاد و پیچیده باشند تا فضا را زنده کنند. برای ایجاد ظاهری نرم در خانه خود، سعی کنید چند بافت مختلف اضافه کنید: یک کوسن خز مصنوعی، یک پرده مخملی، یا مجموعه ای از پارچه های ابریشمی تضاد جالبی با بقیه ایجاد می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

مبلمان به سبک معاصر

5.مبلمان به سبک معاصر

اشکال صاف، تمیز و هندسی برای مبلمان مدرن ضروری است. بنابراین، به جای وسایل پر شده یا فلاپی، به دنبال اثاثیه با خطوط صاف و مشخص باشید. بنابراین، قانون اصلی این است که سادگی و بدون تزیینات را حفظ کنید. از پرده‌ها، جزئیات حکاکی‌شده بیش از حد، طرح‌های حاشیه‌ای یا گل‌دار استفاده نکنید، هرگز از پرده‌هایی با حاشیه، با تزئینات یا منگوله دار استفاده نکنید. مبلمان به سبک معاصر اغلب ترکیبی از خطوط منحنی صاف و تمیز است. بنابراین، ساده، بی آلایش و جسورانه پیش بروید.

6.نورپردازی

نورپردازی های فردی و منحصر به فرد در طراحی داخلی معاصر بسیار مهم هستند. عناصر نورپردازی نه تنها از نظر عملکردی استفاده می شوند، بلکه از نظر زیبایی شناختی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، آنها جلوه ای هنری در یک فضای داخلی معاصر هستند. همچنین می توانند برای جلب توجه به آثار هنری و لوازم جانبی از نورپردازی توکار استفاده شوند. لامپ ها ممکن است دارای خطوط مستقیم و روکش فلزی درخشان باشند تا فضایی عالی را ایجاد کنند.

7. تزیین به سبک معاصر

فضای داخلی معاصر بسیار ظریف و ساده است که آن را برای آثار هنری بزرگی که در میان سادگی با خطوط تمیز می درخشند عالی می کند. اگر یک نقاشی اضافه کنید، بوم ها باید بسیار تمیز قاب شوند. قاب های مشکی براق یا مات، چوب طبیعی یا فلز برای کارهای هنری عالی هستند. همچنین می‌توان مجسمه‌های فلزی ساده‌سازی شده یا عکس های سیاه و سفید نیز وجود داشته باشد که می‌تواند حسی سبک به خانه شما بیافزاید. 

 تزیین به سبک معاصر

جمع بندی

برای جمع بندی، ویژگی های طراحی داخلی معاصر بسیار زیاد هستند. با این حال، عمدتاً این سبک در مورد ایجاد فضاهای ظریف و در عین حال خیره کننده است. این طراحی از سادگی مطلق و در عین حال پیچیدگی مطلق تشکیل می شود. با این وجود، اگر توصیه هایی را که در بالا ذکر کردیم را دنبال کنید، مطمئناً یک دکوراسیون معاصر ایجاد خواهید کرد که شبیه هیچ طرح دیگری نیست. 

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی داخلی معاصر، سبک معاصر چیست، تاریخچه سبک معاصر، ویژگی های سبک طراحی معاصر ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

سبک طراحی داخلی مدرن که در اواخر قرن نوزدهم متولد شد، از آن زمان تاکنون بارها و بارها خانه های ما را شکل داده است. این دکوراسیون با یک پالت رنگ خنثی تعریف می شود که در آن فرم از عملکرد پیروی می کند. این سبک دکوراسیون شسته و رفته است و به شدت بر عناصر طراحی ساده مانند خطوط واضح، زوایای قائم و مواد طبیعی متکی است. سبک مدرن همچنین از لهجه‌های شیشه‌ای و استیل برای ایجاد حسی خوشایند و همچنین عناصر فردی تازه استفاده می‌کند که به جای افراط در دکوراسیون مجلل، دارای منطق و کاربردی هستند. چندین دهه است که در خانه ها، ادارات و فضاهای عمومی محبوب بوده است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

اگرچه برای سلیقه همه مناسب نیست، اما دکوراسیون مدرن با مینیمالیسم و سادگی، یک نقطه فروش قوی برای خریداران احتمالی است.

دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟

دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟

سبک محبوب دکور خانه، سبک طراحی مدرن با یک طرح رنگ تک رنگ، اصلاح شده با لبه های تمیز، رویکرد دکوراسیون مینیمال، مواد طبیعی و نور طبیعی مشخص می شود. طراحی مدرن سبک متمایز خود را دارد که به طور خاص به جنبش زیبایی شناسی تاریخی اشاره دارد. اتحاد مواد طبیعی با رنگ های خاکی و فضاهای نامرتب را نشان می دهد.

طراحی مدرن یک دوره زمانی منتخب است که در آغاز قرن با تغییر به سمت صنعتی شدن آغاز شد و واقعاً در تمام نیمه اول قرن محبوبیت یافت. سبک مدرن که ریشه در مدرنیسم دارد، بر تفکر انتزاعی، عملکرد و اشکال اساسی تمرکز دارد. این سبک بازتابی از جنبش هنر مدرن در فضای داخلی خانه با چندین ویژگی مرکزی است.

طراحی داخلی مدرن حول خطوط افقی و عمودی قوی ساخته شده است. ستون های استوانه ای اغلب در این سبک برجسته می شوند. مدرنیسم در مقایسه با رئالیسم، رمانتیسم، و باورهای رنسانس دوران پیشین، طاق‌ها، ستون‌های پرآذین، کرکره‌های پنجره‌ها یا هر گونه تزئینات عجیب و غریب را می‌ریزد. این استایل از مجلل این ویژگی‌ها لذت نمی‌برد و آن‌ها را با نامتقارن و شکل‌های ساده تغییر می‌دهد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

دکوراسیون مدرن در مقابل معاصر

دکوراسیون مدرن در مقابل معاصر

طراحی خانه مدرن که اغلب اشتباه گرفته می شود و مترادف با طراحی معاصر است، از هنرهای تزئینی در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به بلوغ رسید. این واژه به سبکی با دوره زمانی مشخص در تاریخ اشاره دارد. در حالی که طراحی معاصر به روندهای جدید و نوآورانه طراحی در حال حاضر اشاره دارد. قوانین سبک مدرن تقریباً یکسان است، در حالی که قوانین طراحی معاصر همیشه در حال تغییر هستند.

تاریخچه دکوراسیون مدرن

با شروع استفاده در اواخر قرن نوزدهم، سبک مدرن در طول دهه 1930 به اوج خود رسید. گرچه پس از آن با ظهور جنبش هایی مانند پست مدرنیسم در دنیای طراحی، روند طراحی مدرن به آرامی کاهش یافت، اما سبک مدرن تا به امروز باقی مانده است. «فرم از عملکرد پیروی می کند» یکی از مهم ترین کدهای طراحی مدرن است که به جای عناصر زیبایی شناختی یا آراسته، بر ایجاد فضایی کاربردی تمرکز دارد. این دوره شاهد خانه‌هایی بود که به سبک مدرن طراحی شده‌اند و دارای پلان‌های باز، پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ، اشکال و نقش‌های هندسی، عناصر طبیعی و خطوط صاف بود که فضای داخلی را با بیرون تداعی می‌کرد.

دکوراسیون مدرن با استفاده از مواد طبیعی مانند فلزات، شیشه، وینیل و تخته سه لا ریشه های آلمانی و اسکاندیناویایی دارد. منشاء طراحی مدرن را می توان در طراحی باهاوس آلمان و طراحی اسکاندیناوی جستجو کرد. باهاوس یک مکتب آلمانی طراحی و جنبش هنری متعاقب آن در اوایل قرن بیستم، عناصری از عملکرد مینیمالیستی و آزمایش‌هایی با شکل ارائه کرد. سبک طراحی نیز متاثر از هنر مدرن بود که گرایش‌های حداکثری طراحی ویکتوریایی را رد کرد تا مانترای فرم و عملکرد آن را در اولویت قرار دهد. ویژگی های آن غالب شامل پنجره های کف تا سقف، فضاهای نشیمن باز و سقف های مسطح است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

ویژگی های دکوراسیون مدرن

ویژگی های دکوراسیون مدرن

طراحی مدرن نفسی از هوای تازه با عناصر تعیین کننده ساده در دورانی است که فضای داخلی کوچکتر و کوچکتر می شود. در ادامه با ویژگی های کلیدی دکوراسیون مدرن برای ایجاد سبک طراحی داخلی مدرن آشنا می شوید.

خطوط تمیز و شفاف

فضای داخلی مدرن با خطوط تمیز، صاف و حداقل عناصر تزئینی متمایز می شود. این سبک بر منحنی های کمتر و لبه های واضح تأکید دارد. اغلب عناصر سازه ای مانند بتن یا تیرها را در معرض دید قرار می دهد. این بخشی از سهم صنعتی شدن در سبک مدرن است. طراحی مدرن در قوس ها و منحنی های مجلل افراط نمی کند، بلکه از خطوط افقی و عمودی به اندازه کافی استفاده می کند.

مینیمالیست

فضای داخلی مدرن بدون درهم و برهمی و بدون شکوفایی غیر ضروری است. این ویژگی عملکردی را بیش از مد برجسته می کند که از مینیمالیسم آرام طراحی اسکاندیناوی و پایبندی سخت به عناصر ساده الهام گرفته شده است. این سبک پادزهری برای همتایان افراطی و زیاده‌رو خود شد.

پلان طبقه باز

پلان طبقه باز

پلان های طبقه باز روشی درخشان برای حل مشکل فضاهای بهم ریخته در خانه ها و آپارتمان های کوچک است. پلان های طبقه باز و گرایش های طراحی مینیمالیستی می توانند به ایجاد محیطی دلپذیر و راحت کمک کنند. این روند می تواند به تأکید بر سادگی، نور طبیعی و باز بودن فضا کمک کند.

داخلی بی تکلف

سبک طراحی داخلی مدرن بسیار ساده است. از فضاها و اشیاء کاربردی برای ایجاد فضای داخلی بی تکلف استفاده می کند. هیچ چیز مجلل یا عجیبی را در یک فضای داخلی مدرن که کاربرد عملی نداشته باشد، پیدا نخواهید کرد.

مواد طبیعی و نور

استفاده از مواد طبیعی و نور طبیعی در فضای داخلی مدرن تشویق می شود. یک رویکرد بدون سر و صدا از مواد جدیدی مانند بتن و فولاد استفاده کرد و به سبک عمق بخشید. چوب های رنگ نشده، فلزات، چرم و رنگ های تک رنگ اغلب در طراحی مدرن مشاهده می شوند. نور طبیعی اجازه دارد از طریق بسیاری از پنجره ها که معمولاً بدون تزئین هستند، عبور کند. نور طبیعی به فضا حس گرم، دلپذیر و جادار می بخشد.

مبلمان ساده و کاربردی

مبلمان مدرن ساده و کاربردی است. روکش های چرم و پارچه، روکش های چوبی، شیشه، کروم، استیل و بتن برخی از روکش های متداول مبلمان مدرن هستند. اثاثیه کم ارتفاع و افقی را با خطوط تمیز به سبک مدرن پیدا خواهید کرد. مبلمان مدرن با سطوح صاف و تزئینات کم، به شعار اساسی سبک طراحی مدرن پایبند است.

هنر مدرن

هنر مدرن

هنر مدرن یکی از راه‌های گنجاندن سبک در خانه شماست. هنرمندان مدرنیست رویکردهای سنتی ایده آلیستی رئالیسم را تحقیر کردند. آنها انتخاب کردند که آثار هنری رسا در رنگ های شاداب و فرم های غیر معمول خلق کنند. این سبک دارای هنر انتزاعی، کوبیسم و فوویسم است تا جوهر دیدگاه مدرن را به تصویر بکشد.

جنبش مدرنیسم با دور شدن از استفاده از مصالح ساختمانی و طراحی سنتی مانند چوب، سنگ و آجر شروع به گسترش کرد و در عوض شروع به تمرکز بر مواد صنعتی از جمله شیشه، فولاد و بتن کرد. شناخته شده ترین و تأثیرگذارترین فلسفه طراحی توسط مدرسه طراحی آلمانی باهاوس در دهه 1920 ایجاد شد که زیبایی شناسی طراحی آن بر این باور متمرکز بود که فرم باید با عملکرد ترکیب شود.

این اصل شاهد ظهور طراحی مدرن و سبکی بود که امروزه می شناسیم و همچنان از آن استفاده می کنیم. از نمای کاملاً سفید مینیمالیسم، صنعت گرایی و فضای داخلی اسکاندیناویایی گرفته تا اشکال غنی تر و جسورانه تر مدرن روستایی.

چگونه دکوراسیون مدرن را بسازیم؟

چگونه دکوراسیون مدرن را بسازیم؟

سبک طراحی مدرن ممکن است یک تعریف واحد نداشته باشد، اما سبکی است که مجموعه ای از سبک های طراحی را مشخص می کند. سبک مدرن که برگرفته از نیاز به سادگی است، رویکردی کم‌رنگ به دکوراسیون دارد. راه های زیادی برای القای طراحی داخلی مدرن به خانه شما وجود دارد.

  • از طریق رنگ: می توانید دیوارها را با رنگ های خنثی مانند خاکستری یا کرم رنگ کنید و آنها را با اثاثیه تیره تر برای چیدمان با کنتراست بالا بپوشانید.
  • پلان باز: خراب کردن دیوارهای جداکننده می تواند شروعی برای تداعی طراحی مدرن در خانه شما باشد. پلان های باز در قلب این سبک قرار دارند و می توانند مناطق وسیع و به هم پیوسته را ارائه دهند.
  • مبلمان: مبلمان نمادین مانند صندلی Eames Lounge، صندلی بارسلونا و صندلی لاله از جمله چند نمونه از سبک طراحی هستند. اکثر این قطعات با تخته سه لا و چرم ترکیب می شوند که می توانند به شما کمک کنند تا مبلمان مدرن را در خانه خود بگنجانید.
  • مواد طبیعی: از آنجایی که مواد طبیعی به طور مجلل در طراحی مدرن استفاده می شوند، می توانید از کروم صیقلی، چوب طبیعی و چرم آنیلین برای ظاهری صاف استفاده کنید.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون مدرن، طراحی داخلی مدرن، دکوراسیون داخلی مدرن چیست؟، تاریخچه دکوراسیون مدرن، ویژگی های دکوراسیون مدرن ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش‌ها در صورت قرار گرفتن در مناطق پر رفت و آمد مستعد ریزش پرز و تخریب هستند. فرش‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که اگر به درستی از آنها مراقبت شود، بادوام، کاربردی و ماندگار باشند. با این حال، حتی اگر اقدامات احتیاطی مناسب را برای محافظت از فرش و موکت خود در برابر ریزش پرز انجام دهید، نخ‌ها در نهایت شل می‌شوند و الیاف در معرض شکستگی قرار می‌گیرند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

این ممکن است باعث شود که به اینترنت بروید و در مورد چگونگی جلوگیری از ریزش فرش یا بهتر بگوییم نحوه جلوگیری از ریزش پرز فرش جستجو کنید. استفاده از اینترنت برای یافتن نحوه محافظت موثر از فرش خود می تواند یک تجربه فوق العاده باشد. منابع زیادی وجود دارد که نحوه جلوگیری از ریزش پرز فرش قدیمی را بیان می کند یا اسپری برای جلوگیری از ریزش پرز ارائه می دهد، اما ممکن است تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی شبه علم است، دشوار باشد.

چه چیزی باعث ریزش پرز فرش می شود؟

چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است ریزش پرز فرش رخ دهد. اولاً، شایع ترین دلیل، ساییدگی و پارگی عمومی است. با گذشت زمان، الیاف شکسته شده و باعث شل شدن نخ ها و رها شدن از پایه فرش می شوند. جدا از ساییدگی و پارگی پیشرونده، ریزش پرز فرش می تواند عارضه ای از قرار گرفتن در معرض رطوبت یا دما باشد. رطوبت بیش از حد و آب و هوای بسیار گرم می تواند از نظر بیوشیمیایی اجزای تشکیل دهنده فرش ها را تغییر دهد.

محافظت از فرش شما در برابر ریزش پرز

محافظت از فرش شما در برابر ریزش پرز

اکنون ممکن است تعجب کنید که به جای خرید فرش جدید، چگونه می توانم فرش خود را از ریزش پرز در آینده محافظت کنم؟ خوب، چندین راه حل مختلف وجود دارد که می توانید پیاده سازی کنید، و آنها در زیر لیست شده اند.

  • فرش را به طور مرتب جاروبرقی بکشید و الیاف آن را کوتاه کنید تا از گره خوردن و شل شدن آن جلوگیری کنید. نخ های شل را نکشید، فقط آنها را کوتاه کنید.
  • مطمئن شوید که هنگام تمیز کردن فرش با ملایمت رفتار می کنید. لکه ها را به آرامی مالش دهید و از مالش دادن بیش از حد خودداری کنید. همچنین از استفاده از مواد شوینده نامناسب توصیه شده توسط سایت های دیگر خودداری کنید. برخی از این مواد شیمیایی حاوی مواد خطرناکی هستند که می توانند به الیاف فرش آسیب بزنند.
  • از قرار دادن فرش در مناطقی که تردد پا زیاد است خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض فعالیت بیش از حد می تواند به سرعت به الیاف آسیب برساند و به ناچار باعث ریزش پرز شود.
  • خرید یک ترمز فرش را در نظر بگیرید. قرار دادن یک پد فرش در زیر فرش شما می تواند بالشتک و پشتیبانی بیشتری را ایجاد کند. این کار مانع از جذب شوک وارده به فرش توسط ترافیک می شود.
  • فرش خود را به صورت دوره ای بچرخانید. این به قسمت های مختلف فرش شما اجازه می دهد تا در معرض ترافیک قرار گیرند و از انجام فعالیت های تکراری در مکان های مشابه جلوگیری کنید.
  • با یک سرویس قالیشویی حرفه ای در منطقه خود که در مورد تمیز کردن فرش آگاه است، مشورت کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

امیدواریم این فهرست بتواند بینش بیشتری در مورد اینکه چگونه می توانید به طور موثر از ریزش فرش جلوگیری کنید، به شما ارائه دهد. اگر چه، اگر متوجه شدید که نمی خواهید زمان زیادی را به مراقبت از فرش اختصاص دهید، پس خرید فرشی را در نظر بگیرید که محل ریزش نباشد.

فرش های بدون ریزش پرز

فرش های بدون ریزش پرز

اگر به دنبال جایگزینی فرش قدیمی خود و جلوگیری از ریزش پرز فرش در آینده هستید، ممکن است به شما توصیه شود که یک فرش جدید بدون ریزش را خریداری کنید. فرش هایی که از مواد نایلون، اکرلیک و پلی استر ساخته شده اند برای مصرف کنندگانی که به دنبال فرش های ضد ریزش پرز هستند توصیه می شود. تمیز کردن و نگهداری آنها بسیار آسان است و کمتر در معرض آسیب های جبران ناپذیر در مناطق ترافیکی سنگین هستند.

علاوه بر این، گزینه ای برای خرید فرش های بدون ریزش که حاوی الیاف طبیعی هستند وجود دارد، بنابراین فرش های جوت یا فرش های ویسکوزی که به طور محکم به هم رزوه می شوند ممکن است بهترین گزینه شما باشند. مانند فرش فعلی شما، این فرصت برای یافتن فرش های مشابه در رنگ و سبک وجود دارد. به عنوان مثال، فرش های آبی، فرش های مشکی و فرش های نخی وجود دارد که می توانید آنها را خریداری کنید. امکانات بی پایان هستند.

صرف نظر از سبک شما، گزینه‌های فرش بدون ریزش پرز حاوی مقدار کمی پرز هستند، به این معنی که نخ‌های کمتری در طول زمان مستعد تخریب و آسیب‌های مکرر هستند. این امر آن را به یک راه حل موثر و معتبر برای قرار دادن در داخل خانه شما تبدیل می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

مهم ترین چیز خرید هوشمندانه فرش است

مهم ترین چیز خرید هوشمندانه فرش است

هنگام انتخاب فرش برای خانه خود و مهمتر از آن، انتخاب فرشی متناسب با نوع کف خود، بسیار آسان است که به سمت فرش های الیاف مصنوعی با قیمت پایین تر کشیده شوید. در حالی که هیچ ایرادی در فرش های الیاف مصنوعی وجود ندارد، نکاتی وجود دارد که باید قبل از خرید از آنها آگاه باشید. این موارد در زیر مشخص شده است:

  • آنها بیشتر از فرش های الیاف طبیعی می ریزند.
  • آنها می توانند بیشتر از فرش های الیاف طبیعی آسیب ببینند.
  • آنها باید بیشتر تعویض شوند.

اما همانطور که قبلا گفته شد فرش هایی که از مواد نایلون، اکرلیک و پلی استر ساخته شده اند برای مصرف کنندگانی که به دنبال فرش های ضد ریزش پرز هستند توصیه می شود.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: نگهداری فرش، محافظت از فرش در برابر ریزش پرز، محافظت از فرش، ریزش پرز فرش، مراقبت از فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش‌ها در صورت قرار گرفتن در مناطق پر رفت و آمد مستعد ریزش پرز و تخریب هستند. فرش‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که اگر به درستی از آنها مراقبت شود، بادوام، کاربردی و ماندگار باشند. با این حال، حتی اگر اقدامات احتیاطی مناسب را برای محافظت از فرش و موکت خود در برابر ریزش پرز انجام دهید، نخ‌ها در نهایت شل می‌شوند و الیاف در معرض شکستگی قرار می‌گیرند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

این ممکن است باعث شود که به اینترنت بروید و در مورد چگونگی جلوگیری از ریزش فرش یا بهتر بگوییم نحوه جلوگیری از ریزش پرز فرش جستجو کنید. استفاده از اینترنت برای یافتن نحوه محافظت موثر از فرش خود می تواند یک تجربه فوق العاده باشد. منابع زیادی وجود دارد که نحوه جلوگیری از ریزش پرز فرش قدیمی را بیان می کند یا اسپری برای جلوگیری از ریزش پرز ارائه می دهد، اما ممکن است تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی شبه علم است، دشوار باشد.

چه چیزی باعث ریزش پرز فرش می شود؟

چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است ریزش پرز فرش رخ دهد. اولاً، شایع ترین دلیل، ساییدگی و پارگی عمومی است. با گذشت زمان، الیاف شکسته شده و باعث شل شدن نخ ها و رها شدن از پایه فرش می شوند. جدا از ساییدگی و پارگی پیشرونده، ریزش پرز فرش می تواند عارضه ای از قرار گرفتن در معرض رطوبت یا دما باشد. رطوبت بیش از حد و آب و هوای بسیار گرم می تواند از نظر بیوشیمیایی اجزای تشکیل دهنده فرش ها را تغییر دهد.

محافظت از فرش شما در برابر ریزش پرز

محافظت از فرش شما در برابر ریزش پرز

اکنون ممکن است تعجب کنید که به جای خرید فرش جدید، چگونه می توانم فرش خود را از ریزش پرز در آینده محافظت کنم؟ خوب، چندین راه حل مختلف وجود دارد که می توانید پیاده سازی کنید، و آنها در زیر لیست شده اند.

  • فرش را به طور مرتب جاروبرقی بکشید و الیاف آن را کوتاه کنید تا از گره خوردن و شل شدن آن جلوگیری کنید. نخ های شل را نکشید، فقط آنها را کوتاه کنید.
  • مطمئن شوید که هنگام تمیز کردن فرش با ملایمت رفتار می کنید. لکه ها را به آرامی مالش دهید و از مالش دادن بیش از حد خودداری کنید. همچنین از استفاده از مواد شوینده نامناسب توصیه شده توسط سایت های دیگر خودداری کنید. برخی از این مواد شیمیایی حاوی مواد خطرناکی هستند که می توانند به الیاف فرش آسیب بزنند.
  • از قرار دادن فرش در مناطقی که تردد پا زیاد است خودداری کنید. قرار گرفتن در معرض فعالیت بیش از حد می تواند به سرعت به الیاف آسیب برساند و به ناچار باعث ریزش پرز شود.
  • خرید یک ترمز فرش را در نظر بگیرید. قرار دادن یک پد فرش در زیر فرش شما می تواند بالشتک و پشتیبانی بیشتری را ایجاد کند. این کار مانع از جذب شوک وارده به فرش توسط ترافیک می شود.
  • فرش خود را به صورت دوره ای بچرخانید. این به قسمت های مختلف فرش شما اجازه می دهد تا در معرض ترافیک قرار گیرند و از انجام فعالیت های تکراری در مکان های مشابه جلوگیری کنید.
  • با یک سرویس قالیشویی حرفه ای در منطقه خود که در مورد تمیز کردن فرش آگاه است، مشورت کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

امیدواریم این فهرست بتواند بینش بیشتری در مورد اینکه چگونه می توانید به طور موثر از ریزش فرش جلوگیری کنید، به شما ارائه دهد. اگر چه، اگر متوجه شدید که نمی خواهید زمان زیادی را به مراقبت از فرش اختصاص دهید، پس خرید فرشی را در نظر بگیرید که محل ریزش نباشد.

فرش های بدون ریزش پرز

فرش های بدون ریزش پرز

اگر به دنبال جایگزینی فرش قدیمی خود و جلوگیری از ریزش پرز فرش در آینده هستید، ممکن است به شما توصیه شود که یک فرش جدید بدون ریزش را خریداری کنید. فرش هایی که از مواد نایلون، اکرلیک و پلی استر ساخته شده اند برای مصرف کنندگانی که به دنبال فرش های ضد ریزش پرز هستند توصیه می شود. تمیز کردن و نگهداری آنها بسیار آسان است و کمتر در معرض آسیب های جبران ناپذیر در مناطق ترافیکی سنگین هستند.

علاوه بر این، گزینه ای برای خرید فرش های بدون ریزش که حاوی الیاف طبیعی هستند وجود دارد، بنابراین فرش های جوت یا فرش های ویسکوزی که به طور محکم به هم رزوه می شوند ممکن است بهترین گزینه شما باشند. مانند فرش فعلی شما، این فرصت برای یافتن فرش های مشابه در رنگ و سبک وجود دارد. به عنوان مثال، فرش های آبی، فرش های مشکی و فرش های نخی وجود دارد که می توانید آنها را خریداری کنید. امکانات بی پایان هستند.

صرف نظر از سبک شما، گزینه‌های فرش بدون ریزش پرز حاوی مقدار کمی پرز هستند، به این معنی که نخ‌های کمتری در طول زمان مستعد تخریب و آسیب‌های مکرر هستند. این امر آن را به یک راه حل موثر و معتبر برای قرار دادن در داخل خانه شما تبدیل می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

مهم ترین چیز خرید هوشمندانه فرش است

مهم ترین چیز خرید هوشمندانه فرش است

هنگام انتخاب فرش برای خانه خود و مهمتر از آن، انتخاب فرشی متناسب با نوع کف خود، بسیار آسان است که به سمت فرش های الیاف مصنوعی با قیمت پایین تر کشیده شوید. در حالی که هیچ ایرادی در فرش های الیاف مصنوعی وجود ندارد، نکاتی وجود دارد که باید قبل از خرید از آنها آگاه باشید. این موارد در زیر مشخص شده است:

  • آنها بیشتر از فرش های الیاف طبیعی می ریزند.
  • آنها می توانند بیشتر از فرش های الیاف طبیعی آسیب ببینند.
  • آنها باید بیشتر تعویض شوند.

اما همانطور که قبلا گفته شد فرش هایی که از مواد نایلون، اکرلیک و پلی استر ساخته شده اند برای مصرف کنندگانی که به دنبال فرش های ضد ریزش پرز هستند توصیه می شود.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: نگهداری فرش، محافظت از فرش در برابر ریزش پرز، محافظت از فرش، ریزش پرز فرش، مراقبت از فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

اگر به طراحی داخلی غنی و لایه ای علاقه مند هستید که مجموعه ای از دوران ها و حرکات را برجسته می کند، طراحی داخلی به سبک التقاطی ممکن است مسیر درستی برای در نظر گرفتن خانه شما باشد. اما چرا سبک التقاطی؟ سبک التقاطی همه چیز در مورد هارمونی و ترکیب سبک های متفاوت، کنار هم قرار دادن بافت ها، و رنگ های متضاد برای ایجاد اتاقی منسجم و زیبا است که در مجلات دکوراسیون منزل جای خود را گرفته است، زیرا این یک سبک طراحی بسیار جذاب است. با آزادی عملی که در طراحی داخلی التقاطی وجود دارد همه چیز مورد آزمایش قرار میگیرد، که همین باعث میشود از این سبک لذت ببرید. اگر فکر کنار هم قرار دادن ترکیبی درخشان از مبلمان سبک التقاطی را دارید، ما راهنمای مفیدی را با توصیه‌هایی از طراحان داخلی دکور جمع‌آوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند فضای متنوع خود را با اقتدار ایجاد کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی التقاطی چیست

طراحی داخلی التقاطی چیست؟

طبق فرهنگ لغت، التقاطی به معنای انتخاب و استفاده از عناصری است که بهترین عناصر را در همه سیستم ها و سبک ها در نظر می گیرد. و همین امر در مورد طراحی داخلی متنوع نیز صادق است. این سبک ترکیبی از سبک ها و عناصر مختلف برای ظاهری منحصر به فرد است. در نتیجه، این سبک طراحی مورد علاقه طرفداران است، زیرا می توان آن را متناسب با شخصیت و ترجیحات فردی تنظیم کرد. تاریخچه سبک التقاطی به قرن هجدهم باز می گردد و اما با گذشت زمان، ترکیب چند سبک شروع به کار کرد و توسط دنیای طراحی داخلی پذیرفته شد. طراحان داخلی برای ایجاد فضاهای زیبا، متمایز و فردی شروع به آزمایش رنگ ها، الگوها و دکور کردند.

یک پالت رنگی انتخاب کنید

1- یک پالت رنگی انتخاب کنید

انتخاب مجموعه ای از رنگ های اصلی برای طراحی به سبک التقاطی یک نقطه شروع عالی است و به عنوان یک راهنما به ویرایش و ایجاد ظاهری منسجم به شما کمک می کند. همچنین به جمع کردن عناصر طراحی التقاطی کمک می کند تا تعادل را بتوانید ایجاد کنید. پیشنهاد می کنیم برای شروع یک رنگ خنثی و یک رنگ برجسته انتخاب کنید. استفاده از یک رنگ خنثی آرام بخش با یک رنگ پایه برجسته اجازه می دهد تا یک لایه متفاوت ایجاد شود و از احساس طاقت فرسا در اتاق جلوگیری می کند.

این رنگ خنثی در کنار رنگ انتخابی شما معجزه می کند، به خصوص زمانی که در جنبه های مختلف اتاق اعمال شود تا فضایی هماهنگ به جای فضای نامتناسب و نامنظم ایجاد کند. همانطور که پیش می روید، با شروع دو رنگ کلاسیک، به پالت اصلی سبک التقاطی خود اضافه کنید و آن را گسترش دهید تا ظاهری مطالعه شده و در عین حال ظریف از دکوراسیون خانه التقاطی داشته باشید.

دیوارپوش های ساده

2- دیوارپوش های ساده

هنگام ترسیم مسیر خود برای تکمیل دکوراسیون سبک التقاطی، بهتر است دیوارهای خود را ساده نگه دارید. کاغذ دیواری های طرح دار می توانند استفاده از عناصر طرح دار دیگر را دشوار کنند. دیوارها با رنگ آمیزی ساده، پایه ای محکم برای به ارمغان آوردن دکورهای التقاطی ایجاد می کنند تا توجه را بیشتر جلب کنند. و از طرف دیگر افزودن لوازم جانبی پر انرژی به یک پس زمینه ساده بسیار ساده تر از افزودن لوازم جانبی ساده به یک پس زمینه شلوغ است. شما با داشتن دیوارهای ساده جایگزین های بسیار بیشتری خواهید داشت.

به علاوه، دیوارهای رنگ شده به کار کمتری نسبت به استفاده از پوشش های دیواری پرانرژی نیاز دارند. این بدان معنا نیست که شما فقط یک گزینه دارید، رنگ سفید یا رنگ های تیره و روشن به یک اندازه کارایی دارند. رنگ‌های تیره‌تر گرما و عمق می‌بخشند، در حالی که رنگ‌های روشن هر فضایی را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهند و دکوراسیون بوهمیای التقاطی را برجسته می کنند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

الگوها در سبک التقاطی

3- الگوها در سبک التقاطی

اینجاست که شخصیت سبک التقاطی شروع به ظهور می کند و هنگام ایجاد یک فضای طراحی داخلی التقاطی، باید جسارت بیشتری به خرج دهید، زیرا می توانید با الگوهای رسا بازی کنید و سبک ها را ترکیب و مطابقت دهید تا ببینید چه چیزی با هم هماهنگ هست و چه چیزی نه.

به استفاده از رنگ ها و رنگ های مشابه در طرح دکور متنوع خود ادامه دهید و در عین حال دو رنگ اصلی خود را در نظر داشته باشید. فضا را با ترکیب های غیرمنتظره ای از الگوها که لزوماً با هم همخوانی ندارند، مختل کنید. زیرا تضاد باعث ایجاد جذابیت می شود. اقلامی را که معمولاً مخالف یکدیگر هستند با هم جفت کنید، از تضاد الگوها و رنگ‌ها دوری نکنید چون به شما کمک می‌کنند حسی منحصر به فرد ایجاد کنید.

بافت طراحی داخلی التقاطی

4- بافت طراحی داخلی التقاطی

عنصر کلیدی برای یک سبک التقاطی کنتراست است، استفاده از بافت های مختلف در فضای داخلی شما می تواند یک راه حل سریع باشد. بافت‌های مختلف را در مقابل یکدیگر قرار دهید تا حس التقاطی به یاد ماندنی در خانه شما ایجاد شود. تلفیق بافت های مختلف از نظر بصری خیره کننده است. و راه کار هوشمندانه برای انجام این کار استفاده از این تلفیق با دوزهای کوچک در سراسر خانه است. بعنوان مثال بافت‌های صاف را در کنار بافت‌های ناهموار و نازک سطوح مرمر را در مقابل چوب، مبل‌های مجلل را در برابر میز قهوه‌خوری صنعتی و قالیچه های طرح دار را در کنار قالی های کرک دار قرار دهید. این تضاد چیزی است که در قلب فضاهای داخلی خلاقانه نهفته است.

دیوار گالری به سبک التقاطی

5- دیوار گالری به سبک التقاطی

هیچ فضایی زیباتر از یک اتاق نشیمن به سبک التقاطی برای گنجاندن دیوار گالری وجود ندارد. ترکیب قاب‌های مختلف کاملاً با روحیه مطابقت دارد و شما از ایجاد یک دیوار گالری با رنگ، ابعاد و سبک شخصی در یک اتاق نشیمن بی‌نظیر لذت خواهید برد. یک گالری روی دیوارهای ساده نیز عالی به نظر می رسد زیرا شما می توانید به تخیل و شخصیت خود اجازه دهید تا علایق تان را با استفاده از قاب ها معرفی کند و به فضایتان شخصیت دهد.

دیوار گالری همچنین به شما امکان می دهد نقاط کانونی متمایز ایجاد کنید. داشتن چیزی برای تمرکز در اتاقی که دارای ترکیبی آشفته است، به چشم اجازه می دهد تا حرکت کند، و این برای احساس سنگینی که یک اتاق به سبک التقاطی می تواند ایجاد کند عالی است. سبک های مختلف قاب را برای تکمیل قطعات هنری که در آنها قرار می دهید انتخاب کنید. برای افرادی که از بودجه خود آگاه هستند، تهیه قاب‌ها از مغازه‌های دست دوم و سفارشی کردن آن‌ها با رنگ‌های مشابه، ایده‌ای عالی برای ایجاد دکور غیرمتعارف با بودجه کم است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

سبک های مختلف مبلمان به سبک التقاطی

6- سبک های مختلف مبلمان به سبک التقاطی

تطبیق سبک‌های مختلف طراحی مبلمان یکی دیگر از راه‌های سرگرم‌کننده و هوشمندانه برای تسلط بر دکوراسیون اتاق نشیمن، دکوراسیون اتاق خواب و به طور کلی دکوراسیون متنوع خانه است، زیرا جایی وجود نخواهد بود که مجموعه‌ای از کالاها برجسته نباشد. در اصل، این همان چیزی است که دکوراسیون سبک التقاطی دارد، ترکیبی از قدیمی، جدید، مدرن و کلاسیک.

سبک های التقاطی برای به نمایش گذاشتن اثاثیه فوق العاده و قطعات منحصر به فرد صنایع دستی مناسب هستند. از ویژگی هایی که قبلاً در خانه خود دارید استفاده کنید و آنها را با قطعات جدید مقایسه کنید تا از آنچه که از قبل دارید بهترین استفاده را ببرید.

دکور خانه التقاطی: اشیاء بیانیه

7- دکور خانه التقاطی: اشیاء بیانیه

هدف بیانیه شما هر چه باشد و هر طور که آن عبارت را بیان می کند، باید پررنگ باشد. هر قطعه مبلمان و دکوراسیون می تواند داستانی داشته باشد، اما اشیاء بیان همان چیزی هستند که به اتاق شما می افزایند. به مجسمه‌ها، گلدان‌ها، لوسترها، چراغ‌های رومیزی فکر کنید. برای به دست آوردن یک طرح دکور التقاطی عالی، یک مورد را انتخاب کنید تا واقعاً آن مکان را خاص جلوه بدهد یا مجموعه ای از آیتم های مورد علاقه خود را ایجاد کنید و با افتخار آنها را به نمایش بگذارید. البته انتخاب چند مورد بستگی به اندازه اتاق شما دارد، اگر اتاق بزرگ باشد می توانید چند آیتم انتخاب کنید.

 به هم ریختگی ممنوع

8- به هم ریختگی ممنوع

احتیاط کنید زیرا می توان به راحتی اجازه داد که طراحی التقاطی در یک اتاق به هم ریخته، و بیش از حد شلوغ باشد. هر چیزی و یا قطعه ای باید جایی در اتاق داشته باشد. اجازه دهید اقلام و لوازم جانبی بدون ایجاد فشار بر فضا و سطوح شما صحبت کنند و مطمئن شوید که وسایل مهم در دکوراسیون اطراف گم نشوند. همه چیز را مرتب نگه دارید و فقط باارزش ترین دارایی خود را به نمایش بگذارید. اگر فکر می کنید که در یک اتاق بیش از حد وسایل وجود دارد، یک قدم به عقب بردارید و از منظر دیگری به آن نگاه کنید، یا برای بررسی جزئیات آن عکس بگیرید. طراحی داخلی التقاطی سبکی در مورد ارائه شخصیت شما در یک اتاق است. برای خانه ای به سبک التقاطی خود محدودیت های زیادی قائل نباشید. خود را از قوانین سخت و خسته کننده مرتبط با طراحی داخلی سنتی رها کنید. به تخیل خود اجازه دهید آزادانه اجرا شود و با امتحان کردن لذت ببرید.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی داخلی التقاطی، دکوراسیون به سبک التقاطی، طراحی داخلی التقاطی چیست، عناطر طراحی التقاطی ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش هریس یکی از نمادهای هنر ایران و ایرانی در جهان است که دیدن نقش و نگارهای آن تقریباً دلیل محبوبیت این فرش در جهان را نشان می دهد. شهرستان هریس که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است به خوبی نشان می دهد که هنر قالی بافی و قالی دستباف در این استان تنها معطوف به شهر تبریز نیست و فرش های هریس به دلیل کاربری توانسته اند از طرح های متنوعی استفاده کنند. فرش‌های هریس به دلیل رنگ‌های جسورانه و طراحی منحصر به فردشان که از یک مدال بزرگ با قطعات گوشه‌ای بزرگ و خطوط دو یا حتی سه‌گانه تشکیل شده است، به راحتی قابل تشخیص هستند. این فرش‌های ایرانی در مقایسه با سایر قالی‌های ایرانی سنگین‌تر و بادوام‌تر هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

شهر هریس

شهر هریس

شهرستان هریس یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که از 2 بخش مرکزی و خواجه تشکیل شده‌ست. جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۹۰۹۳ نفر است. مرکز این شهرستان شهر هریس می‌باشد. شهرستان هریس از سمت شرق به شهرستان‌های سراب و مشگین‌شهر، از سمت غرب به شهرستان تبریز، از سمت شمال به شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت جنوب به شهرستان بستان‌آباد محدود شده‌است. از نقاط دیدنی این شهرستان می‌توان به آب معدنی اکوزداغی، امامزاده ابواسحاق، دربند هرزه‌ورز، میدان قلعه‌بوری، چشمهٔ سوقالخان، منطقه گردشگری سابلاق، تپه دوزده باغیر زرنق، گورستان مینق، سد پارام، سد ارباطان، تالاب زرنق، مسجد جامع زرنق و روس قلعه‌سی، پل تاریخی ونیار، برج دیده‌بانی بخشایش، برج دیده‌بانی سوپانلی زرنق اشاره کرد. نیروگاه سیکل ترکیبی هریس نیز از منابع انرژی در این منطقه است. مرغوبترن و معروفترین فرش پشمی آذربایجان در زرنق و شهرستان هریس بافته می‌شود. در چند سال اخیر جاده جدیدی ۵ کیلومتر بعد از خواجه راه اصلی اهر _ تبریز را به هریس متصل می‌کند. جاده قدیمی نیز کماکان دایر است. فاصله هریس تا تبریز حدود ۶۷ کیلومتر است.

تاریخچه فرش هریس

تاریخچه فرش هریس

قالیچه‌های هریس، قالی‌های ایرانی از ناحیه هریس، آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران، شمال شرق تبریز است. این گونه قالیچه ها در روستایی به همین نام در دامنه کوه سبلان تولید می شود. فرش‌های هریس بادوام و مقاوم هستند و می‌توانند نسل‌ها دوام بیاورند. نمونه‌هایی از چنین فرش‌هایی در قرن نوزدهم توسط حراج خانه‌های بزرگ در ایالات متحده و اروپا به فروش رسید. بخشی از دلیل صلابت فرش هریس این است که کوه سبلان بر روی ذخایر عمده مس قرار گرفته است. آثار مس در آب آشامیدنی گوسفندان پشم باکیفیت تولید می‌کند که بسیار مقاوم‌تر از پشم مناطق دیگر است. فرش هریس تنها فرشی در جهان است که داستان‌های دوران قدیم در آن بافته می‌شود.

قالی‌بافان هریس اغلب آنها را در نقش‌های هندسی و جسورانه می‌سازند که مدالیون بزرگی بر میدان غالب است. چنین طرح هایی سنتی هستند و اغلب از حافظه بافته می شوند. قالی های مشابه از شهرها و روستاهای همجوار منطقه هریس عبارتند از: افشار، مهربان، سراب، بخشایش و گوروان. درجه بندی این قالی ها در درجه اول بر اساس نام روستا است. به عنوان مثال، سراپیس یا سراپی از ابتدای قرن بیستم بهترین درجه فرش هریس در نظر گرفته شده است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

فرش آنتیک هریس 

فرش آنتیک هریس 

فرش‌های آنتیک هریس از باشکوه‌ترین ساخته‌هایی هستند که می‌توانید در دنیای قالی‌های روستایی ایرانی پیدا کنید. طرح مورد استفاده در فرش های آنتیک هریس یک مدال بزرگ با قطعات گوشه ای بزرگ است. برگ های بلوط زاویه دار و شاخ و برگ های متنوع در مجموعه ای از رنگ های گرم این الگوها را پر می کنند. یک میدان در فرش که به طرز ماهرانه ای ایجاد شده است به عنوان پس زمینه نقوش بزرگ و استادانه عمل می کند. اثر کلی جسورانه و چشم نواز است. برای رنگ آمیزی فرش های آنتیک هریس فقط از رنگ های طبیعی استفاده می شد. این رنگ‌های طبیعی در طول سال‌ها ملایم می‌شوند، به همین دلیل است که این فرش‌ها پتینه ظریفی دارند که در قطعات جدیدتر دیده نمی‌شود.

فرش‌های آنتیک ایرانی به دلیل تقاضای زیاد در سال‌های گذشته کمیاب شده‌اند. این آنها را به سرمایه گذاری عالی تبدیل می کند که مطمئناً در طول سال ها ارزش آنها افزایش می یابد.

تفاوت بین فرش هریس و سراپی

تفاوت بین فرش هریس و سراپی

  • قالی سراپی نوعی قالی هریس است که قبل از سال 1910 بافته می شده است. اگرچه هر دو فرش یعنی فرش هریس و سراپی شباهت های کمی دارند، اما تفاوت های قابل توجهی در طرح و همچنین رنگ های مورد استفاده دارند.
  • هر دو فرش دارای طرح مدالیون قوی هستند، اما تفاوت قابل توجهی در سبک مدالیون مورد استفاده در هر نوع فرش وجود دارد.
  • در قالی‌های هریس، مدالیون بیش از هشت ضلع دارد و شبیه ستاره‌ای است که با نقوش گل احاطه شده است.
  • مدال سراپی با خطوط پررنگ مشخص شده است و بسیار متفاوت به نظر می رسد.
  • قالی‌های هریس رنگ‌های تیره‌تری دارند و تمام سطح آن‌ها کاملاً با جزئیات بالایی پوشیده شده است. اگرچه فرش‌های سراپی جزئیات بالایی نیز دارند، اما فضاهای بازتری در طراحی خود دارند.
  • تفاوت دیگر در رنگ های به کار رفته در طرح ها نهفته است. فرش‌های هریس در مقایسه با فرش‌های سراپی دارای رنگ‌های تیره‌تر و عمیق‌تر هستند.

قالی سراپی یا فرش سراپی از فرش‌های سبک روستایی است که در هریس، استان آذربایجان‌شرقی در شمال‌غرب ایران بافته می‌شود. در این قالی از گره متقارن با تار و پود پنبه‌ای و پرز پشمی استفاده شده است. لچک و ترنج و هندسی از طرح‌های رایج و قرمز، آبی، سبز، زرد، عاجی و صورتی از رنگ‌های رایج قالی سراپی است.

فرش سراپی چیست؟

فرش سراپی چیست؟

تاریخچه فرش سراپی جالب است. زمانی در دهه 1930، تقاضای زیادی برای این نوع فرش هریس وجود داشت که تولید آن متوقف شد. خریداران فرش برای استفاده از این تقاضای بالا و ضرر نکردن در فروش بالقوه، نام مستعار Serapi را برای توصیف آن نوع خاص از فرش هریس ایجاد کردند. این نام برای توصیف قالیچه مرغوبی که در دهستان سراب واقع در منطقه هریس ایران بافته می شود، بر روی آن برچسب زده شده و هنوز هم از آن استفاده می شود. به طور خلاصه، فرش سراپی از انواع متمایز فرش هریس است. همیشه تشخیص تفاوت بین فرش هریس و سراپی با یک نگاه معمولی به قسمت بالای فرش آسان نیست. یک راه قطعی برای تشخیص تفاوت این است که فرش را برگردانید و زیر آن را به صورت بصری بررسی کنید و دست خود را روی بافت بکشید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

تکنیک های بافت فرش هریس

تکنیک های بافت فرش هریس

بافندگان از گره متقارن ترکی برای تولید پرزهای پشمی ضخیم بر روی پایه ای محکم از پنبه استفاده می کنند. ترکیب مواد و تکنیک های بافت به کار رفته به فرش ها دوام معروف آن را می بخشد.

فرش پشمی هریس

فرش پشمی هریس

مانند بسیاری از فرش های اصیل ایرانی، پشم مورد استفاده در قطعات قدیمی تر همیشه با رنگ های گیاهی خالص و طبیعی رنگرزی می شد. تفاوت قابل توجهی در پشم مورد استفاده در قالی های آنتیک هریس و فرش های تولید شده در سال های بعد وجود دارد. با این حال، علیرغم تغییر در نوع پشم مورد استفاده، بافندگان از کیفیت پشم کوتاهی نمی کنند.

پشم طبیعی فرش هریس

از پشم های براق بدست آمده از ایل شاهسون بیشتر برای ساختن قالی های عتیقه هریس استفاده می شد. شاهسون ها قبیله ای کوچ نشین بودند که کوه های البرز مجاور را طی می کردند. پوشش گیاهی و آب و هوا در آن ارتفاعات منجر به تولید پشم با کیفیتی می شد که در قالی‌های قدیمی هریس یافت می‌شود. اخیراً بافندگان پشم مرغوب و غنی از لانولین را از تبریز تهیه می کنند. کیفیت پشم به همان اندازه خوب است اما کمی متفاوت است.

الگوهای رایج فرش هریس

الگوهای رایج فرش هریس

  • الگوی سنتی قالی شرقی هریس یک مدالیون هندسی لبه دار با آویز است. این طرح از نقوش ایرانی و قفقازی تاثیر گرفته است. منطقه هریس در نزدیکی قفقاز قرار دارد و بسیاری از سنت های قفقازی را می توان در طرح های هریس مشاهده کرد.
  • رایج‌ترین طرح در قالی‌های سنتی هریس دارای یک مدالیون لوب مرکزی بزرگ با آویزهایی است که در بالای مزرعه زنگار یا آجری با اسپندل‌های گوشه‌ای و حاشیه آبی رنگ حاوی نقش هراتی قرار می‌گیرد.
  • تکنیک دوطرفه یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که در برخی از قالی‌های زیباتر هریس دیده می‌شود. در این تکنیک بافندگان از دو خط در رنگ های مختلف برای برجسته کردن طرح مرکزی و جداسازی آن از میدان استفاده می کردند. و در نتیجه زیباییش را فقط باید دید.
  • قالی های هریس به ندرت دارای نقش های تکراری هستند که اغلب در بسیاری از انواع دیگر قالی های ایرانی دیده می شود.

طرح های فرش هریس

طرح های فرش هریس

  • فرش های هریس دارای تعدادی عناصر طراحی منحصر به فرد هستند که آنها را از اکثر فرش های ایرانی متمایز می کند.
  • اکثر گونه های فرش ایرانی دیگر از فرم منحنی در طراحی خود استفاده می کنند، قالی های هریس طرح هندسی مشخص تری دارند که از طریق یک سری پیچ و خم های زاویه دار به دست می آید.
  • از دیگر ویژگی‌های این قالی‌ها، مدال بزرگ آن‌ها با اسپندل‌های سفید و گوشه‌ای و حاشیه‌ای از سماور است. تعداد زیادی برگ و شاخ و برگ بلوط زاویه دار در زمین اطراف پر می شود. اثر نهایی جسورانه، خیره کننده و چشم نواز است.
  • یکی از عناصر طراحی، مجموعه ای از خطوط زاویه ای است که منجر به طرح هایی می شود که ماهیت هندسی بیشتری دارند. این با دیگر قالی‌های ایرانی که معمولاً فرم‌های منحنی یا منحنی‌تری در طرح خود دارند متفاوت است.
  • مدال بزرگ مرکزی یکی دیگر از ویژگی های بارز قالی های هریس است. این مدال معمولا دارای اسپندل های گوشه ای به رنگ سفید است. این مدال و نقوش گوشه ای توسط زمینی پر شده است که با نقوش گل، شاخ و برگ و برگ های زاویه دار بلوط پر شده است. برخی ممکن است دارای حاشیه ای از سماور باشند.

اندازه های فرش هریس

اندازه های فرش هریس

از نظر ابعاد فرش دستباف می توان گفت که تنوع تولید در این شهر بسیار زیاد است و استفاده از ابعاد (1.5 * 1 – 4 * 3 – 2 * 2 – 3.5 * 2.5 – 3 * 3 و 3 * 2) و با راجشمار 15 تا 30 رایج است. اکثر بافندگان این ناحیه را بانوان تشکیل می‌دهند. در تاریخ قالیبافی هریس مشهور است که دختران قبل از اینکه به خانه بخت روند، قالیبافی را در خانه پدری یاد گرفته و با طرح‌ها و خلاقیت ذهنی خود آفریننده نقش‌های بدیعی شده و حاصل دستباف خود را که نشانگر ذوق و هنرمندی و فرهنگ ادب تمدن و مدنیت از دوره‌های گذشته و محل این منطقه‌است، به عنوان جهیزیه به خانه بخت می‌برند. با توجه به موارد ذکر شده اکثر بافندگان این منطقه ذهن باف بوده و طرح‌ها و رنگ‌ها را سینه به سینه به هم انتقال داده‌اند. ریشه یابی نقوش از لحاظ اسطوره و زیباشناسی ریشه و بنیان این امر سنتی راباید در دوران تاریخ و تمدن بشری که حدوداً به ۷۰۰۰هفت هزار سال می‌رسد جستجو کرد. نقوش قالی نیز از این قاعده مستثنا نیست، این نقوش هم از اساطیر(اسطوره دَدَه قورقود / َاصلی و کَرَم قیر ات بز ات) و هم پوشش گیاهی مناطق الهام می‌گیرد.

رنگ های رایج فرش هریس

رنگ های رایج فرش هریس

رنگ‌های معمولی فرش هریس شامل قرمز پررنگ، آبی تیره، سبزهای درخشان و زردهای آفتابی است که در برابر زمینی از عاج کرمی قرار گرفته‌اند. رنگ آبی که در این قالی‌ها دیده می‌شود، از این جهت غیرمعمول است که شبیه یک سایه درخشان آبی یا فیروزه‌ای است. خامه و عاج اغلب به عنوان جلوه و برای ایجاد حس سبک تر به فرش استفاده می شود. با بالا رفتن سن این فرش‌ها، رنگ‌های تیره به آرامی شروع به محو شدن می‌کنند و رنگ‌های روشن‌تر زیبایی از سایه‌های اصلی خود به خود می‌گیرند.

رنگ های طبیعی فرش هریس

رنگ های طبیعی فرش هریس

رنگ های فرش هریس از رنگ های طبیعی تهیه می شود. و این به آنها رنگ های غنی و پر جنب و جوش می دهد که می تواند هر اتاق را روشن کند. رایج ترین رنگ های مورد استفاده از گیاهان، مواد معدنی و حشرات تهیه می شود. رنگ‌های استخراج‌شده از گیاهانی که در آن منطقه رشد می‌کنند عموماً تیره‌تر هستند، که همین توضیح می‌دهد که چرا این فرش‌ها دارای رنگ‌های گرم‌تر هستند. به عنوان مثال، ریشه madder معمولا برای تولید رنگ قرمز استفاده می شود، در حالی که نیلی برای تولید رنگ آبی استفاده می شود. رنگ‌های مختلف می‌توانند رنگ‌های متنوعی از رنگ‌های جواهری غنی گرفته تا رنگ‌های پاستیلی ظریف را با استفاده از روش‌های سنتی ایجاد کنند. قالی‌بافان حرفه ای هریس به دلیل تسلط در رنگرزی گیاهی و نیز تسلط بر تکنیک ابراش شهرت داشتند و این تخصص در رنگ‌های به کار رفته در این قالی‌ها کاملاً مشهود است. تکنیک ابراش فرآیندی از بافت عمدی برای دستیابی به تنوع رنگ ها در یک سایه رنگ است. با افزایش سن، این فرش ها پتینه ای ملایم و دلپذیر پیدا می کنند که به جذابیت بصری آن ها می افزاید.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: فرش هریس، تاریخچه فرش هریس، تکنیک های بافت فرش هریس، الگوهای رایج فرش هریس، طرح های فرش هریس، رنگ های رایج فرش هریس ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

طراحی داخلی سنتی شیک و باکلاس یک انتخاب جاودانه است که هرگز از مد نمی افتد. به‌علاوه، می‌تواند تقریباً به هر فضای داخلی احساس پیچیدگی بدهد. از این رو، اگر عتیقه‌ها و طرح‌های کلاسیک چیزی هستند که از آن لذت می‌برید، طراحی داخلی سنتی ممکن است انتخاب مناسبی برای خانه شما باشد! 

ممکن است به دلیل ترس از اینکه خسته کننده، قابل پیش بینی، خفه کننده است، از طراحی سنتی اجتناب کنید، اما برخی از جنبه‌های آن واقعاً جالب هستند و از آنجایی که عتیقه‌های زیادی را در خود جای می دهد، طراحی سنتی این فرصت را به شما می‌دهد تا به قطعات بسیار جالبی برخورد کنید. اما دقیقاً چه چیزی این طراحی را «سنتی» می‌سازد و سبک سنتی چقدر به عقب می‌رود؟ ما به همه این سوالات در این مقاله پاسخ می دهیم تا شاید متقاعد شوید که طراحی سنتی یک سبک بسیار جذاب خیره کننده است .

طراحی داخلی سنتی چیست

طراحی داخلی سنتی چیست؟

همانطور که احتمالاً حدس زده اید، طراحی سنتی از سنت الهام گرفته شده است. این سبک یک سبک جاودانه است که نشانه هایی از قرن 18 و 19 را در بر می گیرد و هنر کلاسیک، عتیقه جات، و قطعات با تاریخ را در خود جای داده است. اگرچه اغلب طراحی سنتی تحت تأثیر دکوراسیون اروپایی قرار گرفته است، اما در واقع می تواند عناصری از انگلستان، فرانسه یا حتی شرق دور را در خود جای دهد. طراحی داخلی به سبک سنتی، فضاهای پیچیده ای را ایجاد می کند که بر جزئیات تزئین شده و همچنین مبلمان و دکور با الهام از تاریخ تمرکز دارد. در سبک سنتی لایه‌های الگو و بافت به جذابیت اتاق‌های معمولی می‌افزاید و فضاهای داخلی با برانگیختن حس تاریخ، رسمی و در عین حال خوشایند هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه طراحی داخلی سنتی

تاریخچه طراحی داخلی سنتی

در حال حاضر یک نفر در کل جهان زنده نیست که سبک های سنتی را برای ما بازگو کند. و ما فقط تصاویر قدیمی و ایده های مشترک را به عنوان مرجع داریم. نظرات متفاوتی در مورد تاریخچه طراحی داخلی به سبک سنتی هست. خانه های سنتی و طراحی داخلی سنتی به دهه 1700 و 1800 برمیگردد . این سبک به قدری قدیمی است که ما حتی نمی توانیم یک چارچوب زمانی خاص را برای پیدا کردن منشأ آن مشخص کنیم. آنچه ما داریم یک قرن برای شناسایی آغاز آن است. و اما ایده‌های سنتی طراحی داخلی که گفته می‌شود از خانه‌های آمریکایی و اروپایی سرچشمه می‌گیرد، ارتباط نزدیکی با سبک‌های معماری دوره‌های نئوکلاسیک و گرجستان دارد. همچنین در برخی جاها می توان اشاره هایی به سبک های استعماری و سلطنت طلبی را مشاهده کرد.

طراحی داخلی سنتی ممکن است یکی از قدیمی‌ترین روش‌های طراحی داخلی باشد، اما معنی و اجرای آن با گذشت زمان در حال تغییر است. به این دلیل است که این شکل از طراحی به یک دوره یا چند سال ختم نمی شود. این شکل از طراحی دارای تاریخچه فرهنگی غنی مرتبط و خاص با تمایلات و تاریخچه مشتری است. و اما امروزه هر از گاهی طراحان عناصر طراحی را در کنار مدرنیته قرار می دهند و برای هر مشتری شکلی جدید و معنای خاصی به این سبک می بخشند که توانایی آمیختگی با سایر اشکال طراحی را دارند در حالی که ماهیت اصلی خود را حفظ می کند، و این روش طراحی سنتی را بی انتها، ظریف و منحصر به فرد می کند.

سبک های سنتی طراحی داخلی عبارتند از

سبک های سنتی طراحی داخلی عبارتند از:

  • درجه یک
  • متقارن
  • ارتباط تاریخی داشته باشید
  • راحت
  • ظریف و نه خیلی فانتزی

طراحی داخلی سنتی باید با موارد زیر متجلی شود:

  • عناصر چوبی
  • رنگ های گرم
  • درب های تزئینی
  • مدال روی سقف ها
  • شومینه های زینتی
  • قطعات هنری و دکوری جاودانه
  •  مبلمان آنتیک
  • فرش

هنگام کار با این موارد و تنظیمات، باید روی پالت رنگ تمرکز کنید. کارشناسان در این زمینه پیشنهاد می کنند که هر زمان که برای خرید اقلام یا پیدا کردن رنگ های مناسب هستید، به رنگین کمان ادویه ها فکر کنید. بنابراین، مانند پاپریکا، زردچوبه، زیره، رزماری، پونه کوهی و غیره باید به اندازه کافی الهام بگیرید و با رنگ ها بازی کنید تا زمانی که تم و رنگ عالی را به دست آورید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

دو عنصر مهم سبک طراحی داخلی سنتی

دو عنصر مهم سبک طراحی داخلی سنتی

خانه ای که با طراحی داخلی سنتی تزیین شده است باید دو عنصر مهم داشته باشد:

  • سازگاری یا تقارن
  • ظرافت

خانه‌های سنتی با طراحی‌های حجیم و زیورآلات با اندازه‌های متوسط، همیشه ظاهری باکلاس داشته‌اند. در طراحی داخلی خانه های سنتی، همه چیز باید هماهنگ و مکمل یکدیگر باشد.

ویژگی های طراحی داخلی سنتی

ویژگی های طراحی داخلی سنتی

1. رنگ ها: شما باید چند رنگ قدرتمند به دیوارها و سقف خانه هایی که به سبک سنتی طراحی شده است اضافه کنید. هر خانه متفاوت است و نیازهای هر انسانی نیز متفاوت است. در حالی که رنگ‌ها را در ذهن دارید (فرمول ادویه‌ها)، ترکیبی غنی از رنگ‌های تند را انتخاب کنید که با روح و احساسی که خانه برای برانگیختن آن نیاز دارید، مطابقت داشته باشد.

نکته حرفه ای: از رنگ های سیاه و سفید استفاده نکنید، زیرا می توانند بر ترکیبی از چیزهایی که در فضای داخلی تنظیم کرده اید غلبه کنند.

کفپوش های چوبی

2. کفپوش های چوبی: کفپوش های چوبی بیشترین انتخاب را برای طراحان داخلی طراحی سنتی دارند. اما در صورتی که دیوارها رنگ‌های خنثی، داشته باشند. کف‌های چوبی بر روشنایی فضای داخلی خانه تأکید می‌کنند.

شومینه

3. شومینه: شومینه ها برجسته از طراحی سنتی هستند. و این ایده برای فضای داخلی سنتی از قرن 17 و 18 الهام گرفته است. شومینه ها برای تبدیل شدن به نقطه کانونی اتاق ساخته می شدند.

مبلمان آنتیک و سلطنتی

4. مبلمان آنتیک و سلطنتی: یکی دیگر از عناصر مهم طراحی سنتی حجیم بودن آن است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که در این شکل از طراحی یک محیط مینیمالیست داشته باشید. مبلمان باید مجلل، سنگین و حجیم باشند. از صندلی راحتی گرفته تا کابینت، تخت و هر چیز دیگری، باید بزرگ باشد. چوب عنصر غالبی است که در خانه هایی با طراحی داخلی سنتی دیده می شود. چوب های تیره به ویژه برای وسایل مبلمان از جمله میز، دفاتر، صندوق و کشو استفاده می شود.

پنجره ها و درها

5. پنجره ها و درها: پنجره های بزرگ با قاب های چوبی، عمدتاً پنجره های دوتایی، نمایشی کلاسیک از طراحی داخلی سنتی هستند. درها و پنجره های سبک سنتی عموماً از نظر اندازه بزرگ و بلند هستند.

الگوهای سنتی

6. الگوهای سنتی: الگوها ویژگی غالبی هستند که در طراحی داخلی سنتی دیده می شود. الگوهایی از جمله اشکال هندسی و طرح های گل به طور گسترده در کاغذ دیواری، کوسن، بالش و کف استفاده می شود. هنگام انتخاب پارچه، روکش و سایر منسوجات خانه نیز از همین اصل پیروی کنید.

پرده ها

7- پرده ها: پرده‌هایی با خط‌های سنگین و حجیم نشانه‌ای از یک خانه سنتی هستند. طول کامل پرده ها شخصیت بیشتری به کل اتاق می بخشد. علاوه بر این، باعث می‌شوند اتاق حتی برجسته‌تر به نظر برسد و ما می‌دانیم که حجیم بودن یکی دیگر از ویژگی‌های مهم طراحی داخلی سنتی است.

قالب گیری تصویر و قاب

8- قالب گیری تصویر و قاب: سعی کنید برای عکس ها، آینه ها و نقاشی های خود در خانه قالب های دقیق و با طراحی زیبا پیدا کنید. هیچ چیز بهتر از قالب گیری سنتی برای ایجاد حس سنتی در خانه وجود ندارد. هنگام انتخاب این قالب ها، آنهایی را که ساختار پیچیده و ظریف دارند را ترجیح دهید.

فرش های دستباف

9- فرش های دستباف: یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی داخلی سبک سنتی فرش ها هستند. شما می توانید از فرش های دستباف بعنوان سمبل سبک سنتی استفاده کنید و یا از فرش های مصنوعی طرح دار که رنگ بوی فرش های سنتی و یا کلاسیک را دارند نیز می توانید استفاده کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

جمع بندی

جمع بندی

سبک های طراحی داخلی سنتی ممکن است بر اساس گذشته باشد، اما منسوخ نشده اند. جزئیات و تکمیل تزئینی در این طرح ها باعث می شود که طرح کاربردی، راحت و مناسب خانواده باشد. طراحان داخلی که بر روی چنین سبک های طراحی برای مشتریان خود کار می کنند باید شخصیت حجیم، باکلاس و ظریف را حفظ کنند و در عین حال بر تقارن، هماهنگی و انسجام با سبک زندگی مدرن نیز تمرکز کنند. بنابراین، در حالی که چیزهایی مانند تاج‌سقف، نقش‌های گلدار و آینه‌های طلاکاری شده رایج هستند، آنها نیز باید مطابق با سبک زندگی مدرن تنظیم شوند.

سوالات متداول:

1- طراحی داخلی سنتی چیست؟

طراحی داخلی سنتی از سبک های دکوراسیون اروپایی و آمریکایی قرن های 17، 18 و 19 الهام گرفته شده است. و شامل عناصری از خانه‌های ساخته شده در دوران ویکتوریا و استعمار است که به راحتی و امکانات یک خانه مدرن اضافه شده است.

2- عناصر طراحی داخلی سنتی چیست؟

سبک‌های طراحی داخلی سنتی از رنگ‌های تند استفاده می‌کنند که با رنگ‌های خنثی روی دیوارها و سقف‌های حکاکی‌شده، قالب‌گیری‌ها و غیره همپوشانی دارند. دارای مبلمان سنتی با شکل‌های گرد و خطوط هستند که با اضافه شدن عتیقه‌جات شخصیت خانه های گذشته را نشان می دهند.

3- طراحی سنتی چیست؟

طراحی سنتی نامی است که از قرن 17 تا 19 به فرآیند تبدیل یک طراحی مدرن به شکل یک خانه داده شده است. حتی اگر امکانات و لوازم خانگی مدرن هستند، تنظیمات و چشم انداز سنتی را دارند .

4- دکوراسیون سنتی چیست؟

ایده های دکور سنتی شامل اقلام، مبلمان، عتیقه جات، اثاثه یا لوازم داخلی و تزئینات است که به صورت متقارن چیده شده اند. سبک‌های تزیینی به دوران نئوکلاسیک و مدرن اواسط قرن برمی‌گردد و شامل رنگ‌های ظریف، نقاشی‌ها، کاغذ دیواری‌ها، پارچه‌های باکلاس، اثاثه یا لوازم داخلی گلدار، فرش‌های طرح دار و موارد دیگر می‌شود.

5- چه رنگ هایی سنتی هستند؟

رنگ‌های سنتی پررنگ هستند و رنگ‌های خنثی نیز دارند. کارشناسان و طراحان سبک سنتی سه رنگ سنتی را در نظر می گیرند: زرد، قرمز و آبی.

6- چه چیزی یک سبک خانه را سنتی می کند؟

عناصر زیادی در کنار هم قرار می گیرند تا یک خانه را به یک خانه سنتی تبدیل کنند. اینها شامل رنگهای خنثی، قطعات مبلمان، کابینت، چینی ها، اثاثیه، وسایل دکوری، تزئینات پنجره، وسایل روشنایی، عتیقه جات، چوب تیره، فرش، پارچه و غیره است. در مجموع، ترکیبی از اقلام کلاسیک که به صورت راحت و متقارن قرار گرفته اند را می توان به راحتی به عنوان فضای سنتی در نظر گرفت.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: دکوراسیون سبک سنتی، طراحی داخلی سنتی، طراحی داخلی سنتی چیست، تاریخچه طراحی داخلی سنتی، ویژگی طراحی داخلی سنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

خانه های ما با تغییر سبک ها به طور مداوم دستخوش دگرگونی های درونی می شوند. اما اکنون این پویایی "در بین سبک" به یک سبک در نوع خود تبدیل شده است. سبک طراحی داخلی انتقالی ترکیبی نهایی بین موارد مورد علاقه حال و گذشته یا ترکیب سبک کلاسیک و سبک مدرن است. بنابراین، اگر از طرفداران سبک های قدیمی و جدید هستید اما نمی توانید بین آنها یکی را انتخاب کنید، ادامه مطلب را بخوانید! در اینجا ده مورد مهم خانه به سبک انتقالی را آورده ایم.

طراحی داخلی انتقالی چیست

طراحی داخلی انتقالی چیست؟

قبل از اینکه به تمام زیبایی های این سبک طراحی بپردازیم، باید دقیقاً در مورد طراحی داخلی انتقالی توضیح دهیم. به زبان ساده، فضای داخلی سبک انتقالی ترکیبی از سبک سنتی و مدرن است. این ترکیب از دو سبک طراحی داخلی آزادی نامحدودی را با توانایی ترکیب و تطبیق قطعات دکور برای ایجاد یک طراحی منسجم ارائه می دهد. مهمتر از آن، گنجاندن عناصر طراحی معاصر در حال تکامل به این معنی است که سبک دکوراسیون انتقالی نیز در طول زمان در حال تغییر است. این ماهیت پویا همان چیزی است که به نمایان شدن فضاهای داخلی انتقالی در دهه 1950 کمک کرد تا پاسخی به سبک‌های مدرن تعریف شده و متمایز مدرن و اواسط قرن باشد که زمانی اوج خود را داشتند. خانه‌هایی به سبک ترنزیشنال یا انتقالی برای بسیاری از کسانی که سبکی را ترجیح می‌دهند که بر تجمل و راحتی تمرکز دارد، و محدودیتی در سلیقه ندارند عالی است. این سبک ویژگی های مهمی دارد که برخی از آن‌ها را دراین مقاله بررسی خواهیم کرد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

معماری سبک انتقالی چیست؟

معماری سبک انتقالی چیست؟

در حالی که کلمه "انتقالی" به معنای حد وسط بین سبک سنتی و مدرن است، واقعیت این است که معماری سبک انتقالی می تواند از خانه ای به خانه دیگر متفاوت باشد. اما آنچه یک خانه سبک انتقالی را تعریف می کند، استفاده از مصالح ساختمانی مدرن، خطوط تمیز با برخی جزئیات تزئینی است.

ویژگی های سبک طراحی داخلی انتقالی یا ترنزیشنال

ویژگی های سبک طراحی داخلی انتقالی یا ترنزیشنال

1. رنگ زمینه خنثی انتخاب کنید

رنگ ها در خانه های سبک ترنزیشنال از سبک سنتی پیروی می کنند. رنگ های خنثی مانند خاکستری، شنی و سفید به جنبه سنتی و باشکوه فضای داخلی انتقالی می افزایند. با این حال، رنگ‌های تیره پررنگ، مانند آبی ، زغالی و مشکی، در سبک‌ دکوراسیون انتقالی ترند هستند. سبک ترنزیشنال اغلب به رنگ های خنثی هستند اما شما می توانید از ترکیب رنگ های خنثی و گرم استفاده کنید تا فضای خانه احساس آرامش داشته باشد.

وسایل جانبی را رنگی انتخاب کنید

2. وسایل جانبی را رنگی انتخاب کنید

ممکن است رنگ های خنثی‌ سبک ترنزیشنال خسته کننده باشد، اما نا امید نباشید زیرا شما می‌توانید با استفاده از اکسسوری‌های رنگارنگ به فضای خانه گرما ببخشید. به عنوان مثال، با انتخاب پرده های رنگارنگ، یا ملافه های رنگی اتاق خواب و مبلمان روشن می توانید تحویلی متفاوت در فضای خنثی ایجاد کنید. نکته قوت سبک ترنزیشنال آزادی عملی است که با ترکیب دو سبک دیگر می توانید داشته باشید و این یعنی شکوفایی خلاقیت.

استفاده از کوسن ها در طرح ترنزیشنال

3. استفاده از کوسن ها در طرح ترنزیشنال

یکی دیگر از ابزارهای سبک دکوراسیون انتقالی کوسن های هستند! تعداد زیاد کوسن با چاپ یا الگوی معاصر در خانه ای به سبک طراحی ترنزیشنال می توانند فضای داخلی خانه را روشن کنند. بنابراین، از تعداد زیاد کوسن در اتاق نشیمن نترسید برای تغییر رنگ بندی و طراحی اتاق می توانید هر از چند گاهی روکش های کوسن ها را عوض کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

 استفاده از مبلمان ترکیبی در طرح انتقالی

4. استفاده از مبلمان ترکیبی در طرح انتقالی 

مبلمان نیز در سبک انتقالی ترکیبی از دو سبک سنتی و مدرن هستند که تغییری متفاوت را ایجاد می کنند. در طراحی سنتی، طراحان از مبلمان بزرگ‌تری استفاده می‌کردند اما در طراحی مدرن از مبلمان کوچکتر و کاربردی تر استفاده می شود یک راه عالی برای ایجاد این تعادل، استفاده از مبلمان سنتی است اما با روکش کردن آن با پارچه‌های تازه به رنگ های روشن تا با سبک خانه مطابقت داشته باشند. و راه دیگر این است که  از ترکیب طرح سنتی و مدرن استفاده شود. بزرگترین تفاوت بین سبک سنتی و انتقالی این است که طراحی داخلی انتقالی به فضای داخلی اطلاق می شود که دارای ویژگی های مدرن و سنتی باشد. بنابراین مبلمان سبک ترنزیشنال باید در کانون توجه فضای داخلی خانه قرار بگیرد.

نورپردازی در طراحی ترزیشنال

5. نورپردازی در طراحی ترزیشنال 

نور بخش بسیار مهمی از هر سبک طراحی داخلی است. در سبک انتقالی، طراحان بر نورپردازی معاصر تکیه می‌کنند. یک راه هیجان‌انگیز که خانه‌ها را از فضای سنتی خارج می کند و به سبک انتقالی می برند، نورپردازی منحصر به فرد در این سبک است، که مرزها و محدودیت ها را کنار می زند. بنابراین با استفاده از یک لوستر الهام بخش معاصر یا نور مولکولی نقطه کانونی فوق العاده ای در فضا ایجاد کنید. نورپردازی خوب در طراحی انتقالی وسایل دیگر خانه را برجسته تر می کند. یکی دیگر از جنبه‌های مهم سبک انتقالی، نور طبیعی است مطمئن شوید که پنجره‌های شیشه‌ای، آینه‌ها یا سطوح فلزی به اندازه کافی استفاده کرده‌اید تا نور طبیعی به آن نفوذ کرده و در خانه منعکس شود.

 استفاده از عناصر فلزی در طراحی داخلی انتقالی

6. استفاده از عناصر فلزی در طراحی داخلی انتقالی

عناصر فلزی در خانه‌های امروزی مورد علاقه هستند، زیرا عناصر متالیک مدرنیته را فریاد می زنند. این روزها بیشتر خانه ها دارای جلوه های فلزی در آشپزخانه، حمام و اتاق خواب هستند. اینها حال و هوای مدرن و در عین حال کلاسیک را نشان می دهند به عنوان مثال از طلا، برنز، نقره یا مس برای نورپردازی، لوازم جانبی و غیره استفاده کنید. یک روکش فلزی را انتخاب کنید یا فلزات را با هم ترکیب کنید تا ظاهری مدرن و در عین حال شیک ایجاد کنید.

 استفاده از فرش برای افزودن عمق در طرح انتقالی

7. استفاده از فرش برای افزودن عمق در طرح انتقالی 

فرش ها بخشی از طراحی داخلی انتقالی هستند. فرش هایی را انتخاب کنید که دارای طرحی ساده یا در طرح های رنگی مدرن هستند تا به فضای داخلی اتاق عمق ببخشند و وحدتی با مبلمان خانه داشته باشند. فرش هایی که ظاهری شیک دارند فضایی تجملاتی و مجلل را ارائه می دهند. بهتر است برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن فرش هایی با رنگ‌های خنثی انتخاب کنید تا با طراحی فضای خانه که با وسایل رنگی تزئین کرده اید، تطبیق داشته باشد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

 ایجاد تفاوت با استفاده از یک قطعه سنتی در طرح انتقالی 

8. ایجاد تفاوت با استفاده از یک قطعه سنتی در طرح انتقالی 

یکی دیگر از راه های عالی برای تکمیل فضای انتقالی، استفاده از یک قطعه قدیمی است. برای ایجاد یک نقطه کانونی در فضای دکوراسیون خانه از یک قطعه هنری سنتی،استفاده کنید و سپس بقیه فضا را با استفاده از مبلمان و لوازم مدرن اطراف آن طراحی کنید. به انباری یا زیرزمین خود نگاه کنید تا چیز قدیمی و سنتی را پیدا کنید که می تواند به عنوان یک ابزار مرکزی استفاده شود مانند یک آینه، کمد، میز یا هر چیزی که مثل عتیقه توجه جلب کند.

 استفاده از آثار هنری معاصر در فضاهای داخلی انتقالی

9. استفاده از آثار هنری معاصر در فضاهای داخلی انتقالی

یک خانه به سبک انتقالی بسیار بر روی جلوه ها و جزئیات متمرکز است و این جزئیات است که می تواند یک تغییر داخلی را از سبک سنتی به انتقالی یا از معاصر به انتقالی تبدیل کند. آثار هنری معاصر مورد علاقه خود را برای ایجاد یک کانون قابل توجه انتخاب کنید. همچنین، برای اینکه در ظاهر زیاده‌روی نکنید، بهتر است یک رویکرد مینیمالیستی داشته باشید.

استفاده از وسایل چوبی برای طراحی داخلی انتقالی 

10. استفاده از وسایل چوبی برای طراحی داخلی انتقالی 

مبلمان چوبی همیشه یکی از ویژگی های مهم خانه های سنتی بوده است. در نتیجه، مبلمان چوبی، مواد و پارچه‌هایی که شبیه بافت چوبی هستند، برای فضای داخلی انتقالی عالی هستند، زیرا سبک‌های سنتی و مدرن را متعادل می‌کنند. به عنوان مثال، از یک مبلمان چوبی ، یک میز ناهار خوری چوبی بزرگ، کمد یا قفسه کتاب چوبی در فضای خود استفاده کنید.

جمع بندی 

جمع بندی 

برای دستیابی به ترکیبی عالی از طراحی های مدرن و سنتی، باید تحقیقات خود را در این زمینه به خوبی انجام دهید. این نوع سبک شامل ترکیب و تطبیق قطعات از دوره های مختلف است. علاوه بر این، شما می توانید با بسیاری از عناصر طراحی بازی کنید تا طرح مورد علاقه و رضایت بخش خود را بیابید با استفاده از خطوط تمیز، خطوط مستقیم، آثار هنری مینیمال و عناصر مدرن، یک طراحی معاصر ایجاد کنید. از سبک های طراحی اتاق مدرن در اواسط قرن الهام بگیرید تا به طراحی جاودانه برسید.

مطالب مرتبط: 16 سبک طراحی داخلی



:: برچسب‌ها: طراحی داخلی انتقالی چیست؟، معماری سبک انتقالی چیست؟، ویژگی های سبک طراحی داخلی انتقالی، استفاده از عناصر فلزی در طراحی داخلی انتقالی، نورپردازی در طراحی ترزیشنال ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که انواع مختلف سبک های طراحی داخلی چیست؟ شاید بخواهید سبک خانه خود را تغییر دهید اما نمی‌توانید تصمیم بگیرید که به کدام سمت بروید. برای هر ترجیحی سبکی وجود دارد و ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم ظاهری را که برای خانه شما مناسب است پیدا کنید. به خواندن این راهنما برای رمزگشایی همه ی چیزهایی که باید در مورد سبک دکوراسیون برتر خانه بدانید، ادامه دهید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

سبک های طراحی داخلی

سبک های طراحی داخلی

انواع مختلفی از طراحی داخلی وجود دارد که لیست آنها همیشه در حال تغییر است. برخی از آنها مد هستند و برخی دیگر کلاسیک های جاودانه هستند که در آزمون زمان مقاومت می کنند. هر سبک از مبلمان، دکور، نورپردازی و لوازم جانبی از ویژگی های متمایز تشکیل شده است که ظاهری خاص به آن می بخشد. با آشنایی با برخی از محبوب‌ترین سبک‌ها، بهتر متوجه می‌شوید که چه سبک‌هایی برای شما برجسته است و ترجیحات شما را برآورده می‌کند. توجه داشته باشید که کدام تصاویر الهام بخش و عناصر طراحی توجه شما را جلب می کند. علاوه بر انجام تحقیقات، برای شناخت سبک طرح داخلی شخصی خود نیز با کمک خدمات آنلاین طراحی داخلی و آزمون‌های سبک تعاملی و کارشناسان با کلیک روی دکمه در دسترس هستند، که این کار را آسان‌تر از همیشه می‌کند. بنابراین بیایید این 16 سبک دکوراسیون برتر را بررسی کنیم تا موارد دلخواه شما را محدود کنیم!

1- سبک طراحی داخلی انتقالی

1- سبک طراحی داخلی انتقالی

بیایید با یکی از محبوب ترین سبک ها در دنیای طراحی امروز شروع کنیم. طراحی انتقالی همان چیزی است که ما دوست داریم آن را سبک طراحی داخلی شاد بنامیم.این سبک برای شما مناسب است زیرا این سبک دکوراسیون برای افرادی که نمی خواهند خود را به استفاده از یک سبک دکوراسیون محدود کنند و در انتخاب وسایل و دکور آزادی عمل بیشتری داشته باشند، مناسب می‌باشد. ترانزیشنال ترکیبی عالی از ظرافت سبک سنتی با خطوط و منسوجات معاصر است. جذابیت سبک انتقالی از آنجا ناشی می‌شود که بهترین‌ سبک‌ها را در خود دارد. علاوه بر این، فضای سبک طراحی داخلی انتقالی لوازم جانبی را به حداقل می رساند. مهم است که اجازه دهید مبلمان و دکور حرف اول را بزنند و برای فضاهای مختلف خانه از فرش های منطقه استفاده کنید.

نکته: مهم است که بدانید استایل شما می تواند ترکیبی از دو یا چند سبک باشد. انجام آزمون‌های سبک طراحی داخلی مانند این راهنما یا ارائه عکس‌های الهام‌بخش می‌تواند به طراحان کمک کند تا زیبایی‌شناسی مشتری را به دقت مشخص کنند، زیرا گاهی اوقات یک سبک شخصی نامی ندارد!

زیباترین جنبه از سبک طراحی انتقالی، ترکیبی از سبک سنتی و مدرن بودن است. مبلمان جزو مهم‌ترین دکوراسیون داخلی این سبک است، بنابراین باید در انتخاب آن توجه زیادی داشته باشید. برای اینکه تلفیقی از دکوراسیون سنتی و مدرن را داشته باشید می‌توانید از دو دست مبل راحتی و کلاسیک در دکوراسیون استفاده نمایید. ترکیب دو سبک بسیار متفاوت، طراحی بسیار جالب و دلپذیری را برای منزلتان ایجاد می‌کند، تا یک محیط یکپارچه و آرامش بخش داشته باشید.

2- سبک طراحی داخلی سنتی

2- سبک طراحی داخلی سنتی

وقتی صحبت از تعریف انواع مختلف طراحی داخلی می شود، یکی از شناخته شده ترین سبک ها، طراحی داخلی سنتی است. در فضای داخلی سنتی از میزها و صندلی‌هایی استفاده می‌شود که از چوب تیره ساخته شده‌اند که زیبایی و ظرافت خاص خود را دارند. طراحی سنتی از انگلستان و فرانسه قرن 18 و 19 الهام گرفته است. این امر توضیح می‌دهد که چرا یافتن منسوجات گران‌قیمت مانند ابریشم، مخمل و کتان در همه جا از اثاثه یا لوازم داخلی گرفته تا تزئینات پنجره‌ها رایج است. پارچه ها نیز دارای الگوهای متنوعی هستند. چند الگوی محبوب عبارتند از: به عنوان مثال گلدار، راه راه و چهارخانه. که استفاده از این منسوجات به خانه های سنتی حس زیبایی را به ارمغان میاورند.

در این سبک به دلیل اینکه تمام توجه ها به مبلمان، فرش و وسایل می باشد، معمولا به دیوارها رنگ خنثی میزنند و برای قطعات بزرگتر و مبلمان از رنگ های قرمز، قهوه ای، آبی و مشابه آنها استفاده می کنند. در چیدمان دکوراسیون داخلی سنتی از آثار هنری و عناصر سنتی و از وسایل با رنگ های پر انرژی و زنده استفاده میشود.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

3- سبک طراحی داخلی مدرن

3- سبک طراحی داخلی مدرن

ما اینجا هستیم تا تفاوت بین مدرن و معاصر را روشن کنیم. با وجود شباهت‌های زیاد، چند نشانه بزرگ وجود دارد که نشان می‌دهد شما به یک فضای داخلی مدرن نگاه می‌کنید. طراحی مدرن به یک دوره زمانی خاص اشاره دارد در حالی که طراحی معاصر همیشه در حال تکامل است. طراحی داخلی مدرن در اوایل تا اواسط قرن بیستم در کانون توجه قرار گرفت. با توجه به ترکیبی از طراحی اسکاندیناوی، مدرن اواسط قرن و پست مدرن، سبک مدرن دارای مفاهیم ساده‌ای هست و اما ما تعریف فعلی خود را از مدرن داریم. 

در طرح‌های مدرن اغلب مبلمان دارای خطوط تمیز با سطوح صاف و براق هستند. به ویژه فلز، کروم و شیشه انتخاب های مورد علاقه طراحان داخلی مدرن هستند. چیدمان باز و آزاد یکی از ضروریات سبک مدرن محسوب می شود که این کار باعث می شود شما از شر ساختار و وسایل غیرضروری خلاص شوید در سبک طراحی داخلی مدرن از هنر به عنوان دکور اصلی استفاده می شود. دیدن طیف های رنگارنگ در هنر و مبلمان در یک فضای عمدتا خنثی معمول است.

4- سبک طراحی داخلی التقاطی

4- سبک طراحی داخلی التقاطی

وقتی صحبت از سبک طراحی التقاطی به میان می آید، سوء تفاهم های رایجی وجود دارد. چند ویژگی کلیدی مختلف طراحی داخلی التقاطی را مشخص می کند. به آن به عنوان مجموعه ای پرانرژی از قطعات با دقت انتخاب شده فکر کنید که برای ایجاد یک فضای داخلی غنی از فرهنگ گرد هم آمده اند. به همین دلیل، بسیاری فکر می کنند طراحی التقاطی روحیه همه چیز را دارد.  طراحی داخلی التقاطی به صورت لایه لایه ای و در عین حال غنی هستید که در دوران مختلف سیر می کنند و ممکن است حواس‌پرتی به وجود بیاورند. به یک پالت رنگ خنثی بچسبید و از چند رنگ برجسته استفاده کنید تا حال و هوای دنیایی را که به دنبال آن هستید به ارمغان بیاورید. با در نظر گرفتن این موضوع، فضای داخلی ایده آل التقاطی رنگ و بافت را متعادل می کند. در نتیجه، ترکیبی عالی از سبک قدیمی و جدید به وجود می آید.

5- سبک طراحی داخلی معاصر

5- سبک طراحی داخلی معاصر

وقتی به سبک های طراحی داخلی در طول تاریخ نگاه می کنید، طراحی داخلی معاصر تنها سبکی است که همیشه در حال تکامل است. سبک طراحی معاصر به احتمال زیاد در طول قرن بیست و یکم تغییر خواهد کرد. سبک معاصر به هر چیزی در زمان حال اشاره دارد. این سبک منحصر به فرد طراحی داخلی از دوره های زمانی مختلف وام گرفته است که محیطی مناسب برای ماندگاری یک عمر ایجاد می کند.

طراحی داخلی معاصر فضایی شیک و ساده است. از ویژگی‌های مختلفی مانند قالب‌گیری‌های دقیق روی دیوارها و پنجره‌ها و چیدمان‌های باز برای ایجاد فضایی جالب و متمایز استفاده می‌کند. مبلمان معاصر معمولی در معرض دید و خطوط تمیز را نشان می دهد تا حسی خوب و مطبوع به شما بدهد. استفاده از موادی مانند فلز و شیشه به دلیل خاصیت انعکاس نور، در این سبک معمول است. این سبک ترکیبی نهایی از سبک های دکوراسیون خانه است. بنابراین، برای ایجاد یک فضای داخلی مدرن لوکس کامل، پالت های رنگی خنثی رایج ترین رنگ ها برای طراحی معاصر با پارچه های بافت دار هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

6- سبک طراحی داخلی مینیمالیستی

6- سبک طراحی داخلی مینیمالیستی

طراحی معاصر و طراحی مینیمالیستی دارای بسیاری از ویژگی های مشابه هستند. هر دو دارای فرم های بدون عارضه، خطوط تمیز و پرداخت ساده هستند. سبک دکوراسیون مینیمالیستی از طراحی ژاپنی الهام گرفته شده است و بر این اصل تمرکز دارد که سادگی و آرامش فضا بر خانه حاکم باشد و در نهایت، طراحی مینیمالیستی فضای خالی را دوست دارد.

در حالی که بیشتر فضاهای داخلی مینیمالیستی دارای طرح رنگی خنثی هستند، رنگ های اصلی نیز می توانند به عنوان رنگ برجسته استفاده شوند. الگوها در هیچ کجا یافت نمی شوند و بافت یک ضرورت است. اینکه اتاق خود را به رنگ سفید در بیاورید و چند شیء هندسی هم به آن اضافه کنید معنی مینیمالیست را نمی دهد. سبک مینیمالیسم در معماری و طراحی داخلی‌، به طور کلی‌ در سادگی‌ خلاصه می‌‌شود. مبلمان کاربردی ضروری ترین عنصر طراحی است و بهترین مبلمان برای فضایی مینیمال مبلمانی ساده، بدون طرح و مدرن است. مبلمان چوبی کوتاه (با سطح نشیمنگاه پایین) با طرح چوب ساده می‌‌تواند انتخابی درست باشد. ایده اصلی طراحی مینیمال کم کردن حواشی و رسیدن به کیفیت های بنیادی و سادگی است.

7- سبک طراحی داخلی مدرن اواسط قرن

7- سبک طراحی داخلی مدرن اواسط قرن

سبک طراحی داخلی اواسط قرن و یا میدسنتری در دهه 1950 و 1960 در آمریکا پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. در این مدت، صنعت طراحی در تلاش بود تا از موانع سنتی خود بیرون بیاید و وارد عصر مدرن شود. به عنوان گواهی بر کیفیت همیشگی این سبک، هنوز بسیاری از مبلمان مدرن محبوب در اواسط قرن وجود دارد که امروزه هنوز در خانه های ما استفاده می شود. سبک میانه قرن و یا همان میدسنتری بر فرم های بی قاعده، نقش ها و پترن های معاصر، متریال های طبیعی و عدم مرز مشخص بین فضای داخل و خارج تاکید دارد.

در سبک مدرن نیمه قرن بیستم با هدف ایجاد ارتباط با جهان طبیعت طراحان به تلفیق فضای داخل و خارج پرداختند و از پنجره های عظیم، درهای کشویی و پاسیوها از المان های محبوب این سبک است که برای ایجاد این ارتباط استفاده می شود. برای انجام این کار شما میتوانید از پنجره های  بلند و بزرگ بدون هیچ مانع در برابر دید با شیشه های شفاف استفاده کنید. احیای سبک اواسط قرن که در صنعت طراحی امروزی شاهد آن هستیم، این سبک محبوب طراحی داخلی را بیش از هر زمان دیگری دست یافتنی می کند.

8- سبک طراحی داخلی بوهمین

8- سبک طراحی داخلی بوهمین

سبک بوهمین مانند سبک نیمه قرن، همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهد. به طور خلاصه، طراحی بوهمیایی و یا (سبک کولی وار) یک زیبایی شناسی آزادانه است که فرهنگ ها و عبارات هنری مختلف را در یک سبک التقاطی که خارج از چارچوب فکر می کند تلفیق می کند. فضای آرام بوهو تاکیدی بر طبیعت دارد. و یافتن الگوهای جذاب و رنگ های روشن برای مبلمان معمول است.  وقتی وارد خانه ای می شوید که سبک طراحی بوهمیایی دارد، بلافاصله احساس می کنید در فرهنگ دیگری غوطه ور شده اید. ریزه کاری ها از سفرها نمایش داده می شوند و کل جو بسیار عشایری به نظر می رسد. هنگامی که سبک های مختلف طراحی را با هم مقایسه می کنیم، بوهمی یکی از معدود مواردی است که در آن نظم لازم نیست. در این سبک ترکیب الگوها و رنگ ها تشویق می شود. به همین ترتیب، ما نیز شاهد روندی از سبک بوهو مدرن هستیم. افزودن پوست حیوانات، انواع وسیله های فلزی و چوب غنی به مدرن شدن این سبک جمع آوری شده کمک می کند. ما این را دوست داریم که دکوراسیون داخلی به سبک بوهمیایی از چیزها به روش های غیر متعارف استفاده می کند. این ایده جدید اتاق نشیمن را به عنوان مثال امتحان کنید: سعی کنید یک فرش قدیمی را به دیوار آویزان کنید تا جلوه ای جدید و منحصر به فرد از آثار هنری بگیرید.

9- سبک طراحی داخلی خانه مزرعه مدرن یا فارم هاوس

9- سبک طراحی داخلی خانه مزرعه مدرن یا فارم هاوس

لیست ما از سبک های دکوراسیون خانه بدون طراحی داخلی خانه های مزرعه مدرن کامل نخواهد بود. فضای داخلی خانه های مزرعه مدرن دارای ویژگی های بسیاری از آنچه ما به عنوان طراحی سنتی خانه های مزرعه می شناسیم دارد. اما می توان گفت روش مدرن بسیار باورنکردنی و همه جانبه است! به طور کلی این سبک بر کاربرد فلزات با عناطر چوبی ارزان قیمت تاکید دارد.

فضای داخلی خانه های مزرعه نیز با مخلوط کردن فلزات شناخته شده است. طراحی داخلی مدرن به سبک مزرعه می تواند از نوعی طراحی پیروی کند که در آن ترکیب فلزات به وضوح به چشم می خورد. این روند رو به رشد برای خلق یک اثر خاص در طراحی داخلی به کار برده می شود. در طراحی داخلی مدرن به سبک مزرعه می توان از فلزات و به وجود آوردن نوعی کنتراست متناسب در بین آنها یک اثر خاص و ماندگار را به وجود آورد! به عنوان مثال می توان قطعات طلایی را در برابر کابینت های تیره طراحی و اجرا کرد که تناسب در بین مجموع این موارد برقرار باشد.

10- سبک طراحی داخلی شیک کهنه نما و یا وینتیج

10- سبک طراحی داخلی شیک کهنه نما و یا وینتیج

سبک طراحی داخلی کهنه نما از قرن هجدهم سرچشمه گرفته و به سبک وینتیج دوست داشتنی امروزی تبدیل شد. مبلمان قدیمی همیشه هسته اصلی طراحی داخلی کهنه نما و قدیمی بوده است. در واقع، برای افراد عادی بود که مبلمان را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند. سپس، هر نسل لمس منحصر به فرد خود را بر روی آن قرار می دهد. طراحی شیک کهنه نما مانند خواهر طراحی خود، کانتری فرانسوی، حسی بسیار ملایم و زنانه دارد. فرش و قالیچه های وینتیج در این طراحی جایگاه ویژه ای دارند و مبلمان شیک کهنه اغلب رنگ آمیزی شده یا پریشان است. پالت‌های رنگی کم‌رنگ با طرح‌های گل‌دار کاملاً با کف‌ها و دیوارها همخوانی دارند. فضای داخلی شیک کهنه حسی زیبا و دنج را در خانه به تصویر می کشد.

11- سبک طراحی داخلی ساحلی

11- سبک طراحی داخلی ساحلی

برای قدردانی از سبک طراحی داخلی ساحلی، لازم نیست در کنار ساحل زندگی کنید. و نباید با دکور دریایی اشتباه گرفته شود، یک فضای ساحلی به محیط طبیعی خود توجه می کند. این را می توان از طریق پالت رنگ تا مواد مورد استفاده برای مبلمان و لوازم جانبی مشاهده کرد. رنگ های خنثی مانند سفید با رنگ بژ جفت می شوند تا شن را تقلید کنند. دکور ساحلی نوعی طراحی داخلی الهام گرفته از ساحل و دریاست که بر نور طبیعی متکی است این سبک از طریق رنگ و بافت خاص خود مشخص می شود مانند رنگ های سفید، خاکستری، سبز، آبی و آبی روشن. سبک ساحلی احساس آرامشی مثل آرامش محیط ساحل را به انسان القا می کند.

خانه‌های سبک ساحلی باید همیشه روشن و دلپذیر باشند. هدف این است که احساس کنید چیزی بین داخل و خارج از خانه وجود ندارد. یک پارچه شفاف سبک که در باد می وزد مطمئناً حال و هوای ساحلی را به شما منتقل می کند. در سبک طراحی داخلی ساحلی لنگرها و صدف های دریایی را در همه جا پراکنده نخواهید یافت. در عوض، گلدان‌های شیشه‌ای آبی، کاغذ دیواری راه راه یا نقاشی‌های انتزاعی را خواهید دید که حس ساحلی را به شما منتقل می‌کنند. از آنجایی که اتصال به طبیعت در سبک طراحی داخلی ساحلی بسیار مهم است، افزودن گیاهان داخل ساختمان یک امر ضروری است.

12- سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی

12- سبک طراحی داخلی اسکاندیناوی

طراحی اسکاندیناوی یکی از ساده ترین انواع طراحی داخلی برای تشخیص است. تاریخچه این سبک به اواخر قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. این سبک در شمال اروپا آغاز شد. کشورهایی مانند نروژ، ایسلند، سوئد و دانمارک اولین کشورهایی بودند که به این سبک علاقمند شدند و از آن در طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کردند.به یک سبک، مطبوع و ارگانیک فکر کنید. چوب ها تقریبا همیشه رنگ خاکستری در فضای داخلی اسکاندیناوی هستند. سبک اسکاندیناوی امروزه همچنان یک روند محبوب در طراحی داخلی محسوب می شود. این طراحی بر سادگی و کارآیی تاکید و تمرکز فراوان دارد ویژگی های کلیدی این سبک شامل دیوارهای سفید، آینه های بزرگ و منسوجات دنج است. عناصر دکوراتیو تاکیدی ساده در طراحی اسکاندیناوی دارند و از گل و گیاه برای ایجاد حس و حال طراوت و زیبایی در محیط خانه استفاده میکنند. گل و گیاه یکی از موارد ضروری در طراحی داخلی اسکاندیناوی است.

13- سبک طراحی داخلی ذن آسیایی

13- سبک طراحی داخلی ذن آسیایی

آیا تا به حال در مورد فنگ شویی شنیده اید؟ شما می توانید شرط بندی کنید که فلسفه مورد استفاده در آخرین انتخاب ما برای انواع سبک های دکوراسیون خانه را خواهید یافت. فضای داخلی ذن آسیایی در اصل از طراحی معاصر ریشه گرفته است. آنها روی خطوط براق، اشکال جالب و فضای آرامش بخش تمرکز می کنند. در نتیجه، ارجاع به طبیعت در ایجاد فضای ذن نهایی ضروری است. فضای داخلی آسیایی اغلب نامتقارن است و از دایره ها بیشتر از مربع استفاده می شود. دیوارهای پرده یا پنل درب برای جداسازی فضای بزرگتر و ایجاد حس حریم خصوصی رایج هستند. پالت رنگ کاملاً از طبیعت گرفته شده است تا ارتعاشات آرام بخش را حفظ کند.

14- سبک طراحی داخلی مدیترانه ای

14- سبک طراحی داخلی مدیترانه ای

در این مرحله به یکی دیگر از سبک های طراحی داخلی غنی فرهنگی، طراحی مدیترانه ای می پردازیم. این سبک تزئینی از کشورهای شمال دریای مدیترانه آغاز شد. اسپانیا، یونان و ایتالیا هنوز هم منبع اصلی الهام امروزه هستند. مانند معماری معمولی آن کشورها، یافتن طاق ها، ستون ها و بالکن های داخلی در خانه های مدیترانه ای رایج است. مبلمان برای این سبک طراحی نیز رنگ های چوبی غنی با ویژگی های تزئین شده را نشان می دهد. پالت‌های رنگ مدیترانه‌ای شبیه رنگ‌های دریا و آسمان هستند و در عین حال از رنگ‌های گرمی مانند سفال و زرد نیز استفاده می‌کنند. خانه های مدیترانه ای با پنجره ها و درهای بزرگی که رو به پاسیو، تراس یا بالکن دارند، به گونه ای طراحی شده اند که با محیط طبیعی خود تلفیق شوند و با محیط اطراف به راحتی در ارتباط باشند.

15- سبک طراحی داخلی آرت دکو

15- سبک طراحی داخلی آرت دکو

ما افراد زیادی را ندیده‌ایم که هرگز در مورد طراحی داخلی آرت دکو نشنیده باشند. این سبک طراحی نمادین اوایل قرن بیستم در فرانسه منشا گرفت و سپس از دهه 1910 تا 1940 به ایالات متحده راه یافت. انقلاب صنعتی به شدت الهام‌بخش سبک طراحی آرت دکو بود، به همین دلیل است که فلز در آن زمان یکی از مواد انتخابی محبوب بود. تشخیص قطعات از سبک آرت دکو آسان است زیرا معمولاً دارای لبه های نوک تیز و گوشه های دندانه دار است.برخی مواد و مصالحی که در آرت دکو به کار میروند شامل فولاد ضد زنگ، آینه، کروم، شیشه، چوب تزئینی و حتی پوست های عجیب و غریب مثل پوست کوسه و پترن گورخری و… است. مواد گران قیمت مثل آبنوس، سنگ مرمر و چوب های نادر نیز در مبلمان و اکسسوری های این سبک کاربرد دارند. رنگ های سبک آرت دکو طیف وسیعی را شامل می شوند طیف رنگی از قرمز به زرد، نارنجی و بنفش، سبز، آبی که به خوبی می توانند با رنگهای نقره ای، مشکی و کروم ترکیب شوند. از طرف دیگر سیاه و سفید پالت رنگی ویژه آرت دکو است که با درخششی همراه است که تداعی گر شاخصه اصلی سبک آرت دکو می‌باشد.

16- سبک طراحی داخلی صنعتی

16- سبک طراحی داخلی صنعتی

در حالی که ممکن است کسانی استدلال کنند که طراحی داخلی صنعتی مرسوم است، اما این سبک گذشته ای دارد. هنگامی که کارخانه‌های اروپای غربی در پایان انقلاب صنعتی دوم تعطیل شدند، بسیاری از ساختمان‌های بزرگ خالی را پشت سر گذاشتند. افزایش جمعیت باعث شد مردم شروع به تبدیل مناطق صنعتی به محله های مسکونی کنند. در سبک های دیگر دکوراسیون داخلی ،لوله کشی،هواکش،کابل برق و… ساختمان کاملا پنهان شده ولی در سبک صنعتی تاسیسات بدون پوشش است و جذابیت اصلی سبک دکوراسیون صنعتی محسوب میشود. جذابیت این سبک به دلیل دیده شدن روند ساخت است و بیشتر در آپارتمان های تجاری، اداری و خانه هایی که با دکوراسیون مدرن هستند دیده میشود. استفاده از متریال ساختمانی ساده و پرکاربرد مانند: آجر، بتن، چوب، فلز و… از موارد مصالح های شاخص بکار گرفته شده در سبک صنعتی میباشند.در دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی برای کف و دیوارها میتوان از بتن پولیش شده استفاده کرد. سبک طراحی داخلی صنعتی هنر لوله ها و تیرهای در معرض دید را دوست دارد. اینها راهی عالی برای دادن شخصیت به فضا هستند. مبلمان و اکسسوری در این سبک باید حس و حال فضای صنعتی داشته باشد.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: سبک های طراحی داخلی، سبک طراحی داخلی انتقالی، سبک طراحی داخلی سنتی، سبک طراحی داخلی مدرن، سبک طراحی داخلی معاصر، سبک طراحی داخلی مینیمالیستی ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش کرمان یکی از طبقه بندی های سنتی فرش ایرانی است. کرمان هم شهری و هم استانی است که در جنوب مرکزی ایران واقع شده است، اگرچه این اصطلاح گاهی اوقات نوعی از آن را توصیف می کند که ممکن است در جای دیگری ساخته شده باشد. فرشهای کرمان به دلیل تنوع طرح‌ها، طیف رنگی وسیع، استفاده از رنگ‌ها و الیاف طبیعی، استحکام کششی و مقاومت در برابر سایش و ترکیب رنگ‌های ماهرانه مورد توجه قرار می‌گیرند. در تولید معمولی از یک گره نامتقارن بر روی پایه های پنبه ای استفاده می شود، اما نمونه های نادری ممکن است شامل پشته های ابریشم یا قسمتی از ابریشم، یا پایه های ابریشمی با توده های پشمی باشد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

شهر کرمان

شهر کرمان

کِرمان یکی از کلانشهرهای ایران است که مرکز استان کرمان و مرکز شهرستان کرمان می‌باشد. جمعیت این شهر طبق سرشماری بر اساس آمار سال ۹۵ معادل ۵۳۷٬۷۱۸ نفر بوده‌است.  وسعت شهر کرمان نزدیک به ۲۴۰ کیلومتر مربع است حاشیه‌نشینی مهم‌ترین مشکل شهر کرمان است. کرمان یکی از قطب‌های پزشکی ایران است. این شهر یکی از شهرهایی است که میزبان عمل‌های سخت پیوند اعضا در کشور می‌باشد. شهر کرمان با داشتن دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه شهید باهنر یک قطب علمی در کشور به‌شمار می‌رود. کرمان همچنین با ارتفاع ۱۷۵۵ متر از سطح دریا، چهارمین مرکز استان مرتفع ایران به‌شمار می‌رود و همین موضوع سبب اعتدال نسبی هوای این شهر در مقایسه با شهرهای دیگر با اقلیم نیمه کویری ایران شده‌است. فهرست مراکز استان‌های ایران بر پایه ارتفاع از سطح دریا کرمان همچنین با داشتن بناهای تاریخی متعدد و پشتوانه تاریخی و تمدنی قوی، یکی از پنج شهرتاریخی ایران به‌شمار می‌رود.

تاریخچه شهر کرمان

تاریخچه شهر کرمان

قلعه دختر و قلعه اردشیر از آثار دوران اشکانی در خاور شهر کنونی کرمان، که هنوز خرابه‌های آن‌ها برجاست، گواه بر این است که دست کم در زمان اردشیر بابکان در همین محل، شهری آباد و دژهایی مهم وجود داشته‌است. مؤلف جغرافیای کرمان معتقد است که حدود ۲۲۰ پس از میلاد، به هنگام فتح کرمان به دست اردشیر این محل گواشیر نام گرفته و مرکز ولایت کرمان بوده‌است بنا به گفته هرودت کرمانیا از قبایل دوازده‌گانه ایران محسوب می‌شده و ساتراپی چهاردهم (دارا) مشتمل بر ایالت کرمان بوده‌است.

در روایات اساطیری آمده‌است که کیخسرو کرمان و مکران را به رستم بخشید. در کتاب شاهنامه ی فردوسی در بخش پادشاهی اشکانیان آمده‌است که کرمان که تا آن زمان کجاران خوانده می‌شده، ایالتی خودمختار بوده که به فرمانروایی فردی به نام هفتواد اداره می‌شده‌است و به خاطر وجود کرمی افسانه ای نام شهر به کرمان تغییر می‌کند. همچنین نشانی‌هایی از فرمانروایی بهمن بر این خطه می‌دهند آنگاه روایت تاریخی این سرزمین آغاز می‌شود و اینکه در زمان هخامنشیان کوروش آن را تبعید گاه نبونید (پادشاه مغلوب شدهٔ بابِل) قرار داد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طرح های فرش کرمان

طرح های فرش کرمان

به دلیل تقاضای بسیار زیاد برای فرش تولیدی کرمان و جمعیت پیچیده این تقاضا، تنوع شگفت انگیزی از سبک ها و طرح ها تولید شد. برخی از فرش های کرمان صراحتاً برای خریداران غرب بافته می‌شد و برخی برای مصرف‌کنندگان محلی با سلیقه‌های بسیار متفاوت.

گل سرخ محبوب‌ترین نقش در طرح‌های فرش کرمان به‌ویژه در فرشهای «سبزیکار راور» و «گل سرخی» است. از دیگر نقوش معروف «قاب قرائنی»، «ستونی»، «قابی»، «خشتی»، «سرام آتیه»، «جنگلی»، «شکارگاه» و «لچک ترنج» است. فرش های عتیقه کرمان اغلب از حاشیه نقش ترنج و خطوط باریک استفاده می کنند. نقوش گل‌هایی که در قرن نوزدهم در فرشهای کرمان بافته شده‌اند، برگرفته از نقوش شال‌های کرمانی است که در این زمان در کرمان نیز ساخته می‌شد.

تنوع بارز فرش کرمان، لاور یا راور کرمان است. این فرش‌ها در روستای راور در کنار شهر کرمان در منطقه شمالی تولید می‌شوند و به‌ویژه به‌خاطر بافت ظریف و طرح‌های ظریف و کلاسیک برگرفته از قالب‌های سراسری و مدالیون مرکزی شهرت دارند. اکثر فرش‌های راور یا لاور کرمان دارای امضای بافنده یا شخصی است که فرش برای او بافته شده است.

فرش کرمان

فرش کرمان

فرش‌های گلدانی، نوعی فرش کرمان که متمایز از قرن‌های 16 و 17 میلادی است، با نقشی سراسری از گل‌های سبک و نخل‌های بزرگ با گلدان‌هایی که در سرتاسر زمینه قرار گرفته‌اند، مشخص می‌شود. فرش‌های کرمان قرن هجدهم و بعد از آن اغلب از نقش‌های «شبکه‌ای» استفاده می‌کنند که میدان مرکزی آن با طرح مشبک تقسیم می‌شود. یک تصویر قابل توجه فرشی است که متعلق به ویلیام موریس است که اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت به نمایش گذاشته شده است. بعدها انواع و اقسام طرح ها از جمله طرح های بزرگ فیگوراتیو در کرمان ساخته شد. موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن دارای فرشی از سال 1909 با طرحی کپی از نقاشی هنرمند فرانسوی قرن 18 Antoine Watteau است. 

فرشهای مدرن کرمان که برای بازارهای غربی ساخته می‌شوند، اغلب در رنگ‌های ملایم و روشن مانند کهربایی، صورتی و آبی مایل به خاکستری بافته می‌شوند. آنها ممکن است از الگوهای غربی، مانند راه راه و نقوش تکراری مختلف، و همچنین تم های سنتی تر گلدان و باغ، اشکال حیوانات، و طرح های تصویری استفاده کنند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

تکنیک فرش بافی در کرمان

تکنیک فرش بافی در کرمان

می بیتی هفت طبقه از فرش‌های کرمان را تعریف کرده و ساختار منحصربه‌فردی را شناسایی کرده است که او آن را «تکنیک گلدان» می‌نامد که با سه شاخه پود بین ردیف‌های گره مشخص می‌شود.اولی و سومی معمولاً پشمی و با کشش زیاد هستند، در حالی که دومی با کشش کم معمولاً از ابریشم یا پنبه ساخته می‌شود. تارها به طور قابل توجهی جابجا شده اند و گره فارسی به سمت چپ باز است. این تکنیک فرش کرمان را از هر دو دوره صفوی (1501-1722) و پس از آن (1722-1834) متمایز می کند. در مقابل، بیشتر فرش‌های ایرانی از «گره ترکی» استفاده می‌کردند. 

فرآیند رنگرزی برای فرش کرمان در حالی که پشم هنوز در گله بود و قبل از ریسندگی انجام می‌شد و امکان رنگ یکنواخت را فراهم می‌کرد. پالت فرش کرمان به همان اندازه که متنوع است درخشان است. رنگ ها می توانند از عاجی، آبی و سرخابی تا رنگ های طلایی و زعفرانی متفاوت باشند.

کرمان حداقل از قرن پانزدهم میلادی مرکز اصلی تولید فرش های مرغوب بوده است.

در قرن هفدهم، طراحان کرمان در بهترین حالت خود بودند و تکنیک‌های بافندگی آنها پیچیده بود که در سایر بخش‌های امپراتوری ایران دیده نمی‌شد. به عنوان مثال، بافندگان یاد گرفته بودند که بافندگی خود را به گونه ای تنظیم کنند که تارهای پنبه ای در دو سطح متفاوت باشند. سپس پودهای پشمی را نخ می‌کشیدند و برخی را محکم و برخی دیگر را سینوسی می‌گذاشتند و ظاهر موج‌دار فوراً قابل تشخیصی را به سطح فرش می‌دادند.

در قرن هجدهم، برخی از نویسندگان، فرش‌های استان، به‌ویژه در سیفتان را بهترین فرش‌های ایرانی می‌دانستند، که بخشی از آن به دلیل کیفیت بالای پشم منطقه است. پشم کارمانیا. در قرن 18 نادرشاه و بعد از آن ناصرالدین شاه فرش هایی را از کرمان سفارش می دادند. در قرن نوزدهم، شهر کرمان دارای سابقه طولانی کارگاه‌های شهری، پشم‌های بسیار ظریف، بافندگان چیره دست و شهرت برتری هنری طرح‌های خود بود.

طرح فرش کرمان

جمع بندی

از قرن هفدهم، کرمان یکی از مراکز عمده بافندگی بوده است که در آن برخی از مرغوب‌ترین فرش‌های ایرانی بافته می‌شد. قالی‌های موسوم به گلدان‌های دوره صفوی از بزرگ‌ترین شاهکارهای بافندگی ایرانی هستند. هنگامی که تولید فرش ایرانی در اواخر قرن نوزدهم به سرعت بالا رفت، کرمان بار دیگر به عنوان تولید کننده مرغوب ترین فرش ها در بهترین سنت ایرانی ظاهر شد. فرش‌های کرمان این دوره، به‌ویژه نوع لاور، به‌خاطر ظرافت بافت و نقوش شیک‌کشیده‌شده از اشتقاق کلاسیک، چه در قالب‌های سراسری و چه در قالب مدالیون مرکزی، شهرت دارند. پالت‌های قالی‌های کرمان بسیار متنوع است و از نمونه‌هایی که بر رنگ‌های قالی‌های عاجی، آبی و سرخابی تأکید می‌کنند تا رنگ‌های طلایی‌تر و زعفرانی‌تر را شامل می‌شود.

رنگرزان کرمان به مهارت خود در تولید سایه های روشن شهرت دارند. فرش های کرمان در تمام سایزهای قالی بافته می شوند و پایه آن اغلب نخی است. در شمال کرمان روستای راور قرار دارد که قالی‌های لاور کرمان در آن ساخته می‌شود. این قالی‌ها نسبت به کرمان کمیاب‌تر هستند و از این نام به عنوان وجه تمایز کیفیت استفاده می‌شود. قالی‌های کرمان اغلب دارای رنگ‌های قرمز و آبی سنتی ایرانی یا انواع آن هستند و تقریباً همیشه دارای گل و منحنی‌خطی هستند. ظرافت و کیفیت قالی‌های عتیقه کرمان در ترکیب با طرح‌های سنتی گل‌دار ایرانی آن‌ها را برای کسانی که می‌خواهند به فضاهای رسمی خانه‌شان ظرافت و عظمت بیفزایند، ایده‌آل می‌کند.

شهر کرمان و نواحی اطراف آن، علیرغم آب و هوای خشک و منتخب جغرافیایی، از دیرباز پشم با کیفیتی استثنایی تولید می‌کرده و در دوره صفویه به مرکز تولید فرش تبدیل شده بود. کرمان به طور طبیعی در احیای قالی‌ها در اواخر قرن نوزدهم جایگاه برجسته‌ای را به خود اختصاص داد، زمانی که به دلیل طیف گسترده‌ای از رنگ‌هایی که تولید می‌کرد به شهرت رسید و به فرش‌هایش جلوه‌های رنگی چشم‌گیری بخشید. این قالی‌های کرمانی مطابق روال صفویه با تکنیکی بسیار ظریف و با تعداد گره‌ها از صد تا چهارصد تولید می‌شدند.

پس از سال 1920، طرح ها ساده تر شدند، با پالت پاستلی کمتر متنوع، شمع ضخیم تر و تعداد گره های کمتر، بیشتر در پاسخ به تقاضای بازار آمریکا بافته شدند. با این حال، در چهل سال گذشته، با بازگشتی به فرش کلاسیک ساخته شده در حدود سال 1900 و قبل از آن، بار دیگر با استفاده از طیف رنگی غنی‌تر، متنوع‌تر، طرح‌های سنتی‌تر صفویه‌ و تکنیک‌های ظریف‌تر بافندگی متناسب با جزئیات پیچیده‌تر صورت گرفته است. 

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: فرش، فرش کرمان، قالی کرمان، تاریخچه فرش کرمان، تکنیک فرش بافی در کرمان ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

روندها همچنان در حال تغییر هستند، اما استایل کلاسیک هرگز از مد نمی افتد. شاید به همین دلیل است که فرش‌های شگی دهه 70 و 80 که زمانی نمادین بودند، اکنون دوباره مورد تقاضا هستند. طراحان داخلی عصر معاصر در حال تجهیز خانه ها با انواع فرش های شگی هستند. این فرش ها نه تنها این قابلیت را دارند که ظاهری مجلل ایجاد کنند، بلکه ظاهری کلاسیک را نیز ایجاد می کنند. در حالی که برخی ممکن است در مورد فرش شگی موافق نباشند، بقیه می توانند این فرش های شگی بسیار جذاب را در هر کجا خریداری کنند تا از این مدل بسیار شیک گذشته بهره ببرند.

فرش شگی چیست

فرش شگی چیست؟

تقریباً همه ما با فرش شگی آشنا هستیم. این فرش ها در مقایسه با سایر فرش ها ظاهری کاملاً متمایز دارند. معمولاً این فرش ها پرز بیش از 2 سانتیمتر دارند. اصطلاح شمع به طول حلقه های قائم مربوط می شود که به فرش های شگی ظاهر بی نظیری می دهد. این فرش ها با مواد پنبه ای، پشمی، پلی استر، میکروفایبر، هیت ست پلی است که گزینه های زیادی را برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهد.

فرش های شگی مجموعه ای از راحتی، زیبایی، سرگرمی، گرما و جسارت هستند نام شگی، به طور خاص از ظاهر منحصر به فرد آنها گرفته شده است که در رنگ ها و مواد مختلف موجود هستند. و شما بسته به سلیقه و نیاز خود می توانید از آنها برای چندین منظور در منزل خود استفاده کنید. فرش های شگی را می توان در اتاق نشیمن، اتاق خواب یا حتی در برخی از اتاق های غذاخوری استفاده کرد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه مختصری از فرش شگی

تاریخچه مختصری از فرش شگی

اگرچه فرش‌های شگی در طول دهه‌های 1960 و 1970 در آمریکا محبوبیت پیدا کردند، اما منشا آن به یونان باستان بازمی‌گردد. فرش های شگی در خاورمیانه و آسیای مرکزی به ویژه در ترکیه به‌طور چشمگیری مورد استفاده قرار می‌گرفت. اولین فرش‌ها و قالی‌های شگی از موی بز ساخته می‌شدند و بر خلاف سایر فرش‌های سنتی که بیشتر به عنوان نمادی از زرق و برق در دنیای باستان استفاده می‌شد، فرش‌های شگی ویژگی مشترکی در کف انواع خانه‌ها، یعنی هم برای ثروتمندان و هم برای طبقه متوسط داشت.

انواع فرش شگی

انواع فرش شگی:

انواع فرش های شگی عمدتاً با مواد مورد استفاده در تولید این فرش ها مشخص می شوند.

فرش شگی فلوکاتی

فرش شگی فلوکاتی:

این فرش ها بافت بسیار پرزداری دارند و از پشم تولید می شوند. یونان را زادگاه این فرش ها می دانند. قالیچه ها عمدتاً از سر ناچاری به وجود آمدند. چوپانانی که یک گله گوسفند پرورش می دادند، پوست گوسفند را با کالاهای دیگر مبادله می کردند. اگرچه اولین فرش‌ها دقیقاً شبیه فرش‌های مدرن امروزی در ملبورن نیستند، اما شباهت زیادی دارند. این فرش ها در دهه 80 به قدری محبوب شدند که این روند نه تنها در پوشش کف بلکه در اقلام لباس نیز منعکس شد. با این وجود، تطبیق پذیری آنها غیرقابل انکار است.

فرش شگی چرم

فرش شگی چرم: 

فرش های چرمی شگی ممکن است با سلیقه هرکسی مطابقت نداشته باشد. ظاهر بسیار منحصربه‌فردی دارد و حس خاصی به آن می‌دهد. علاوه بر این، این فرش ها در رنگ های مختلف موجود هستند. با این حال، آنها برای مناطق پر رفت و آمد در خانه شما مناسب نیستند، زیرا چرم یک ماده ظریف است. همچنین، آنها ضد ریزش نیستند و ممکن است نتوانند آسیب ناشی از ترافیک زیاد را تحمل کنند.

فرش شکی مصنوعی

فرش شکی مصنوعی:

این فرش ها از الیاف مصنوعی تولید می شوند. بنابراین، طیف وسیعی از انتخاب ها برای این فرش های شگی وجود دارد. از آنجایی که می توان آنها را به تولید انبوه رساند، این فرش ها نسبتاً ارزان تر و بادوام هستند. فرش های شگی مصنوعی از مواد مصنوعی مانند اکریلیک، پلی پروپیلن، پلی استر و ویسکوز ساخته می شوند. تمیز کردن آنها بسیار آسان است و یکی از مقرون به صرفه ترین فرش‌ها هستند. فرش‌های مصنوعی شگی ممکن است کیفیت و دوام مشابه به فرش‌های پشمی را نداشته باشند، اما انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌تواند به شما این امکان را بدهد که الگوها و رنگ‌های جدید را بیشتر امتحان کنید. اگر می‌خواهید فرشی زیبا داشته باشید و تمیز کردن آن راحت باشد، یک فرش شگی مصنوعی مناسب شماست.

فرش شگی پشم

فرش شگی پشم:

پشم یکی دیگر از الیاف طبیعی است که برای تولید فرش های شگی استفاده می شود. بافت طبیعی پشم حسی مجلل به این فرش ها می دهد. شما می توانید انواع فرش های شگی را در فروشگاه آنلاین فرش پلاس بیابید که با طرح ها و رنگ های مختلف موجود هستند. این فرش ها فوق العاده راحت هستند و برای شب های سرد زمستان گزینه خوبی هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

ویژگی ها و مزایای فرش شگی

ویژگی ها و مزایای فرش شگی :

این فرش ها به دلیل ظاهر و بافت نرمشان مورد علاقه مردم قرار گرفتند. بافت فرش شگی باعث می شود که آنها برای راه رفتن یا نشستن بسیار راحت باشند. می‌توانید این فرش‌های نرم را زیر مبل‌ها قرار دهید تا ظاهر آن را زیباتر کرده و راحت‌تر به نظر برسند.
اگر نوزادان یا کودکان نوپایی دارید که در حال خزیدن یا یادگیری راه رفتن هستند، این فرش ها گزینه عالی هستند زیرا بافت نرم فرش شگی از نوزادان در برابر آسیب محافظت می کند.
همچنین این فرش ها به اتاق شما حس بسیار گرم و دلپذیری می دهند. این ویژگی به شما یک اصرار فوری برای پا گذاشتن روی آنها یا نشستن روی آنها می دهد.
بسیاری از نسل نسبت به داشتن ظاهری مدرن برای خانه های خود با هزینه بسیار کمتر فرش شگی را انتخاب می کنند. آنها می توانند فرش های مدرن با کیفیت بسیار خوب را در فروشگاه های مختلف فرش پیدا کنند. فرش‌های شگی می‌توانند بهترین جایگزین برای آن‌ها باشند تا به شکلی مقرون‌ به‌ صرفه به ظاهر زیبایی‌شناختی مورد نظر خود دست یابند. با استفاده از فرش‌های شگی، می‌توانید فضای زندگی خود را مانند فرش‌هایی که در هر مجله‌ای با سبک زندگی پیشرفته ارائه می‌شود، زیبا کنید.
علاوه بر این، فرش های شگی را می توان در اتاق خواب و همچنین اتاق نشیمن استفاده کرد، زیرا این فرش ها به دلیل تطبیق پذیری در هر محیطی مورد استفاده هستند.
فرش های شگی دوام بالایی دارند و معمولاً قادر به تحمل ترافیک سنگین هستند. با این وجود، کاملاً به این بستگی دارد که چگونه می توانید با سبک های مختلف فرش های شگی بازی کنید.
جدا از ظاهر، فرش های شگی دوستدار محیط زیست و پایدار هستند. این فرش‌ها در اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های بسیار متنوعی موجود هستند.
فرش های شگی برای فصل زمستان بهترین گزینه هستند. اگر در منطقه ای با فصل زمستان سخت زندگی می کنید، این فرش ها می توانند به بهترین وجه نیاز شما به سطح گرم را برآورده کنند. فرش های شگی می توانند کل فضای شما را گرم کنند و در عین حال سطح نرم تری را در زیر پا به شما ارائه دهند.
بهترین دلیل دیگر برای داشتن فرش های شگی این است که تقریباً در هر فروشگاه فروشی موجود هستند.

برای دیدن مجموعه  فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

جمع بندی

جمع بندی

امروزه مصرف کننده مدرن مایل است انواع مختلف پارچه، فرش های رنگی و بافت را آزمایش کند. بنابراین روندها هر روز در حال تغییر هستند. مصرف کننده اکنون می تواند فرش هایی را بیابد که می توانند در محیط های داخلی و خارجی استفاده شوند. بنابراین فرش شگی با کیفیت بالا می تواند ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد.



:: برچسب‌ها: فرش شگی چیست؟، تاریخچه فرش شگی، انواع فرش شگی، ویژگی فرش شگی، مزایای فرش شگی ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

شهر اصفهان در مرکز ایران در دامنه رشته کوه زاگرس واقع شده است و در تولید فرش سابقه ای غنی دارد و در زمان ملکشاه اول و بعدها شاه عباس کبیر اصفهان به عنوان پایتخت انتخاب شد. تاریخچه فرشسازی در اصفهان در چند نوبت، عمدتاً به دلیل اشغال و تهاجم نظامی، قطع شده است. این شهر در دوران سلسله صفویه (1501–1736) به‌ویژه در حکومت شاه عباس، که در آن رنسانس هنر در سراسر ایران با محوریت فرهنگی متمرکز بود، به اوج خود رسید. در طول اعصار، فرهنگ های بسیاری در اصفهان ساکن شده اند و تا به امروز این شهر جهانی مملو از آثار هنری پیچیده، مساجد خیره کننده، پل ها، کاخ ها و معماری مشهور است. گذشته از معماری و فرش های نفیس، اصفهان به خاطر منسوجات، هنرهای زیبا، فولاد، صنایع دستی، فلزکاری و همچنین غذاها و شیرینی های سنتی شهرت دارد. فرشهای اصفهان با استفاده از پشم کرک نرم (اغلب با ریزه کاری یا پایه‌های ابریشمی) و پرزهای بسیار محکم بافته شده و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

شهر اصفهان

شهر اصفهان

اِصفَهان، کلان‌شهری تاریخی در مرکز ایران و مرکز استان اصفهان و نیز شهرستان اصفهان است. این شهر سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد، یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان و نهمین شهر پرجمعیت باختر آسیا به‌شمار می‌رود. اصفهان همچنین چهاردهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است. همچنین اصفهان پس از تهران و مشهد سومین کلانشهر بزرگ ایران از نظر مساحت است.

این شهر در دو نوبت به پایتختی ایران برگزیده شد. دوران سلجوقیان و دوره صفویان (در بین سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی). به ویژه در سدهٔ شانزدهم میلادی به هنگام پادشاهی صفویان که پایتخت ایران شد، رونق فراوانی نیز گرفت. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که شماری از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این شهر به داشتن معماری زیبای ایرانی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مُناره‌های منحصر به فردش نام‌آور است. این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد. این شهر در آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست و از ۱۳۹۷ به ابتکار شهرهای دوستدار کودک ملحق شد. براساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برد.

میدان نقش جهان نمونه برجسته‌ای از معماری صفوی است. این شهر دارای پانزده منطقه شهری است. از جمله دیگر آثار تاریخی اصفهان از منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، پل مارنان، حمام علی قلی آقا، مسجد جامع، پل شهرستان و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر را نیز می‌توان نام برد.

از صنایع فعال در استان اصفهان می‌توان به شرکت‌های بزرگی همچون: هسا، مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، پالایشگاه نفت اصفهان، اسنوا، پلی اکریل اصفهان، ذوب آهن اصفهان، صاایران، شرکت نفت سپاهان، شرکت نفت جی، نیروگاه برق شهید منتظری و تاسیسات هسته ای نطنز اشاره کرد. صنعت طلا در اصفهان بیشترین کارگاه و بزرگ‌ترین کارخانه‌های طلای ایران را در خود جای داده‌است. صنایع دستی متعدد اصفهان نیز از دیرباز یکی از پایه‌های اقتصاد اصفهان بوده‌است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه شهر اصفهان

تاریخچه شهر اصفهان

در طول تاریخ به آسانی نمی‌توان رد شهر اصفهان را به‌طور پیوسته دنبال کرد، هر چند اصفهان در مرکز فلات ایران قرار داشت. به سبب آن که در دوران پیش از اسلام گرانیگاه شاهنشاهی‌های هخامنشی تا ساسانی، قلمرو غربی این شاهنشاهی‌ها و به خصوص میان‌رودان بود، این شهر در کانون توجه این دودمان‌ها قرار نداشت. در طول تاریخ تا دوران اسلامی می‌توان در محل فعلی شهر اصفهان ردپای شهرهای مختلفی تحت نام‌های مختلف، محل‌های مختلف و حتی مردمان متفاوتی را پیگیری نمود. 

اصفهان به خاطر وجود زاینده رود و شرایط طبیعی مناسبی که داشت، احتمالاً از نیمهٔ دوم هزاره ۴ ق. م شاهد شکل‌گیری آبادی‌های بسیاری بوده‌است. سال شکل‌گیری شهر اصفهان با ابهام رو به رو است و اطلاع دقیقی از آن در دست نیست و بیشتر در افسانه‌ها و داستان‌ها به کیقباد اشاره شده‌است. طبق آنچه لاکهارت بیان داشته اصفهان تا قرن ۴ ه‍.ق / ۱۰ م با این عنوان امروزی و به این صورت وجود نداشته، در واقع جی شهر اصلی اصفهان بوده‌است. ماکسیم سیرو می‌گوید دهکده‌های قدیمی که در اصفهان موجود بوده الان زیر آبرفت‌های این شهر دفن شده‌است؛ با این حال طی بررسی‌هایی که انجام شده قسمت‌هایی از دیوارهای بناهای قدیمی این شهر نمایان شده‌است. در اواخر عصر ساسانیان هفت شهر نزدیک به هم در این ناحیه بوده‌است که عبارت بودند از جی، مهرین، شادریه، درام، قه، کهنه و جار.

نقش فرش اصفهان

فرش اصفهان

فرش های بافته شده در این شهر شاید بهترین و باارزش ترین فرش های جهان به طور کلی باشد. محبوب ترین طرح، مدالیون مرکزی است که توسط درختان انگور یا گل هایی احاطه شده است که معمولاً قرمز، آبی یا نیلی روی زمینه ای عاجی هستند. از دیگر عناصر و نقوش محبوب طراحی می توان به طرح های گلدان، باغ و درخت زندگی، نقوش شاه عباسی و قطعات تصویری اشاره کرد. الهام‌بخش طراحی فرشها از نقش‌های سنتی، طبیعت، شعر و شاعران بزرگ و همچنین از تاریخ غنی معماری شهر می‌آید. مسجد معروف شیخ لطف‌الله برای بسیاری از فرشهایی که در این شهر بزرگ ایجاد شده‌اند، یک موزه خاص است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

گره در هر اینچ مربع مورد استفاده در فرش‌های بافته شده در اصفهان می‌تواند از 120 به بالا باشد، اما اگر در خود شهر به جای شهر یا روستای اطراف بافته شود، معمولاً بیش از 200 خواهد بود. بسیاری از فرش های با کیفیت اصفهان بر پایه ابریشم ساخته شده اند، به همین دلیل بسیار ظریف و با ارزش هستند. اندازه ها متفاوت است اما اکثر آنها از نظر اندازه متوسط تا بزرگ هستند. بافندگان معروف شامل خانواده سیرافیان و کارگاه‌ها می‌باشند. بسیاری از اینها قبل از تهاجم افغانستان بافته شده اند، بنابراین به قرن هفدهم باز می گردد. 

برخی از فرش های اصفهانی در اروپای غربی به «فرشچه لهستانی» یا «فرشچه پولونیز» معروف شدند. این نام به فرش‌هایی اطلاق می‌شود که با نخ‌های ابریشمی، طلایی و نقره‌ای در ایران در قرون 16 تا 18 میلادی بافته می‌شد و به کشورهای مشترک المنافع لهستان و لیتوانی صادر می‌شد. آنها توسط نجیب زاده های ثروتمند لهستانی سفارش داده شده و با نشان های خود تزئین شده اند. برخی از آنها بعداً به خریداران اروپای غربی که اغلب از منشاء لهستانی خود متقاعد شده بودند، فروخته شد، بنابراین نام آنها به همین دلیل است.

فرشهای اصفهان بر روی پایه‌های ابریشمی یا پنبه‌ای تا 1.000.000 گره فارسی در متر مربع بافته می شوند (تکه‌هایی توسط کارگاه استاد سیرافیان با تعداد گره‌های بالاتر ساخته شده است)، با کیفیت فوق‌العاده خوب (که در ایران به آن پشم کورک گفته می‌شود) پشم برای شمع، که معمولاً بسیار کم بریده می شود. در آغاز نوسازی اصفهان به عنوان مرکز فرشهای مرغوب، بیشتر فرشها از نقوش سنتی با الهام از نقوش معماری و کاشی‌هایی که بناهای تاریخی این شهر بزرگ را تزئین می‌کردند استفاده می‌کردند. طراحان بیشتر از شاعران ایرانی (مولوی، حافظ، عطار)، طبیعت و مفاهیم معنوی مذهبی که عمیقاً در فرهنگ ریشه دوانده است، الهام گرفتند. 

فرش اصفهان در دوران صفویه

فرشهای آنتیک و نیمه عتیقه اصفهان،رنگارنگ‌تر از فرش نایین هستند، شهری که به فرش‌های دستباف استثنایی‌اش معروف است. فرش اصفهان‌ عتیقه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است، زیرا تولید آن از سال 1722 تقریباً به طور کامل متوقف شده بود، که طی آن تهاجم افغان‌ها رخ داد. تا آغاز قرن بیستم بود که به طور محکم دوباره تأسیس شد.

در شهر و اطراف آن تعداد زیادی کارگاه می توان یافت. بسیاری از آنها شهرت جهانی دارند مانند سیرافیان، داوری،انتشار و حقیقی. این نقش ها اغلب از کاشی کاری های مساجد یا باغ های شهرها و کاخ ها الهام گرفته شده است. فرش‌های اصفهان در ترکیب نقش‌ها، متریال و طرح‌ها از درجه بالایی برخوردار هستند. مشخصه آنها نازک و غالباً با تراکم گره بسیار زیاد ((الگوی شاه عباس) است، اما نقوش فیگوری نیز دیده می شود. در امتداد خیابان های بزرگ اصفهان، فرش فروشی ها بسیار نزدیک به هم هستند و در هتل ها نمایشگاه هایی برای جذب خریداران برپا می شود. همچنین بازارهای فرش بزرگتری در حومه اطراف وجود دارد که به عنوان مثال فرش یلامه و بختیاری را به فروش می رساند. این فرش ها با نام اصفهان نیز به فروش می رسند.

فرش اصفهان در دوران صفویه

در قرن شانزدهم میلادی اشرافیان صفوی پیشه وران و صنعتگران گوناگون را از شمال غرب ایران جمع کرده، در اصفهان در محله‌ای که به جلفا معروف شد سکنی دادند. به دنبال آن در مرکز شهر کارگاههای تولید فرش در ابعاد کاخها و معابد بنا شد. مدتی بعد در کنار کارگاه‌های دیگر دربار صنعتی نو پدید آمد. تولیدات این بافندگان در خدمت دربار، تنها استفاده داخلی نداشت بلکه در پرداخت مالیات هم به مصرف می‌رسید. خصوصاً در دوران شاه عباس، بافندگی برای دربار به ایجاد فعالیت‌های صنعتی گسترده‌ای رسید که صاحب اصلی ثروت آن خود شاه بود. در عین حال بافندگان این کارگاهها مجاز به گرفتن سفارشهای شخصی نیز بودند. به خاطر علاقمندی پادشاهان صفوی به خصوص شاه اسماعیل، شاه طهماسب و شاه عباس به هنر قالیبافی، نفیس‌ترین قالیهای ابریشمی وزربفت با طرح‌های بسیار زیبا به دست هنرمندان اصفهان بافته شده‌است. بنا بر این این دوره را می‌توان عصر شکوه قالی ایران نامید. تنوع طرح‌ها و رنگها قالی اصفهان را به یکی از اصیل‌ترین قالی‌های ایرانی تبدیل کرده‌است. تا زمانی که طرح‌های اصیل اسلیمی، ختایی و شاه عباسی بر گنبد لاجوردی مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و یادگارهای طلایی رضا عباسی بر دیواره‌های عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت می‌درخشد، قالی اصفهان نیز فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را حفظ می‌کند.

ویژگی‌های فرش اصفهان

ویژگی‌های فرش اصفهان

هماهنگی، تناسب و تنوع رنگ به خصوص رنگهای شاد در طیفهای تیره و روشن، پرزهای کوتاه، رجشمار بین ۵۰ تا ۹۰، استفاده از گره فارسی، شیرازه متصل و اغلب دو پوده و لول و همچنین پرداخت در موقع بافت از ویژگی‌های قالیبافی اصفهان است. 

چله کشی، دار عمودی با یک کوجی (روش اصفهان)

چله کشی قرار دادن و کشیدن تارها بر روی سر دار و زیر داراست. این کار را دو نفر چله بند انجام می‌دهند. یکی چله را می‌سازد و دیگری چله را بر روی دار سوار می‌کند. این کار باید با دقت و مهارت انجام گیرد. برای در هم تنیدن تار و پود لازم است که لایه‌های تار چله را به دو نیم لایه جدا تقسیم کنیم. نیم لایه اول تارهای زیر و نیم لایه دیگر تارهای رو را تشکیل می‌دهد. کوجی چوبی است که نخ‌ها دور آن پیچیده می‌شود که از یک کلاف نخ واحد گرفته شده‌است. برای چله کشی دارهایی که در اصفهان به کار می‌رود، ابتدا دارهای چله را از ابریشم می‌سازند سپس بر دار نصب می‌نمایند. پس از آن کوجی و تارها و همچنین چوب هاف که دو لایه تارهای چله را از یکدیگر جدا می‌کند را سر جای خو قرار می‌دهند. در طول بافت قسمت بافته شده را پایین می‌کشند تا بخش دیگری از چله روی دار در مقابل بافنده قرار گیردکه این کار مستلزم توانایی بالای جسمی است. 

ابزار و وسایل

در گره فارسی زنان بافنده انگشتان نازکشان را به راحتی میان لایه‌های چله می‌لغزانند. انگشتان شست و سبابه ومیانه وظیفه دشواری را بر عهده دارند و برای انجام آن از مجموعه‌ای از ابزار و وسایل کمک می‌گیرند. چاقوی بافت که پس از بستن هر گره بر پرزهای گره زده می‌شود تا برای زدن گره بعدی آماده شود. شانه که شامل دسته‌ای چوبی، خمیده با تیغه‌های فلزی ضخیم و موازی می‌شود. این تیغه‌ها بین تارهای چله قرار می‌گیرد و پودها و گره‌ها را در جای خود محکم می‌کند. این فشردگی ردیفها به نیروی بافنده بستگی دارد و معمولاً این کار را یک نفر بر عهده می‌گیرد تا نقش و نگارهای فرش کج و معوج نشود. قیچی فلزی که بافنده تیغه کلفت قیچی را روی چله قرار می‌دهد و ارتفاع پرزها را یکسان می‌کند. قشو وسیله ایست دندانه دندانه که برای بیرون کشیدن پشم‌های اضافی گره‌ها است. 

جمع بندی فرش اصفهان

جمع بندی 

تقریباً هیچ نوع فرش دیگری به اندازه فرش دستباف ایرانی شناخته شده نیست. در میان آنها، با این حال، برخی از آنها به ویژه به دلیل کیفیت برجسته خود شناخته شده  هستند. یکی از آن ها فرش اصفهان است. شهری که از نظر معماری چشمگیر است و فرش هایش به اندازه ساختمان ها درخشنده هستند. فرش‌ها با الهام از خود شهر در کارخانه‌ها با بهترین نقش‌ها و طرح ها بافته می‌شوند. به ندرت هیچ شهر دیگری دارای چنین تراکم بالایی از بافندگان با تجربه باشد که برخی از بهترین فرش های دستباف جهان را تولید کنند. فرش های اصفهان با تراکم گره 650000 گره در هر متر مربع به بالا، کیفیت بسیار خوبی دارند و از این رو از پیچیده ترین فرش ها هستند. فرشهای اصفهان شهرت جهانی دارند. 

اما یک چیز واضح است: اگر می خواهید یک فرش اصفهان واقعی را زیر پای خود احساس کنید، باید کمی بیشتر خرج کنید. با این حال، خریدار فرشی را دریافت می کند که تولید آن از نظر کاردستی بسیار دشوار است. چنین فرشی از طریق لمس زیبا، توجه زیاد به جزئیات و پیچیده ترین کیفیت، شادی را به ارمغان می آورد.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: فرش دستباف، فرش شاه عباسی، فرش دستباف اصفهان، تاریخچه فرش اصفهان، فرش اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش کاشان

فرش‌های کاشان نیز مانند بسیاری از انواع فرش‌های ایرانی، نام خود را از شهر مبدأ خود یعنی کاشان گرفته‌اند. بافندگی این فرش‌ها به قرن هفدهم بازمی‌گردد و تصور می‌شود که برخی از طرح‌های کوچک‌تر ابریشم حتی به اوایل قرن شانزدهم بازمی‌گردد. فرش‌های کاشان به‌خاطر زیبایی بی‌نظیر خود شناخته می‌شوند و مورد توجه فرش‌سازان در سراسر جهان است. این راهنمای فرش به شما کمک می کند اگر به دنبال داشتن یکی از این قطعات شگفت انگیز هستید تصمیم آگاهانه تری بگیرید.

برای دیدن مجموعه  فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

بازار فرش کاشان

فرش کاشان کجا ساخته می شود؟

کاشان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در مرکز آن قرار دارد و از هر طرف توسط کویر احاطه شده است. کوه‌های غرب فقط آب کافی برای زنده ماندن را فراهم می‌کنند، اما نه خیلی بیشتر، در نتیجه پشم سفت‌تر و خشن‌تر بود و برای فرش‌بافی خوب نبود. فرش‌های اولیه کاشان با پشم مرینوس که از منچستر وارد می‌شد و نرم‌تر و لطیف‌تر از پشم‌های موجود در این منطقه بود، درست می‌شد. در فرش‌های بعدی از پشم سبزوار، منطقه‌ای در ایران که با کیفیت‌ترین پشم تولید می‌شود، استفاده می‌شود.

فرش‌های کاشان پیشینه‌ای غنی دارند که به قرن هفدهم در دوران صفویه بازمی‌گردد. سوابقی از خلاقیت‌های کوچک‌تر از ابریشم وجود دارد که قدمت آنها حتی قبل از اوایل قرن شانزدهم است. کاشان خلوتگاه محبوبی برای تعطیلات حاکمان سلسله صفوی بود. به این ترتیب، این شهر بهترین ها را به مهمانان ارجمند خود ارائه می کرد، از خانه های تعطیلات مجلل گرفته تا معماری های دیدنی. حتی فرش ها نیز با در نظر گرفتن وضعیت مهمانان ساخته شده اند. جای تعجب نیست که فرش‌های کاشان یکی از با شکوه‌ترین فرش‌های ایرانی هستند. برخی از فرش‌هایی که در آن دوران بافته شده‌اند، شهرت جهانی دارند. بافندگان در طول قرن ها کیفیت بالایی را در مواد، رنگ ها، نقش ها و سبک گره زدن خود حفظ کرده اند. وقتی فرش کاشان می‌خرید، می‌دانید که در حال خرید تکه ای از تاریخ هستید.

چگونه فرش کاشان را تشخیص دهیم

فرش کاشان نه تنها ظاهر هر اتاقی را فوراً زیبا می کند، بلکه شروع کننده مکالمه بسیار خوبی نیز می باشد. یکی از راه های آسان برای تشخیص فرش کاشان این است که آن را برگردانید و گره های زیر آن را بررسی کنید. بافندگان از گره نامتقارن سنه برای ایجاد فرش کاشان استفاده می کنند. این امر آنها را از اکثر فرش های ایرانی که معمولاً دارای گره های متقارن هستند متمایز می کند. نقوش مدال و گوشه و استفاده از ترکیب رنگی عمیق و غنی از آبی، قرمز و عاجی از دیگر ویژگی های بارز فرش کاشان است. باید تکنیک بافت و مواد مورد استفاده، رنگ‌های فرش و نقوش و مدال‌هایی که فرش را زینت می‌دهند بررسی کنید. در زیر به هر یک از این عوامل می پردازیم:

تکنیک بافت

فرش کلاسیک کاشان با گره فارسی نامتقارن بافته می شود. اولین کاری که باید هنگام بررسی یکی از این فرش ها انجام دهید این است که آن را برگردانید و به پشت آن نگاهی بیندازید. اگر گره ها نامتقارن هستند، یکی از نشانه های این است که آنچه شما به آن نگاه می کنید، کاشانی است.

انواع گره های مورد استفاده در بافت فرش کاشان

فرش‌های کاشان معمولاً با استفاده از نوع نامتقارن دو گره به نام گره سنه بافته می‌شوند. فرش ها متراکم و سنگین هستند. یک فرش کاشان 4 اینچ در 7 اینچ می تواند حدود 10 کیلوگرم وزن داشته باشد. دوبار گره و چگالی سنگین تر، این فرش ها را بسیار بادوام می کند.

فنون فرش بافی کاشان

فنون فرش بافی کاشان

فرش های کاشان بر روی نوع خاصی از بافندگی معروف به «دار» بافته می شود. بافندگان هر گره را با استفاده از تکنیک گره فارسی که یک سبک نامتقارن از بافتن تار و پود با دو نخ پود در بین ردیف ها گره می باشد، می سازند. فرشبافان کاشانی بر این سبک مسلط بوده و با مهارت و دقت فراوان از آن استفاده می کنند و در نتیجه فرش هایی با ظرافت و پرداخت استثنایی به دست می آید. نگاهی به گره های پشت فرش می تواند به شما اطلاعاتی در مورد دقت زیاد در ایجاد هر گره بدهد. فرش های کاشان از مرغوب ترین فرش های ایرانی هستند که می توانید پیدا کنید. مواد و نقوش این فرش‌ها از زمانی که به‌ویژه برای حاکمان سلسله صفوی که انتظاری جز بهترین‌ها نداشتند خلق شدند، همچنان منعکس‌کننده منشأ آن‌ها بوده است.

ترکیب موادی که بافنده استفاده می کرد بر بافت محصول نهایی تأثیر گذاشت. فرش های کاشان با وجود بافت سفت، در لمس نرم هستند. این به خوبی از مهارت بافندگان در دستیابی به نرمی بدون قربانی کردن دوام در ساخت آنها صحبت می کند. استفاده از رنگ های گیاهی نیز به بافت منحصر به فرد این فرش ها کمک می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

جنس فرش کاشان

فرش های اصل کاشان دارای پایه نخی و پرز 100% پشمی می باشد. شمع معمولاً کوتاه می شود تا پیچیدگی های کار طراحی را به نمایش بگذارد. از آنجایی که این فرش‌ها دستباف هستند، یافتن این فرش‌ها با کیفیت‌های متفاوت غیرعادی نیست. با این حال، تغییرات کمی وجود دارد، به طوری که برخی از بافندگان از برجسته های ابریشمی در شمع استفاده می کنند. تعداد کمی از بافندگان نیز از تمام مواد ابریشم در ساخت فرش های خود استفاده می کردند، اما این موارد بسیار نادر است.

بافندگان از ترکیبات مختلف پنبه، پشم و ابریشم در آثار خود استفاده می کردند. یکی از رایج‌ترین ترکیباتی که در فرش‌های کاشان می‌توانید پیدا کنید، پایه‌های نخی است که با پرزهای پشمی نرم پوشیده شده‌اند. برخی از بافندگان با بافتن هایلایت های ابریشمی ، به خلاقیت های خود یک لمس ظریف سلطنتی داده اند. این اضافه کوچک تفاوت زیادی در ظاهر، احساس و ارزش فرش تمام شده ایجاد می کند. بافندگان دیگر با استفاده از تمام مواد ابریشم در خلاقیت خود این کار را یک قدم جلوتر بردند. با این حال، استفاده از تمام مواد ابریشم به دلیل هزینه بالای تامین مواد رایج نبود.

پشم نیوزلند

صرف نظر از اینکه فرش از پنبه، پشم یا ابریشم باشد، تنها چیزی که در فرش کاشان ثابت می ماند این است که فقط از مرغوب ترین مواد استفاده شده است. پشم مرینوس وارداتی از انگلستان ماده انتخابی در فرش های کاشان قبلی بود زیرا بافندگان پشم با کیفیت مشابه را در ایران پیدا نمی کردند. این روند زمانی تغییر کرد که بافندگان پشم مرغوب تولید شده در شهر سبزوار ایران را کشف کردند.

رنگهای معمولی که در فرش کاشان یافت می شود

رنگهای معمولی که در فرش کاشان یافت می شود

قرمز پررنگ و آبی سرمه‌ای با تضادهای عاجی، رنگ‌های اصلی مورد استفاده در فرش‌های کاشان پیشین بودند، که معمولاً در زمینه قرمز با حاشیه‌های آبی احاطه شده بود. البته این چیدمان دارای تنوع های متعددی بود که منجر به آرایش خیره کننده ای از فرش های کاشان شد. عاج رنگ اصلی است که برای جبران رنگ های قرمز تیره و آبی استفاده می شود. در طول دهه 1970، بافندگان شروع به استفاده از رنگ‌های پاستلی در خلاقیت‌های خود کردند، با زمینه‌هایی به رنگ‌های آبی ملایم، سبز و خاکستری و بافت‌هایی به رنگ‌های نیلی، آبی و قرمز. این روند تا اواخر دهه 1980 ادامه داشت، زمانی که بافندگان دوباره شروع به استفاده از قرمز تیره سنتی و آبی سرمه ای کردند.

مهم نیست که بافندگان از چه رنگ هایی در آثار خود استفاده می کردند، تنها چیزی که ثابت بود این بود که رنگ ها همیشه از منابع طبیعی استخراج می شدند. منابع طبیعی متداول مورد استفاده برای به دست آوردن رنگ های مورد استفاده در فرش کاشان، برگ تاک، پوست انار، پوست آجیل و سایر قسمت های گیاه بود.

اندازه های معمولی فرش کاشان

اگرچه فرش کاشان را می‌توانید در اندازه‌های وسیعی پیدا کنید، اما رایج‌ترین آنها عبارتند از: 4*6، 7*10، 8*10 و 10*13 اینچ.

سبک‌های عمده در نقشه فرش کاشان

فرش های کاشان فوراً با نقوش متمایز «مدل و گوشه» قابل تشخیص هستند. این طرح با الهام از الگوهای استادانه موجود در تزیینات سنتی ایرانی ساخته شده است. نقوش مدالیون الماسی شکل در میان زمینه باغ مانندی به همان اندازه استادانه به نام میدان شاه عباس بافته شده است. مزرعه شش عباس که به افتخار فرمانروای مغول که سهم قابل توجهی در محبوبیت هنر نساجی ایرانی در قرن هفدهم داشت، نامگذاری شده است، از مجموعه ای از اشکال گل منحنی پیوسته تشکیل شده است.

الگوی مدال و گوشه از یک مدال مرکزی تشکیل شده است که توسط یک میدان رنگارنگ که از گل ها و شاخ و برگ در هم تنیده شده است احاطه شده است. گل ها و شاخ و برگ ها انواع مختلفی داشتند. آنها به صورت ترکیبی از ساقه‌های گل منفرد، شکوفه‌ها، رزها و نخل‌های در هم آمیخته با تاک‌های منحنی به تصویر کشیده شده اند.اینها همه به طور متراکم در اطراف مدالیون مرکزی طراحی شده اند. این چیدمان در کنار رنگ‌های به کار رفته در فرش‌های کاشان، به آنها جلوه‌ی باشکوهی می‌بخشد.

در کاشان نقشه‌های مختلفی بافته می‌شود که ممکن است این طرح‌ها، اصالتاً از نقاط دیگر کشور وارد کاشان شده باشد، اما به‌طور کلی و بررسی‌های صورت گرفته بر نقشه‌های قدیمی و جدید، عمده فرش‌های بافته‌شده در کاشان به ۸ سبک اصلی تقسیم می‌شود.

سبک‌های عمده در نقشه فرش کاشان

طرح لچک ترنج یا ترنج و محراب

این طرح به احتمال زیاد از نقش جلدهای چرمی کتاب‌های قدیمی و برخی کاشی کاری‌های مساجد و مدارس الهام گرفته شده‌است و حداقل از دوره صفویه در طراحی فرش ایران مرسوم بوده و یکی از عمومی‌ترین سبک‌های نقشه فرش در کاشان است که در مناطق دیگری همچون یزد، کاشمر، اردستان و کشور مصر نیز از آن تقلید کرده‌اند.

طرح افشان

طرح افشان نقشه خاص و محبوبی است که بدون ترنج و محراب یا لچک بوده و از گل و بوته‌های بزرگ و کوچک و خطوط منحنی اسلیمی متن تشکیل شده و با نوار حاشیه احاطه شده‌است. طرح افشان که از طرح‌های فرعی شاه عباسی است، به طرح سرتاسری شاه عباسی نیز معروف است. از نوع‌های ویژه آن می‌توان افشان شکسته، افشان دسته گلی، افشان حیوان دار، افشان اسلیمی و افشان ترنج دار را نام برد. از نامداران نقشه‌کش این طرح به میرزا عباس صنیعی و پسرش محمد صنیعی می‌توان اشاره کرد.

طرح گلدانی و درختی

طرح گلدانی و درختی یکی از اصیل‌ترین نقشه‌های کاشان است که پیشینه ای دراز دارد. فرش‌های طرح گلدانی معروف دوران صفویه منسوب به جوشقان کاشان است. در حال حاضر این طرح در کاشان و منطقه ابوزیدآباد و بیشتر به صورت فرشچه بافته می‌شود. نوعی از این طرح به نام «حاج خانمی» نیز در کاشان و نطنز بافته می‌شود. این طرح انواع مختلف دارد و از ویژگی‌های آن این است که تکراری نبوده و سرتاسر بوم را گلدان یا درختی می‌پوشاند. برخی نقشه‌های دبیرالصنایع از این نوع است. نقشه‌های شادسر ابوزید آباد نیز عمدتاً گلدانی و درختی است.[۳]

طرح محرابی

طرح محرابی از آن جهت که تداعی کننده محراب مسجد است، به آن نام مشهور گردیده‌ و بیشترین کاربرد آن نیز استفاده در مساجد می‌باشد. قسمت بالای بوم یا زمینه، قوس محراب طراحی می‌گردد که عمدتاً حالت دوم لچک را دارد و نوار حاشیه نیز زمینه فرش را احاطه می‌کند. ممکن است خطی از قرآن، حدیث یا اسماء متبرکه در قوس محراب یا جای سجده و بعضاً در حاشیه فوقانی یا تا نیمه حاشیه‌های راست و چپ نیز نوشته شود. در متن و حاشیه نیز از نگاره‌های جانوران، پرندگان و انسان به هیچ رو استفاده نمی‌شود تا برای نمازگزار اشکالی ایجاد نکند. در نقشه محرابی کاشان، انواع محرابی گلدانی، ستوندار، قندیلی و درختی با نگاره‌ها و قوس‌های گردان در فرشچه طراحی می‌گردد و در انواع ابریشمی و کرکی بافته می‌شود.

طرح شکارگاه

نقشه‌های طرح شکارگاه در کاشان مربوط به دوره صفویه می‌شود. سرتاسر زمینه یا بوم طرح شکارگاه شامل منظره ای از شکارگاه شامل حیوانات، شکارچی و گیاهان مختلف بوده و دارای نقشه سراسری است. امروزه این طرح به گونه ای محدود و بیشتر به صورت فرشچه و با خامه ابریشم یا کرک در کاشان و ابوزیدآباد بافته می‌شود. از طراحان معاصر می‌توان به سید محمد افسری در این خصوص اشاره کرد.

طرح‌های واگیره‌ای

طرح‌های واگیره‌ای شامل قسمتی از کل فرش (مثلاً یک‌هشتم، یک شانزدهم و یک سی و دوم) است و در بوم تکرار می‌گردد و انواع مختلف دارد که سه طرح اصلی آن که در کاشان بافته می‌شود عبارتند از:

  • طرح خشتی یا قابی
  • طرح بته ای (بته جقه)
  • طرح‌های تصویری در طرح‌های تصویری نقشه به صورت سراسری است و در کاشان سابقه طویلی دارد.

در دوران معاصر نیز خانواده افسری به ویژه سید امیرحسین افسری کاشانی که اکثرا فرش‌های دربار محمد رضا شاه پهلوی را به صورت سفارشی می‌بافتند و همچنین برادران ایشان به نام‌های سید محمد افسری و سید نظام الدین افسری و کسانی چون کاشف و محمد آقا قاسمی و محمد سعید به این طرح‌ها پرداخته‌اند. این طرح‌ها که به مینیاتوری یا نگاه گری نیز معروف می‌باشند به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  • منظره ای
  • شمایلی
  • چهره ای

طرح محتشم

طرح محتشم نقوش تلفیقی هندسی و گردان دارد و قالب کلی آن، لچک ترنج است. دو تفاوت اصلی این طرح که باعث جذابیت آن شده، حاشیه پهن بسیار زیبای آن و نیز طرح ساده شده درخت بید مجنون، گل‌ها و برگ‌ها و ساقه هماهنگ آن است که لچک‌های فرش، درختان بید را نشان می‌دهد. در حاشیه بزرگ و پهن آن نیز گل‌های شاه‌عباسی و بند گره وجود دارد. عمدتاً گل‌های فرش، قابی شکل بوده و در داخل آنها شاخ و برگ تنظیم شده‌است.

حاج ملاحسن محتشمی، از فرش‌بافان کاشانی در عصر قاجار است که در بافتن فرش‌های نقش‌برجسته استاد بوده‌است. حاج ملّا حسن در سنّ هفتاد سالگی به تاریخ ۱۱ رجب ۱۳۳۵ درگذشت.

فرش‌خانه

«فرش‌خانه» نامی است که بر خانه حاج باب قربان علی عدالت، از بزرگترین تاجران و تولیدکنندگان فرش کاشان در زمان قاجار، گذاشته شده‌است. در فرش‌خانه ۲۸ تخته فرش از دوره صفویه تا قاجاریه به نمایش گذاشته شده‌است.

چگونه عمر فرش کاشان خود را افزایش دهیم

چگونه عمر فرش کاشان خود را افزایش دهیم

داشتن فرش کاشان با طراحی پیچیده، پشم مرغوب و ساخت نفیس، مانند داشتن یک اثر هنری است و مانند تمام آثار هنری نیاز به نگهداری دارد تا کیفیت و ظاهر زیبای خود را حفظ کند. نور مستقیم خورشید رنگ ها را به سرعت محو می کند، بنابراین مطمئن شوید که فرش خود را در محلی قرار دهید که در معرض نور خورشید نباشد. یک جاروبرقی ملایم یک بار در هفته به حذف کثیفی و زباله هایی که می توانند پشم را خراش دهند یا خطوط طرح را کدر کند، کمک می کند. فرش های کاشان به اندازه ای محکم هستند که وزن مبلمان شما را بدون نشان دادن هیچ نشانه ای از فشار تحمل کنند. با این حال، هنگام قرار دادن مبلمان بر روی هر نوع فرش، همیشه توصیه می شود که جای مبلمان را هر چند وقت یک بار عوض کنید. با مراقبت مناسب می توانید انتظار داشته باشید که فرش کاشان خود را در همان شرایطی که آن را خریداری کرده اید به نسل بعدی تحویل دهید.

جمع بندی

کمتر منشا فرشی وجود دارد که شهرت آن با شهر کاشان قابل رقابت باشد. کاشان مخفف بالاترین استانداردها و تولید سنتی بهترین صنایع دستی است. یکی از معروف‌ترین فرش‌های ایرانی، فرش اردبیل در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن است که می‌گویند در این شهر بین اصفهان و تهران بافته شده است. در امپراتوری ایران، کاشان یکی از مهم‌ترین مکان‌های تجاری در جاده معروف ابریشم محسوب می‌شد که هنوز هم وجود دارد. اما امروزه این مکان اهمیت خود را از دست داده است.

فرش کاشان بیشتر از پشم بسیار مرغوب بافته می شود. تولید فرش در گذشته با افت روبه‌رو شده بود، اما تا به امروز به قوت قبلی خود بازگشته است. به همین دلیل فرش کاشان از محبوبیت بالایی برخوردار است و مورد توجه صاحب نظران این صنعت است. تار و پود معمولاً از پنبه و پرز از پشم گوسفند مرغوب است. گره متراکم با گره ایرانی فرش هایی را ایجاد می کند که صاحبان آن برای مدت طولانی از آن لذت خواهند برد. رنگ آمیزی این فرش های ایرانی با سایه های آبی، قرمز و بژ بسیار سنتی است.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: فرش، فرش دستباف، فرش کاشان، فرش دستبافت، فرش دستباف کاشان ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

برخی از منحصر به فردترین و خلاقانه ترین فرش های جهان از ایران می آیند. فرش‌های نمادین و تأثیرگذار ایرانی اغلب به دلیل ساختار انعطاف‌پذیر، اما محکم و طرح‌های خلاقانه‌شان قابل توجه هستند. آنها همچنین به عنوان عمدتاً دستباف شناخته می شوند و تلاش و تسلط زیادی برای هر کدام انجام می شود. با این حال، یکی از چشمگیرترین فرشهای ایرانی، فرش قم، نه تنها به‌طور باورنکردنی مبتکرانه دیده می‌شود، بلکه هنوز صد سال از عمر آن نمی‌گذرد!

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

در سال‌های اخیر، فرشچه ایرانی قم محبوبیتی دوباره پیدا کرده است. برای افرادی که به دنبال بهترین بافت ها و رنگ های زیبا هستند، این فرش ها نمایانگر برخی از چشمگیرترین قطعاتی است که می توانید در کلکسیون یا خانه خود داشته باشید. نقوش درخت زندگی و مدالیون در فرش قم به‌شدت دیده می‌شود. سایه ها شبیه به محبوب ترین رنگ های فرش ایرانی، آبی، قرمز و عاجی است. فرش قم معمولاً کوچکتر از سایر انواع فرش ایرانی است. آنها اغلب روی دیوارها قرار می گیرند.قم به عنوان مرکز حکومت دینی شیعه یکی از مقدس ترین شهرهای ایران است. این شهر بسیار قدیمی دارای تاریخ مذهبی غنی است و آثار معماری چشمگیر بسیاری را در خود جای داده است.

شهر قم 

شهر قم 

قُم کلانشهری است که در 100 کیلومتری جنوب تهران واقع شده‌است. این شهر در کنار رودخانهٔ قمرود و در دشت قم قرار دارد. کلانشهر قم مرکز استان قم می‌باشد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران کلانشهر قم دارای ۱٬۱۱۲٬۱۵۸ نفر جمعیت بوده‌است. با این جمعیت، قم در رتبهٔ هشتمین شهر پرجمعیت ایران قرار می‌گیرد. بیشتر ساکنان قم شیعه دوازده‌امامی هستند و تعدادی از اقلیت‌های دینی زرتشتی و مسیحی در شهر ساکنند.

قم به‌عنوان پایتخت مذهبی ایران، پایتخت فرهنگی جهان شیعه و پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید معارف دینی در ایران،قطب تولید علوم اسلامی، یکی از قطب‌های تولید مسائل دینی در ایران، یکی از قطب‌های انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه نیز شناخته می‌شود. قم یکی از شهرهای مهاجرپذیر ایران است تعداد زیادی از اتباع افغانستانی و پاکستانی و عرب در قم مهاجر هستند.

قیام‌ها و شورش‌های پیاپی مردم قم باعث شده تا این شهر در طول تاریخ بارها توسط حاکمان و فرمانروایان ویران شده و از نو آباد شود . ظرفیت و پتانسیل صنعتی قم در بخشهای مختلف بسیار مناسب است. برای مثال می‌توان به صنعت مبلمان ومنبت اشاره کرد.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

تاریخ فرش قم

تاریخ فرش قم

برخی از مردم به شغل فرش بافتن مشغول هستند. سابقهٔ فرشبافی در قم با شیوهٔ فعلی به اواخر دهه چهارم سده میلادی یعنی حدود چندین سال پیش می‌رسد؛ یعنی زمانی که تجار کاشان دارهای فرش را به قم برده و کار را در مقیاسی محدود شروع کردند و با گذشت ۲ سال تولید فرش قم با ابعادی تجاری آغاز شد.

نقشه‌های فرشهای قدیمی را طرح‌های مشهور به لچک و ترنج شاه عباسی، محرمات، محرابی و شکارگاه تشکیل می‌دادند. این طرح‌ها که با اقتباس از نقشه‌های کاشان و اصفهان تهیه شده بود به‌سرعت با تغییراتی که طراحان قم در آن دادند دچار تحول شد و سبک جدیدی در صنعت فرشبافی ایران پدیدآورد. این سبک با ویژگی‌هایی نظیر هماهنگی نقوش به «سبک فرش قم» مشهور شد.

با کمال تعجب، فرش های قم به سبک امروزی بعد از دهه 1930 بافته شده اند. در همان زمان، فرش فروشان کاشانی شروع به جابجایی بافندگی خود به شهر قم کردند. پس از استقرار در آنجا، بافندگی رونق گرفت زیرا صنعتگران سبک‌های متنوعی را در کار خود جای دادند، و توانستند ویژگی‌هایی را حفظ کنند که مشخصاً به عنوان فرش قم قابل تشخیص است. امروزه بیشترین حجم فرش ابریشم ایران در قم ساخته می شود.

بافت فرش قم

بافت فرش قم

ساخت فرش های قم بی نظیر بوده و هست. آنها از الیاف ابریشم بسیار ظریف استفاده می کنند و قطر کوچکتر الیاف ابریشم امکان جزئیات دقیق در طرح ها را فراهم می کند. جزئیات هرگز به خطر نمی افتد. این واقعیت که بسیاری از فرشها از قبل دارای دو لایه ابریشم هستند، آن‌ها را فوق‌العاده منحصربه‌فرد می‌سازد، اما رنگ‌های فرش که در بسیاری از فرشهای قم وجود دارد، سنت را به سطح بالاتری می‌رساند. زیبایی چشمگیر رنگ ها اغلب به دلیل طراحی و مواد است. وقتی به فرش قم نگاه می‌کنید، به همان اندازه که به شکل کلی رنگ‌ها توجه می‌کنید، به جزییات پیچیده نیز توجه خواهید کرد. هر فرش به چند بخش کاملاً مشخص تقسیم می شود که دارای جزئیات پیچیده ای است.این سطح از تنوع تا حد زیادی به دلیل مواد و نوع رنگ های استفاده شده، به آن حسی پر جنب و جوش و شفاف می بخشد.

تار و پود

شالوده فرش قم دارای تارهای فرورفته ( فونداسیون بالا و پایین) است. تارهای فرورفته زمانی اتفاق می‌افتند که پودها (طناب‌های پهلو به پهلو) به‌جای اینکه با کمترین تنش وارد شوند، از هر طرف محکم کشیده شوند. این تاب ها را به 2 سطح جابجا می کند. تارها پنبه یا ابریشم با 2 شاخه پنبه یا ابریشم برای پودها هستند. پنبه ممکن است آبی یا خاکستری روشن باشد.

گره

گره، گره نامتقارن فارسی یا سنه است. نخ در یک حلقه در اطراف یکی از تارها قرار می گیرد و در زیر دیگری شل باقی می ماند. 2 انتها در دو طرف تار ظاهر می شوند. در فرش قم گره به سمت چپ باز می شود. گره در هر اینچ مربع (KPSI) برای اندازه گیری تراکم گره استفاده می شود که یکی از معیارهای کیفیت بافندگی است. KPSI فرش قم بسیار بالاست.

رنگ فرش قم

شمع

برای شمع از ابریشم نرم یا پشم کورک با کیفیت بالا استفاده می شود. باکیفیت ترین فرش قم از ابریشم خالص تهیه می شود. همچنین می‌توانید فرش‌های پرز پشمی را با جلوه ی ابریشم (معمولاً طرح‌ها) و فرش‌های پرز ابریشمی روی پایه‌های ابریشمی و پنبه‌ای و همچنین فرش‌هایی که تماماً از ابریشم ساخته شده‌اند، پیدا کنید.

انتها

کف فرش دارای حلقه های تابیده نشده است. انتهای بالای آن دارای گلیم (ناحیه صافی با اندازه های مختلف که در انتهای فرش قبل از اتمام حاشیه بافته می شود) با حاشیه گره دار است.

طراحی

با وجود ظرافت در طراحی، بسیاری از فرشهای زیبای قم چندان بزرگ نیستند. با این حال، درون هر فرش انبوهی از نقوش مختلف و طرح‌های منحنی وجود دارد. اغلب، طرح ها و الگوها را به تعداد انگشت شماری از اشکال تقسیم می کنند. این اشکال طراحی معمولاً با رنگ ها و الگوهای خلاقانه به هم گره می خورند. برخی از فرشهایی که در شهر قم تولید می‌شوند حتی تا آنجا پیش می‌روند که فرشهای تصویری واقعی هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است رویدادهای تاریخی خاص، مناظر یا طرح‌های پیچیده‌تر و انتزاعی‌تر اما با جزئیات را به تصویر بکشند.

از آنجایی که پیش از این در شهر قم سنت بافندگی وجود نداشت، بسیاری از نقوش از کاشان، تبریز، اصفهان و دیگر مراکز قدیمی‌تر بافندگی به عاریت گرفته شد. بافت آن شبیه بافت کاشان اما در پشت نامنظم تر است. طرح ها شامل منحنی (بیشتر نقش های گلدار که معمولاً پیچیده هستند) و نمونه ای از سبک شهری فرش ایرانی است. نقوش گل و باغ، ویژگی‌های منظره و داستان‌های تاریخی، مدال‌های مرکزی با گوشه یا بدون نقوش و نقوش تاک و صحنه‌های شکار در فرشه قم یافت می‌شود.

الگوهای سراسری مانند بوته نیز رایج هستند. سجاده‌هایی که اغلب با طرح‌های درخت زندگی، نقش‌های زل‌السلطانی و شاه عباس (با مدال وسط یا بدون مدال) و همچنین نقوشی شبیه به سجاده‌های باغ بختیاری و فرشهای اصفهان در فرشهای قم دیده می‌شود. بسیاری از مردم به دلیل ساختار نازک اما مستحکم و ابعاد نسبتا کوچک، ترجیح می دهند فرش قم را به دیوار مانند ملیله آویزان کنند تا اینکه روی زمین بگذارند.

طراحی فرش قم

رنگ ها

قرمز، آبی متوسط، عاجی، طلایی، قهوه ای و مشکی رنگ های معمول هستند. رنگ‌های مشکی، آبی و قرمز معمولاً روی فرش‌های ابریشمی قم ثابت نیستند و رنگ‌ها روی فرش‌های پشمی یا ابریشمی همیشه روشن نیستند. قرمز و آبی رایج ترین رنگ ها هستند.

اندازه ها

با توجه به زمان لازم برای بافت این فرشهای بسیار ظریف و همچنین هزینه‌های بالاتر ابریشم و رنگ‌ها، فرش قم معمولاً در اندازه‌های کوچک ساخته می‌شود. این امر به ویژه در مقایسه با سایر انواع فرش قابل توجه است.

کپی فرش قم از کشورهای دیگر

فرش های قم در پاکستان و هند و چین نیز تولید شده است. در زیر نکاتی در مورد چگونگی تشخیص اینکه فرش یک فرش ابریشمی واقعی قم است یا تقلیدی از یک کشور دیگر است ، آورده شده است:

  • حاشیه ها: فرش قم دارای گره های بسیار کوچکی در انتهای شمع جایی که حاشیه ها شروع می شود، خواهند بود. آنها هرگز کاملاً یکنواخت نخواهند بود. فرش قم تقلبی ممکن است دارای گره های بسیار صاف و یکنواخت باشد. حاشیه های فرش قم واقعی ابریشم خواهد بود.
  • ابریشم: فرش های قم واقعی با ابریشم طبیعی ساخته می شوند. فرش های قم تقلبی با ابریشم تجاری ساخته می شود. ابریشم تجاری بیشتر از ابریشم طبیعی می درخشد و به نرمی ابریشم واقعی نیست. کف دست خود را برای چند ثانیه روی سطح فرش بمالید. اگر دستتان گرم شد ابریشم واقعی است.

فرش دستباف قم

جمع بندی

فرش قم فراتر از مرزهای ایران، گسترده و از ارزش بالایی برخوردار است. آنها دارای کیفیت خوب با گره های بسیار متراکم هستند. برخی از فرش‌های این منطقه دارای تراکم گره بیش از 600000 گره می‌باشند و در نتیجه متعلق به صنعت بسیار ظریف ایرانی هستند. متریال مورد استفاده فرش قم نیز منشأ خاصی دارد. فرش‌های ابریشمی و همچنین فرش‌های پشمی درقمبافته می شوند. ابریشم طبیعی قم به دلیل کیفیت بالا در سراسر جهان شناخته شده است. فرشها نقوشی از مناطق بسیار متفاوت ایران را نشان می‌دهند. در میان این طرح ها، الگوهای فیگوراتیو با گیاهان و حیوانات تلطیف شده رایج است. طرح های مدالیون نیز یافت می شود.گرچه فرشها حدود 100 سال است که در این منطقه بافته می شوند، اما فرش‌های قم به دلیل تجمل گرایی بسیار محبوب و ارزشمند هستند. کیفیت ابریشم طبیعی قم شهرت خاصی دارد و فرش ابریشم قم در بازار جهانی بسیار مورد توجه است.

روش‌های تولید فرش‌های نفیس قم نیز فوق‌العاده پیچیده و آینده‌نگرانه است. ساخت این فرش های مدرن جدید اغلب به اندازه فرش های عتیقه چشمگیر است. بسیاری در بیان جذابیت فرشهای قم با کلمات مشکل دارند، اما به نظر می‌رسد برجسته‌ترین عامل پیوند صمیمیت در توجهی است که به تک تک گره‌هایی که با دقت قرار داده شده‌اند، احساس می‌شود.این باعث می شود هر فرش قم منحصر به فرد باشد. تقریباً مانند یک اثر هنری فردی که هرگز دوباره تکرار نمی شود. و از آنجایی که بسیاری از فرشهای قم موجود امروزی در نیمه اول قرن بیستم ساخته شده‌اند، داشتن یکی از این فرشهای قدیمی به نوعی مانند داشتن یک قطعه تاریخ است.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: فرش دستباف، فرش ایرانی، قم، فرش قم، فرش دستباف قم ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

تبریز که در شمال غربی ایران واقع شده است، دومین شهر قدیمی ایران است و صدها، شاید هزاران سال است که در مرکز جهان قالی‌سازی قرار داشته است. با توجه به بزرگی صنعت فرش در تبریز، طراحی و کیفیت آن بسیار متفاوت است. این امر تا حدودی ناشی از قرار گرفتن تبریز در سطح بالای تجارت جهانی و همچنین قطب مرکزی صادرات فرش در ایران است. فرش های تبریز را می توان در طرح های بی حد و حصر یافت. تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده‌است.

شهر تبریز در 600 کیلومتری غرب تهران و یکی از بزرگترین شهرهای ایران و همچنین پایتخت در استان آذربایجان قرار دارد. جمعیتی متشکل از آذری ها که بزرگترین اقلیت قومی ایران هستند و به گویش ترکی صحبت می کنند. این شهر قدیمی است و برای قرن ها مکان تجاری و ایستگاه مرزی بسیار مهمی بوده است. جاذبه های شناخته شده مسجد آبی و بازار غول پیکر هستند.

شهر تبریز

شهر تبریز

تبریز شهری بزرگ در منطقهٔ آذربایجان ایران، مرکز استان آذربایجان شرقی و هستهٔ مرکزی کلان‌شهر تبریز است. این شهر، بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقهٔ آذربایجان ایران و مرکز اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود.

شهر تبریز ۲۴۴٫۵۱ کیلومتر مربع (حریم شهر: ۱۰۱۴٫۴۵ کیلومتر مربع) وسعت دارد و بر همین اساس، سومین شهر بزرگ ایران (به لحاظ مساحت) پس از تهران و مشهد محسوب می‌شود. جمعیت آن نیز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۱٬۵۸۴٬۸۵۵ نفر (حریم شهر: ۱٬۷۲۷٬۴۷۶ نفر) بوده و در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱٬۶۴۳٬۹۶۰ نفر رسیده‌است؛ که بر این اساس، پنجمین شهر پرجمعیت ایران و ۳۴۴ امین شهر پرجمعیت جهان به‌شمار می‌رود. اکثریت ساکنان تبریز آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجهٔ تبریزی سخن می‌گویند. تبریز در طول تاریخ خود با فراز و فرودهای بسیاری روبه‌رو بوده‌است. تاریخ این شهر، اشغال توسط بیگانگان و حوادث جانکاه طبیعی از جمله زمین‌لرزه‌های مهلک را تجربه کرده‌است. سنگ بنای تبریز کنونی به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد.

تبریز، یکی از طویل‌المدت‌ترین پایتخت‌های ایران بوده‌است؛ این شهر پایتخت ملی یا منطقه‌ای ایران در دوران حکومت‌های روادیان، اتابکان آذربایجان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، چوپانیان، جلایریان، قره‌قویونلوها، آق‌قویونلوها، صفویان، خانات آذربایجان ایران، پایتخت ملی دوم ایران در دورهٔ حکومت قاجاریان و پایتخت منطقه‌ای ایران در دوران حکومت‌های کوتاه‌مدت آزادیستان و خودمختار آذربایجان بوده‌است.

تاریخچه فرش تبریز

تاریخچه فرش تبریز

در مورد تاریخچه فرش در تبریز چنین می‌توان گفت که با توجه به قدمت تاریخی این شهر؛ مسلماً هنر صنعت فرش بافی در آن به قبل از دوران صفویه باز می‌گردد. در نیمه دوم قرن پانزده و در دوران صفوی، فرش از حالتی روستایی به هنر پیشرفته درباری تبدیل شد. یکی دیگر از تحولات مهم در فرش این دوره، طرح‌هایی بود که هنرمندان دربار تبریز و هرات ایجاد شد. در کتاب Rugs and Carpet of the World اثر Ian Bennet به نظریه‌ای دیگر در مورد فرش تبریز در زمان صفوی بر می‌خوریم که در اینجا نقل می‌شود:«تعداد زیادی از فرش‌های مدالیون یا ترنج دار که در سالهای آغازین قرن ۱۶ میلادی در زمان حکومت شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب بافته شده‌اند، دارای طرح مایهٔ اسلیمی و نقوش حیوانی و انسانی هستند» در این کتاب نویسنده سعی کرده تعدادی از قالی‌های موجود در موزه‌های جهان مربوط به نیمه اول قرن شانزدهم را به کارگاه‌های تبریز نسبت دهداز قرن ۱۷م. به بعد و پس از اینکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافت، صنعتگران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا دست به بافتن قالی‌هایی زدند که بسیار جالب بود و بازار آن کشورها را به خود اختصاص داد تبریز یکی از قطب‌های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینهٔ قالی‌بافی است. فرش‌های آن، چه آن‌هایی که زینت‌بخش موزه‌های معتبر جهان هستند یا در مجموعهٔ کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته‌اند، یا آن‌هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق‌ها در می‌آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومهٔ آن در سال ۱۳۶۴ شمسی بر روی ۱۶۰۰۰ دار قالی ۳۲۱۵۰ کارگر بافنده کار کرده‌اند. علاوه بر تک‌بافی‌ها، کارگاه‌های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش‌بافی بوده و هستند. در سال‌های اخیر بافنده‌های چیره‌دست تبریزی به تولید فرش‌های گل ابریشم بسیار ظریف با رج‌شمار ۵۰ و ۶۰ در مقیاس وسیع روی آورده‌اند. این گونه فرش‌ها که بعضی با چله‌های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح‌های لچک و ترنج و با رنگ‌های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می‌شوند و در رنگ‌آمیزی گل‌ها و نگاره‌ها از رنگ‌های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می‌شود. فرش‌های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح‌های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان‌دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب‌قابی، منظره‌بافی، قاب‌قرآنی و نقش‌های هندسی از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین اندازه‌های ممکن بافته شده‌اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست. در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضهٔ فرش‌های شهری‌باف آذربایجان شناخته می‌شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی گردیده که فرش آذربایجان به آن می‌بالد. تبریز یکی از قطب‌های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه‌ی قالی‌بافی است. فرش‌های آن، چه آن‌هایی که زینت‌بخش موزه‌های معتبر جهان هستند یا در مجموعه‌ی کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته‌اند، یا آن‌هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق‌ها در می‌آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند.

ویژگیهای بافت فرش تبریز

ویژگیهای بافت فرش تبریز

در میان ویژگی‌های مشترک تمامی قالیهای آذربایجان گره ترکی بیش از همه مورد توجه است. نوع گلیم بافی قالی‌های روستایی و عشایری آذربایجان به ویژه در قالی‌های قدیمی عمدتاً به سبک معروف فارسی است و به عبارتی از پود ضخیم برای گلیم بافی استفاده می‌نمایند. رجشمار قالی‌های روستایی آذربایجان عموماً درشت و بین ۱۵ و حداکثر ۲۵ رج محدود می‌گردند. دارهای قالی مورد استفاده در آذربایجان به جز قالی‌های عشایری، همگی از نوع عمودی است. مهمترین ابعاد قالی‌های جدید شهری باف آذربایجان ۲*۳ و ۲/۵*۳/۵ و همچنین ۳*۴ است و ابعاد کوچکتر اغلب در قالی‌های قدیم آن دیده می‌شود. ابعاد دایره و چند ضلعی نیز طی سال‌های اخیر در این منطقه رواج یافته‌است. قالی روستایی آذربایجان ابعاد متفاوتی دارد.[۱۰] شمار رج‌های قالی تبریز معمولاً از ۲۴ رج شروع شده و تا ۱۱۰ رج ادامه می‌یابد. رج که به واحد تراکم گره اطلاق می‌شود، بهترین روش برای ارزیابی کیفیت قالی به‌شمار می‌رود؛ هرقدر شمار رج‌های یک قالی بیش‌تر باشد، کیفیت آن نیز مطلوب‌تر خواهد بود. قالی‌های ظریف معمولاً از نخ‌های ابریشمی یا پنبه‌ای بافنده می‌شوند.

تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز قالی‌بافی در سطح ایران و جهان است و نقش مهمی را در زمینهٔ توسعه و گسترش سنت‌ها و هنرهای تزئینی و کاربردی بازی می‌کند.

اوج هنر قالی تبریز مربوط به سده‌های دوزادهم تا شانزدهم میلادی بوده‌است. شکل‌گیری ۲۰۰ شاهکار هنری قالی تبریز با ادغام هماهنگ هنرهای بافندگی و نگارگری ایرانی در طی ۱۴ سده، سطح بالای هنر بافندگان قالی را در این شهر به عرصهٔ نمایش گذاشته و مکتب کلاسیک تبریز بنیان نهاده شد. این مکتب به ۲ زیرشاخهٔ اصلی تبریز و اردبیل تقسیم می‌شود.

طر ح‌های شناخته شده فرش تبریز

طر ح‌های شناخته شده فرش تبریز

طرح‌های شناخته شده ناحیه تبریز عبارتند از: طرح مستوفی (کل فرنک مستوفی)، اسلیمی ترنج دار، اسلیمی لچک دار، ترنج، نقش ماهی یا هراتی،گلدانی، میناخانی، طرح درختی، طرح تصویری، طرح باغی یاگلستانی، طرح شکارگاه و طرح مطهری سیدی بازاری

ویژگی‌های طرح و رنگ فرش تبریز

بافندگان تبریز به ویژه در دوره معاصر هر طرح زیبایی را مورد استفاده قرار داده یا ترکیبی از رنگهای مختلف، طرحی نو را در انداخته ند. انواع طرح‌های لچکو ترنج، درختی، گلدانی، بته جقه ای و دهها طرح دیگر مورد استفادهٔ بافندگان امروز تبریز و مرند و خوی... است. شاید شادابی و طراوت رنگ در قالی شهری باف آذربایجان بیش از هر چیز دیگر توجه خریداران فرش را به خود معطوف دارد. زیبایی قالیهای لچک و ترنج هندسی هریس به گونه‌ای است که هم‌اکنون بسیاری از قالیبافان تبریز و سایر شهرهای آذربایجان از آن کپی برداری نموده و با نام نقش هریس به بازار عرضه می‌نمایند. در واقع نقشه قدیمی و اصیل هریس به گونه‌ای است که ضمن حفظ ویژگی نقوش لچک و ترنج شاه عباسی، ترکیبی هندسی به آن داده و با استفاده از خطوط زاویه دار، هویتی کاملاً مستقل از قالی‌های شهری باف را برای آن رقم می‌زند. معروف‌ترین نام در میان این طرح‌ها لچک و ترنج شاخه شکسته نام دارد گرایش به طرحهای هندسی و حتی ذهنی بافی، ویژگی مشترک طرحهای روستایی فرش آذربایجان است. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه‌ی آن در سال ۱۳۶۴ شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده‌اند. علاوه بر تک‌بافی‌ها، کارگاه‌های در سال‌های اخیر بافنده‌های چیره‌دست تبریزی به تولید فرش‌های گل ابریشم بسیار ظریف با رج‌شمار 50 و 60 در مقیاس وسیع روی آورده‌اند. این گونه فرش‌ها که بعضی با چله‌های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح‌های لچک و ترنج و با رنگ‌های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می‌شوند و در رنگ‌آمیزی گل‌ها و نگاره‌ها از رنگ‌های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می‌شود. فرش‌های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح‌های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان‌دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب‌قابی، منظره‌بافی، قاب‌قرآنی و نقش‌های هندسی از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین اندازه‌های ممکن بافته شده‌اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست.

تکنیک‌های جدید فرش تبریز

در فرش تبریز ابداعاتی خصوصاً در چند دهه اخیر انجام شده که حالتی خاص را به فرش اعلای این منطقه داده است. این خلاقیت‌ها در نقوش، رنگ و بافت نمود کرده و سبب به وجود آمدن آثار بدیع در زمینه تولید فرش نفیس ایران گردیده که تاکنون سابقه نداشته‌است.

تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز

تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز

  • نمایش عمق
    از جلوه‌های جدید در رنگ فرش معاصر تبریز به کار گیری عمق و بعد یا پرسپکتیو در این طرح دو بعدی است که شناسه‌ای خاص به فرش تبریز داده‌است.
  • استفاده از رنگ برای فضا بندی
    تحولی دیگر در ابداعات فرش تبریز، استفاده از رنگ برای پر کردن فضاهای خالی به جای نقش است که با به کار گیری رنگ‌های دارای هارمونی و هماهنگی با طرح فضاهایی خاص قرابتی زیبا بین طرح و رنگ ایجاد می‌شود. چنین فنی را در طرح‌های زیر خاکی جدید می‌بینیم.
  • به کار گیری سایه روشن
    نو آوری دیگر در فرش تبریز، به کار گیری سایه با استفاده از رنگ است. استفاده نا محدود از رنگ‌های هم خانواده و ایجاد سایه روشن باعث القای عمق می‌شود. از ویزگی‌های دیگر تعادی بین رنگ‌های سرد و گرم بوده‌است که وجود این سایه و روشن‌ها در گل‌ها و متن حالتی برجسته به نقوش می‌دهد. این روش توانسته گل‌ها را طبیعی تر کرده و به سبک رئال (واقع گرایانه) نزدیک تر نماید.
  • دور گیری
    به کارگیری ابریشم سفید و رنگی به منظور دور گیری گل‌ها و برگ‌ها از دیگر ویژگی‌های فرش تبریز بوده‌است.
  • طرح زیر خاکی
    یکی از انواع طرح‌های تبریز، طرح زیر خاکی است. این سبک دارای رنگ‌های ویژه خصوصاً رنگ بژ، زیتونی وسدری است که حالت زیر خاکی را به نقش می‌دهد. عناصر تشکیل دهنده طرح آثار و ابنیه باستانی و نقش شاهان و شخصیت‌های ادبی و شعرای گذشته ایران است.

جمع بندی

جمع بندی

در یکی از بزرگترین شهرهای کشور، تولید فرش به همان اندازه گسترده با کیفیت های مختلف از ساده تا لوکس را خواهید دید. ما در مورد تبریز صحبت می کنیم، شهری در 600 کیلومتری غرب پایتخت تهران، که مرکز استان و خانه عصاری ها، بزرگترین اقلیت کشور است. تبریز قرن‌ها محل تجارت بوده و مرکز آن در آذربایجان، ارمنستان و ترکیه قرار گرفته است. از جمله کالاهای مورد معامله می توان به فرش دستباف ایرانی اشاره کرد. مسجد کبود و مجسمه شاعر معروف خاقانی در تبریز بسیار شناخته شده است.

فرش تبریز با یک نام اضافی به راحتی قابل تشخیص است. دسته بندی به تراکم گره در هر متر مربع اشاره دارد و بنابراین نشان دهنده کیفیت است. در حالی که مرغوب ترین فرش ها بیش از یک میلیون گره دارند و 90 رج نامیده می شوند، فرش های ساده همچنان دارای تراکم 400000-500000 گره (40Raj) هستند. تراکمی که بسیار فراتر از منشأ بیشتر فرش های دیگر است. در حال حاضر فرش 70 رج تبریز با 1000000 گره در متر مربع کمیاب هستند.

فرش های باکیفیت تبریز اکثراً از پرزهای کوتاه از پشم مرغوب تشکیل شده است. نقش آنها توسط یک مدال در وسط غالب است که اطراف آن با نقوش باغ گل تزئین شده است. با این حال، پرتره هایی از کاخ ها و خرابه ها و یا از شاعران مشهور فرهنگ پارسی، مانند سعدی که محبوب ترین شاعر تاریخ کشور به شمار می رود، وجود دارد.

مطالب مرتبط: 

همه چیز درباره فرش همدان

همه چیزدرباره فرش قشقایی



:: برچسب‌ها: تاریخچه فرش تبریز، بافت فرش تبریز، طرح های فرش تبریز، رنگ آمیزی فرش تبریز، تکنیک های جدید فرش تبریز ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش همدان از روستاهای ایرانی در منطقه کوهستانی همدان در غرب ایران می آیند. این منطقه محل زندگی صدها روستا است. هر روستا سنت بافندگی خاص خود را دارد که الگوهای طراحی دقیق مورد استفاده را تعیین می کند. نام بیشتر فرش های این منطقه از محل پیدایش آن‌ها است. بهترین فرش های این مناطق به نام خود فروخته می شود. فرش های های ساده تر، اصطلاح عمومی همدان را به اشتراک می گذارند. شهرهای بزرگ منطقه فرش همدان ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ و اسدآباد هستند.

فرشهای همدان شامل فرشهای شهرهای فوق و همچنین فرشهای نواحی بی بیک آباد، حسین‌آباد، درگزینه، اینگلاس، کاسوین، مزلقان و برچالو می‌شود.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

شهر همدان

شهر همدان

هَمِدان، هَمَدان یا به گویش محلی هِمِدان یکی از کلان‌شهرهای ایران در منطقهٔ غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید. همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد.

همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان هستند. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی یکی از شهرهای فرهنگی و گردشگری کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است. آرامگاه بوعلی‌سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به‌شمار می‌رود.

تاریخچه شهر همدان

تاریخچه شهر همدان

همدان در روزگار، ماد، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. همدان به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران، از پیشینه چند هزار ساله‌ای برخوردار است. پیش از آمدن اقوام آریایی، شهر همدان از زیستگاه‌های اصلی قوم کاسیان به‌شمار می‌آمده‌ است. در کتیبه‌های آرامی نو آشوریی (هزارهٔ دوم قبل از میلاد) از آنجا به عنوان یکی از ایالات کارکاشی (قوم کاسیان) یاد گردیده و آمده‌است که تیگلات-پیلسر یکم، شاه آشور این شهر را در ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد فتح کرده‌است. 

در مورد زمان و چگونگی احداث و نام بنیان‌گذار شهر همدان بین روایت‌های مورخین و جغرافی دانان یونانی و همچنین مابین مورخین اسلامی اختلاف‌نظر وجود دارد. به گفتهٔ هرودوت این شهر را نخستین شاه ماد دیاکو بنیان نهاده‌است. در حمله اعراب، شهر همدان پس از سقوط نهاوند به دست مسلمانان افتاد و چندان اهمیت و اعتبار داشت که اعراب گشودن آن را پس از فتح نهاوند، بزرگ‌ترین پیروزی خود بر ساسانیان شمردند.

ویژگی فرش همدان

ویژگی فرش همدان

بافندگی فرش همدان

فرش های همدان معمولاً بر روی بافندگی عمودی بدون استفاده از طرح برای نقش و نگار بافته می شوند.

پایه فرش همدان

زیربنای این فرش ها امروزه پنبه‌ای است، اما فرش های همدان‌ پیشین (قبل از 1915) دارای پایه‌های پشمی و معمولاً روی زمینه‌ای شتری‌رنگ بوده‌اند. به جز فرش همدان از ناحیه کاسوین، پایه های همدان تک بافت است. پشت فرش های تک پود دارای هر تار دیگری است که در عرض فرش نمایان شده است که طرحی متمایز از خطوط به راحتی مشخص در سراسر فرش را ارائه می دهد.

گره های فرش همدان

گره مورد استفاده گره ترکی یا Ghiordes است که یک گره متقارن است. فرش های ایرانی تبریز نیز از این گره استفاده می کنند. این ممکن است عجیب به نظر برسد زیرا بیشتر فرش های ایرانی از گره ایرانی یا نامتقارن استفاده می کنند. این را می توان به این دلیل توضیح داد که تبریز در نزدیکی همدان قرار دارد و زمانی پایتخت امپراتوری عثمانی (ترکیه) بوده است. جمعیت غالب مردم ترک هستند. بنابراین هر دو فرش بافته شده در منطقه تبریز و همدان از گره ترکی یا متقارن استفاده می کنند نه گره فارسی یا نامتقارن. (فرش ترک باف توری بسیار کمیابی وجود دارد که هنوز از گره متقارن آن استفاده می کند.) گاهی اوقات می توان از موی شتر برای شمع استفاده کرد. هنگامی که از پشم استفاده می شود کیفیت آن از درشت تا متوسط متغیر است.

رنگ های فرش همدان

پالت رنگی تقریباً همه فرشهای همدان شامل رنگ‌های اصلی با زمینه‌های عاجی، قرمز، آبی یا قهوه‌ای است. آنها معمولاً بسیار رنگارنگ هستند.

طرح های فرش همدان

اندازه های فرش همدان

فرشهای روستایی مانند فرشهای همدان در اندازه‌های سودمند (اندازه‌های کوچکتر و رانر) بافته می‌شوند. فرش هایی به اندازه اتاق اما در میان بافت های روستای بی بیک آباد و کبودرآهنگ یافت می شود. به پایان می رسد وجه تمایز بسیاری از فرشهای همدان، بافت یک لبه یا گلیم باریک در پایین فرش با حاشیه‌های ساده در بالای فرش است. کناره ها معمولاً ابری از پشم با یک طناب است.

طرح های فرش همدان

طرح‌های این فرش‌ها می‌تواند مستطیل (بیشتر نقوش هندسی و نقوش زاویه‌دار) یا منحنی (اغلب نقش‌های گلدار پیچیده‌تر) باشد و برخی می‌توانند هر دو عنصر را داشته باشند. اکثر فرش های همدان به صورت مستطیل هستند. در زیر برخی از عناصر رایجی که در این فرش ها یافت می شود ذکر شده است. برخی از تغییرات برگ بلوط نیز به عنوان عنصری رایج در این فرش ها دیده می شود.

طرح هراتی

الگوی هراتی که به نام روستای هرات نامگذاری شده است، قبل از جنگ جهانی دوم بسیار رایج بود.هراتی از یک گل سرخ تشکیل شده است که توسط یک الماس با نخل های کوچک در نقاط آن احاطه شده است. برگ های منحنی، مخروطی، دندانه دار که شبیه ماهی (ماهی) هستند، طرح را تکمیل می کنند.

طرح دوتایی

برخی از اشکال طراحی دوتایی نیز رایج است. این یک طرح قلاب دار است که معمولاً به صورت طرح تکراری یا سراسری یافت می شود.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس اینجا کلیک کن

 فرش های همدان

جمع بندی

همدان یک اصطلاح جمعی برای انواع فرش های بافته شده در منطقه اطراف همدان  است. فرش های همدان بافته شده در روستاها و شهرهای اطراف شهر ممکن است بسیار متفاوت باشد. چه الگو، چه کیفیت و چه تراکم گره ، تقریباً هر چیزی ممکن است. فرش های نفیس این منشاء فرش به عنوان مثال حسین آباد یا نهاوند است. ویژگی های ساده تری را اساساً می توان در اصطلاح فرش همدان یافت.

در حالی که قبلاً از نخ دست‌کوب برای تمامی فرش‌های همدان استفاده می‌شد، امروزه از نخ‌های تولیدی صنعتی برای انواع فرش‌های مقرون به صرفه‌تر نیز استفاده می‌شود. در این مواقع از رنگ های ظریف کمتری برای رنگرزی نخ استفاده می شود. به این دلایل، انتخاب درست مهم است. الگوی شناخته شده هراتی و رنگ های کلاسیک مانند آبی و قرمز غالب است. اولی به طور سنتی از گیاه نیل و دومی از خرچنگ رنگرز که در ایران بسیار استفاده می شود تهیه می شود. نقوش هندسی در گره زنی غالب است. با این وجود، نقش‌های گل‌دار روی فرش‌های همدان نیز دیده می‌شود.

به خصوص فرش های قدیمی منطقه همدان از شهرت خوبی برخوردار است. چون روی تار پنبه ای گره زده می شدند، به آنها شهرباف می گفتند که ترکیبی از دو واژه شهر و گره است. متأسفانه این فرش ها به ندرت یافت می شوند. اصولاً فرش‌های این منشاء، فرش‌های روزمره هستند که به ویژه به استحکام خود زبانزد هستند.

مطالب مرتبط:



:: برچسب‌ها: بافندگی فرش همدان، گره های فرش همدان، رنگ های فرش همدان، اندازه های فرش همدان، طرح های فرش همدان ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

بچه ها همیشه در حال حرکت هستند و مطمئناً اتاق را به هم می ریزند. فرش اتاق کودک بخش مهمی از اتاق کودک شما است. فرش می تواند ظاهر و احساس فضای آنها را بسازد یا خراب کند. پس چه فرشی را انتخاب می کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند؟ انواع مختلفی از فرش ها برای کودکان موجود است، برای یافتن بهترین فرش برای اتاق کودک به خواندن این مطلب دهید.

آیا می خواهید اتاق کودک خود را تزئین کنید؟ اگر بله، باید در نظر بگیرید که چه نوع فرشی را انتخاب کنید. طبق این مطالعه، چیزهای زیادی وجود دارد که والدین باید زمانی که می خواهند اتاق کودک خود را انتخاب کنند باید دقت کنند، این تصمیم بسیار پیچیده به نظر می رسد زیرا امروزه انتخاب های زیادی برای طراحی فرش در بازار وجود دارد.

هنگام انتخاب فرش برای اتاق کودک چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

هنگام انتخاب فرش برای اتاق کودک چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

انتخاب فرش مناسب برای اتاق کودک تصمیم بزرگی است. فرش ها ارزش خانه شما را افزایش می دهند. قبل از خرید، مهم است که چندین فاکتور را در نظر بگیرید. فرش ها انواع مختلفی دارند: پشمی، پلی استر، نایلون، اکرلیک و پلی پروپیلن. هر ماده ای دارای مزایای خاص خود هستند، بنابراین شما می توانید با توجه به اولویت خود یکی را انتخاب کنید.

اولاً هنگام انتخاب فرش والدین باید از کیفیت الیاف فرش آگاهی زیادی داشته باشند. انتخاب الیاف فرش مناسب اتاق خواب کودک برای آنها بسیار مهم است. ثانیاً، فرش اتاق خواب نه تنها باید زیبا به نظر برسد، بلکه باید حس خوبی نیز داشته باشد. ثالثاً، والدین باید رنگ، هزینه و سبک فرش را در نظر بگیرند. رنگ ها و طرح ها اهمیت زیادی دارند پس از ضریب مقاومت در برابر لکه فرش اطمینان حاصل کنید.

الیاف مناسب برای فرش اتاق کودک

الیاف مناسب برای فرش اتاق کودک

پنج نوع الیاف اصلی برای اتاق کودک وجود دارد: پشم، نایلون، پلی پروپیلن، اکریلیک و پلی استر

  • پشم
    بهترین عایق در بین انواع فرش و سایش، اما سخت ترین برای تمیز کردن و پناهگاهی برای محرک های آسم.
  • نایلون
    حس عالی و ماندگاری خوبی دارد. در نزدیکی پنجره ها لکه های فرش نایلونی قدیمی به راحتی محو می شود.
  • پلی پروپیلن
    مقاوم در برابر سفیدی و لکه. روغن را جذب می کند و پس از چندین سال تمیز کردن آن را دشوار می کند. درشت و خشن احساس می شود.
  • پلی استر 
    ماندگار و نرم است اما در نو بودن کمی چرب می شود. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و لک. ما فرش پلی استر را به عنوان بهترین فرش برای اتاق کودک توصیه می کنیم، زیرا بهترین تعادل احساس، سایش و مقاومت در برابر لکه را ایجاد می کند و قیمت مقرون به صرفه ای دارد.
  • اکریلیک
  • فرش های اکریلیک مقاومت و پایداری بیشتری در برابر لکه ها و تابش نور مستقیم آفتاب دارند و گزینه ی خوبی برای اتاق کودکان هستند.

تغییر رنگ دیوارهای اتاق کودک

تغییر رنگ دیوارهای اتاق کودک

تغییر رنگ دیوارها راحت تر از رنگ فرش است! رنگ قهوه ای روشن، خاکستری یا زغالی را امتحان کنید تا آلودگی و رد لکه را پنهان کنید و اتاق را با رنگ های دیواری برای کودک جذاب کنید.

آیا الیاف طبیعی برای اتاق کودک مناسب است؟

الیاف طبیعی مانند پشم فواید زیادی دارند، اما برای یک منطقه پر رفت و آمد مانند اتاق بچه ها، بهتر است از چیزی که از نوعی نایلون ساخته شده است بچسبید. الیاف پشم متخلخل هستند، بنابراین مستعد جذب لکه‌ها هستند و در صورت فرسوده شدن، تعویض آن گران‌تر است.

الیاف نایلون بهتر از الیاف طبیعی رنگ خود را حفظ می کنند و همچنین دوام بیشتری دارند و در طول زمان کمتر فرسوده می شوند.

چه رنگ هایی برای فرش اتاق کودک مناسب است

چه رنگ هایی برای فرش اتاق کودک مناسب است

ما رنگ خنثی و با تن متوسط را برای فرش اتاق کودک شما توصیه می کنیم.

رنگ‌های بژ روشن و پررنگ لکه‌ها و کثیفی‌های بیشتری را نشان می‌دهند به‌جای آن یک کرم مایل به قهوه‌ای خنثی یا با سایه تیره انتخاب کنید. تنوع جزئی فرش با رنگ های تیره بسیاری از چیزهای جزئی تری را که فرزندان شما روی آنها می ریزند پنهان می کند.

رنگ‌های میان تن مانند قهوه‌ای و خرمایی نیز تقریباً با هر رنگی مطابقت دارند، به این معنی که می‌توانید به راحتی یک فرش یا تشک بازی بادوام پیدا کنید که با بقیه اتاق در تضاد نباشد و از فرش در برابر ساییدگی محافظت کند.

از بافت های مخملی برای اتاق کودک دوری کنید

این مدل‌ها ممکن است با پاهای برهنه کوچک بهترین احساس را داشته باشند، اما به احتمال زیاد لکه‌های مایع، گرد و غبار و کثیفی را نیز جذب و حفظ می‌کنند. تمیز کردن عمیق آنها با جاروبرقیذسخت تر است و این سبک ها برای مکان های کم تردد مانند اتاق خواب یا اتاق مهمان مناسب تر هستند.

جمع بندی

جمع بندی

هنگام خرید فرش برای بچه‌ها، باید بسیار دقیق‌تر عمل کنید. ممکن است قبل از خرید فرش، سوالات و نگرانی‌هایی داشته باشید. به عنوان مثال، اگر کودک شما آلرژی یا هر گونه حساسیت دیگری دارد، فرشی تهیه کنید که ایمن باشد و به فرزند شما آسیبی نرساند. اگر چه ما در بالا گفتیم فرش طبیعی زود کثیف شده و لکه ها را جذب می کند و تعویض آن گران تر است اما در موارد استثنایی مانند آلرژی کودکان الویت با سلامتی کودک است پس به دنبال یک فرش با الیاف طبیعی مانند پشم باشید، زیرا آنها به طور طبیعی ضد حساسیت و ضد میکروب هستند.



:: برچسب‌ها: فرش مناسب اتاق کودک، الیاف مناسب برای فرش اتاق کودک، فرش اتاق خواب کودک، انتخاب رنگ فرش اتاق کودک، الیاف طبیعی برای اتاق کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()